پاداش پُرشکوه بشردوستی و تلاش در جهت خواست و خشنودی مردم

برچسپ ها: بشر ، کرامت ، دوستی ، شهروندی ، پاداش

Print Friendly and PDF

پاداش پُرشکوه بشردوستی و تلاش در جهت خواست و خشنودی مردم

حجت الاسلام والمسلمین علی‌ کرمی‌‌فریدنی

در نگاه قرآن و سیره و سخن بشردوستانه‌ی پیامبر و خاندان او، انسان *بما هُوَ انسان* دارای برترین درجه‌ی کرامت و ارجمندی و بها در کران تا کران هستی و در میان آفریده‌های بی‌شمار خدا، و برخوردار از حقوق بنیادی و شهروندی است، چرا که:
۱.خدایش تنها با آفرینش آدم و آدمیزادگان در میان این همه پدیده‌های گوناگون و پرشمار بود که بر خود *تَبَارَک‌َالله* یا آفرین کفت و خود را به عنوان *اَحسَنُ الخَالِقِین* و در نتیجه، انسان و انسانیت را به عنوان *اَحسَنُ المَخلُوقِین* ستود. ۱
۲.و به دلیل همین ارجمند‌ترین بودن انسان است که پس از آفرینش او در معتدل‌ترین شکل۲ و زیباترین قیافه و چهره‌آرایی و شکل و شمایل۳ و اعطای توانمندی‌ها و امتیازات نهفته در دنیای پراسرار وجود او، نظیرِ فطرت حق‌گرا، وجدان زنده‌ی فناناپذیر اخلاقی، نیروی تعیین‌کننده‌ی اراده و اختیار، گوش و چشم وقلب، سه شاهراه کسب آگاهی و گوهر شناخت، و قدرت عجیب مقایسه و انتخاب بهترین‌ها به انسان،۴ به فرشتگان فرمان رسید که در برابر او سجده کنند.۵
۳.سپس به روشنی اعلام فرمود که: *وَلَقَد کَرَّمنَا بَنِی‌آدم…* به‌راستی که ما به انسان کرامت و ارجمندی (و بهایی بی‌بدیل) دادیم…۵*
۴.و به دلیل همین کرامت وارجمندی ذاتی انسان است که انسان *بِمَا هُوَ اِنسَان* به طور طبیعی، دارای حقوق بنیادی همچون:
حق‌ زندگی،
حق‌ اعتبار و آبرو و شخصیّت یا حیات معنوی،
حق معیشت و اشتغال و فرصت کار و درآمد و رفاه و زندگی آبرومندانه،
حق برابری و نفی تبعیض در ابعاد مختلف،
حق آزادی در ابعاد گوناگون زندگی، بسان آزادی فردی، بیان و قلم، سیاسی و اجتماعی و مدنی،
و حق دفاع از حقوق و کرامت خویش در برابر تحمیل و اجبار و بیداد است، و فلسفه‌ی وجود و لزوم و ارزش یک حکمرانی خوب و انتخابی و کارآمد و بشردوست و مردمی، تامین همین حقوق بنیادین با مشارکت و نظارت خود انسان‌هاست.
۵.و نیز به همین دلیل است که هیچ کسی را با هیچ عنوان و جایگاهی نرسد که برخلاف خواست و فرمان آفریدگارِ این ارجمندترین پدیده‌ی آفرینش، بدون خواست و رای و خشنودی انسان، بر وی حکمرانی و فرماندهی کند تا چه‌ رسد که او را به راه و روش و دین و آیین و سلیقه و سبک دلخواه خود یا حکمرانی بدون توافق و بدون انتخاب آزاد و بدون رای و رضایت او اجبار وحتی اکراه کند.
۶.و نیز به همین دلیل هم، تنها راه دعوت و انگیزش به راه حق و عدالت و اخلاق و رشد و اوج و توسعه و بهشت دنیا و آخرت، راه گفتگوی حکیمانه، اندرز نیکو و مناظره‌ی نیکوتر و دلسوزانه‌تر و انسانی‌تر و الگودهی نظری و عملی پرجاذبه‌تر و انسان‌ساز‌تر است تا انسان فرصت یابد، بهترین‌ها را دریابد و آزادنه و با امنیت خاطر انتخاب کند و راه زندگی را با توافق و قرارداد و انتخاب و قانون عادلانه و حکمرانی و مدیریت کرامت‌ساز و حقوق بشری گام سپارد، و به بیان بشردوستانه و عدالتخواه فقیه ژرف‌نگر و عالم عامل و روشن‌اندیش و مرجع مدافع کرامت و حقوق بشر، آیت‌الله العظمی علوی بروجردی دام ظله العالی: *رسالت مرجعیت شیعه، دفاع از حقوق انسان‌ها بوده…* و رسالت روحانیت وفقه‌ِ زنده و پویا و قرآنی و برگرفته‌ی از نهج البلاغه و سیره و روش حکمرانی امام علی(ع) نیز دفاع از حقوق مردم بی‌صدا و ناتوان است تا فضا و شرایطی عادلانه و حقوق بشری فراهم آید که همه‌ی شهروندان مسالمت‌جو و عدالتخواه و دوستدار همزیستی بتوانند آزادانه و بدون هیچ هراس و لکنت زبان از کرامت و حقوق خود به صورت توانمند و اثرگذار دفاع نمایند و تخصص و تعهّد خود را نثار ایران عزیز کنند.
۷.و پس از همه‌ی این‌ها، باید در رفع نیازها و دفع ناامنی‌ها و درمان بیماری‌ها و زدودن غبار گرفتگی و نیاز و اندوه از سیمای این ارجمند‌ترین پدیده‌ی آفرینش تا سرحدّ توان و امکان کوشید و پاداش پرشکوه خدا و خوشنامی و دعای خیر مردم آگاه و آزاده و عدالت‌دوست و آزادیخواه گیتی را بهره‌ی خود ساخت، و مباد که با خودکامگی و تک‌روی و پندار یکدست‌سازی و تحمیل و اخراج و حذف، عامل رنج و درد وفقر و فلاکت و شوربختی او شد که این روش ناانسان و دیکتاتورمنشانه، ظلمی است هولناک و نابخشودنی.

امام صادق – که در آستانه‌ی طلوع اختر تابناک وجود ارجمندش هستیم – در این راستا و در انگیزش به این بشردوستی و مردمخواهی و انسان‌نوازی و روش و رفتار حقوق بشری است که فرمود:
*قَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ ۶ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ حِجَّةٍ مُتَقَبَّلَةٍ بِمَنَاسِكِهَا، وَ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ لِوَجْهِ‌اللَّهِ ، وَ حَمْلَانِ أَلْفِ فَرَسٍ فِي سَبِيلِ‌اللَّهِ بِسُرُجِهَا وَ لُجُمِهَا* ۷

رسیدگی به سخن و خواست انسان و برآوردن حاجت و زدودن نیاز او در جهت زندگی انسانی و اخلاقی، برتر از هزار حج پذیرفته‌شده با همه‌ی آیین و آداب و مناسک آن، و برتر از آزاد كردن هزار برده یا اسیر در راه خشنودی خدا، و برتر از تقديم هزار اسب تربیت‌شده و زين‌کرده و مهارشده و آماده در راه خدمت به هدف‌های عادلانه‌ و ساختن شرایط زندگی بشردوستانه است.*

با این بیان حکیمانه موضوع دیگری نیز روشن می‌شود و آن این است که اگر فرد یا گروه و یا روش حکمرانی و مدیریتی به عکس آن بکوشند و با روش و رفتار و سیاست‌های ناسنجیده‌ و جهان‌ناشناس و خودخواهانه‌ی خود، مردمی را به فقر و فلاکت و نیاز و گرسنگی بکشانند و کرامت آنان را به آتشخودکامگی بسوزانند، در آن صورت به چه گناه سهمگینی دست‌ یازیده‌اند، و چه کیفری خواهند داشت، تنها خدا می‌داند.*

مهروری و اعلام ارادت به پیامبر و امام صادق و بزرگداشت آن دو در ولادت شوق‌انگیزشان، کوششی است در این راه رشدبخش و عدالتخواهانه، مشروط بر این‌که بدون گزافه‌بافی و غلوّ و شعر و شعار خرافه‌‌ساز و اوهام‌پرداز و نگاه ابزاری و تخدیری به آنان و راه و روش عدالتخواه آنان باشد، و به پایان شکستن دل‌ها و رنج‌ها و تبعیض‌های دردانگیز و رانتخواری‌ها و رانت‌دهی‌های ناانسانی بینجامد و جذب و واگذاری فرصت‌ها، بر اساس معیارهای عادلانه باشد و نه روابط ناسالم جاهلی و مرید و مرادی و دنباله‌روی و تملّق، و ننگ جبران‌ناپذیرِ نقض کرامت و حقوق بشر را پیش از همه‌جا و بیش از همه‌ی نقاط گیتی و کارکِرد حکمرانی‌ها، از میان مدّعیان رهروی از پیامبر اخلاق و روش بشردوستانه‌ی او، و فرزند افتخار‌آفرین‌اش، امام صادق بزداید، وگرنه از جشن و شادی و کیک چندین کیلومتری و رفتار و هیاهوی احساسی بدون اقتدای عملی به آن عزیزترین‌ها در زندگی انسان چه سود؟ جز این خواهد بود که:
نشستند و گفتند و برخاستند*

خدایا، مددی که روش و رفتارها چنان که آنان در اندیشه‌اش بودند باد و چنین بی‌حاصل و یا زیانبار مباد.*

با خجسته‌باد ولادت پیامبر اخلاق و راستی، محمّد مصطفی(ص) و فرزند فرهنگ‌ساز و فرهنگ‌بان و احیاگر سیره و روش خردمندانه و بشردوستانه‌ی او صادق آل‌محمّد(ص).*

۱. مؤمنون/ آیه‌ی ۱۴.
۲.تین/ آیه‌ی ۴.
۳.غافر/ آیه‌ی ۶۴.
۴.زمر/ آیه‌ی ۱۸.
۵.اسراء/ ۶۱.
۶.واژه‌ی “مؤمن” در روایاتی این‌گونه، برابر نگاه قرآن و قرائن و شواهد روشن و گواهی چراغ خرد و وجدان و فطرت یا این حجّت‌های باطنی، به‌معنای انسان مسالمت‌جوست و نه شیعه‌ی ۱۲ امامی؛ همچنانکه صدها روایت با واژه‌ی “مُسلم” و “ناس” و یا با اصل زرّین (اجعل نفسک میزاناً بینک و بین الناس) آمده، و همگی نشانگر حرمت و کرامت انسان و حقوق شهروندی برای هر انسانِ خواهان زندگی مسالمت‌آمیز و خردمندانه است، و به نظر می‌رسد برای فقه و فقاهت و حوزه برای ماندن در جامعه و گرفتار‌نشدن به سرنوشت کشیش و کلیسا در قرون وسطی، هنگامه‌ی بازنگری به آن بخش از فقه بیگانه با واقعیت واخلاق و حقوق انسانی است که گاه حتی مسلمان غیر شیعه‌ی ۱۲ امامی را با تعبیر سخیف و ناروای “انجسُ مِن الکلاب”، خواسته یا ناخواسته ترور شخصیت و کرامت و حقوق بشری و شهروندی می‌کند!!!
۷.امالی صدوق/ ص ۲۳۷.

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

جنگ انسان و شیطان

اگر او از یکی از راه‌های گمراه کردن انسان که در پیش گرفته، ناامید شود راه دیگری بر می‌گزیند و آنقدر در هدف خود که همانا به گمراهی کشاندن افراد می‌باشد، مداومت می‌کند تا به هدفش نایل شود.

فرشته‌اي به صورت بشر

حضرت امام، از همان سال‌هاي جواني به درس و بحث حوزوي بسيار اهميت داده وپس از فراگيري درس خارج و ورود به عرصه تدريس، محل‌هاي تدريس ايشان، مجمع طلاب، علما و فضلاي بزرگ بود...

جلوه‌های حقوق بشر در رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله‌ی حقوق امام سجاد علیهم‌السلام‌ یکی از کلمات اهل بیت علیهم‌السلام‌ در بیان حقوقی است که همه‌ی انسان‌ها از آن‌ها برخوردارند و از طرفی دیگر در برابر آن مسئول هستند.

کرامات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از زبان علماء

بعد از فروپاشی شوروی و آزاد شدن جمهوری های مسلمان نشین، مردم شیعه نخجوان تقاضا کردند که عده ای از جوانان خود را به حوزه علمیه قم بفرستند تا برای تبلیغ در آن منطقه تربیت شوند.

از فاطمه ای که معصومه بود

تاریخ چشم به راه فاطمه ای دیگر است. انتظار به سر می اید و شمیم دلنوازی، خانه ی خورشید را فرامی گیرد. خنکای حضور دوباره ی فاطمه (س) در فضای مدینه جاری می شود و کوثر فاطمی، جوشیدن می گیرد

کلید حفظ کرامت انسان چیست

اگر کسی عاقل است، رازش را به کسی نمی گوید؛ چون قاعدتا وقتی که انسان رازش را می گوید، اطمینان می کند که طرف مقابل آن را فاش نکند؛ اگر ما توقع داریم که یک کسی راز ما را نگه دارد، چرا خودمان آن را نگه نمی داریم؟

بانوی کرامت و احسان

نقش تأثیرگذار زنان در حرکت­ها و جنبش­های انسانی و اجتماعی و نیز گرایش­های فکری آنان منشأ ظهور تحولات مثبت یا منفی در جوامع بوده است.

بانوی کرامت

بررسی و مروری بر کرامت های حضرت معصومه علیها السلام به مناسبت سالروز میلاد آن بانوی کریمه اهل بیت علیهم السلام

کرامت کربلایی

کرامت، یعنی: نزاهت از پستی و فرومایگی که در عزت نفس، مناعت طبع، برخورداری از روحی بزرگ، برازندگی، بلندنظری، جوانمردی، آزاداندیشی و آزادمنشی و آزادگی ابوالفضل جلوه گر می شود و احیانا از آن به «بزرگواری » تعبیر می شود .

بانوی کرامت و احسان

نقش تأثیرگذار زنان در حرکت­ها و جنبش­های انسانی و اجتماعی و نیز گرایش­های فکری آنان منشأ ظهور تحولات مثبت یا منفی در جوامع بوده است. قرآن کریم در آیاتی از سوره تحریم زنان مؤمن و زنان کافر را ضرب المثل برای اهل ایمان ذکر می­کند؛ چرا که زن مؤمن و متقی، خاستگاه و منشأ ظهور جامعه ایمانی و زن کافر و مشرک، منشأ جامعه کفر است.

کرامت و حقوق دگر‌اندیش‌ها در سفارشنامه‌ی ۲۰ مادّه‌ای امام عسکری یادداشت ویژه

برابر داوری گوهر خرد و وجدان زنده و پویا و باورهای رشدبخش مذهبیِ رهروان خاندان پیامبر، باید نام ارجمند امام عسکری و روش عدالتخواه و رفتار ستم‌ستیز و منش و اخلاق شایسته‌‌ی او، هماره و همه‌جا و با همه‌ی انسان‌ها، چراغ روشنگر راه و برنامه‌ی زندگی دوستدارانش باشد و آن را در قلمرو زندگی فرد و جامعه و سیاست و قضاوت و روش مدیریت “نصب العین” سازند و به‌ویژه در رعایت کرامت انسان و حقوق بشر، با هم‌اندیش و دگراندیش به کار بندند

ویژگی هایی از انسان های دو چهره

مسئله نفاق و منافقان مخصوص عصر رسول ‌خدا (صلی الله و علیه وآله) نبوده است؛ بلکه هر جامعه‌ای با آن رو بروست. به همین دلیل باید تحلیل ‌ها و موشکافی ‌های قرآن به عنوان یک مسئله تاریخی صرف و بلکه به عنوان یک موضوع مورد نیاز فعلی مورد بررسی دقیق قرار گیرد و از آن در مبارزه با روح نفاق و خطوط منافقان در جوامع اسلامی الهام گرفت.

نقش اخلاق پیامبر (ص) در ترویج حقوق شهروندی

حقوق شهروندی از مباحث بسیار مهم عصر حاضر است که غربیان سعی دارند آن را از دستاوردهای خود بدانند، غافل از اینکه در دوران پیامبر (ص) این حقوق پی‏ریزی شد و ایشان با رفتار خود سعی کردند مردم را به رعایت این حقوق، تشویق کنند؛ بنابراین این سوال مهم پیش می‏آید که نقش اخلاق پیامبر در ترویج حقوق شهروندی چه بود؟