کرامت و حقوق دگراندیشها در سفارشنامهی ۲۰ مادّهای امام عسکری یادداشت ویژه
برچسپ ها: امام ، حسن ، عسکری ، کرامت ، و ، حقوق ، ماده ای ، 20
کرامت و حقوق دگراندیشها در سفارشنامهی ۲۰ مادّهای امام عسکری
حجت الاسلام والمسلمین علی کرمیفریدنی
برابر داوری گوهر خرد و وجدان زنده و پویا و باورهای رشدبخش مذهبیِ رهروان خاندان پیامبر، باید نام ارجمند امام عسکری و روش عدالتخواه و رفتار ستمستیز و منش و اخلاق شایستهی او، هماره و همهجا و با همهی انسانها، چراغ روشنگر راه و برنامهی زندگی دوستدارانش باشد و آن را در قلمرو زندگی فرد و جامعه و سیاست و قضاوت و روش مدیریت “نصب العین” سازند و بهویژه در رعایت کرامت انسان و حقوق بشر، با هماندیش و دگراندیش به کار بندند، و نه آنکه به شعر و شعار از آن حضرت و دیگر پیشوایان اهلبیت بسنده کنند و به مدّاحی و سوگواری و سخنرانی و خواندن حدیث از او، دلخوش دارند و در نتیجهی این حرفدرمانی، از قافلهی پیشرفت و کاران بهروزی و بهسازی جهانی عقب بمانند و باز هم بر مذهب و پیشوایان خود، بر عالم و آدم فخر فروشند و چنین پندارند و القا کنند که گویی:
نام فروردین بیارد گُل بهبار
خانه روشن گردد از نام چراغ
اسم ماه را بگویند و مسمی را نجویند
و ماه را در قعر جوی پندارند و بجویند و به عکس آن دلخوش دارند و نه در آسمان آبی و پرستاره!!! ۱
آن حضرت در سفارشی بس سازنده و حکیمانه در جهت انگیزش یاران و رهروان اهلبیت بههمگرایی و زندگیمسالمتآمیز و سرشار از صلح و صفا و داد و دهش و انصاف و رعایت حقوق و حرمت پیروان اندیشهها و سلیقهها و آیینهای دیگر، در سفارش و برنامهای ۲۰ مادّهای چنین فرمود:
*”أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ، وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ، وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ،
وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ، وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ،
وَ طُولِ السُّجُودِ،
وَ حُسْنِ الْجِوَارِ،
فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ (ص).
صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ، وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ،
وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ، وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ، وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ، وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ، وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ، قِيلَ: هَذَا شِيعِيٌّ، فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ.
اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً.
جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ، وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ، فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ، فَنَحْنُ أَهْلُهُ، وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ، فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ.
*أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ، وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ، وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ، وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ (ص)، فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِاللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ.
احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ، وَ أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ.”*
*شما را به رعايت پروای خدا و پاسخگویی در برابر او (و در برابر مردم و وجدان و تاریخ و دادگاه مستقل و صالح) فرامیخوانم،* *و نیز به پرهیزگاری و پارسايى در دين، و به كوشش براى خدا و در جهت خشنودی او، و نیز به راستى در زبان و گفتار (و قلم و مصاحبه و موضعگیری در هرجای گیتی)، و به بازپسدادن امانتها به كسانی كه امانتى شخصی یا ملّی به شما سپرده است، (خواه آن امانتسپار، نیكرفتار باشد و یا تبهكار)، و نیز به سجده و خضوع و اخلاص طولانی و باروح و آرامش، و نیز به خوشرفتاری و خوشزبانی در همسايگى (و با همسایههای دور و نزدیک)، چراكه محمد(ص) برای شکوفایی و کمالبخشیدن به اين روش انسانی و اخلاقی به سوی شما مردم آمده، و همين برنامه را آورده است.*
و نیز دربارهی کسانی که بر مذهب و آیین و اندیشهی شما نیستند، سفارش نیک مىكنم. بکوشید در قبیله و عشيرهی آنان نماز بخوانيد، و در مراسم سوگواری آنان شركت جویید، و با بيمارانشان دیدار نمایيد، و حقوق و کرامت انسانی آنان را – گرچه دگراندیش باشند – پاس دارید؛ چراکه دربارهی هر يك از شما، در صورتى كه در دين خود پروا پیشه کند و پارسایی ورزد و در گفتارش راستگو باشد، و امانتهای ملی و مردمی را ادا کند و با مردمان نيكخويى و خوشرفتاری پیشه سازد، خواهند گفت که: اين انسان روشناندیش و حقشناس و نیکمنش، شيعه و رهرو خاندان پیامبر است، و من از این روش و روند و اخلاق – که شمایان در نیکرفتاری و رعایت کرامت و حقوق دیگران، در میان ملِتها و جهانیان شهره شوید، (و نه آنکه در شمار ناقضان حقوق بشر قرار گیرید) – بسی شادمان مىگردم.*
پس، از خدا پروا کنید و مایه و موجب آراستگى و آبرومندى ما شويد، و نه آنکه مايهی زشتى و بدنامى ما را فراهم آورید.**بکوشید تا هر گونه مهر و دوستى را با روش مترقی و رفتار نیک خود براى ما و راه و رسم ما جلب وجذب كنيد، و هر زشتپندارى مردم بداندیش را از ما دور سازيد، چراکه هر خوبى و نیکرفتاری و منش و اخلاق شایسته (که بدون گزافه و غلوّ) در وصف ما گفته شود، ما شايستهی آن هستيم، و هر بدى و ناروایی كه در مورد ما بیان گردد، ما هر گز چنان که بداندیشان میپندارند و میبافند، نیستيم.*
هان، بسيار خدا را ياد كنيد، و نیز یاد هجرت از این جهان را، و قرآن را بسی با اندیشهوری و ژرفنگری تلاوت نمایید، و بر پيامبر عدالت و آزادی و پروا درود بفرستيد (و خلق و خو و درایت و مدیریت و بشردوستی او را سرمشق سازید)، چرا چنین نثار درود با روح و معنا و درسآموز به پیامبر دا پاداش بسیاری دارد.*
آنچه را به شما سفارش كردم، همه را به خاطر سپارید و حفظ كنيد.*
شمایان را به خدای مهرور و مهربان مىسپارم و درود و سلام نثارتان مىکنم.*
اینک در آستانهی شهادت امام عسکری جای بسی اندیشیدن و داوری با عدالت و انصاف و وجدان زنده است که ما مدّعیان رهروی از آن حضرت، در کجا هستیم؟ و بر چه راهی گام میسپاریم؟ و افکار عمومی وجهانی در روش و رفتار ما چه داوری دارد؟ آیا ما با روش و رفتارمان، بر شاهراه راستگویی و آراستگی به منش و اخلاق نیکو و پرجاذبه و سیاست و قضاوت و رفتار افتخارانگیزِ بشردوستی و رعایت کرامت و حقوق بشر هستیم یا در جهت بیراههای استبداد مذهبی اموی و عبّاسی با نگاه ابزاری به دین و با وارونهسازی و تباهکردن واژهها و فاسدساختن مفاهیم دین خدا و آموزش تخدیری آن به سادهدلان میکوشیم؟ و باز هم بر تحمیل و تهدید شبهقانونی و شبهقضایی و شبه سیاسی و موج هراسافکنی و بازداشت و زندان و سرکوب و خشونت و حصر و حذفدرمانی پای میفشاریم؟*
راستی کدام یک؟* امید که در مدار جاذبه و رعایت حقوق و حرمتها گام نهیم و بکوشیم شرایط آن را فراهم آوریم انشاءالله.
با عرض تسلیت شهادت جانسوز امام عسکری(ع) در میان پادگانهای نظامی و در زندان خانگی و سکونت اجباری و در بند تدابیر امنیتی به فرمان خلیفه*
۱.تحف العقول/ ص ۸۹۰ در بخش سخنان امام عسکری