خدا خود علی علیه السلام را معرفی می کند

برچسپ ها: علی ، خدا ، معرفی ، خود ، را ، امیرالمونین ، میکند

Print Friendly and PDF

خدا خود علی علیه السلام را معرفی می کند

3 ویژگی شاخص امیرالمؤمنین علیه السلام

فردی که یتیم نوازی او، عبادت او، خدمت او، شمشیر او، قیام و قعود او، صبر او، عفو او و لحظه لحظه وجود او جانبازی و ایثار برای بقا و پویایی اسلام و مسلمین بود. فردی که پدر یازده امام راستین است و سر منشأ هدایت و سعادت. فردی که برادر رسول خدا و اولین یاور و مؤمن به اوست. آری مگر می‌شود فضیلت‌های چنین فردی را شمرد و او را شناخت؟

 

حرم حضرت علی، نجف

در احادیثی که سخن از فضیلت بزرگمردان الهی به میان آمده، قدر عقل و فهم مردم عادی نیز مورد توجه قرار گرفته، عقل و فهم محدودی که مانع بیان تمام فضیلت‌های آنان می‌شود. روی سخن ما در این مطلب، فضائل امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) است که فهم آن به هیچ عنوان در حد ما نبوده و باید با تعریفی از خدا و سخنان دیگر بزرگمردان الهی وارد این میدان شد.
عظمت مردان الهی را نمی‌توان در هیچ قلم و بیانی گنجاند. باید دریا بود تا بتوان دریا بودن را شرح داد و فقط دریاست که می‌فهمد دریا کیست و چیست؟ از این رو حتی در احادیثی که سخن از فضیلت بزرگمردان الهی به میان آمده، قدر عقل و فهم مردم عادی نیز مورد توجه قرار گرفته، عقل و فهم محدودی که مانع بیان تمام فضیلت‌های آنان می‌شود. روی سخن ما در این مطلب، فضائل امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) است که فهم آن به هیچ عنوان در حد ما نبوده و باید با تعریفی از خدا و سخنان دیگر بزرگمردان الهی وارد این میدان شد. مطلبی که بر مبنای آن صدها کتاب نگاشته شده و ما در این مطلب به گوشه‌ای اندک از آن می‌پردازیم.

وقتی هر پیامبری مقدمه‌ای برای پیامبر خاتم و کاملترین دین الهی یعنی اسلام باشد و از بقا تا گسترش و اجرای این دین به ولایت بستگی داشته باشد و آن نیز با امیر مؤمنان آغاز شود؛ پس همه انبیاء مرهون ولایت هستند و پذیرش ولایت امام علی (علیه‌السلام) بر همه آنها واجب گردیده است. امتحانی که جز قلب‌های مطمئن در آن سر فراز نشده و گوهری که نصیب هر فردی نمی‌شود.

 

خدا و فضیلت حضرت علی(علیه‌السلام)

اولین معرّف حضرت، خود خداوند بوده و او برای آنکه مردم این مشعل هدایت را بشناسند؛ ایشان را به همگان شناسانده است. آری خداوند حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌ السلام) را برتر و سرور مسلمانان، امام اهل تقوا و پرهیزگاری و رهبر سپید رویان عالم معرفی کرده است.[1] فردی که جز با هدایت او نمی‌توان به بندگی الهی راه یافت و در زمره اسلام و تقوا خود را جا داد. البته ذکر این سه ویژگی به معنای شاخص ترین ویژگی‌هاست. مهمترین ویژگی‌هایی که همه باید از آن با خبر باشند و بر اساس آن از حضرت علی(علیه‌السلام) الگو بگیرند؛ وگرنه فضایل الهی حضرت غیر قابل شمارش است.[2]
 

اطاعت از علی(علیه‎‌السلام) 

از هر کسی نمی‌توان اطاعت کرد و ما که بنده خدائیم و البته مورد بازخواست و حساب و کتاب الهی، فقط باید از خدا و آن کسانی که او اجازه داده اطاعت کنیم. پس ما که مطیع و فرمانبر پیامبر خاتم هستیم؛ به دستور و اجازه خداست و در مورد اطاعت از امیر المؤمنین (علیه‌السلام) نیز مطلب به همین صورت است. چرا که خداوند و پیامبرش که اطاعت از هر دو را واجب می‌دانیم؛ ما را به اطاعت از فرزند ابوطالب(علیه‌السلام) سفارش کرده و دستور داده‌اند. در احادیث بسیاری این فرمان الهی به مردم ابلاغ شده که یک مورد آن در حجة الوداع و خطبه غدیریه پیامبر خاتم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) قرار گرفته است. در حدیثی دیگر، حضرت رسول اکرم، حضرت علی(علیه السلام) را سرپرست، عالم و فرمانده امت خوانده اند و محبت، اطاعت و اجابت ایشان را واجبی الهی و سفارش و امر خداوند بیان داشته‌اند.[3]
 

گوهری نشناختنی

حضرت علی بن ابی طالب(علیه‌السلام) آن گوهر بی مانند هستی است که امکان درک و فهم و شناختش محال گردیده است. فردی که بیت الله الحرام زادگاه او شد و محراب عبادت، شهادتگاهش. فردی که یتیم نوازی او، عبادت او، خدمت او، شمشیر او، قیام و قعود او، صبر او، عفو او و لحظه لحظه وجود او جانبازی و ایثار برای بقا و پویایی اسلام و مسلمین بود. فردی که پدر یازده امام راستین است و سر منشأ هدایت و سعادت. فردی که برادر رسول خدا و اولین یاور و مؤمن به اوست. آری مگر می‌شود فضیلت‌های چنین فردی را شمرد و او را شناخت؟[4]
 

آنچه خوبان همه دارند

انبیاء جامع فضائل و نیکی‌ها هستند و در هر عصری پرچم دار و منادی هدایت و سعادت، این سلسله وقتی به پیامبر خاتم می‌رسد؛ جز خادمان و ندیمان بارگاه حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیستند. وقتی علمای امت خاتم برتر از انبیاء بنی اسرائیل باشند؛ امام و راهنمای امت خاتم که جایگاه خود را داشته و برتر از هر نبیّ و پیامبری جز آخرین آنهاست. وقتی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) که به حکم آیه مباهله، برابر با نفس حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) شمرده شده، مگر می‌شود کم از دیگر پیامبران باشد؟[5]
 

امتحان همگانی

ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) امتحانی الهی و بسیار مهم بوده و هست. امتحانی که نه فقط بر امت پیامبر خاتم، بلکه بر تمام انبیاء واجب بوده و فرشتگان نیز مأمور به پذیرش آن بوده اند. مسئله‌ای که فهم آن در توان هر کسی نبوه است. توجه داریم که بدون ولایت و سلسله امامت هیچ تکاملی در تاریخ ادیان ممکن نیست و این تکامل، مستقیماً به حضرت وصیّ امام علی (علیه‌السلام) وابسته است.

بله وقتی هر پیامبری مقدمه‌ای برای پیامبر خاتم و کاملترین دین الهی یعنی اسلام باشد و از بقا تا گسترش و اجرای این دین به ولایت بستگی داشته باشد و آن نیز با امیر مؤمنان آغاز شود؛ پس همه انبیاء مرهون ولایت هستند و پذیرش ولایت امام علی (علیه‌السلام) بر همه آنها واجب گردیده است. امتحانی که جز قلب‌های مطمئن در آن سرفراز نشده و گوهری که نصیب هر فردی نمی‌شود.[6]

 

او مرتضاست

خداوند حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) را برتر و سرور مسلمانان، امام اهل تقوا و پرهیزگاری و رهبر سپید رویان عالم معرفی کرده است. فردی که جز با هدایت او نمی‌ توان به بندگی الهی راه یافت و در زمره اسلام و تقوا خود را جا داد.

اگر حضرت در غربت پیامبر، به او پیوست؛ اگر نیش و کنایه‌های مشرکان را شنید؛ اگر در شعب ابی طالب سه سال را با سختی فراوان گذراند؛ اگر در بستر پیامبر خوابید تا جان پیامبر حفظ شود؛ اگر به مکه هجرت کرد؛ اگر جنگید و جانبازی نمود؛ اگر جسارت به همسرش فاطمه (سلام‌ الله‌ علیها) را تحمل کرد؛ اگر بعد از غصب خلافت، 25 سال صبر کرد؛ اگر 5 سال با ناکثین و مارقین و قاسطین جنگید؛ اگر در محراب عبادت غریبانه ترور شد؛ همگی به خاطر کسب رضایت الهی بود و بدین سبب او را مرتضی می‌‌گویند.[7]
 

نکته آخر

فضیلت های امام اول ما شیعیان پایان ناپذیر است و شنیدن و گفتن از آنها پاداشهای بزرگ الهی را به دنبال دارد و چه خوش است که این فضایل نوشته شود و انتشار یابد تا نویسنده آن مشمول برکات خاص خداوند و دعای ملائکه گردد.[8] امروزه انتشار این فضیلت ها بسیار ساده است؛ با یک پیام در شبکه های اجتماعی و اشتراک یک تصویر خود را شامل این فیض بزرگ نماییم.


پی‌نوشت:
1- پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند:«إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَوْحَى‏ إِلَيَ‏ فِي‏ عَلِيٍ‏ ثَلَاثَةَ أَشْيَاءَ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي أَنَّهُ: سَيِّدُ الْمُسْلِمِينَ، وَ إِمَامُ الْمُتَّقِينَ وَ قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِين‏؛ همانا خداوند در شب معراج درباره على سه ويژگى به من وحى کرد كه او سرور مسلمانان، پيشواى پرهيزگاران و رهبر رو سپيدان است.»[المسترشد، طبری، ص346؛ تاريخ دمشق: ۴۲ / ۳۰۳ / ۸۸۳۵]
2- پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «إِنَ‏ اللَّهَ‏ تَعَالَى‏ جَعَلَ‏ لِأَخِي‏ عَلِيٍ‏ فَضَائِلَ‏ لَا تُحْصَى‏ كَثْرَة؛ همانا خداوند برای برادرم علی فضیلت‌هایی بی‌شمار قرار داده که غیر قابل شمارش است.»[کشف الیقین، حلی، ص4]
3- پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «عَلَيْكُمْ بِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَإِنَّهُ‏ مَوْلَاكُمْ‏ فَأَحِبُّوهُ‏ وَ كَبِيرُكُمْ فَاتَّبِعُوهُ وَ عَالِمُكُمْ فَأَكْرِمُوهُ وَ قَائِدُكُمْ إِلَى الْجَنَّةِ فَعَزِّرُوهُ وَ إِذَا دَعَاكُمْ فَأَجِيبُوهُ وَ إِذَا أَمَرَكُمْ فَأَطِيعُوهُ وَ أَحِبُّوهُ لِحُبِّي وَ أَكْرِمُوهُ لِكَرَامَتِي مَا قُلْتُ لَكُمْ فِي عَلِيٍّ إِلَّا مَا أَمَرَنِي بِهِ رَبِّي‏؛ برشماباد به علی بن ابی طالب که همانا او سرپرست شماست؛ پس او را دوست بدارید و بزرگتان است؛ پس از او تبعیت کنید و عالم شماست؛ پس او را گرامی بدارید و فرمانده شما به سوی بهشت است؛ پس او را عزیز دارید و هنگامی که شما را خواند؛ او را اجابت کنید و هنگامی که به شما دستور داد؛ پس از او اطاعت کنید و او را به خاطر محبت من، دوست بدارید و او را به خاطر کرامت و بزرگی من، بزرگ بر شمارید. آنچه که به شما گفتم درباره علیّ، نبود مگر آن چیزی که پروردگارم مرا بدان امر کرده است.»[کنز الفوائد، کراجکی، ج2، ص57]
4- پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «لَوْ أَنَّ الْغِيَاضَ أَقْلَامٌ‏ وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَ الْجِنَ‏ حُسَّابٌ‏ وَ الْإِنْسَ‏ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب‏؛ اگر انبوه درختان (و باغها) قلم، و دريا مركب، و تمام جنّيان حسابگر، و تمام انسان ها نويسنده باشند قادر به شمارش فضائل علي بن ابي طالب نخواهند بود.»[رساله علویه، کراجکی، ص71]
5- پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى‏ آدَمَ‏ فِي‏ عِلْمِهِ‏، وَ إِلَى‏ نُوحٍ‏ فِي حِكْمَتِهِ، وَ إِلَى إِبْرَاهِيمَ فِي حِلْمِهِ، فَلْيَنْظُرْ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب‏‏؛ کسی که اراده کرده تا نگاه کند به حضرت آدم در علمش و به حضرت نوح در حکمتش و به حضرت ابراهیم در حلم و صبرش؛ پس نگاه کند به علی ابن ابیطالب.»[امالی، طوسی، ص417]
6- امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: «إِقَامَةُ وَلَايَتِي‏ صَعْبٌ‏ مُسْتَصْعَبٌ‏ لَا يَحْتَمِلُهُ‏ إِلَّا مَلَكٌ‏ مُقَرَّبٌ‏ أَوْ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ فَالْمَلَكُ إِذَا لَمْ يَكُنْ مُقَرَّباً لَمْ يَحْتَمِلْهُ وَ النَّبِيُّ إِذَا لَمْ يَكُنْ مُرْسَلًا لَمْ يَحْتَمِلْهُ وَ الْمُؤْمِنُ إِذَا لَمْ يَكُنْ مُمْتَحَناً لَمْ يَحْتَمِلْه‏؛ برپایی ولایت من، امر بسیار مشکلی است که آن را نمی‌پذیرد مگر فرشته مقرب یا نبیّ مرسل یا بنده مؤمنی که خداوند قلبش را برای ایمان مورد امتحان قرار داده است. پس اگر فرشته‌ای مقرب نباشد و نبیّ مرسل نباشد و مؤمن، ارزشیابی نشده باشد؛ پذیرای ولایت نخواهد بود.»[المناقب، علوی، ص68]
7- ابن عباس، پسر عموی پیامبر گفته است:«قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ‏ كَانَ عَلِيٌّ يَتْبَعُ فِي‏ جَمِيعِ‏ أَمْرِهِ‏ مَرْضَاةَ اللَّهِ‏ تَعَالَى وَ رَسُولِهِ فَلِذَلِكَ سُمِّيَ الْمُرْتَضَى‏؛ حضرت على(علیه‌ السلام) در تمامى کارهاى خود همواره در پى رضایت الهى بود و به همین جهت «مرتضى» نامیده شد.»[مناقب، ابن شهر آشوب، ج3، ص110]
8- پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع لَمْ تَزَلِ الْمَلَائِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِتِلْكَ الْكِتَابَةِ رَسْمٌ وَ مَنِ اسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِي اكْتَسَبَهَا بِالاسْتِمَاعِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى كِتَابَةٍ فِي فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِي اكْتَسَبَهَا بِالنَّظَر؛ هر کس که بنگارد فضیلتی از فضائل علی بن ابی طالب را، ملائکه مادامی که این نوشته باقی است؛ برایش استغفار کرده و هرکس که فضیلتی از فضائل او را بشنود؛ خداوند گناهانی که با شنیدن مرتکب شده را می‌‍بخشد و هر کس که به نوشته‌ای از فضائل او نگاه کند؛ خداوند گناهانی که با دیدن مرتکب شده را مورد بخشش قرار می‌دهد.»[امالی، صدوق، ص138] 

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

همه آنچه درباره ازدواج امام علی و حضرت زهرا می خواهید بدانید

زمان اعزام عروس به خانه داماد که فرا رسید، پیامبر اکرم حضرت زهرا را به حضور طلبید. زهرا(س) درحالی که عرق شرم از چهره اش می ریخت، به حضور پیامبر رسید و از کثرت شرم پای او لغزید و نزدیک بود به زمین بیفتد...

اشعار زیبا در مورد عید غدیر خم

مرا غدیر نه برکه، که بیکران دریاست علی نه فاتح خیبر،که فاتح دلهاست

مرا به محراب ببرید...

«فزتُ و ربّ الکعبة...» با ناله‌ ی امیر مومنان علی علیه السلام، نماز صبح مسجد کوفه به هم ریخت. زهرِ شمشیر به سرعت، در سرِ حضرت جا باز کرد. امام علیه ‌السلام همان طور که روی زمین افتاده بود؛

اسرار ولادت و شهادت امام علی (ع)

كمك و یاری خداوند به مومنان مخلص و صادق و دفاع از آنان به ویژه در شرایط سخت و لحظه های نفس گیر تقابل با دشمنان خدا، وعده تخلف ناپذیر الهی است.

قصه یار دیرین علی علیه السلام و جوان ایرانی

حذَیفه ی بزرگ، این یار خاصّ حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام، عصازنان به مسجد جامع شهر مدائن نزدیک می شد که صدای قاصدی توجهش را جلب کرد. نامه مهمی از طرف آن حضرت به مدائن رسیده بود. حذیفه نامه آن حضرت را گشود.

حضرت علي اكبر عليه السلام

کنيه «علي اکبر» را «ابوالحسن» دانسته‌اند؛(1) ابوالحسن علي اکبر، در يازدهم ماه شعبان سال سي و سه هجري ولادت يافت. در حادثه کربلا حدود بيست و هفت سال داشت.(2) اين نقل با سخن «ابن ادريس» و نقل دانشمندان تاريخ‌نگار و نسب‌شناس همخواني دارد. آنان گفته‌اند:

شیخ رجبعلی خیاط درس عاشقی را ازاین جوان آموخت

شیخ رجبعلی خیاط در روایتی درباره تحت تأثیر قرار گرفتن از عاشق شدن یک جوان می‌گوید:

راز ولادت علی علیه السلام در درون کعبه

در سیزدهم رجب سال 30 عام الفیل، حادثه بس عجیبی رخ داد که هرگز در تاریخ بشریت سابقه نداشته و بعد از آن نیز تکرار نشده است، و آن حادثه، به دنیا آمدن نوزادی است در درون خانه کعبه که به نام علی علیه السلام اسم گذاری شد.

علی کعبه آمال حق جویان

ای فاطمه بنت اسد! آن نوزاد را «علی » نام گذار زیرا او والا و برتر است و خدای علی اعلی می فرماید: من نامش را از نام خودم برگرفتم و به ادب خود او را ادب کردم و بر دشواری های علمم آگاهش ساختم .

آن شب قدر

به خدا، خون خدا در شریان داشت علی

رشحاتی از کلمات امام علی بن موسی الرضا علیه السلام

«مَن اَرادَ اَن یَکُونَ اَقویَ النّاسِ، فَلیتَوَکَّل عَلَی اللّهِ.»

رنج های فاطمه علیها السلام از زبان علی علیه السلام

فاطمه و علی علیهما السلام دو یار همراه و دو ستاره آسمانی اند که برای نشان دادن راه آسمان چند روزی به زمین آمدند و سپس به آسمان بازگشتند .

خورشید دهم، امام هادی علیه السلام

یک نفر شیعه وحشت زده خدمت امام هادی آمد و گفت: یکی از سرکردگان متوکل، نگین انگشتری نزد او آورده است که از آن انگشتری بسازم و این نگین نزد من شکست و دو نیمه شد. می دانم که او مرا می کشد. حضرت فرمودند: امید است که خداوند اصلاح کند. فردا، سرکرده متوکل کسی را فرستاد که میان زنها نزاع است، اگر می شود آن نگین را دو نصف کن و دو انگشتری بساز. او پول فراوانی گرفت و از نگین شکسته دو انگشتری ساخت. این است معنای فرمایش امام هادی(ع):«وَ مَنْ یطِعِ اللَّهَ یطَاعُ» یعنی؛ «پیوند با خدا، پیوند با اهل بیت و توسل به اهل بیت، قطعاً همه کارها را اصلاح می کند.»

مولود کعبه،علی علیه السلام، از ولادت تا هجرت به مدینه

فاطمه بنت اسد مادر علی علیه السلام در روز 13 رجب در مقابل کعبه، خانه خدا ایستاد و گفت: پروردگار! تو را به عظمت این خانه و به مقام کسی که آن را بنا کرده است، سوگند می دهم درد زائیدن را بر من آسان گردان!

راز ولادت علی علیه السلام در درون کعبه

در سیزدهم رجب سال 30 عام الفیل، حادثه بس عجیبی رخ داد که هرگز در تاریخ بشریت سابقه نداشته و بعد از آن نیز تکرار نشده است، و آن حادثه، به دنیا آمدن نوزادی است در درون خانه کعبه که به نام علی علیه السلام اسم گذاری شد.

مناجاتی از امام که انجیلیه نام گرفت.

بنا به روایتی از امام محمد باقر(ع)، علی بن الحسین (ع) را از آن رو «ابن الخیرتین»(فرزند دو سلسله برگزیده) می گویند که پدر گرامی شان امام حسین(ع) از برگزیده عرب یعنی هاشم و مادر بزرگوارش شهربانو برگزیده غیرعرب یعنی از فارس است.

چند بهار در یک فصل !!

روز میلاد فرزند ارشد امام حسین(علیه السلام)، حضرت علی اکبر(علیه السلام)، بهترین فرصت برای پرداختن به مهمترین و با ارزش ترین قشر جامعه است. از این رو این روز با سعادت را به روز جوان نام گذاری کرده‌اند. در فرهنگ و اندیشه اسلامی، حضرت علی اکبر(علیه السلام) نمونه درخشان یک جوان شایسته و بهشتی، شناخته شده است، به همین جهت با بزرگداشت یاد و نام این سلاله پیغمبر(صلی الله علیه و اله)، سعی می شود الگوی برتر و شایسته ای به جوان جامعه، بلکه به تمام اقشار معرفی شود.

مثلث شخصیت امام علی علیه السلام

از نظر روان شناسان، شخصیت هر فردی متشکل از سه عامل مهم است که هر یک در انعقاد و تکون شخصیت تأثیر بسزایی دارد و گویی روحیات و صفات و طرز تفکر انسان همچون مثلثی است که از پیوستن این سه ضلع به یکدیگر پدید می آید. این سه عامل عبارتند از:

روشنترین ستاره شب زنده دارها

روشنترین ستاره شب زنده دارها علی مظلوم تاریخ است و مفهوم شکیبایی

علی کعبه آمال حق جویان

«ای فاطمه بنت اسد! آن نوزاد را «علی » نام گذار زیرا او والا و برتر است و خدای علی اعلی می فرماید: من نامش را از نام خودم برگرفتم و به ادب خود او را ادب کردم و بر دشواری های علمم آگاهش ساختم . اوست که بت ها را در خانه ام (کعبه) خواهد شکست و اوست که بر فراز خانه ام بالا رفته اذان خواهد گفت و اوست که مرا بسیار تقدیس و تمجید کند، پس خوشا به سعادت کسی که او را دوست بدارد و اطاعتش کند و وای به حال کسی که او را دشمن بدارد و نافرمانیش کند .»

شبیه ترین مردم به رسول الله

ماه پربرکت شعبان، مصادف با زادروز بسیاری از معصومین و فرزندان رشید معصومین است. در همین راستا، امروز یازدهم شعبان، مصادف با میلاد حضرت علی اکبر (ع) فرزند ابی عبدالله الحسین(ع) است

مروارید در صدف

قد دلجویش به شاخه شمشاد می ماند؛ سایه گستر و پربار.

شهادت علی علیه السلام

ابن ملجم یکی از آن نه نفر زهاد و خشکه مقدس هاست که می روند در مکه و آن پیمان معروف را می بندند و می گویند همه فتنه ها در دنیای اسلام معلول سه نفر است:

تـیر سـه شـعبه

از مهم ترین جمله دستاوردهای دین اسلام، جنبه تعالیم اخلاقی و رعایت حقوق انسانی آن است. ایـن نـکته تـنها یک شعار نیست، بلکه یک اصل بـه شـمار مـی آید. از هـمین رو مـسؤلیت پیـامبر اسلام(ص) نیز تزکیه اخلاقی مردم بود و همین تزکیه اخلاقی، هدف بلند رسالت آن حضرت به شمار می رفت که خود آن بزرگوار به آن تصریح کرده بود.

از علی اصغر خجالت می کشم...

گاه ابر و گاه باران می شوم گاه از یک چشمه جوشان می شوم

فضایل اخلاقی حضرت علی اکبر علیه السلام

جوانان امروز در جوامع اسلامی نیازمند الگویی محبوب هستند که از آن الگوبرداری کنند. از ایـن رو امـروزه نیاز به الگویی شایسته و بایسته در تمامی سطوح احساس می شود.

وحی، تجلی ویژه الهی

1. جهان آفرینش، جلوه و محل تجلّی ذات مقدس حق سبحانه و تعالی است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّي لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه‏» (نهج البلاغه خطبه 107)؛ لیکن وحی الهی که در جامه پرنیانی قرآن ظهور یافته است، تجلّی ویژه و خاص الهی است: «فَتَجَلّى‏ لَهُمْ‏ سُبْحَانَهُ فِي كِتَابِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَكُونُوا رَأَوْه‏» (نهج البلاغه، خطبه 146).

مقامی عظیم در سایه‌‌ی اطاعت حق

در بین صفات و كمالاتی كه یك انسان می تواند پیدا نماید ظاهرا عبودیت و بندگی خدا از همه بالا تر باشد حتی از رسالت و امامت و امثال آن. فلذا ما در نماز، قبل از شهادت به رسالت، شهادت به عبودیت پیامبر صلی الله علیه واله می دهیم و می گوییم: « أشهد أن محمدا عبده و رسوله » گویی پیامبر صلی الله علیه واله قبل از این كه رسول باشد عبد است و اساسا این عبودیت او بوده است كه وی را به مقام رسالت رسانده چنانچه همین مقام عبودیت و بندگی بوده است كه او را به معراج و آسمان برده چرا كه خداوند در همین رابطه می فرماید:

گرانبهاترین هدیه خدا به دوستانش

یك ساختمان اگر پایه ‌هاى محكمى داشته باشد، مى ‌تواند سال‌هاى طولانى پا برجا بماند. چنین خانه ‌اى در گذر زمان ممكن است ظاهرش كثیف و سیاه و در و دیوارش خراب شود، اما چون پایه ‌هایش محكم است، با كمى تعمیر و رنگ و تزیینات مى ‌توان آن را تمیز و مرتب كرد. اما اگر پایه و اساس محكمى نداشته باشد، هرچه هم رنگ بزنیم فایده ‌اى ندارد و با باد و باران یا سیلابى فرو خواهد ریخت

خدا به چه کسانی محل نمی‌گذارد؟

خداوند در قرآن می‌فرماید من به آدم‌های عهدشکن و سوگندفروش محل نمی‌گذارم، نه می‌بینم‌شان و نه هم‌کلا‌مشان می‌شوم!

«ساعت زنگى» خدا

در میان تمام ملل و امم اسلامی، تنها شیعه است که علاوه بر ثقل اکبر(قرآن) به ثقل اصغر(اهل بیت) چنگ آویخته و بر سفره سرّ و شهادت حقایق دین زانو زده است.

تكيه‌گاه

خدایا! مرا تكيه‌گاه باش.

شما با چه انگیزه ای خدا را عبادت می کنید؟

امام علی (علیه السلام) می فرماید: اگر خداوند از نافرمانی خود بیم نمی داد، واجب بود به شکرانه نعمت هایش نافرمانی نشود.

حاجت خواستن از غیر خدا در قرآن

قالُوا یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا كُنَّا خاطِئِینَ قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّی إِنَّهُ ‏هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ «یوسف آیات 97 و 98‏» ؛ «گفتند: «اى پدر! براى گناهان ما آمرزش خواه كه ما ‏خطاكار بودیم. گفت: به زودى از پروردگارم براى شما آمرزش مى‏خواهم كه او، ‏همانا آمرزنده مهربان است»

شما با چه انگیزه ای خدا را عبادت می کنید؟

امام علی (علیه السلام) می فرماید: اگر خداوند از نافرمانی خود بیم نمی داد، واجب بود به شکرانه نعمت هایش نافرمانی نشود.

شما در دعاهایتان از خدا چه می خواهید؟

پیامبر صلّی الله علیه و آله می فرمایند: «رزق و روزی به عدد قطرات باران از آسمان بر زمین نازل می شود تا هر كس به اندازه خود دریافت كند، لكن خداوند زیاده دهنده است پس از فضل خداوند نعمتهای بیشتری درخواست كنید.»

عزیز شدن چه گونه

"قرآن در دنیای امروز می تواند فعّال ما یشاء باشد؛ می تواند کار بکند، می تواند پیش برود ... برکات قرآن برکات بی انتهایی است ... در قرآن و با قرآن عزّت هست، قدرت هست، پیشرفت هست..."

تمام عالم کتاب خداوند است

عزیزترین فرد این عالم، پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله است و ایشان سحاب حریص بود. خود می فرمود: انا حریصُ علی رُشدکم: من به رشد شما حریصم ...

نکاتی از لطف خدا !

بعضی گیاهان رونده اند یعنی یک گوشه باغچه می کاری، اما خیلی طول نمی کشد که تمام باغچه را پر می کند.کار خوب و صواب درست مثل گیاه رونده است و رشد کرده و پیش می رودکار بد و خلاف و ناصواب هم از همین دست است؛ درست مثل قطره ای از جوهر سیاه که روی صفحه سفید کاغذ و یا پارچه ای فرو می افتد، اما همانجا نمی ماند بلکه پیشروی کرده و جلو می رود. فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان لطف خدا این یک حقیقتی است که رفتارهای خوب و بد، عوامل و حقایقی ثابت نیستند بلکه درست مثل یک گیاه رونده اند؛ رشد می کنند و پیشروی کرده و جلو می روند؛ حقیقتی که در سورهیوسف به زیبایی تمام می توانی تماشا کنی. برادرها روزی یوسف را با خود به تفریح بردند و به چاه افکندند و نتیجه آن این شد که امروز برادر دیگر خود بنیامین را از دست دادند، پس این اتفاق ریشه در آن اتفاق ناگوار دارد. و به همین خاطر بود که تا یعقوب ماجرای بنیامین را شنید همان سخنی را تکرار کرد که در وقت از دست دادن یوسف گفته بود. آن روز:قَالَ بَل سَوَّلَتْ لَکمْ انفُسَکمْ أَمْراً: نفس شما کاری را در نظرتان بیاراست و امروز نیز همان را می گوید در حالیکه این بار به ظاهر آنان هیچ تقصیری نداشته اند اما یعقوب می خواهد بگوید: این ماجرا ریشه در همان ماجرا دارد. این سنتی است ثابت و همیشگی این یک سنت همیشگی است، نیکی ها و بدی هایی که به انسان می رسد و در زندگی نمودار می شوند همگی ریشه در یک سری عواملی است که در درون خود ما انسان ها قرار دارند. از نظر قرآن هر عملی برای انسان، در دنیا یا آخرت تاثیر گذار است و هر کسی در گرو اعمال خویش است: «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَة»(مدثر(74)، آیه ی38) براین اساس مطابق قوانین تكوینی که خداوند متعال بر جهان هستی حکم فرما کرده است، کار خوب و بد ما حتی در همین جهان نیز بر جسم و جان ما تأثیر می گذارد. رنج ها و مصیبت ها به رفتارهای خود انسان باز می گردد: «و ما أصابَکُم مِن مصیبةٍ فَبِما کسبت أیدیکم و یعفو عن کثیر» (شوری43)، آیه ی30) و حاصل نیکی و بدی برای خود انسان است: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها»(الاسراء(17)، آیه ی7) وصول به لقای الهی و یا محرومیت از آن، در گرو انجام اعمال صالح و پرهیز از شرک است: «فَمَنْ كانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا»(کهف(18)، آیه ی110) حتی میانجی گری در اعمال حسنه و سیئه در زندگی تأثیر خودش را دارد: «مَنْ یَشْفَعْ شَفاعَةً حَسَنَةً یَكُنْ لَهُ نَصیبٌ مِنْها وَ مَنْ یَشْفَعْ شَفاعَةً سَیِّئَةً یَكُنْ لَهُ كِفْلٌ مِنْها» (نساء(4)، آیه ی85) این یک سنت همیشگی است، نیکی ها و بدی هایی که به انسان می رسد و در زندگی نمودار می شوند همگی ریشه در یک سری عواملی است که در درون خود ما انسان ها قرار دارند. از نظر قرآن هر عملی برای انسان، در دنیا یا آخرت تاثیر گذار است و هر کسی در گرو اعمال خویش است: «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَة»(مدثر(74)، آیه ی38) حتی داریم که در روز واپسین هر کسی، خودِ اعمال نیک یا ناپسندی را که انجام داده است، می یابد: «یَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْس مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَیْر مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوء تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَ بَیْنَهُ أَمَدَا بَعِیدًا...» (آل عمران (3)، آیه ی30) یعنی محل انژاس خوبی ها و بدی ها، نفس انسان است: «مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فَعَلَیهَا» (جاثیه (45)، آیه ی15). هرچند مقدار آن اعمال، اندک باشد: «فمن یعمل مثقال ذرة خیراً یره * و من یعمل مثقال ذرة شراً یره» (الزلزله (99)، آیات 7-8) کلام آخر بازگشت اعمال و به معنایی دیگر رشد و نمو اعمال هر انسانی به سوی خود اوست و انسان ها ، بازتاب اعمال خویش را در دنیا و آخرت خواهند دید و چشید. البته ناگفته نماند که شرایط دنیا به سبب محدودیت هایش اجازه نمی دهد تا انسان ها همه بازتاب ها و پیامدها و آثار اعمال خویش را در دنیا ببینند ، از این روست که آخرت به عنوان جایگاه بهره مندی کامل انسان از کرده ها و اعمال خویش معرفی می شود. نحل آیه 111 و زمر آیه 70) منابع: سایت آیت الله احمد بهشتی کتاب باران حکمت؛ بیانات حجت الاسلام رنجبر رادیو قرآن

انسان خوبی بود، چه جوری شد این طوری شد؟

بعد از سال ها دیدمش ، خیلی تعجب کردم ... نسبت به سال های دبیرستان که با هم بودیم خیلی تغییر کرده بود ... بعد که کمی بیشتر با هم حرف زدیم و به حرف هایش فکر کردم دیدم که این تغییرات نتیجه یک سری بی احتیاطی هایی است گاهاً همه ما به آن بی توجه هستیم...

تا حالا خدا غافلگیرتان کرده است؟

گرچه در هر یک از نعمت های خدا، دنیایی از اعجاب و شگفتی نهفته است؛ امّا شکل اختصاص بعضی رزق ها، شگفتی مضاعف دارد و کاملاً غافلگیر کننده و خارج از محاسبات عادّی، نصیب انسان می شود. آری! روزی های غافلگیرکننده!

تا به حال خدا را امتحان کرده اید؟

آدم های دنیا این گونه اند؛ اگر بخواهیم آن ها را از خودمان راضی نگه داریم یا خیلی سخت است و یا اصلا نشدنی است و جز درگیری ذهنی و آشفتگی روحی چیزی برایمان ندارد.

بازگو کردن نعمت، شکر نعمت است

نعمت پروردگار، هر نوع بهره مادی و معنوی را شامل است و بازگو کردن نعمت به قصد یادآوری و ستایش نعمت ـ نه برای غرور و فخر فروشی ـ خود، شکر نعمت محسوب می شود و بخشش آن به دیگران، نوعی بازگو کردن نعمت الهی است.

مکر و حیله از جانب خدا، یعنی چه؟

یکی از فرازهایی که ما در شب های ماه رمضان در دعای ابوحمزه خواندیم این جمله بود که «الهی لا تمکر بی فی حیلتک» «خدایا به مجازات عَمَلَم به مکر و حیله ات مرا غافلگیر و مبتلا مگردان». حال کیفیت حیله و مکری که امام از آن سخن به میان می آورد چیست؟ که در ادامه و به تدریج به توضیح آن خواهیم پرداخت.

کارهای خدا برعکسه!

آفریدگار یکتایی که مظهر تمام خوبی ها و درستی هاست سعادت مخلوقاتش را در هم سویی هرچه بیشتر با خالقشان قرار داده است. هرچند که خداوند یکتا؛ بی همتاست و هیچ کس را یارای همتایی با او نیست اما نزدیک شدن به صفات خالق و پیاده سازی هرچه بیشتر صفات الهی در وجود انسان، سعادت آدمی را بدنبال دارد.

شما هم می‌توانید در خانه خدا باشید

این تصور، تصور صحیحی نیست که خانه ی خدا را تنها مکانی برای خواندن نماز و برگزاری چند برنامه بدانیم؛ در این مکان انجام انواع عبادات امکان دارد و باید که صورت بگیرد ...

دست خدا

به همراه امام رضا (ع) در مکه بودم. به حضرت عرض کردم می خواهم به مدینه بروم، نامه ای برای ابی جعفر بنگار تا با خود ببرم.

آشنایی اجمالی با امام کاظم (ع)

ابوالحسن موسی بن جعفر (ع) امام هفتم از ائمه اثنی عشر (ع) و نهمین معصوم از چهارده معصوم (ع) تولد آن حضرت در ابواء (محلی میان مكه و مدینه) به روز یكشنبه هفتم صفر سال 128 یا 129 ق واقع شد.

کارهایی که نباید با گوشی هوشمند خود بکنید!

اگر مایلید گوشی هوشمند محبوب شما،‌عمر بیشتری داشته باشد این مقاله را بخوانید!

چرا خودتان را با دیگران مقایسه می کنید؟

وقتی از خودتان راضی نیستید و مدام خودتان را با دیگران مقایسه می کنید، دچار نوعی بیماری و ضعف هستید. در واقع شما یادتان رفته است که خودتانرا با ابزارهای خودتان قضاوت کنید. حال ببینیم چگونه می توانیم خودتان را ارزشمند ببینید و کمتر برای خودتان خط و نشان بکشید؟

پرسش ها ساده برای پرسیدن حال خود

پیشرفت شخصی نیازمند آگاهی و جهت یابی است. اگر فردی درست بودن مسیر پیش روی خود را ارزیابی نکند، ممکن است سال های سال به تلاش در جهتی نادرست بپردازد و در نهایت چیزی جز ناکامی به دست نیاورد.

کارواشی سه روزه برای تطهیر روح

اگر اندکی از حجم خودشیفتگی های رایج خود را کم کنیم، اقرار خواهیم کرد که، زندگی در دنیا و فضای مدرنیته امروزی، زنگارهایی از جنس تاریکی را بر روح و جان ما نشانده است؛ خودشیفتگی هایی که انسان را از هویت واقعی او دور ساخته، به بیماری خود فراموشی، خدا فراموشی مبتلا کرده است، در این بین انسان های زیرک و هوشیار همواره به دنبال محملی برای نجات از این تاریکی ها و یافتن هویت واقعی خود می گردند.

خودشیفتگی غده ای سرطانی!

بر کسی پوشیده نیست که خواص در طول تاریخ حیات بشری تأثیر مستقیمی در نوع رفتار آحاد جامعه داشته اند، قدرت نفوذ و تأثیر گذاری که این قشر خاص در جامعه دارند، موجب شده است طیف وسیعی از افراد جامعه متأثر از نوع رفتار و عملکرد آنان باشند.

چگونه بر کینه خود غلبه کنیم

یک بار دیگر این مقاله را بخوانید و با خودتان فکر کنید که روی هم ‏رفته مضرات کینه داشتن یا تلافی کردن، بهتر است یا سودهایش. همین که شما به این نتیجه برسید که بخشیدن هم می‏تواند در کنار کینه ابدی و تلافی کردن یکی از گزینه ‏هایتان باشد، از این گام نتیجه گرفته ‏اید.

بچه ها را برای ماه مهر تقویت کنید

بوی مهر و درس و مدرسه می آید. باید ریتم زندگی را تغییر داد و برای فصلی جدید آماده شد. بچه ها و بخصوص سال اولی ها نیاز به کمک شما دارند تا بتوانند خود را با این تغییرات وقف دهند.

شیطان را گریان کنید!!

روزی پیامبر صلی اله علیه و آله از شیطان پرسید: ای ملعون! چرا مانع از صدقه دادن می شوی؟ عرض کرد: یا رسول الله! اگر ارّه ای بر سر من بگذارند و مانند درخت و چوب سرم را ارّه کنند، برای من راحتتر از صدقه دادن اشخاص است. آن حضرت پرسیدند: چرا صدقه چنان ناراحتت می کند؟ در جواب گفت:...

دعایی که سرنوشت را تغییر خواهد داد

در بین ایام و لیالی ماه مبارک رمضان، شب های قدر، از نظر اجابت دعا، مورد تأکید خاص قرار گرفته اند؛ حتّی در روایتی امام صادق علیه السلام فرمود: «قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَیلَةُ الْقَدْرِ»1؛ یعنی آن شبی که از نظر آثار در پذیرش درخواست های عبد توسط ربّ، برجسته ترینِ شب هاست، شب قدر است.

مرگ را در آغوش بگیرید

چرا باید از مرگی ترسید که مامور انتقال ما به سرای باقی و وسلیه برای از پوست در آمدن است؟ چرا مرگ را به خاطر رهانیدنمان از قفس تنگ جسم و ماده در آغوش نگیریم؟

بوسیدن روی ماهش

نخستین بار که او را در آغوش مادر یا پدر می‌گذارند، همه‌ی محبت خود را با بوسه نثارش می‌کنند اما همین که کمی بزرگ‌تر شد شاید دلش برای بوسیدن فرزندش غنج برود اما هر کاری می‌کند نمی‌تواند مانند دوران کودکی او را بغل بگیرد و بدین وسیله محبتش را نشان دهد.

آن شب قدر

به خدا، خون خدا در شریان داشت علی