ازدواج نکردن امام حسن عسکری!
برچسپ ها: ازدواج ، امام ، حسن ، عسکری ، نکردن
سوال
امام حسن عسکری همیشه توسط دستگاه خلافت عباسی در پادگان نظامی محصور و زندانی بوده است؛ لذا ایشان امکان ازدواجنداشته اند. با این وجود چگونه شیعیان برای ایشان زن و فرزند اثبات می کنند؟!
جواب
فرض پرسش کننده این است که امام حسن عسکری(علیه السلام) به خاطر محصور بودن در دستگاه خلافتعباسی امکان ازدواجنداشته است، اما مطالعه و بررسی شواهد و بیانات منابع تاریخی نشان می دهد به رغم فشار دستگاه خلافتدر اعمال شدیدترین محدودیت ها بر آن حضرت، این گونه هم نبوده است که ارتباط ایشان به صورت مطلق با شیعیان و محیط خارج از آن منطقه نظامی قطع شده باشد.
آنچه از کتب تاریخی و منابع حدیثی می توان جمع بندی کرد، این است که امام حسن عسکری(علیه السلام) در سال های 244 ، 255 ، 256 و 259 در زمان خلافتخلفایی چون معتز، مهتدی و معتمد به صورت متناوب در چند نوبت توسط حکومت وقت زندانی شده اند.(1) امّا در بقیه سال های عمر شریفشان اگرچه در شهر سامراء تحت نظر بوده اند، با این حال فقط در روزهای خاصی چون دوشنبه ها و پنج شنبه ها مجبور بودند با حضور در دارالخلافه حضورشان را در سامراء به اطلاع حکومت برسانند.(2) علاوه بر آن گزارش های تاریخی ای نیز از حضور ایشان در شهر مکه وجود دارد.(3) این اطلاعات تاریخی نشان می دهد ادعای تحت نظر بودن همیشگی آن حضرت و سلب شدن امکان ازدواجشان تا چه اندازه قابل نقد است.
علاوه بر آن در منابع تاریخی و حدیثی میان علماء بر سر هویت زنی که به همسری امام حسن عسکری(علیه السلام) در آمدند و امام زمان(علیه السلام) از او به دنیا آمده باشد، اختلاف وجود دارد. برخی روایات مادر امام زمان را شاهزاده ای رومی معرفی می کند که طی داستانی پر فراز و نشیب و سلسله اتفاقاتی عجیب، به همسری امام حسن عسکری(علیه السلام) درمی آید.(4). گروهی دیگر از نقل های تاریخی – که می تواند تکمیل کننده دسته اول روایات باشند فقط به این نکته اشاره می کنند که مادر امام زمان(علیه السلام) در خانه حکیمهخاتون، عمه امام عسکری(علیه السلام) تربیت شده است. این دسته از روایات اشاره ای به سرگذشت و پیشینه مادر امام زمان(علیه السلام) نمی کنند و فقط صرفا از تربیت این بانو در منزل دختر امام جواد(5) خبرمی دهند. گروه دیگری از روایات نیز وجود دارند که نه تنها به تربیت مادر امام زمان(علیه السلام) در منزل حکیمهخاتون اشاره می کنند، بلکه حتی تصریح می کنند که همسر امام عسکری(علیه السلام) در همان منزل عمه ایشان به دنیا آمده است.(6) در کنار این روایات هم راستا اما نقل دیگری نیز در منابع تاریخی مبنی بر زاده شدن امام زمان(علیه السلام) از کنیزی سیاه پوست از منطقه نوبه (شمال سودان) نیز وجود دارد.(7) و سرانجام اینکه در نقلی دیگر – که البته از سوی شهید اول ضعیف دانسته شده – روایت شده که مادر زمان(علیه السلام) مریم دختر زید علویه است.(8)
بحث بر سر اینکه از میان این روایات و نقل های تاریخی کدام یک نزدیک تر به واقع و منطبق بر واقعیات تاریخی است، بحثی بسیار دامنه دار و مناقشه برانگیز است و معتقدان به هر کدام از این اقوال طی اشکال و جواب هایی که با طرف داران دیگر اقوال تاریخی داشته اند، کوشیده اند قول مورد نظر خود را موجّه تر و مستندتر و کم اشکال تر از دیگر اقوال ارائه دهند. برای مثال گروهی که معتقدند امام عسکری(علیه السلام) با شاهزاده ای رومی ازدواجکرده در پاسخ به این اشکال که در آن زمان جنگی بین مسلمانان و رومیان درنگرفته تا زنان اسیر آن قوم در بازار بغداد به کنیزی فروخته شوند، به خبرابن اثیر در کتاب «الکامل» تمسک جسته اند که به جنگ بزرگی در سال 253هـ.ق اشاره می کند.(9)
ما در اینجا قصد مناقشه در صحت یا اصالت این اقوال را نداریم و بایستی جواب این مناقشه را در سوالی دیگر یافت اما همین مقدار از اختلافات علمی و تاریخی درباره هویت کنیزی که فرزند امام عسکری(علیه السلام) را به دنیا می آورد نشان می دهد که نمی توان ایشان را مردی مجرد و بدون همسر دانشت.
از آن گذشته در نقل های تاریخی ای که از حوادث بعداز شهادت امام عسکری(علیه السلام) صورت گرفته صریحا این نکته مورد اشاره قرار گرفته که حکومت عباسی وقت از ترس اینکه فرزندی از آن حضرت به جا مانده باشد، به منزل ایشان یورش برده و یکی از کنیزان ایشان را به نام ثقیل که احتمال می دادند باردار است، به مدت دو سال در حجره ای نگه داشتند تا باردار نبودن او مسلم شد.(10) این نیز دلیل روشنی برای ابطال ادعای مستتر در سوال است.
به هر حال ادعای همسر نداشتن امام عسکری(علیه السلام) سست تر و بی اساس تر از آن است که در مقابل این ادلّه و شواهد روشن، از سوی کسی مورد قبول قرار بگیرد.
در پایان اشاره به این نکته لازم است که مساله تولّد فرزند ایشان، آن قدر روشن است که حتی منابع اهل سنتنیز به آن اشاره کرده اند.(11)
پی نوشت:
(1). الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، مفيد، محمد بن محمد، قم، انتشارات كنگره شيخ مفيد، 1413هـ.ف، چاپ اول، ج 2، ص 334 و 342؛ كشف الغمة في معرفة الأئمة، اربلى، على بن عيسى، محقق/ مصحح: رسولى محلاتى، هاشم، تبریز، انتشارات بنى هاشمى، 1381هـ.ق، چاپ اول، ج 2، ص 412 و 414؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بیروت، دار إحياء التراث العربي، 1403هـ.ق، چاپ دوم، ج 2، ص 313؛ الکافی، محمد بن يعقوب بن اسحاق، محقق/ مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1407هـ.ق، چاپ چهارم، ج 1، ص 508.
(2). الغيبة، طوسى، محمد بن الحسن، محقق/ مصحح: تهرانى، عباد الله و ناصح، على احمد، قم، دار المعارف الإسلامية، 1411هـ.ق، چاپ اول، ص 215.
(3). عيون أخبار الرضا عليه السلام، ابن بابويه، محمد بن على، محقق / مصحح: لاجوردى، مهدى، تهران، نشر جهان،1378 هـ.ق، چاپ اول، ج 2، ص 135.
(3). عيون أخبار الرضا عليه السلام، ابن بابويه، محمد بن على، محقق / مصحح:(4). مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، قم، نشر علامه، 1379هـ.ق، چاپ اول، ج 4، ص 440؛ الغيبة، طوسى، محمد بن الحسن، محقق/ مصحح: تهرانى، عبد الله، ناصح، على احمد، قم، دار المعارف الإسلامية، 1411هـ.ق، چاپ اول، 210 تا 213؛ كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، محمد بن على، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، نهران، نشر اسلاميه، 1395 هـ.ق، چاپ دوم، ج 2، ص 417. لاجوردى، مهدى، تهران، نشر جهان،1378 هـ.ق، چاپ اول، ج 2، ص 135.
(5). كمال الدين و تمام النعمة، همان، ص 426.
(6). اثبات الوصية، مسعودى، على بن حسين، قم، نشر انصاریان، 1384هـ.ش، چاپ سوم، ص 272.
(7). الغيبة، ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، تهران، نشر صدوق، 1397هـ.ق، چاپ اول، ص 163؛ كمال الدين و تمام النعمة، همان، ج 1، ص 329، الکافی، همان، ج 1، ص 323.
(8). الدروس الشرعیه فی فقه الامامیه، عاملی، محمد بن مکی(شهید اول)، قم، انتشارات جامعه مدرسین، 1417هـ.ق، چاپ دوم، ج 2، ص 16.
(9). الكامل في التاريخ، ابن اثير جزرى، بیروت، دار صادر، 1385هـ.ش، ج 7، ص 182.
(10). الکافی، همان، ج 1، ص 505 و 506؛ كمال الدين و تمام النعمة، همان، ج 2، ص 474.
(11). تذکره الخواص من الامة بذکر خصائص الائمة، ابن جوزی، یوسف بن قزاوغلی، محقق: تقی زاده، حسین، قم، نشر مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)، 1426 هـ.ق، چاپ اول، ج 2، ص 517؛ کفایه الطالب فی مناقب علی بن ابی طالب(علیه السلام)، گنجی، محمد بن یوسف، محقق: امینی، محمد هادی، تهران، دار احیاء تراث اهل البیت(علیهم السلام)، 1404هـ.ق، چاپ دوم، ج 1، ص 458؛ الاتحاف بحب الاشراف، شبراوی، عبدالله بن محمد، مصحح: غریری، سامی، قم، دارالکتب الاسلامی، بی تا، ص 369؛ الاعلام، زرکلی، خیر الدین، بیروت، دارالعلم للملایین، 2005م، چاپ شانزدهم، ج 6، ص 81.