اینان را صدا بزن
برچسپ ها: شهادت ، امام ، السلام ، علیه ، شوال ، صادق ، 25
خطیب و واعظ مشهور، حاج شیخ مهدی خراسانی در شب جمعه هفتم جمادی الأولی سال 1369 ه. ق. در «نجف اشرف» بر روی منبر در «مسجد انصاری(ره)» از آیت الله حاج شیخ جعفر شوشتری نقل کرده که ایشان در «کربلا» بر روی منبر، این روایت را به شرحی که گفته می شود، برای مردم بیان کرد:
هنگامی که منصور امام صادق(ع) را احضار کرد و آن حضرت از «مدینه» به «بغداد» آمد، در کنار «دجله» نزول اجلال فرمودند. پیرمردی از شیعیانش با او ملاقات کرد و عرض کرد: خودت را به من بشناسان.
امام(ع) فرمودند: «آیا می خواهی مرا بشناسی؟»
عرض کرد: بلی.
امام(ع) به اصحاب خود که در خدمتش بودند، فرمودند: «او را در دجله بیندازید.»
آنها هم اطاعت کردند و او را در میان دجله انداختند. آن بنده خدا که چنین دید، شروع به فریاد زدن کرد و از آنچه در مقابل خواسته اش دید، بسیار متعجّب شد. در میان آب دست و پا زد، بالا و پایین رفت تا آنکه خود را با شنا از دجله خارج کرد، او اظهار تعجّب کرد که این چه کاری بود و چرا امام(ع) چنین دستوری داده بودند؟
امام(ع) دستور داد دوباره او را در دجله بیندازند و اطرافیان، او را گرفته و در دجله انداختند. آتش خشم او برافروخته گردید و پشت سر هم کلماتی که تعجّب او را نشان می داد، می گفت تا اینکه این بار هم با زحمت خود را خارج کرد و آن حضرت را مورد سرزنش قرار داد و چنین کاری را از ایشان بعید شمرد.
امام(ع) دستور داد برای بار سوم او را در میان دجله بیندازند و لحظه ای بعد خود را در میان آب دید که دیگر توان شناکردن برایش نمانده و امواج آب هم او را در وسط رودخانه برده بود، در چنین وضعی حالت انقطاع به او دست داد.
امام(ع) چون ناتوانی او را از شناکردن مشاهده نمودند، دست کریمانه خود را دراز کردند و او را که در وسط دجله بود، بیرون آوردند. همین که از آب بیرون آمد، خود را بر قدم های حضرت انداخت و اظهار کرد که امام را به خوبی شناخته است.
اطرافیان از او سؤال کردند: «چگونه شناختی؟»
عرض کرد: هنگامی که از شناکردن عاجز شدم و یقین به هلاکت و نابودی خود کردم. از همه جا و همه چیز دل بریدم و خدا را صدا زدم. چیزی نمانده بود که در ته آب فرو روم و خفه شوم که پرده ها از مقابل چشمانم کنار رفت. امام صادق(ع) را دیدم که بین مشرق و مغرب را پر کرده بود و غیر از او چیزی را نمی دیدم و او مرا نجات داد.
کتاب شریف القطره، ج 1.