در محضر خورشید
برچسپ ها: امام ، السلام ، علیه ، کاظم
شرح اسمای الهی
علم حقیقی نزد معصومان علیه السلام است. برای افزایش معرفت در زمینههای گوناگون دینی و توحیدی، نیازمند دانش ویژه پیشوایان دینی هستیم؛ زیرا هر کدام از سخنان این بزرگواران، جرقه ای است برای ژرف اندیشی. برخی از مسائل هم با معلومات محدود ما همخوانی ندارد و برای رهایی از بن بست فکری، نیازمند انسان های کامل هستیم.
شناخت خداوند و شرح اسمای نورانی الهی، از دانش هایی است که در اختیار بهترین انسان ها قرار گرفته است. در سخنی، امام کاظم علیه السلام درباره معنای «اللّه» فرمود: «اسْتَوْلی عَلی مَا دَقَّ وَ جَلَّ؛ [آن که] بر هر ریز و درشتی استیلا دارد. » (محمدی ری شهری، 1377، ج1: 203: ح 723) چنین تعبیری را نمی توان در محاسبات ادبی و چارچوب محدود علم بشری یافت و تنها علم روشن لدّنی می تواند چنین محدودیتی را بشکافد و آموزگار جان های مشتاق گردد.
گناه ایمان زدا
دوگانگی در شناخت و عمل، بیماری زاست و روان انسان ها را به مخاطره می اندازد. کسی که می داند نباید رفتاری مانند سرقت یا تجاوز به حریم دیگران را پیش بگیرد، ولی مرتکب آن می شود، از سلامت روانی برخوردار نیست. انباشته ای از این دوگانگی ها، ثبات روانی و سلامت را از فرد مبتلا میگیرد و او را به وادی تباهی و بیماری میکشاند.
در بینش توحیدی، این مسئله با ایمان تعریف و اعلام شده است که گناه، ایمان و تعادل معنوی فرد را مخدوش میکند و او را به دره بی ایمانی و فقدان ملاک های درست در زندگی می کشاند.
امام کاظم علیه السلام در پاسخ به این پرسش که: آیا گناهان کبیره ایمان را سلب می کند؟ فرمود: «نَعَم، و ما دُونَ الکبائرِ، قالَ رسولُ اللّه صلی الله علیه و آله لا یزْنی الزّانی و هُو مؤمنٌ و لا یسْرِقُ السّارقُ و هُو مؤمنٌ؛ آری و گناهان کوچک تر نیز. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: زناکار، در حالی که مؤمن است این عمل زشت را انجام نمیدهد و سارق، در حال ایمان، دزدی نمی کند». (مجلسی، 1403ق، ج 69: 63: ح 7)
راز طول عمر
امروزه تلاش بر این است که راز طول عمر را در یافته های پزشکی و مراقبت از جسم خلاصه کنند. در گامی جلوتر، عوامل روان شناختی طول عمر یا کوتاهی آن بررسی می شود که در مواردی مانند پرهیز از فشارهای روانی، کاستن از رفتارهای پرخطر و مانند آن تبیین می گردد.
آنچه از آن غفلت شده، توجه به ابعاد معنوی در سلامت و به دنبال آن، طول عمر همراه با سرزندگی است. توجه به سفارش های اخلاقی معصومان علیه السلام، این کاستی را پر کرده و عمل به این سفارش ها، نتایج مطمئنی در پی خواهد داشت. در سخنی از امام کاظم علیه السلام آمده است: «مَن حَسُنَ بِرُّهُ بإخْوانِهِ و أهلِهِ مُدَّ فی عُمرِهِ؛ هر کس به برادران و خانواده خود نیکی کند، عمرش دراز می شود. » (حرانی، 1404ق: ٣٨٨)
این رفتار شایسته درباره کسانی که منابع عاطفی فرد به شمار می آیند، در کنار زدودن فشارهای روانی، احساس سودمند بودن همراه با احساس شایستگی را در وی تقویت میکند و او را از رنج کوتاهی در حق دیگران و احساس منفی ناکارآمدی دور می سازد.
پذیرش واقعیت ها
واقعیت های زندگی همیشه شیرین و خواستنی نیست. ما در رویارویی با شوک های روانی و ضربه های عاطفی، راه های گوناگونی در پیش می گیریم. عده ای سعی در تغییر دارند، برخی آن را کتمان و حتی انکار می کنند و گروهی نیز با واقعیتها همان گونه که هست، کنار می آیند.
روش اخیر به سلامت فرد و کاستن از فشارهای روانی اش میانجامد، ولی نیازمند ایجاد روحیه ای به نام شکیبایی همراه با شناخت صحیح است. زمانی که فرد شکیبا، با شکست یا فقدان واقع بینانه رفتار می کند، راحت تر از آن میگذرد تا آن گاه که آن را انکار میکند و در زمان های مختلف به صورت ناخودآگاه در فضای ذهن و احساس وی تبلور می یابد. این تعبیر از زبان امام هفتم چنین نقل شده است: «المُصیبَةُ للصّابرِ واحدَةٌ، و للجازعِ اثْنَتانِ؛ مصیبت برای شکیبا یکی است و برای ناشکیبا دو تا». (همان: ٤١٤)
محرومیت از لذت ابدی
بهشت، بهانه ای برای خوب شدن است، ولی با بهانه به دست نمی آید؛ بلکه بهایی دارد همسنگ طرحی که برای زندگی خویش برمی گزینیم و عملکردی که در شبانه روز از خود بروز می دهیم.
کلیدواژه بهشت، در کنار آنکه به زندگی بهشتی و حیات طیبه در همین دنیا هم می تواند اشاره داشته باشد، فرصتی است برای تغییر سبک زندگی و زدودن پیرایه هایی که زندگی را به دوزخی سوزان تبدیل می کند.
در همه ابعاد زندگی هم نیاز به پیرایش وجود دارد. در سخنی از امام کاظم علیه السلام به سه بعد از پیرایش گری اشاره شده است: «حُرِّمتِ الجنّةُ علی ثلاثةٍ: النَّمّامُ، و مُدمِنُ الخَمرِ، و الدَّیوثُ و هُو الفاجِرُ؛ بهشت بر سه کس حرام شده است: سخنچین، می گسار و فرد بی تفاوت به ناموس.» (محمدی ری شهری، 1377: ج 2: 270: ح 2752)
سخن چینی، به روابط اجتماعی سالم لطمه می زند، مصرف مشروبات الکلی، عقل را از فرد می گیرد و بی تفاوتی به ناموس، فساد را فراگیر می کند. وجود هر کدام از این ویژگیها، ستمی بزرگ در حق خود، خانواده و جامعه ای است که قصد پیشرفت در همه زمینه ها و تحقق بهشت زمینی را دارد. از این رو، مجازات آن هم محرومیت از پاداش های بزرگی چون بهشت برین الهی است.
همسایه برتر
با افزایش زندگی آپارتمان نشینی و محدودیت فضا و مکان، مزاحمت هایی ناخواسته از سوی همسایگان متوجه یکدیگر می شود. ممکن است این سبک از سکونت، در مقایسه با خانه هایی که فضای مشترک کمتری با هم دارند، از آسیب زنندگی بیشتر برخوردار باشد.
در برخورد با این معضل، با تمام تدبیرهایی که از سوی همسایگان اندیشیده می شود، باز مشکلات حل نشده ای باقی می ماند و گاه روابط همسایگان با اثرپذیری از رعایت نشدن حقوق یکدیگر، دچار تنش هایی می شود.
یکی از بهترین روش ها در رویارویی با مشکلات همسایه داری، افزایش سطح تحمل و پذیرش برخی از مسائل به ظاهر ناخوشایند است. زمانی که فرهنگ ما از خودخواهی به دیگرخواهی تغییر شکل یابد و به جای خرده گیری پی درپی، به سمت مدیریت خویشتن و افزودن سطح تحمل گرایش پیدا کند، مسائل به شکل بهتری حل خواهد شد.
در یکی از سخنان امام هفتم فضیلتی به نام تحمل همسایه تعریف شده که بسیار خواندنی است: «لیسَ حُسنُ الجِوارِ کفَّ الأذی، و لکنْ حُسنُ الجِوارِ الصّبرُ علی الأذی؛ حسن همسایگی این نیست که آزار نرسانی، بلکه آن است که در برابر آزار و اذیت همسایه شکیبا باشی. » (کلینی، 1401ق، ج 2: 667: ح 9)
منابع
حرّانی، حسن بن علی(ابن شعبه)، 1404ق. تحف العقول. تحقیق: علی اکبر غفاری، قم: مؤسسة النشرالاسلامی.
کلینی، محمد بن یعقوب، 1401ق. الکافی. بیروت: دارصعب و دارالتعارف.
مجلسی، محمدباقر، 1403ق. بحارالانوار. بیروت: مؤسسة الوفاء.
محمدی ری شهری، محمد، 1377. میزان الحکمه. قم: دارالحدیث.