در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس

برچسپ ها: در ، دلی ، شکستن ، کوی ، می خرند

Print Friendly and PDF

ذات اقدس الهی همیشه سفره خود را پهن کرده است و ما مهمان او هستیم و در این دو زمان و زمین ما را هم به ضیافت دعوت کرده است، هم در ماه مبارک رمضان فرمود شما جزء ضیوف الرحمان هستید برای این زمان، هم در سرزمین وحی فرمود جزء ضیوف الرحمان هستید، حاجیان و معتمران جزء مهمانان خدا هستند اما هر مهمانی، هر دید یک بازدید هم دارد فرمود من شما را به عنوان مهمان دعوت کرده ام؛ ولی شما اگر مرا دعوت کنید من می آیم من منتظر میزبانی شما هستم. این چنین نیست که خدا فقط مهمانی بدهد و مهمان نشود، فرمود اگر میزبانی مرا قبول کردید من مهمان شما می شوم «أَنَا عِندَ المُنکسِرَة قُلُوبهم»[1]کسانی که قلب شکسته دارند، من مهمان او هستم، این را به ما دستور داد فرمود نگویید مگر خدا مهمان ما می شود آری خدا مهمان می شود گرچه خدای سبحان ﴿مَعَکمْ أَینَ ما کنْتُمْ[2] با همه ما هست ﴿فَأَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ[3]به هر سَمت رو کنیم نشانه های خداست اما آن معیت خاصّه خدا با یک عده هست یا یک عده نیست، یک عده را نگاه می کند یک عده را نگاه نمی کند، حرف یک عده را گوش می دهد حرف یک عده را گوش نمی دهد، با یک عده حرف می زند با یک عده حرف نمی زند. ذات اقدس الهی در نظام تکوین ﴿بِکلِّ شَیءٍ بَصیرٌ﴾[4] است، ﴿بِکلِّ شَیءٍ عَلیمٌ[5] است همه حرف ها را می شنود، همه اشخاص را می بیند، هم غیبت ها را می شنود هم دعاها را؛ اما درباره بعضی ها فرمود او «سمیع» است ما هم در ادبیات فارسی این تعبیر را داریم می گوییم فلان شخص گوش به حرف ما نمی دهد؛ یعنی ما را محترم نمی شمرد؛ اما فلان آقا گوش به حرف ما می دهد، نه یعنی از نظر فیزیکی حرف ما را می شنود؛ یعنی حرف ما را ترتیب اثر می دهد این ﴿سَمِیعُ الدُّعَاء﴾،[6]غیر از «ان الله بکل شیء سمیع» است، آن «إن الله بکل شیء سمیع»است سبّ و لعن را می شنود، غیبت و تهمت و دروغ را می شنود آن یک سمع تکوینی است اما اینکه فرمود: ﴿سَمِیعُ الدُّعَاء﴾؛ یعنی تو گوش به حرف ما می دهی؛ اگر پیشنهادی بدهیم، مطلبی عرض کنیم شما می شنوی، خدا ﴿سَمِیعُ الدُّعَاء﴾ است به این معناست او ﴿إِنَّهُ بِکلِّ شَیءٍ بَصیرٌ﴾ است همه چیز را می بیند فرمود همین که وارد کار می خواهید بشوید ﴿وَ ما تَکونُ فی شَأْنٍ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَ لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلاَّ کنَّا عَلَیکمْ شُهُوداً إِذْ تُفیضُونَ فیهِ﴾؛[7] همین که می خواهید وارد عمل بشوید ما می بینیم اما فرمود ما یک عده را نگاه نمی کنیم ﴿لا یکلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا ینْظُرُ إِلَیهِمْ یوْمَ الْقِیامَةِ[8]خدا یک عده را نگاه نمی کند، خدا با یک عده حرف نمی زند. اینکه ما نسبت به وجود مبارک ولی عصر عرض می کنیم: «وَ انظُر إلَینَا نَظرَةً رَحِیمَة»[9]همین است وگرنه حضرت به اذن خدا همه ما را می بیند.

بنابراین یک مهمانی متقابلی است فرمود من شما را مهمان کردم شما هم اگر من را دعوت کنید من می آیم: «أَنَا عِندَ المُنکسِرَة قُلُوبهم» اینکه گفت: «در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس»[10]از همین دعاها گرفته شده. ما در ایران بالأخره شعرای بزرگ داشتیم و داریم، دانشمندان فرهیخته در این سرزمین کم نبودند؛ اما شما وقتی شعرای قبل از اسلام را می بینید، مؤلفان قبل از اسلام را می بینید، مؤلفان بعد از اسلام را می بینید خیلی فرق است، اینها موادّ فکری شان را از همین آیات و روایات گرفتند «در کوی او شکسته دلی می خرند و بس». فرمود اگر دل شکسته داشتی، اگر اهل غرور نبودی، مرا دعوت کردی همان که دل شکسته باشد دعوتنامه من است، دیگر لازم نیست بگویی «یا الله». مرحوم ابن بابویه قمی (رضوان الله علیه)ـ همین صدوق معروف که مزار او در حضرت عبدالعظیم است ـ در کتاب شریف توحید نقل می کند که یکی از یاران وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) مریض شد حضرت به عیادت او رفت، آن بیمار از این پهلو به آن پهلو می غلتید می گفت آه، یکی از اصحاب که همراه حضرت بود به آن بیمار گفت چرا می گویی آه بگو «یا الله»، حضرت فرمود: «إِسمٌ مِن أَسمَاءِ الله».[11]این قلب شکسته وقتی می گوید آه؛ یعنی خدا! این چه کسی را می خواهد. این از لطایف روایات ماست، مرحوم صدوق می دانید یک آدم کوچکی نیست فرمود: «آه إِسمٌ مِن أَسمَاءِ الله»، دیگر لازم نیست بگوییم خدایا به مهمانی ما بیا! همین که دل شکست او خواهد آمد «در کوی او شکسته دلی می خرند و بس».

این بزرگواران که جزء مفاخر ما هستند، اینها می دانید با چه کسی کار دارند: اولاً با مهمانان الهی کار دارند، ثانیاً غالب اینها کسانی اند که میزبانان خدا هستند، چطور میزبان خدا هستند؟ درست است ذات اقدس الهی فرمود اغنیا بروند، درست است فرمود بر اغنیا واجب است؛ اما مهمانان اصلی حج و عمره و زیارت چه کسانی اند؟ خود قرآن سوره مبارکه «حج» و غیر «حج» بیان کرده است مهمانان اصلی طبقه محروم اند نه سرمایه دار، بر سرمایه دار واجب است مکه برود، یک؛ وقتی رفت ـ إن شاءالله ـ حجّ و عمره او مقبول است، دو؛ دعایش ـ إن شاءالله ـ مستجاب است، سه؛ اما مهمانان اصلی حج و عمره چه کسانی اند؟ مهمانان اصلی حج و عمره ﴿لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیهِ سَبیلاً[12]نیست آن تکلیف است مهمانان اصلی حج فرمود: ﴿وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوک رِجالاً وَ عَلی کلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ کلِّ فَجٍّ عَمیقٍ[13]فرمود تو ای ابراهیم! تو ای پیغمبر(علیهما آلاف التحیة و الثناء) اعلام عمومی دهید این پیاده ها می آیند «رجال»؛ یعنی پیاده، آنهایی که قبلاً شتر و اسب و استر و مانند آن بود آن ها که وضع مالی آنها خوب بود که شترها و اسب های فربه داشتند آن ها که وضع مالی شان خوب نبود شتر و اسب لاغر داشتند، فرمود این وانت سوارها، این موتورسوارها مهمان من هستند؛ آن روز اسب و استر لاغر مطرح بود ضامر؛ یعنی شتر لاغر، اسب لاغر، حمار لاغر، استر لاغر. فرمود: ﴿وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوک رِجالاً﴾؛ یعنی پیاده ها ﴿وَ عَلی کلِّ ضامِرٍ﴾؛ یعنی روی همین شترهای لاغر، از درّه نشین ها نه کاخ نشین ها، مهمانان اصلی من اینها هستند، اینها هستند که مرا دعوت می کنند. اینکه مکه رفتید می بینید از پاکستان و بنگلادش و مانند آن با مینی بوس می آیند زیر پل ها می خوابند، فرمود مهمانان اصلی من اینها هستند همین ها بودند جنگ را اداره کردند. شما الآن در محلّه های فقیرنشین تهران یا غیر تهران می بینید، در ایام دفاع مقدس در این کوچه ها اصلاً جا نبود که انسان یک اعلامیه و عکس شهید را بچسباند از بس این عکس ها پُر بود در همین کوچه ها؛ ما هم در کنار سفره اینها نشسته ایم. فرمود تو ای ابراهیم در صدر، تو ای پیغمبر در ذیل (علیهما آلاف التحیة و الثناء) بدانید این جا کویی است که شکسته دلی می خرند؛ البته سرمایه دار محترم است بیاید و مقدم او هم خیر و مبارک، حجّ او هم مقبول، دعای او هم مستجاب؛ اما آن دعای اصلی، آن سفارش اصلی، آن پیام اصلی، آن رهبری اصلی برای پیاده هاست ﴿وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوک رِجالاً﴾ راجل؛ یعنی پیاده ﴿وَ عَلی کلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ کلِّ فَجٍّ عَمیقٍ﴾ فرمود اینها هستند.

حالا آن جا فرمود شما باید به آن زمان برسید ماه مبارک رمضان تا مهمان من بشوید، در آن سرزمین حج و عمره باید بروید تا مهمان من بشوید؛ ولی من زمان و زمین نمی شناسم، هر جا دل شکسته باشد من آن جا می روم چه کسی گفت خدا و جواب نشنید؟! «یا مَن لا یخَیبُ سَائِلُهُ»[14]هیچ ممکن نیست کسی بگوید خدا و جواب نشنود؛ منتها یک قلب شکسته می خواهد، اگر ـ إن شاءالله الرحمن ـ ما آن غرورها را بگذاریم کنار با دهن پاک بگوییم خدا! یقیناً جواب می شنویم این خداست و این عزیزان و بزرگواران ما در بعثه مقام معظّم رهبری در ایام حج و عمره این کار را می کنند؛ منتها الآن طبق بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) این حج و عمره، این حرمین در اسارت آل سعود است. مصر امروز به روز سیاه نشسته است وگرنه مصر جزء کشورهای قَدَر بود. قبل از انقلاب وقتی جشن 2500 ساله ایران را می خواستند برگزار کنند، هیئتی که از مصر به ایران آمد گفت ما کشوری که جشن شش هزار ساله را پشت سر گذاشت به شما که دارید جشن 2500 ساله می گیرید تبریک می گوییم، اینها چنین قَدَری بودند و درست هم می گفتند، مصر کجا ایران کجا! امروز به روز سیاه مبتلا شدند و نتوانستند از ایران الگو بگیرند. وجود مبارک حضرت امیر وقتی نامه برای مالک اشتر می نویسد، می نویسد که رفتی مصر مواظب باش آن جا یک سرزمین وسیعی است و بدان که این دین، اسیر بود؛ این عزیزان ما، دانشجویان و دانش آموزان ما که عنایت کردند توجه داشته باشند انقلاب اسلامی برای آزادی ما بود به معنای واقعی و آزاد کردن قرآن و عترت بود. نامه علی بن ابی طالب(سلام الله علیه) که به مالک اشتر مرقوم فرمود این بود که مالک بدان: «إِنَّ هذا الدِّینَ قَدْ کانَ أَسِیراً فِی أَیدِی الْأَشْرَارِ یعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیا»؛[15]یعنی سقیفه، دین را اسارت کرده این غدیر است که دین را آزاد می کند نماز بود، روزه بود، حج بود، عمره بود اما اسیر بود حجّ اسیر بود، حجّ بی برائت اسیر است، حجّ بدون شکوفایی دین اسیر است. این بیان رسمی حضرت امیر، اینکه دیگر نمی دانم سند ندارد و فلان کس نقل کرده است و بیهقی نقل کرده است و اینها که نیست. فرمود اوّلی و دومی و سومی؛ یعنی سقیفه، دین را اسیر کرده، یک نمازِ اسیر بود، یک حجِّ اسیر بود من آمدم دین را آزاد کردم،«إِنَّ هذا الدِّینَ قَدْ کانَ أَسِیراً فِی أَیدِی الْأَشْرَارِ یعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیا»؛ لذا به نماینده رسمی در مکه فرمود ـ این در نامه های نورانی حضرت در نهج البلاغه هست ـ فرمود: «فأَقِمِ لِلنَّاسِ الحَجَّ»[16]حج را اقامه کن تاکنون فرصتی نشد که دیگران حج را اقامه کنند ما در زیارت ائمه(علیهم السلام) می گوییم: «أَشهَدُ أَنَّک قَد أَقَمتَ الصَّلاة»[17] نماز را اقامه کردی اما درباره هیچ کدام از اینها نمی گوییم حج را اقامه کردی چون حکومتی نداشتند؛ چند صباحی که حکومت در اختیار حضرت علی بن ابی طالب(سلام الله علیه) بود، فرمود حج را باید اقامه کرد، چون حج ستون دین است. مستحضرید که در هیچ جای قرآن نیست که شما نماز بخوانید، برای اینکه نماز ستون دین است، ستون را که نمی خوانند ﴿فَأَقیمُوا الصَّلاةَ[18]﴿یقیمُونَ الصَّلاةَ﴾[19]همه اقامه است، کتاب حکیم باید حکیمانه حرف بزند، مگر می شود دینی کتاب آن حکیمانه باشد ﴿وَ الْقُرْآنِ الْحَکیمِ﴾[20]باشد بگوید نماز ستون دین است بعد بگوید نماز بخوان، اینکه حکیمانه حرف زدن نیست. اگر نماز ستون دین است باید بگوید نماز را اقامه کن چه اینکه گفته، آن جا هم که دارد ﴿یصَلِّی﴾،[21] آنها هم یعنی﴿یقیمُونَ الصَّلاةَ﴾، نماز را انسان اقامه می کند؛ برای اینکه ستون دین است. اینکه ما می بینیم این صلات برای ما ﴿تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکرِ[22]نیست برای اینکه داریم نماز می خوانیم نه نماز را اقامه کنیم. حج را باید اقامه کرد «أَقِمِ الحَجَّ لِلنَّاس» ناس هم همان است که ﴿یأْتُوک رِجالاً وَ عَلی کلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ کلِّ فَجٍّ عَمیقٍ﴾ آن دعوت اصلی این است، حج به دوش اینهاست نماز هم به دوش اینهاست جنگ و جبهه هم به دوش اینهاست، اینها جزء ربّانیون هستند، رِبّیون هستند. اینکه در سوره «آل عمران» فرمود: ﴿وَ کأَینْ مِنْ نَبِی قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیونَ کثیرٌ[23]﴿رِبِّیونَ کثیرٌ﴾ که با انبیا بودند جنگ کردند شهید شدند افراد مُترف و مسرف بودند، یا همین طبقه محروم بودند، اینها ربّیون اند آن که دائماً به یاد خداست، یک؛ دائماً به یاد خلق خداست، دو؛ «شَدِیدُ الرَّبطِ بِالرَّب» است، سه؛ «شَدِیدُ الرَّبطِ بِالنَّاسِ» است، چهار؛ این می شود «رِبّی»، عالم ربّانی، ربّانی؛ یعنی همین! آن که ارتباط او به ربّ خیلی قوی است ارتباط او به بندگان خدا هم خیلی قوی است این می شود ربّانی. فرمود این ربّیون با انبیا همکاری کردند و شربت شهادت نوشیدند ﴿وَ کأَینْ مِنْ نَبِی قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیونَ کثیرٌ﴾ این «رِبّی»، همان ربّانی است، این راه باز است، این راه برای همه ما باز است، یک مقدار فکر می خواهد که آدم می تواند محصول زندگی او را به همراه ببرد، همه کارها و تمام تلاش و کوشش خود را می توانیم به همراه ببریم آن آثارش برای بعدی می ماند؛ ولی ما می توانیم محصول کارمان را ببریم.

پی نوشت ها

[1] منية المريد، ص123.

[2] سوره حديد، آيه4.

[3] سوره بقره، آيه115.

[4] سوره ملک، آيه19.

[5] سوره بقره، آيات29 و 231 و 282 . . .

[6] سوره آل عمران، آيه38.

[7] سوره يونس، آيه61.

[8] سوره آل عمران، آيه77.

[9] المزار الکبير، ص584.

[10] ديوان حافظ غزل39؛ «در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس ٭٭٭ بازار خودفروشی از آن سوی ديگر است».

[11] التوحيد(للصدوق)، ص219.

[12] سوره آل عمران، آيه97.

[13] سوره حج، آيه27.

[14] من لا يحضره الفقيه، ج2، ص535.

[15] نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه53.

[16] نهج البلاغه(للصبحی صالح)، نامه67

[17] الکافی(ط ـ الاسلاميه)، ج4، 574.

[18] سوره نساء، آيه103؛ سوره حج، آيه78؛ سوره مجادله، آيه13.

[19] سوره بقره، آيه3؛ سوره مائده، آيه55؛ سوره أنفال، آيه 3.

[20] سوره يس، آيه2.

[21] سوره آل عمران، آيه39؛ سوره أحزاب، آيه43؛ سوره إنشقاق، آيه12.

[22] سوره عنکبوت، آيه45.

[23] سوره آل عمران، آيه146

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

یک در آهنی برای قلبمان بسازیم!

آیت الله مجتهدی تهرانی در یکی از جلسات خود نقل کردند: «نجاری به محضر آیت الله اراکی رفت و از ایشان خواست موعظه ای کنند. آیت الله اراکی پرسیدند شغل تو چیست؟ مرد گفت نجارم. در و پنجره می‌سازم. آیت الله اراکی گفتند این همه در و پنجره ساختی برای دلت هم در ساخته ای؟ اگر برای دلت در نساختی یک در برای دلت بساز که غیر خدا به دلت راه پیدا نکند.»

چرا با در بسته مواجه می شویم؟

گاه مى ‏شود درهاى زندگى به رویمان به كلى بسته مى ‏شود و دست به هر كارى می زنیم با در های بسته رو به رو مى ‏گردیم، از هر جا که حرکت می کنیم، بسته و بسته است.

دکوراسیون آرامبخش در محیط کار

کار شما هر قدر سخت باشد و خسته کننده اگر محیط ان به دل تان بنشیند ، میزان موفقیت تان بالا می رود.

دود گناه ما در چشم نسل بعد از ما

قرآن می گوید: هر گناه یک اثر وضعی دنیایی دارد که نه فقط گناهکار بلکه دامن نسل او را هم می‌گیرد.

درسهایی زیبا در محضر استاد دانا

امام باقر علیه‏السلام در سوم صفر سال 57 هجری قمری در مدینه منوره متولد شد. آن حضرت سه سال و شش ماه با جدّش امام حسین علیه‏السلام و 34 سال با پدرش امام زین العابدین علیه‏السلام زندگی کرده و 19 سال و ده ماه نیز مدت امامت آن حجت الهی به طول انجامید.

خطبه مظلومانه امام عاشورا برای هدایت کوردلان

بررسی حوادث صبح عاشورا به لحاظ اسناد تاریخی دارای اهمیت زیادی است. اگر چه ممکن است برای برخی خوانندگان محترم، مضمون این مباحث تکراری باشد اما توجه به منابع اصلی در گزارش جزئیات حوادث مقطع مذکور ارزش خاص خودش را دارد.

پنجاه نکته جهت حضور در مجلس روضه

برای داشتن حضوری بیشتر و خشوعی بهتر و اشكی ریزان می بایست حداقل از 24ساعت قبل آمادگی روحی و معنوی را در خود ایجاد کنید .

امامت در زندان!

دوران زندگی ائمه علیهم السلام بر آنان سخت بود؛ زیرا اوضاع و احوال اصلا مطابق آرمانهای بلند آنها نبود و حتی در زمان حضرت علی علیه السلام که بهترین وضع ائمه (علیهم السلام) به نظر می آید، چنان بود که آن حضرت شدت ناراحتی خود را با تمثیلی بیان فرمود و گفت که مانند کسی هستم که استخوانی در گلویش گیر کرده باشد که نه بتوان بیرون آورد و نه بتواند فرو ببرد...

مرگ را در آغوش بگیرید

چرا باید از مرگی ترسید که مامور انتقال ما به سرای باقی و وسلیه برای از پوست در آمدن است؟ چرا مرگ را به خاطر رهانیدنمان از قفس تنگ جسم و ماده در آغوش نگیریم؟

جایگاه حضرت فاطمه و مریم علیهماالسلام در آیات و روایات

خداوند متعال دارای تقدس اصیل و ذاتی است و برخی از اشخاص و اشیاء به میزان انتساب خاص به خداوند متعال و تجلی خداوند در آنها و تجلی خدایی آنها از قداست نسبی برخوردارند. از میان مردان، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و از میان زنان، فاطمه زهرا علیهاالسلام دارای بالاترین تقدس بعد از خداوند متعال می باشند. رفتار و گفتار رمزآلود پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نسبت به فاطمه زهرا علیهاالسلام و آیات قرآنی که به کنایه از آن حضرت یاد کرده و یا در شأن ایشان نازل شده و کلمات معصومین علیهم السلام به روشنی تقدس بانوی اسلام را بیان می کند. مقایسه میان حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت مریم(س) نیز روشن می نماید که اگر حضرت مریم(س) به خاطر صفاتی که در قرآن آمده مقدس بود، فاطمه زهرا علیهاالسلام به طریق اولی مقدس تر است. قرآن نزدیک به بیست ویژگی برای حضرت مریم بیان کرده و روایات اسلامی آنها را به نزدیک چهل ویژگی رسانده است. در قرآن، روایات و تاریخ اسلامی همین چهل ویژگی در رتبه بالاتر و شدت بیشتر برای فاطمه علیهاالسلام ثبت شده است.

آیا سرنوشت ما در یک شب تعیین می شود؟

آیا این درست است که سرنوشت همه ما در شب قدر تعیین می¬شود؟ آیا این با عدالت خدا سازگار است؟ پس ما چه اختیاری داریم؟

رقص در برابر مرگ!

شب را در بیمارستان صحرایی امام حسن(ع) که انگار در پناه کوهی ساخته شده، می مانیم. جای عجیبی است؛ انگار هنوز آنجا جنگ است و خیلی چیزها سادگی شان را از دست نداده اند.

پاسخ کودک در کلاس، از علوم مختلف

حضرت صادق آل محمّد صلوات اللّه علیهم در ضمن بیانی مفصّل حکایت فرماید:

چت کردن با نامحرم در فضای مجازی چه حکمی دارد؟

حکم شرعی گفتگو با نامحرم در اینترنت و فضای مجازی را بر اساس استفتائات مراجع عظام تقلید در این مقاله بخوانید.

احسان و نیکوکاری در قرآن و سنت

احسان و نیکوکاری یکی از آموزه های وحیانی و از مفاهیم پردامنة قرآنی است. قرآن کریم با امر به «عدل و احسان»[1] به این مهم اشاره می کند؛ چرا که عدم عدالت، بنیان اجتماع را متزلزل می کند،

انفاق در رهنمود قرآن

پیشتر از آثار و انگیزه های انفاق سخن به میان آوردیم. اینک از زوایای دیگر آن را می نگریم.

درختکاری در آموزهای اسلامی

خداوند متعال سرنوشت بشر را به گونه­ای رقم زده که در دامن طبیعت رشد کند و ببالد و به طور کامل به آن وابسته و نیازمند باشد. متقابلاً طبیعت را نیز طوری آفرید که در خدمت انسان قرار گیرد، نیازهای وی برآورد و آرامش، لذّت و شادی را برایش به ارمغان آورد.

در زندانهای هارونی

از بارزترین نکات دردناک در زندگانی امام کاظم(ع) ، زندانی شدنهای مکرر وطولانی آن حضرت در عصر هارون الرشید است.

اهمیت دعا کردن در ماه رمضان

از او هر چه خواسته شود اجابت می شود ، هر چه در توان کسی از بنی بشر نیست از او بر می آید ، و مهمتر از همه اینست که اگر هزاران بار از او درخواست کنیم ، نه تنها ارزشمان را از دست نمی دهیم ، بلکه برای او عزیزتر و محترمت آنست و کسانی که دعایشان مستجاب نمی شود،

برخی از اوصاف شیعیان در کلام باقر العلوم علیه السلام

همانطور که از مفهوم کلمه شیعه بر می آید، پیروی، تبعیّت و الگوپذیری از ائمه معصومین علیهم السلام در تمامی شؤونات زندگی، لازمه شیعه بودن است. در سخنان گهربار معصومین علیهم السلام خصوصیات و ویژگیهای یک پیرو واقعی بیان شده است تا بدین وسیله یادآور شوند که شیعه بودن صرفا با ادّعا و یا نامگذاری محقّق نمی شود؛

درهای رحمت بی انتها

اگر كسى بتواند در روز عرفه خود را به «عرفات» یا به كربلا برساند، بهترین مكانها را براى دعا انتخاب كرده است. و گویا این روز مختص به دعاست.

کارهایی که باید در روز عرفه انجام دهیم!

عرفه روز همراهی و هم صداییِ با «یا ربّ» «یا ربّ» های امام حسین(علیه السلام) است. روز معراجِ دل های کربلایی است که همنوا با کاروان سالار عشق عاشورا، می خوانند: لااِلهَ اِلاّ اَنتَ سُبحانَکَ اِنّی کُنتُ مِنَ المُستَغفِرینَ ... . روز پالایش وجود از هر گونه تعلّق و شرک و گناه است، روز توبه!

دانشمندی که مربعی در علم پزشکی ایجاد کرد!

ابوعلی، حسین بن عبدالله که در غرب به اوسینا (Avicenna) نیز معروف است، در سال 370 شمسی، مصادف با اول شهریورماه در افشنه، نزدیک بخارا، متولد شد.

امتیازحر دردنیا و آخرت چیست؟

حر ابن یزید ریاحی از شخصیت های بزرگ واقعه عاشورا است. انسانی که در یک لحظه خود را از رذایل و پستی رها کرد و در دریای انسانیت غوطه ور ساخت. آنچه سبب نجات حر شد ادب او بود.

5 کلید طلایی در زندگی پیامبر (صل الله علیه و آله وسلم)

امروز درحالی برخی سعی دارند در قالب‌ سلبریتیسم خود را نماد زندگی موفق معرفی کنند که بیش از ۱۴۰۰ سال قبل خداوند آب پاکی را روی دست همه انسان‌ها ریخته و پرده از چهره‌ای برداشت که تبعیت و پیروی از او ضامن سعادت، کمال و خوشبختی است.

در سوگ غریب طوس

بیست و نهم صفر سالروز شهادت امام رضا(ع) بر شیعیان تسلیت باد

چرا گناه در ماه رجب را دو برابر حساب می کنند؟

در ماه رجب المرجّب که ماه حرام است گناه را دو برابر حساب می کنند. دلیل چیست؟ خدا می گوید: من این ماه را ماه غفران قرار دادم، آن وقت تو گناه می کنی؟

چرا این چهار ماه بیشتر می شود

شکی نیست که هر جرمی از هر مجرمی با عمد و اختیار، استحقاق جریمه و مجازات را دارد و از سوی دیگر، همه مجرمان، یکسان نیستند و بدون شک، شرایط زمانی، مکانی، روانی و ویژگی های دیگر آنها تفاوت دارد.

8 تمرین ساده برای مثبت اندیشی در شرایط سخت

با مثبت اندیشی به جای تمرکز بر مشکلات و نقاط منفی فرصت‌هایی را پیش روی خود خواهید دید که شما را به نتایج بهتری سوق خواهد داد.

در زندانهای هارونی

امام کاظم(ع) در شرایط دشوار حکومت عباسیان می زیست که دستگیری و آزار هواداران اهل بیت، سیاست رایج خلفا بود و طبیعی بودکه آن حضرت نیز، از سوی هارون الرشید، دچار زندان و شکنجه گردد.

نوروز در فرهنگ شیعه

نوروز یا روزِ نو در همه تقویم‌ها، دوره‏ها و در میان همه فرهنگ‌ ها، با اسامى گوناگون مطرح بوده و هست. گردش زمین به دور خورشید و پدید آمدن روز و شب و فصول سال و نیز حرکت ماه بر گرد زمین، بشر را به محاسبه واداشته و به طور طبیعى، تقویم را پدید آورده است.

نوروز اسلامی

مسلمان شیعه همواره در صدد است که ایام و روزهای سالش را بر اساس دستورات و توصیه های دینش برپا دارد. حالا اگر این مسلمان شیعه ایرانی هم باشد روزهای اول سالش را که نوروز است و آمیخته با جشن ها و مراسم های ملی به انجام دستورات و توصیه های دینی متبرک می کند و نوروزش را عیدی حقیقی می گرداند.

متاسفانه ماه شعبان المعظم در حال اتمام است!

شعبان، بیشتر ماه دعا و روزه است؛ این مناجات شعبانیه را ببینید. توفیق الهی، قرب الهی، استغنای ناشی از تفضل الهی، رزق مادی، رزق معنوی، همه در ماه رمضان است؛ اینها را سر سفره ی ماه رمضان گذاشته اند.

شرح و تفسیر خطبه پیامبر در استقبال از ماه رمضان

رسول گرامی (ص) در بخش پایانی ماه پر برکت شعبان سخنرانی کرده است. نسیم خنک و سعادت بخشی میخواهد بوزد و آن ماه مبارک رمضان است آماده باشید که فرمود: «قد أقبل إلیکم شَهر الله» ماه مبارک رمضان دارد می آید او به شما رو کرده است این برای شما اقبالی است این ماه، ماه خداست خب همه ماه ها ماه خداست؛ همه زمینها زمین خداست اما می گویند سرزمین مکه سرزمین وحی است و حاجیان و معتمران وقتی وارد می شوند مهمانان الهی اند اینها جزء ضیوف الرحمان اند این مربوط به زمینِ مهمانی است ماه مبارک رمضان زمان مهمانی است فرمود شما مهمان خدای سبحان هستید .

رابطه انفاق و روزی در سیره امام حسن مجتبی (علیه السلام)

پیشوایان اسلام، سفارش و تأکید زیادی به کسب روزی حلال و انفاق کرده اند. از آن جا که روزی حلال و انفاق، تأثیر فوق العاده ای در تربیت درست افراد جامعه دارد، هر فردی موظف است که در مورد درآمد و به دست آوردن روزی خودش، دقت و حساسیت لازم را به عمل آورد تا تأمین مخارج زندگی اش از طریق حلال باشد و بخشی از آن را انفاق نماید.

رعایت عفاف در نگاه به نامحرم

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

نکاتی درباره ی شب قدر

شب قدر از دو جهت برای ما گرامی است. و ما هم غیر از این دو عنصر محوری چیزی نداریم، و این شب می تواند جامع آن دو عنصر محوری باشد. یکی جریان «قرآن» است و دیگری جریان «عترت».

رقص در برابر مرگ!

شب را در بیمارستان صحرایی امام حسن(ع) که انگار در پناه کوهی ساخته شده، می مانیم. جای عجیبی است؛ انگار هنوز آنجا جنگ است و خیلی چیزها سادگی شان را از دست نداده اند.

موجبات قطع رحم در کلام امام هشتم (علیه سلام )

امام رضا (علیه سلام ) مال جز با پنج خصلت در یکجا جمع نمی شود: بخل شدید، آرزوهای دور و دراز، حرص غالب، قطع رابطه با خویشاوندان، مقدم داشتن دنیا بر آخرت.

عمری در جهاد روشنگری

در سالهای حاکمیت جور و ستم، در عصر استبداد و خفقان چه بسیار عزیزانی که در راه احیاء سنت نیاکانشان، زنده نمودن دین محمد(ص) و استمرار نهضت حسین(ع) تا محو هر گونه ظلم و جور، با ایثار جان قدم در راه میدان جهاد گذاردند.

امیرالمومنین علیه السلام از زبان دیگران

یا علی لو وازن ایمانک ایمان اهل السماوات والارض لیزید ایمانک ایمانهم

رسالت در اسارت

روشن­ترین و با شکوه­ترین دوران زندگانی حضرت زینب3 برهه­ای است که همراه و در کنار امام حسین7 کاروان عشق و شهادت را همراهی می­کرد و شکوه و عظمت می­آفرید.

در گزند باد

بررسی موضعگیری های امام باقر (علیه السلام) در برابر فرقه های منحرف عقیدتی

زن در آیینه کربلا

عاشورا; عشق و ایثار و شور و وفاداری و رضا به قضای الهی و ایستادگی در مقابل دشمن است. این واژه ها نمادی از فرهنگ عاشورا را ترسیم می کنند و زمانی مفهوم و معنا پیدا می کنند که عاشورای ما به همراه حضرت زینب کبری علیها السلام، ام الکثوم، رقیه، رباب و دیگر شیر زنانی که در میدان عظیم کربلا قرار گرفته اند باشند.

در اربعین چه گذشت

سید امام رضی الدین علی بن طاووسی حسنی در کتاب لهوف و شیخ فقیه ابن نعا در کتاب مثیر الاحزان آورده اند که خاندان رسالت پس از رهایی از اسارت در خدمت امام زین العابدین(ع) از شام حرکت کرده و در میان راه از شخص همراه خودشان که یزید بر آنها گماشته بود می خواهد که قافله را به عراق ببرد و وی قافله را به عراق برگردانده و وارد کربلای معلی شدند و جابر بن عبدالله انصاری را در آنجا ملاقات نمودند و بعد رهسپار مدینه شدند.

مدینه در ماتم

زمین عربستان، آشنای گام های مردی است از جنس آسمان که در نگاهش ملکوت موج می زد و آیینش مهرورزی بود. اَبَرمردی که خُلق نیکویش مایه مباهات خدای سبحان و سریر شوکتش بر قلب های امتش استوار بود.

چرا گناه در ماه رجب را دو برابر حساب می کنند؟

در ماه رجب المرجّب که ماه حرام است گناه را دو برابر حساب می کنند. دلیل چیست؟ خدا می گوید: من این ماه را ماه غفران قرار دادم، آن وقت تو گناه می کنی؟

در محضر آفتاب

تاریخ اسلام تاریخی پر فراز و نشیب است. از جمله مهم ترین عوامل آن، تنگناها و چالش هایی است که پیوسته حکم رانان ظالم، جامعه را با آن روبه رو می کردند.

منادی دین مداری در عصر دین ستیزی اموی

اگر تا دیروز با لقب «بیمار کربلا» علی بن الحسین علیه السلام را می شناختیم و این نوع شناخت را ظلم به حضرت می دانستیم، بی گمان امروز نیز شناخت علی بن الحسین علیه السلام تنها با دعاهای او و لقب «سجاد» ظلمی دیگر در حق اوست و شایسته این است که زندگی آن حضرت از ابعاد گوناگون مورد توجه قرار گیرد تا از اظهار نظرهای تک بعدی پرهیز شود.

سرّ روزه سی روز چیست

حضرت حسن بن علی بن ابی طالب علیهم السّلام فرمودند:

الگوی زن مسلمان

همیشه فرصت هایی ناب برای نگریستن به روشنایی ها وجود دارد؛ برای شنیدن فضیلت های آسمانی رنگ؛ برای رفتن به باغستان های انبوهی که به کلمات آسمانی ختم می شوند. همیشه نشانه هایی هست که انسان، راه «انسان شدن» را گم نکند.

بهشتی در خانه

پدرم در برخورد با بچه ها معتقد بود: بچه ها در عین حال که باید پرورش جهت دار پیدا کنند، ولی این پرورش باید در عین احساس انتخاب گری و آزادی در انتخاب باشد. برخورد ایشان با فرزندانشان خیلی ظریف بود. من از ایشان حتی برای یک بار نشنیدم یا ندیدم که به من یا خواهر یا برادرم بگویند: این مسأله باید این طور که من می گویم انجام بشود

در آفاق نگاهها

پیشوایان پاک، طبق شرایط زمانی و مکانی هرکدام به وظیفه الهی زمان خود عمل کردند به گونه ای که اگر هر امام به جای دیگری بود همان وظیفه را دنبال می کرد.

در جستجوی خورشید

در آن شب مهتابی، به ستاره ها خیره می شود . از چشمک زدن آنها لذت می برد . طوفانی از افکار پراکنده به سراغش می آیند و او را با خود می برند . در امتداد همان افکار و اندیشه هاست که نقشه سفری سخت و طاقت فرسا در مغزش نقش می بندد . آهنگ سفر مدینه است; سفری که اراده محکم و دل شیر می طلبد . از کابل تا مدینه راه طولانی و پر زحمتی است . از صحراها و صخره ها گذشتن می باید و کوهها و تپه ها را فتح کردن می خواهد .

آفتاب، در قفس!

ـ بس کن! از سر شب هرچه گفتی، هیچ نگفتم، منتظر شدم تا خسته شوی و زبان به دهان بگیری.

عید در فرهنگ اسلامی

واژه «عید» در اصل از فعل عاد(عود)یعود است و برای آن معانی مختلفی گفته اند: از جمله «خوی گرفته » ، «روزفراهم آمدن قوم » و «هر روز که در آن، انجمن یا تذکار فضیلتمند یاحادثه بزرگی باشد.»

حضور دین در نوروز

نوروز این عید باستانی، کهن و ملی که مقارن با تجدید

مسیر کامیابی وسرافرازی در دو جهان چیست

🌸 *راه رسیدن به کامیابی وسرافرازی دو جهان*🌸

رابطه آزادی و امنیت در نظام مردم سالار دینی

آزادی بدون قدرتِ سیاسیِ امنیت بخش منجر به فساد می­شود و قدرتِ سیاسیِ امنیت دهنده بدون آزادی منجر به انحطاط و استبداد می­گردد/دولتی که بخواهد بیشترین سود را به مردم برساند باید از دو رکن اساسی برخوردار باشد/:. محدودیت پذیری/مسئولیت پذیری:

در درون سینه می سوزد دل شیدای من

در درون سینه می سوزد دل شیدای من ای خدا دریای خون شد سینه سینای من

گناهی که در عرفه بخشیده نمی شود چیست

امیر مؤمنان علی(ع) درباره راز وقوف در عرفات فرمود: «عرفات، خارج از مرز حرم است و مهمان خدا باید بیرون دروازه، آن قدرتضرع کند تا لایق ورود به حرم شود».[1] از این رو، شب و روز عرفه دعاهای مخصوصی دارد که جزو فضایل برجسته و آداب مهم روز عرفه است. در حقیقت، خداوند این گونه مهمانان خود را برای ورود به خانه ای که پیامبران به طهارت آن قیام و اقدام کرده اند، تطهیر و پاک می کند؛ زیرا خداوند در خانه پاک، تنها مهمانان پاک را می پذیرد.[

قیام حسینی ، تلاش جهت آگاهی بخشی

وقتی به زمینه اجتماعی موجود در پیشا قیام ابا عبد الله الحسین (ع) می نگریم به بمباران تبلیغاتی بنی امیه بر علیه خاندان علوی واقف می شویم: این که در منابر ومساجد سرتا سر کشوراسلامی علی بن ابی طالب(ع) که اول مرد مسلمان وموثر ترین فرد در پیروزهای بدر و احد و … و داماد پیامبر(ص) و به زعم آنان خلیفه چهارم راشدین بود، رسما مورد لعن وسب قرار گیرد و چندین سال این سنت باطل و ناورا ادامه داشته باشد ،مساله کمی نیست.

حضور امام حسن (ع) در ایران ؟

امام حسن (ع) فرزند بزرگ حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و دومین امام ما شیعیان است که در کودکی و جوانی با سه خلیفه نخستین معاصر بود، موضع ایشان در برابر خلافت ابوبکر، عمر و عثمان و حضور ایشان در فتوح ایران و افریقیه سوالی است که این مقاله در پی پاسخ گویی به آن می باشد. به نظر می رسد که ایشان با وجود این که خلافت را حق پدر خود دانسته در مواردی با سه خلیفه همکاری هایی داشته اند، و در زمان دو خلیفه اول ابوبکر و عمر در فتوحات شرکت نکرده، ولی در زمان عثمان، حسن (ع) با سپاهیان به ایران آمده و در فتح طبرستان شرکت داشتند. برای روشن شدن این مطلب به بررسی موضع ایشان در دوران ابوبکر، عمر و عثمان می پردازیم.

حضور سبز زنان در خانه های خدا

یکی از مسائلی که از دیرباز در میان مسلمانان مطرح بوده و گاه چالشی فکری و اجتماعی محسوب می شده، مسئله حضور زنان در مسجد و عرصه های اجتماعی است . برخی مانع حضور زنان در عرصه های اجتماعی و از جمله حضور در مساجد می شدند و بعضی دیگر آن را تجویز می کردند و در این مورد برای زنان نیز شانی مساوی با مردان در نظر می گرفتند .

در پی خورشید

حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام یازدهم ذیقعده سال 148 ق. در مدینه دیده به جهان گشود. این رویداد شکوهمند بعد از شهادت امام صادق علیه السلام اتفاق افتاد.[1] 35 سال از ایام حیات پربار آن امام همام با دوران امامت پدرش حضرت امام کاظم علیه السلامتوأم بود و هنگامی که هارون امام را به بغداد انتقال داد آن حضرت نیز شاهد این نیرنگ های هارون الرشید بود. از سال 183 ق. که امام موسای کاظم در بغداد به شهادت رسید دوران بیست سالة امامت امام رضا علیه السلام آغاز شد.

محبوب‌ترین انسان‌ها در روش و منش پیامبر

پیامبر برای کامل‌سازی و شکوفایی اخلاق شایسته آمده است، و اخلاق و منش زیبا، در حقیقت حاصل و رهاورد و میوه‌ی هر دین و آیین و نظام و مکتبی است، و واژه‌ باهتوهم و حدیث *مباهته* *هر گز نه چنان است که برخی دوستان در روزنامه‌ی کیهان و مراکز مشابه، معنا و عمل می‌کنند، بلکه به‌مفهوم مبهوت‌ساختن مخالف، با بارش دلیل و برهان خردپسند و دلسوزانه و حکیمانه است و نه باراندن باران تهمت و رفتار دشمنانه بر او.

زنان در سیره پیامبر مهربانیها

هنگام تولد فرزندشان حفره ای می کندند و مادر را بر روی آن حفره می بردند تا نوزادش اگر دختر شد مستقیم زنده به گور شود و اگر پسر شد، نجاتش دهند. وقتی مردی خبردار می شد که نوزادش دختر شده است، صورتش سیاه و خشم ناک می شد و از ننگ این خبر خفت بار خودش را گم و گور می کرد! (نحل: 58 و 59) این تصویری از نوزاد دختر (همان مادر فردا) در حجاز جاهلی بود.

تا توانی دلی بدست آور!

جملات و سخنان بزرگان از بهترین چراغ‌های راه ماست؛ چرا که اگر خود نمی توانیم به صورت گسترده به مطالعه و تحقیق بپردازیم می توانیم با نشستن پای منبر خطیبان دانشمند از چکیده‌ی جملات و مطالعات بزرگواران بهره‌مند شویم.

بترس از کسی که سکوت می کند

ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﯿﺪ ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ، ﺗﻤﺎﻡ ﺣﺮﻓﻬﺎﯼ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺳﺮﺕ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺸﯿﺪ ...ﻭ ﺗﻮ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺩﺭﮎ ﺧﻮﺍﻫﯽ ﮐﺮﺩ، ﭼﺮﺍ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ :ﺩﻧﯿﺎ ، ﺩﺍر ﻣﮑﺎﻓﺎﺕ ﺍﺳﺖ !

ذبیح کوی منا

معشوق، خزانه عشق است وجمال ذخیره اوست.