تـیر سـه شـعبه
از مهم ترین جمله دستاوردهای دین اسلام، جنبه تعالیم اخلاقی و رعایت حقوق انسانی آن است. ایـن نـکته تـنها یک شعار نیست، بلکه یک اصل بـه شـمار مـی آید. از هـمین رو مـسؤلیت پیـامبر اسلام(ص) نیز تزکیه اخلاقی مردم بود و همین تزکیه اخلاقی، هدف بلند رسالت آن حضرت به شمار می رفت که خود آن بزرگوار به آن تصریح کرده بود.
نقطه مقابل خـط رسالت، ایجاد و دامن زدن به جریان انحرافات فکری و اخلاقی بود که خاندان بنی امیه حتی از قبل از اسلام بدان شهره بودند. طبیعی است که حسادت تاریخی امویان نسبت به بنی هاشم را حد یـقفی نـبوده است. اوج این حسادت و خباثت اموی را در جریان جنگ تحمیلی روز عاشورا بر امام حسین(ع) می توان دید.
جنگ ها همیشه تجلی اوج دشمنی هستند. در قدیم، جنگ ها بیشتر به صورت درگیری های نظامی میان گروه های مـسلح از دو قـطب مخالف تجلی پیدا می کردند. امروزه این جنگ ها به صورت های دیگری هم روی می دهند، از جمله جنگ های فرهنگی و تبلیغاتی، اقتصادی و سایبری. این که کدام یک از این جـنگ ها مـیزان تخریب بیشتری دارند را باید از مـتخصصان تـاریخ جنگ ها پرسید. اما آن چه در این نوشتار مورد بحث است، بررسی معنا و مفهوم «تیر سه شعبه» به عنوان سلاحی است که در روز عاشورا به کار گـرفته شـد.[1]
بدون تردید ماجرای روز عاشورا به همان اندازه ای که نام و یاد امام حسین(ع) را جـاودانه کـرد، بر احساس تنفر انسان های آزاده نسبت به بنی امیه و بخصوص یزید، به عنوان نفرت انگیزترین نام تاریخ، افزوده است. مشابه جنایت های امویان تنها از دست صهیونیست ها و داعشیانی برمی آید که به بنی امیه و بنی عباس مباهات مـی کنند.
یـکی از مهم ترین اسـناد و شواهد حقانیت در عین مظلومیت حضرت امام حسین(ع) شهادت «طفل شیرخوار» ایشان با «تیر سه شعبه» است. اگـر در روز عاشورا هیچ حادثه ای به جز همین یک مورد اتفاق نمی افتاد، هـمین یـک جـنایت عمق ددمنشی اموی و حقانیت و مظلومیت جبهه حضرت امام حسین(ع) را نشان می داد. به شهادت رساندن یک «طفل شـیرخوار» در آخـرین لحظات جنگ خود گواه نهایت سنگدلی جبهه پلید اموی است.
برحسب آن چه نـگارنده ایـن نـوشتار از اساتید برجسته عرب زبان در رشته زبان، ادبیات و فرهنگ عربی از کشورهای مختلف عربی، شامل یمن، عمان، عـراق، حجاز، لبنان، مصر و حتی مغرب عربی در شمال آفریقا پرسیده است، «تیر سه شـعبه» به دو صورت بود: یـکی ایـن که سه پیکان بر پایه هایی کوچک در انتهای تیرکی بلند مستقر بودند. و نوع دیگر آن که سه تیغه که هر کدام مانند کاردی تیز هستند، از نوک به یک دیگر متصل و سه پره کاردها از اطراف آزاد بـوده و این آلت قتاله بر تیرکی بلند قرار داشت. این نوع دوم از «تیر سه شعبه» از قدرت تخریب بسیار بیشتری نسبت به نوع اول برخوردار بوده و کاربرد آن برای بر زمین انداختن درختان بلند و تنومند بـود. اصـابت این نوع دوم از «تیر سه شعبه» همانند اثر تخریبی گلوله های مسلسل امروزی است.
جدا از این که کدام جنایتکار این نوع از «تیر سه شعبه» را برای به شهادت رساندن یک و یا بیش از یـک طـفل معصوم حضرت امام حسین(ع) به کار برده باشد، نفس استفاده از چنین سلاحی به معنای نشان دادن عمق کینه توزی موجود در جبهه کفر اموی نسبت به هدایت حسینی بود، عداوتی که هـدف اصـلی آن برانداختن شجره طیبه بود.
پی نوشت
[1] شایسته است که تـحقیقی جـامع در باره نوع سلاحهای به کار رفته در جنگ روز عاشورا انجام شود تا عمق کینهتوزی جبهه اموی را نشان دهد.