*بلای خودفریبی و برخی نشانهای آن*
برچسپ ها: امام ، باقر ، محمد ، السلام ، خود ، علیه ، ویژه ، فریبی ، شعادت ، بلای
🖊️ *علی کرمیفریدنی*
*بلای خودفریبی و برخی نشانهای آن*
*امام باقر(ع) - که در آستانهی شهادت جانسوز او هستیم - در هشداری حکیمانه به ویژه به صاحبان قدرت و ثروت و سپاه وستایشگران بیمحتوا و فاقد منش و اخلاق شایسته- چنین فرمود:*
*"کَفَی بِالمَرءِ غَشَّاً لِنُفسِهِ اَن تُبصِرَ مِن النَّاسِ مَا یَعمِی عَلَیهِ مِن اَمرِ نَفسِهِ، اَو یَعِیبَ غَیرَهُ بِمَا لَا یَستَطِیعُ تَرکَهُ، اُو یُؤَذِّی جَلِیسَهُ بِمَا لَا یَعنِیهِ"۱*
*بر خودفریبی (و گمراهگری و مردمفریبی) انسان همین بس که:*
*۱. عیب و کاستی (و ناراستی و حقکشی را در گفتار و رفتار و منش و روش) دیگران ببیند، اما همان عیوب (و بدتر از آن را در روش و رفتار و سخن و ادبیات) خود و خودیهایش نبیند و بر آن چشم فروبندد.*
*۲.یا آنکه گفتار وکردار یا روش ومنش وخلق و خویی را بر دیگران مپسندد و خُرده گیرد و آنها را در خور چون و چرا و قیل و قال و خیانت و سختترین کیفر بنگرد، اما در همانحال خودش نتواند آن روش و رفتار یا زبان وادبیات ناپسند را وانهد و خود را در چنگال حقکشی و پلشتی دوررویی و ریاکاری رها سازد.*
*۳. و یا آنکه همنشین و همراه و شنونده و پیرو خود را با گزافهگویی و سخنپردازی بیهوده و بیحاصل و بدون پشتوانهی عملی، بیازارد و رنج دهد و حرف محور باشد و نه عمل محور.۱*
*کاش همهی سخنوران، نویسندگان، اساتید و دانشجویان و تک تک شهروندان و البته پیش از همه، صاحبان قدرت و مسئولیت و رسانه و تریبون و سپاهیان گوناگون سایبری و خیابانی و دارندگان امکانات فراگستر، از امام باقر(ع) و دانش و اخلاق و معنویت و هزاران مروارید غلطان او، همین یک سخن سازنده و حکیمانه را در مدیریت و سیاست دل میدادند و از روز و سوگ و راز شهادت او، این هشدار را باجان و دل میشنیدند و در قلمرو عمل میپذیرفتند و با توجیه و فرافکنی به کناری نمینهادند و ناشنیده نمیگرفتند، ای کاش!*
*اگر چنین بود و چنین میشد، اینک پس از چهار دهه فرصت طلایی و اعتماد و امکانات گسترده و غبطهبرانگیز،* *اینک چرا باید کشورمان در شرایط بحرانی و بحرانزای کنونی باشد؟*
*چرا باید به جای داشتن یک فرهنگ وادب سالم، یک روش تربیتی و آموزشی پویا و عادلانه و در دسترس همگان، یک اقتصاد بالنده و شکوفا و یک پول ملّی توانمند و با ثبات و با رهاورد و تضمین اشتغال و درآمد و معیشت و رفاه و مسکن برای همه، و یک صندوق ذخیرهی سرشار، بسان همین کشورهای ناقابل همسایه، بیشتر مردم ایران عزیز باید دست به گریبان تورّم کمرشکن و فقر و فلاکت فاجعهساز و در غم نان و عدالت و آب شدن هستی خود باشند؟*
*چرا هنوز یک سیستم داوری و قضایی و وکالت مستقل و بیطرف و دادخواه و دادگستر و ستمستیز را نباید ببینیم و قانع شویم و به آن افتخار کنیم و به آن دسترسی داشته باشیم؟*
*چرا نباید یک سیاست منطقی و معتدل و خردمند و خردورز و باتجربه و مسالمتپذیر و پیشرو و یک روش حکمرانی حکیمانه و انتخابی و آزاد و آزادمنش و شایستهگرا و شایستهسالار و مردمی و با گردش قدرت و جذب نخبگان و فرهیختگان در جریان نباشد ۳*
*تا برابر منشور جهانی حقوق بشر، بتواند بر حفظ و تامین اصل قرآنی کرامت بشر و حقوق اساسی انسان پایفشارد۴ و با موفقبت در تامین آن بکوشد و هماره در فهرست ناقضان حقوق بشر سازمان ملل جای خوش نکند و باعث شرمندگی وتاسف نگردد؟ چرا این همه به آب و آتشزدن و هزینههای سرسامآور در جهت برباددادن اعتبار و اقتدار مردمی و ایجاد شکاف عمیق میان حکومت و شهروند و فاصلهی قلّههای ثروتهای بادآورده و درّههای ژرف فقر و فلاکت و ناداری و تجرّد و بیخانمانی و حاشیهنشینی و گورخوابی و بدتر از آن؟*
*چرا این همه واگرایی و کوشش زیانبار در جهت یکدستسازی و تکصدایی و قلع و قمع حزب و گروه و انجمنهای مدنی و مردمی و حقوق بشری و حتی خیریه و خدمترسانی بهجای به رسمیت شناختن اصل قرآنی و انسانی و حقوق بشریِ تنوع و تکثر ۵* و *حضور و همراهی مردم و انگیزش مشارکت ملی و پایبندی به شورا و انتخاب و رفراندم و خرد ملی؟ ۶*
*و چرا بهجای رسانههای آزاد و مستقل و شنیدن نقد و چون و چرا و گسترش فضا و امکانات نظارت و روح شفّافیت و پاسخگویی و محاسبهپذیری و فسادستیزی، خدا و پیامبر و قرآن و حدیث را هم طرفدار نهانکاری و عدم شفافیت جازدن۷ و با خبرنگاران و معترضانِ به فساد و استبداد و کوشندگان راه عدالت و حقوق بشر اینگونه رفتار گردد که یا ساکت شوند و یا بروند؟*
*و چرا این همه زندانی و آمار دهشتناک از بازداشت و سبک بازداشت و گزارشهای تکاندهنده از روش زندانبانی و میزبانی و رفتار با اسیران و زنان و دختران منتقد و معترض و شُل حجاب؟ چرا بهجای دعوت با روش حکیمانه و اندرز دلسوزانه و گفت و شنود و مناظرهی نیکوتر، ادبیات خشونتباری چون شکستن گردنها پیش از هدایت متهم و لعزشکار به سوی قانون و قضا و حکم عادلانه و فضای حقوق بشری؟
و چراهای بسیار دیگر؟*
*جالب است که همهی این بدرفتاری و ناقض کرامت انسانی را با نام پیامبر و امام علی و با شعار حیدر حیدر انجام میدهیم!! در حالیکه امام علی با مخالفان و حتی دشمنان تندخو و بدزبان خود با مهر ومدارایی تحسینبرانگیز رفتار میکرد و رعایت کرامت و حقوق انسانی بدترین تروریست عالم و آدم یعنی ابنملجم را نیز سفارش میکرد و از بدرفتاری و شکنجهی او هم با صدای بلند هشدار میداد!!!* ۹
*و چرا در حالی که به پندار دستاندکاران، در کشورهایی چون هلند و نروژ و دانمارک و... زندانهای خود را به فضای فرهنگ و دانش و دانشگاه و دیگر امور رشدبخش تغییر کاربری میدهند و دادگاهشان خلوت است و برخی روزها بیمشتری است، ما بزرگترین زندان را میسازیم؟*
*چرا پس از این همه پیامد دردناک، باز هم به جای بازگشت به روش و رفتار درست و نُرمهای تجربهشده و سپردن کارهای بزرگ به مغزها و تواناییها و تجربههای بزرگ با انتخاب مردم، همه چیز را به گردن دشمنان میافکنیم و کشور و ملت خود را در بنبست بدبختی میخواهیم؟ راستی میدانیم چه میکنیم و کجا میرویم و هدف چیست؟*
*دریغ و درد که برخی گویی تنها استاد شعر و شعار و ادّعا، آن هم از قماش سست و گزاف آن هستند، و نه درایت و برنامه و عمل شایسته و روش عادلانه و حقوق بشری و زندگیساز!!!*
*در حالیکه قرآن میفرماید:* *هان ای کسانی که ایمان آوردهاید، چرا چیزهایی را میگویید که خود انجام نمیدهید؟ این کار ( و این روش تباه)، نزد خدا سخت ناپسند است که چیزهایی را بگویید و از دیگران بخواهید، امّا خود انجام ندهید.* ۱۰
۱.تحف القول/ بخش سخنان امام باقر(ع).
۲.نهج البلاغه/ نامهی ۵۳.
۳.یوسف/ آیهی ۵۵؛ قصص/ آیهی ۲۶.
۴.اسراء/ آیهی ۷۰.
۵. زمر/ آیهی ۱۸.
۶.آلعمران/ آیهی ۱۵۹.
۷.شوربختانه سخن یک نماینده مجلس.
۸.متاسفانه سخن فرمانده نیروی انتظامی یکی از شهرهای شمال.
۹. نهج البلاغه/ نامهی ۴۷.
۱۰.صفّ/ آیههای ۳ - ۲.
◾️ ◾️ *با تسلیت شهادت جانسوز امام باقر(ع)* ◾️◾️
۸