موجبات قطع رحم در کلام امام هشتم (علیه سلام )
برچسپ ها: امام ، در ، رحم ، السلام ، رضا ، علیه ، کلام ، قطع ، موجبات
1 - مال اندوزی
عن محمدبن اسماعیل بن بزیع: قال: سمعت الرضا (علیه سلام ) یقول: لا یجمع المال الا بخمس خصال: ببخل شدید، وامل طویل، و حرص غالب، وقطیعة الرحم، وایثار الدنیا علی الاخرة.
امام رضا (علیه سلام ) مال جز با پنج خصلت در یکجا جمع نمی شود: بخل شدید، آرزوهای دور و دراز، حرص غالب، قطع رابطه با خویشاوندان، مقدم داشتن دنیا بر آخرت.
2 - اصالت دادن به مزایای ظاهری (همچون مال، شهرت، مقام )
الامام الرضا (علیه سلام ) قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ): من استذل مؤ منا، او حقره لفقره، او قلة ذات یده، شهره الله یوم القیامة، ثم یفضحه.
امام رضا (علیه سلام ) فرمود: رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هر کس مؤ منی را خوار کند، یا او را به سبب فقر و تنگدستیش حقیر شمارد، خداوند او را در روز قیامت انگشت نما و رسوا خواهد کرد.
من لقی فقیرا فسلم علیه خلاف سلامه علی الغنی لقی الله عزوجل یوم القیامة وهو علیه غصبان.
امام رضا (علیه سلام ) فرمود: هرکه فقیر مسلمانی را ملاقات کند و بر او نه بدانگونه که بر غنی سلام می کند، سلم کند، خدا را در روز قیامت در حالی که بر او خشمگین است ملاقات خواهد کرد.
3 - مستی مقام
عن علی بن موسی الرضا (علیه سلام ): ملعون، ملعون من احتجب عن اخیه.
امام رضا (علیه سلام ) فرمود: از رحمت خداوندی به دور است، از رحمت خداوندی به دور است کسی که از برادر مسلمان خود، روی پوشیده در پرده می شود. (در موارد نیاز و گرفتاری دوست یا یکی از بستگان، خود را پوشیده بدارد به طوری که دسترسی به او به آسانی ممکن نباشد).
4 - حسد
قال علی بن موسی الرضا (علیه سلام ): لا لحسود لذة.
حضرت رضا (علیه سلام ) فرمود: حسود را لذت نباشد.
5 - توقعات و انتظارات بیجا
قال علی بن موسی الرضا (علیه سلام ): یقول الله تعالی: لاقطعن امل کل مؤ من امل دونی الا یاءس، ولالبسنه ثوب مذلد بین الناس ولانحینه من وصلی، ولابعدنه من قربی.
امام رضا (علیه سلام ) فرمود: خدای تعالی می فرماید: البته ریسمان و رشته آرزو و امید هر مؤ منی را که به غیر من امیدوار شود، پاره کنم و به یاءس و ناامیدی نمایم و در میان مردم جامعه خواری و مذلت بر او بپوشانم و او را از نزدیکی و اتصال به خود دور می کنم.
6 - دنائت نفس (پستی )
سئل الرضا (علیه سلام ): عن السفلة؟ فقال (علیه سلام ): من کان له شی ء یلهیه عن الله.
از امام رضا (علیه سلام ) پرسیدند: فرومایه کیست؟ فرمود: کسی که چیزی داشته باشد و به وسیله آن سرگرم و از انجام حقوق الهی غافل گردد.
حضرت امام خمینی (رحمهم الله ) فرموده است:
((دنیای مذموم، آن است که در ما هست و ما را از مبداء کمال دور می کند و به نفس و نفسانیت خودمان مبتلا می کند. دنیای مذموم همین است که انسان توجه به آن داشته ولو به یک تسبیح و به یک کتاب. چه بسا که دل بستن به کسی به یک ((تسبیح )) و به یک کتاب بیشتر باشد تا دل بستن دیگری به یک پارکی و باغی. . . )).
قال علی بن موسی الرضا (علیه سلام ): اسوء الناس معاشا من لم یعش غیره فی معاشه.
امام رضا (علیه سلام ) فرمود: بدترین مردم از نظر زندگی اقتصادی، کسی است که به دیگران در معاش خود، معاش ندهد و مردم در پرتو زندگی او زندگی نکنند.
7 - بی پروایی (تن پروری و آسایش طلبی )
قال علی بن موسی الرضا (علیه سلام ): فمن لم یصل رحمه لم یتق الله عزوجل.
امام رضا (علیه سلام ) فرمود: هر که صله رحم نکند، حق تقوای الهی را رعایت نکرده است.
8 - کفران وناسپاسی (ادانکردن حقوق مخصوص خویشاوندی )
قال علی بن موسی الرضا (علیه سلام ): احسنوا جوار النعم، فانها وحشیة ما ناءت عن قوم فعادت الیهم.
امام رضا (علیه سلام ) فرمود: با نعمتها نیکو همدمی و همسایگی (خوشرفتاری ) کنید زیرا آنها وحشیند، از قومی که دور شدند، به آنان برنمی گردند.
9 - ریاست طلبی
ما ذئبان ضاریان فی غنم قد تفرق رعاؤ ها باضر فی دین المسلم من الرئاسة.
اگر دو گرگ درنده به رمه گوسفندان هجوم آورند - (گرگی از این سو و گرگی از آن سو) در حالی که شبان رمه حاضر نباشد، به آن رمه گوسفندان چندان خسارتی وارد نمی شود که جاه طلبی به دین انسان خسارت وارد می کند.
10 - بخل
صفت رذیله بخل، یکی از موانع مهم تحصیل آسایش (ناشی از) مصاحبت با دیگران است زیرا طبیعی است که فرد بخیل به علت نگرانی از فقر و نیازمندی و تلقین به خود که اگر مالی را به دیگران انفاق کند، دارایی او کم می شود و سرانجام فقیر می گردد، هرگز راضی نیست لقمه ای از طعام او را کسی میل پیدا کند.
از این رو، بخیل سر سفره مردم نمی نشیند و از طعام آنها میل نمی کند زیرا می ترسد دیگران نیز سر سفره او نشسته و از آن استفاده کنند.
قال علی بن موسی الرضا (علیه سلام ): البخیل لا یاءکل من طعام الناس لئلا یاءکلوا من طعامه.
امام رضا (علیه سلام ) فرمود: بخیل از غذای مردم نمی خورد تا مردم از غذای او نخورند.
((بخل! مهلک ترین هرزگی های خزان است! بخیل زندگانیش را مسموم می کند و خودش را جسما و رحا تحلیل می برد، بخیل موجودی بی حاصل و بدخواه است و از عاطفه و ترحم و شرافت به کلی عاری است. تقلب یگانه شعار او در زندگانی است. از درستکاری و صداقت و احترام به نفس، چیزی نمی فهمد و حاضر است خود را در مقابل مردم زبون و بیچاره قلمداد کند تا از مساعدتهای آنان محروم نماند و احسان مؤ سسات خیریه که مخصوص تنگدستان است، شامل حال او گردد. . . چنین کسانی، تمام احساسات نیک و غرایز طبیعی و صفات پسندیده خود را از دست می دهند و آتش نشاط و مسرتشان به خاموشی می گراید و نیروی روحانی و معنوی در آنان رو به ضعف می نهد)).
11 - عدم برنامه ریزی صحیح در زندگی
اجتهدوا ان یکون زمانکم اربع ساعات: ساعة لله لمناجاته، وساعة لامر المعاش، وساعة لمعاشرة الاخوان الثقات، الذین یعرفونکم عیوبکم ویخلصون لکم فی الباطن، وساعة تخلون فیها للذاتکم، وبهذه الساعة تقدرون علی الثلاث الساعات.
کوشش کنید اوقات شبانه روز خود را به چهار بخش تقسیم کنید: ساعتی برای عبادت و خلوت با خدا، ساعتی برای تاءمین معاش، ساعتی برای معاشرت با دوستان مورد اعتماد و کسانی که شما را به عیوبتان واقف می کنند و در باطن خیرخواهتان هستند، و ساعتی را به تفریحات و لذایذ مشروع خود اختصاص دهید و متوجه باشید که ساعت تفریح و کامیابی، به شما نشاط و مسرت می بخشد و قدرتتان را در انجام وظایفی که در ساعات دیگر به عهده دارید، تقویت می کند.
همسایه کیست؟
آنچه به طور ابتدایی به ذهن می رسد، این است که همسایه به کسانی گفته می شود که خانه آنان در کنار هم باشد، ولی از نظر اسلام محدوده همسایگی فراتر از این است. در روایات حدود همسایگی، چهل خانه از هر چهار طرف بیان شده است.
ذکر این نکته ضروری است که همسایگی صرفا به خانه اطلاق نمی شود، بلکه به محل کسب و کار، اداره، کارخانه و. . . نیز (همسایه ) گفته می شود و گروهی که نزدیک هم به تلاشهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، . . . مشغولند نیز مشمول حقوق و حدود همسایگی هستند و باید در ادای این حقوق بکوشند. سبب پیدایش چنین حقوقی، آشنایی آنها با هم و اشتراکشان در سود و زیان یکدیگر است.