انقلاب اسلامی ایران در آینه شعارها

برچسپ ها: انقلاب ، ها ، اسلامی ، آیینه ، شعار

Print Friendly and PDF

 

شعارهای انقلاب


همه انقلاب‌ها با شعارهایی علیه وضعیت نامطلوب موجود و ترسیم وضع آرمانی همراه بوده‌اند؛ مثلاً در انقلاب کبیر فرانسه، شعار "آزادی، برابری، برادری" سر می‌دادند و یا بلشویک‌ها در انقلاب روسیه، "تمام زمین‌ها برای دهقان‌ها" را از شعارهای اصلی خود قرار داده بودند. ایران معاصر نیز به جهت بروز قیام‌ها و انقلاب‌هایی که داشته، با شعارهای مختلفی همراه بوده که در جریان انقلاب اسلامی از لحاظ کمی و کیفی به اوج خود می‌رسد، تا جایی که در برخی از پژوهش‌ها، بیش از چهارهزار شعار گردآوری شده است.

وجود چندین هزار شعار در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، ذهن را درگیر این مسئله می‌کند که آیا این شعارها خاستگاهی منطقی و برخواسته از آرمان‌های مردم داشته و یا صرفاً تخلیه هیجان‌های انقلابی بوده است؟ و اینکه در تحلیل عوامل قیام مردم ایران علیه رژیم پهلوی، چه میزان این شعارها مؤثرند و ما را به حقیقت نزدیک می‌کنند؟ پیش از بررسی جایگاه این شعارها در جامعه شناسی انقلاب اسلامی، خوب است نگاهی به پیشینه استفاده مردم ایران از ابزار شعار برای تحقق مطالبات خود داشته باشیم.

 

حزب توده، شعار را در ایران رواج داد

خسرو معتضد، مورخ تاریخ معاصر ایران در گفت‌وگو با تبیان درباره پیشینه شعار در ایران گفت: "شعار دادن از زمان مشروطه در ایران وجود داشت، اما حزب توده در دهه 20 شعار دادن، شعارنویسی و عکس کشیدن را گسترش داد. مثلا عکس کارگر با داس و چکش، یا شعار "استثمار کارگر بس است" از نمونه فعالیت آن ها بود. البته حزب توده هم از کشورهای خارجی ازجمله آلمان و شوروی یاد می‌گرفت. همچنین در دوره ملی شدن صنعت نفت، چون مردم، شرکت نفت انگلیس را عامل همه بدبختی‌های خود می‌دانستند، همه شعارها علیه شرکت نفت و به نفع دکتر مصدق و ملی شدن صنعت نفت بود." 
 

تعریف شعارهای انقلابی

باید دانست هر جمله و عبارتی را نمی‌توان شعار به‌حساب آورد. ماهیت شعارهای انقلابی نه فقط برپایه شور و احساسات مبارزه، بلکه بر اساس نقد وضعیت موجود و طرح مطالبات مردم شکل می‌گیرد. محمدحسین پناهی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، در تعریف شعار می‌نویسد: «شعار انقلابی عبارتی نسبتاً موزون، ساده و عامه‌فهم است که بتواند دسته‌جمعی ادا شود و با تکیه بر عواطف و احساسات توده‌ای، ارزیابی مثبت یا منفی از وضع موجود یا وضع آرمانی و یا شخصیت‌های سیاسی آن‌ها ارئه دهد.»[1] 

برخی معتقدند شعارهایی که در آستانه انقلاب مطرح می‌شدند، براساس هیجانات و احساسات شکل می‌گرفته، بنابراین نمی‌توانند تحلیل دقیقی از اهداف مردم درباره مبارزه ارائه دهند. 



بنابر این تعریف، شعارهایی نظیر «آب قم شوره، چشم شاه کوره» یا «ازهاری بیچاره، بازم میگی نواره» از محل بحث ما خارج است. گرچه این شعارها نیز نمایان‌گر انزجار مردم از شاه است، اما بیش از آنکه منطبق با وجه عقلانیت انقلابی باشند، از وجه احساسی انقلاب نشأت گرفته‌اند.

باید به این نکته نیز توجه شود که شعارهای انقلابی صرفاً بیانگر خواسته‌های مردم نیستند و فقط ارزش نظری و جامعه‌شناسانه ندارند، بلکه در راستای پیروزی انقلاب‌ها و تحقق خواسته‌های مردم نیز مؤثرند.

مهدی محسنیان راد، جامعه‌شناس و استاد علوم ارتباطات، در مصاحبه با تبیان می‌گوید: "تأثیرگذاری شعارها، یک تئوری مبتنی بر شرایط روانی است. وقتی شعاری داده می‌شود و من و شما هم آن را تکرار می‌کنیم، این تکرارها یک نظمی ایجاد می‌کند و نظم، قدرت اجتماع را افزایش می‌دهد و قدرت جمعی، فردیت را کاهش می‌دهد و زمانی که فردیت کم شود، بستر تحقق خواسته‌ها و مطالبات جامعه افزایش پیدا می‌کند."

 

آیا شعارها فقط برخواسته از هیجان‌اند؟

مهم‌ترین مسئله درباره شعارهای انقلاب اسلامی، اثبات هدفمند بودن بخشی از شعارها و منشأ حقیقی داشتن آن است. برخی معتقدند شعارهایی که در آستانه انقلاب مطرح می‌شدند، براساس هیجانات و احساسات شکل می‌گرفته، بنابراین نمی‌توانند تحلیل دقیقی از اهداف مردم دربار مبارزه ارائه دهند.

مهدی محسنیان راد یکی از کسانی است که چنین عقیده‌ای دارد. او در ادامه‌ی مصاحبه با تبیان گفت: "با توجه به اینکه انقلاب شرایط هیجان‌زده‌ای دارد، نباید این شعارها را خیلی به‌صورت یکسری بیانیه‌های رسمی مطابق با آرمان‌های ملت نگاه کرد. ممکن است این شعارها انعکاس آن احساسات باشند. این شعارها تا حدودی خودجوش بوده و براساس امیال مردم به وجود می‌آمد و از طرف اتاق فکر خاصی غالباً هدایت نمی‌شد."

اما بررسی شعارهای انقلاب و دسته‌بندی‌هایی که انجام‌شده، ما را به نتیجه‌ای متفاوت می‌رساند. در ادامه به بررسی چند گروه از شعارهای مردم در سال‌های انقلاب می‌پردازیم. این تقسیم‌بندی با استفاده از کتاب "جامعه‌شناسی شعارهای انقلاب اسلامی" تألیف محمدحسین پناهی انجام می‌شود. پناهی در این کتاب 4153 شعار گردآوری کرده و از این حیث تحقیقی جامع و متقن درزمینه جامعه‌شناسی شعارهای انقلاب به‌حساب می‌آید.

 

مهم‌ترین شعارهای انقلاب اسلامی

1. انزجار از سلطنت و نظام پهلوی: باوجود بیش از هشت‌صد شعار در این خصوص، تنفر مردم از نظام وقت و تلاش برای تغییر حکومت را باید مهم‌ترین مطالبه مردم در آن سال‌ها عنوان کرد. عقلانیت سیاسی مردم به درجه‌ای از بلوغ رسیده بود که دیگر نظام مبتنی بر سلطنت را نمی‌پذیرفتند و مشکلی فراتر از شخص محمدرضا پهلوی داشتند. "نظام شاهنشاهی، سرچشمه فساد است" نمونه‌ای از انزجار مردم از نفس و ذات سلطنت است.

همچنین سیاست‌های کلان رژیم پهلوی نیز از نگاه مردم دور نمانده بود و با شعارهایی نظیر "انقلاب سفید گندش درآمد، رژیم پهلوی عمرش سرآمد" یکی از مهم‌ترین اقدامات شاه که خیلی هم به آن مباهات می‌کرد را زیر سؤال می‌بردند.

برخلاف تحلیل‌هایی که گروه‌های چپ از علت قیام مردم ارائه می‌دهند و وضعیت بد اقتصادی را عامل قیام مردم معرفی می‌کنند، آمارهای موجود حاکی از آن است که فقط 0.8 درصد از هشصد شعار ضد نظام پهلوی، به وضعیت بد اقتصادی مربوط است. تنفر مردم از حکومت وقت به‌قدری زیاد بوده که گاهی گفته می‌شد: "نفت نمی‌خواهیم، نان نمی‌خواهیم، جز مرگ شاه هیچ نمی‌خواهیم" 

 

بسیاری از شعارهای مردم جامه عمل پوشیده‌اند و موضوعاتی نظیر انحلال سلطنت، استقلال از بیگانه، کوتاه شدن دست اجنبی و... محقق شده است، اما برخی از این آرمان‌ها نیز متأسفانه یا به‌درستی تحقق پیدا نکرده‌اند و یا پایبندی به آن کم‌رنگ شده است.

2. شعارهای مربوط به نظام آرمانی: بیش از هفت‌صد شعار در این موضوع به ثبت رسیده است. این‌گونه نبوده که مردم فقط حکومت وقت را نخواهند و نسبت به آینده هیچ وضعیت روشنی نداشته باشند؛ "هدف نهایی، جمهوری اسلامی"، وضعیت مطلوبی بود که مردم برای آن مبارزه می‌کردند؛ حکومتی که در آن استبداد از بین رفته؛ "مرگ بر استبداد، درود بر آزادی" و مردم نگران گذران زندگی خود نباشند؛ "نان، مسکن، آزادی".

3. شیوه مبارزه و ضرورت رهبری: یکی دیگر از مواردی که هدفمند بودن شعارها را ثابت می‌کند، توجه مردم به شیوه‌های مبارزه است. شعار "وحدت بی رهبری، منطق دشمنان است"، نشان می‌دهد مردم می‌دانستند که تنها راه پیروزی وجود رهبری مقتدر است و بدون آن قیام با شکست مواجه خواهد شد.

جالب است که بیش از هفتاد شعار، پیرامون رهبری امام خمینی(ره) وجود داشته؛ از شعارهای معروف در این زمینه می‌توان به  "نهضت ما حسینیه، رهبر ما خمینیه" و یا "هم مرجعی، هم رهبری خمینی" اشاره کرد.

4.ضرورت استقلال و کوتاه شدن دست اجنبی:شاید مهم‌ترین شعار انقلاب "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" باشد که استقلال سیاسی از کشورهای سلطه را دنبال می‌کند. مردم از نفوذ و استعمار قدرت‌های غرب و شرق عالم خسته شده بودند که دراینباره شعارهای علیه آمریکا بیش از کشورهای دیگر به چشم می‌خورد؛ چنانکه گفته می‌شد: "این حرف ملت ماست، عامل هر توطئه آمریکاست آمریکاست" 

 

باید برای تحقق و حفظ شعارهای ملت تلاش کرد

"شعارهای انقلاب را باید حفظ کرد؛ این یکی از هدف‌ها است...شعارها هدف‌ها را نشان می‌دهند، شعارها راه را به ما نشان می‌دهند..."

با پذیرش این مطلب که درصد بالایی از شعارهای انقلاب صرفاً مبتنی بر احساسات نبوده و خاستگاهی حقیقی از مطالبات منطقی مردم داشته، باید تحقق این شعارها در طول این چهل سال مورد ارزیابی قرار بگیرند. واضح است که بسیاری از شعارهای مردم جامه عمل پوشیده‌اند و موضوعاتی نظیر انحلال سلطنت، استقلال از بیگانه، کوتاه شدن دست اجنبی و... محقق شده است، اما برخی از این آرمان‌ها نیز متأسفانه یا به‌درستی تحقق پیدا نکرده‌اند و یا پایبندی به آن کم‌رنگ شده است. به‌طور مثال وضعیت معیشتی مردم که گاهی در شعارها منعکس می‌شد و یا از طرف مسئولین وعده داده می‌شد، هنوز به شرایط پایداری نرسیده و یا تشکیل حکومت و کشور اسلامی به عنوان یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم، هنوز به طور کامل محقق نشده و در مرحله سوم از تئوری "تمدن نوین اسلامی" قرار گرفته که باید برای پیشبرد آن تلاش کرد.

مقام معظم رهبری درباره اهمیت حفظ شعارهای انقلاب می‌گوید: «شعارهای انقلاب را باید حفظ کرد؛ این یکی از هدف‌ها است...شعارها هدف‌ها را نشان می‌دهند، شعارها راه را به ما نشان می‌دهند، شعارها مثل علامت‌هایی هستند که در راه می‌گذارند برای اینکه انسان راه را اشتباه نکند.»

بنابراین باید مراقب باشیم هم شعارهایی که محقق شده‌، محفوظ بمانند و هم برای تحقق شعارهایی که هنوز به‌طور کامل محقق نشده، تلاش کنیم.

پی‌نوشت‌ها:
[1] کتاب "جامعه‌شناسی شعارهای انقلاب اسلامی"، ص 39

 علیرضا پیوگانی

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

شعر 22 بهمن

در آسمان جان ما، خورشید گل کرد پیش از دعا ،وقت سحر ،خورشید گل کرد

نگاهی به شعر انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی (بهمن ماه 1357) شعر معاصر ایران، حال و هوای دیگری یافت؛ شعر این دوره که هنوز هم نمی توان به درستی درباره ویژگی ها و موفقیّت های آن سخن گفت، بسیار پر حجم، و تحوّل و نوآوری در آن فراوان است.

انقلابی سرشار از عنایت های رحمانی

در آموزه هایسلام از پایبندی ایرانیان به مکتب اسلام ناب و تلاششان در این زمینه ها سخن به میان آمده است امید است که این اتلاش ها در سایه ی حکومت اسلامی مقتدر و پویا ادامه داشته باشد.

شعر تاریخ سرخ هفده شهریور

آن روز، روز جمعه خونین بود... روزی که شهر یکسره آتش شد

دلیل محبوبیت امام چیست؟

بعد از سال‌ ها که از رحلت امام خمینی می‌ گذرد، همچنان او محبوب دل‌ها و میزان انقلاب است. امام این محبوبیت را از کجا آورده بود؟

نهضت حسینی و انقلاب خمینی*

گفته می شود که حرکت انقلابی مردم مسلمان ایران در سرنگونی رژیم سلطنتی و استقرار نظام جمهوری اسلامی متأثر از قیام امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا است نقش نهضت سیدالشهدا(ع) در پیدایی و پایایی نهضت اسلامی ایران چیست؟

علل پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط رژیم پهلوی

انقلاب ایران، در نوع خود، و نیز در مقایسه با دیگر انقلابهای جهان، از لحاظ تکوین، حرکت، روند و نتیجه آن دارای ویژگیهای کم نظیری بود.وجه مشترک پیدایش همه انقلابها، کم و بیش یکسان است.همگی ریشه طبقاتی و اجتماعی دارند، هنگامی که ظلم و فساد و بی کفایتی نظام حاکم تحمل ناپذیر شد، توده ها به حرکت در می آیند، طغیان می کنند، نمایندگان سنتی خود را کنار می زنند و موانعی را که بر سر راهشان قرار دارد، درهم می کوبند تا رژیم حاکم را بر اندازند و به جای آن نظام جدیدی که امیال و خواستهای آنها را تامین کند، بر پا سازند.

انقلاب اسلامی؛ انقلابی معنوی

تحقق انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین رخدادهای اجتماعی نیمه دوم قرن بیستم به حساب می آید که در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد بود،بگونه ای که موجبات شگفتی همگان را برانگیخت و توجه جهانیان را به سوی خود جلب نمود.

انقلاب اسلامي چيست؟

جهان غرب نسبتا به احتمال انقلاب اسلامي بيمناك بوده است، انقلابي كه به نظر نقطه اوج جنبش احياگري اسلامي در نظر گرفته شده است؛ جنبشي كه در نهايت به دنبال تشكيل دولت اسلامي است. با اين همه نقشي كه انقلاب در پي ايفاي آن در جنبش احياگري اسلامي است به شفافيت مثال انقلاب ايران يا واكنش هاي روشنفكرانه به احياگري جنبش اسلامي نيست.

عوامل پیروزی انقلاب اسلامی

برپایی حکومت بر مبنای اسلام به عنوان دینی کامل و تأمین کنندۀ تمام نیازهای مادی و معنوی بشر یک ضرورت است. مردم ایران با آگاهی به این نکته و با رهبری حکیمانۀ امام خمینی(ره) یکپارچه قیام نموده و بعد از ساقط کردن حکومت دیکتاتوری و وابستۀ رژیم پهلوی، نظام جمهوری اسلامی را در ایران مستقر کردند. در این نوشتار عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران را مرور می کنیم تا با حفظ آنها از انقلابمان حفاظت کنیم و مردم مسلمان کشورهای اسلامی که اخیراً قیامهای ضد استبدادی خود را آغاز کرده اند نیز با توجه به این عوامل بتوانند با عزم مصمم تری به نهضتهای خود پایبند باشند و از آن با تمام وجود حراست کنند.

دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران

پرداختن به دستاوردهای انقلاب اسلامی و تبیین هر چه بیشتر آن، از موضوعات مهم و ضروری در عصر حاضر است؛ از این رو، این مقاله در صدد است مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران را، از ابتدا تاکنون، تبیین نماید. پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران چیست؟ در پاسخ به این پرسش از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. مهم ترین یافتۀ این تحقیق این است که، برخلاف تبلیغات دشمنان نظام اسلامی، انقلاب اسلامی ایران، با وجود موانع و امکانات محدود، دستاوردهای چشم گیر و شگرفی را در عرصه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، فناوری، نظامی و امنیتی به دست آورده و جایگاه رفیعی را در منطقه و جهان کسب کرده است.

راه تداوم انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی اعتماد به نفس تازه ای را به محرومان جهان بخشید و معیار جدیدی را برای نهضت های اسلامی در همه جا ارائه کرد.

التقاط و تحجر، دو آفت انقلاب اسلامی

آزادی یکی از اهداف و آرمانهای امت مسلمان ایران در دوران مبارزات خود با استبداد به شمار می رفت و یکی از ارکان سه گانه شعار معروف «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» بود؛

بهارانِ هنر

بهار و چهلمین بهار آزادی و استقلال از راه فرا می رسد. بهاری که پیش از آمدنش دلهای مجاهدان عالم اسلام و ملت قهرمان و کوشای ما لبریز و شاداب از جنبش خرّمیِ بهمن خونین گردیده است

توصیه های رهبر انقلاب برای استفاده از ماه های رجب، شعبان و رمضان

اعتقاد و توجه به نقش عوامل معنوی در موفقیت های یک ملّت در کنار عوامل مادی، از خطوط مورد تأکید دائمی رهبر معظم انقلاب اسلامی است. دعا، مناجات، استغفار، تضرّع، توسّل، تقرّب به ذات پروردگار و تلاش برای خودسازی کلید گشایش درهای رحمت الهی به روی جامعه است. لذا استفاده هر چه بیشتر از فرصت سه ماه پر برکت رجب و شعبان و رمضان به مثابه پنجمین فصل از سال -که گویی خداوند رحمان این فصل مجازی پر برکت و معنویت را در کنار فصول دیگر سال قرار داده- توصیه همیشگی حضرت آیت الله خامنه ای به جامعه مومن و انقلابی است.

انقلاب اسلامی و گسترش صلح مثبت

تا پیش از انقلاب اسلامی نظریه های انقلاب برای سرنگونی نظام حکومتی بیشتر بر روش های خشونت آمیز تأکید داشتند، درحالی که انقلاب اسلامی، انقلابی متکی بر وحدت و حضور ملت می باشد

بچه ها را برای ماه مهر تقویت کنید

بوی مهر و درس و مدرسه می آید. باید ریتم زندگی را تغییر داد و برای فصلی جدید آماده شد. بچه ها و بخصوص سال اولی ها نیاز به کمک شما دارند تا بتوانند خود را با این تغییرات وقف دهند.

پرسش ها ساده برای پرسیدن حال خود

پیشرفت شخصی نیازمند آگاهی و جهت یابی است. اگر فردی درست بودن مسیر پیش روی خود را ارزیابی نکند، ممکن است سال های سال به تلاش در جهتی نادرست بپردازد و در نهایت چیزی جز ناکامی به دست نیاورد.

آخرین حرف ها به آخرین نفرات!

هنگامی که ابن ملجم امام علی علیه السلام را ضربت زد، حضرتش به حسن و حسین علیهما السلام چنین فرمود: شما را به تقوای الهی سفارش می کنم و اینکه در طلب دنیا بر نیایید گرچه دنیا در طلب شما برآید، و بر آنچه از دنیا محروم ماندید اندوه و حسرت مبرید و حق بگویید و برای پاداش (اخروی) کار کنید و دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید.

امام رضا (ع) نماد فضیلت ها

دوران امامت آن حضرت 20 سال بود که با سه تن از حکمرانان مستبدّ عباسی، یعنی هارون (ده سال)، امین (پنج سال) و مأمون (پنج) سال معاصر بود. امام رضا در آخر ماه صفر سال 203 هـ. ق در سن 55 سالگی توسط مأمون مسموم شد و در سناباد نوقان که امروزه یکی از محلات مشهد مقدس محسوب می شود به شهادت رسید و در محل مرقد فعلی به خاک سپرده شد. (2)

انقلاب اسلامی، آمدها و ره آوردها

پی آمدها و دست آوردهای انقلاب اسلامی چه بود؟

ویژگیها و فضائل حضرت امّ البنین علیهاالسلام

بانوی وارسته، حضرت أمّ البنین، فاطمه، دختر حزام، فرزند خالد بن ربیعة بن کلاب است. مادر آن گرامی، لیلا و یا شمامه از خانواده سهل بن عامر بن مالک بن جعفر بن کلاب است که همه پدرانش، از مردان شجاع و نامدار عرب در منطقه حجازند. همچنین جناب امّ البنین با چند واسطه به عبد مناف، جد اعلای رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ، نسب می رساند.

فاطمه ذات تمام خوبی ها و مادر تمام نیکی ها

فرمود فاطمه مهین بانوی زنان در دو جهان است. فرمود فاطمه پاره ی تن من است. فرمود او جان و دل من است که در سینه قرار دارد. فرمود او نور چشم و میوه ی دل من است. فرمود و هر کس او را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است. هر گاه فاطمه را دید؛ همه را متوجه دیدار کرد؛ دیدار! دیدار، یعنی شهود! دیدار، یعنی اشراق! دیدار، یعنی عشق؛ یعنی حضور؛ یعنی تجلی؛ یعنی ظهور!

وصیت ها و سفارش های حضرت زهرا علیها السلام

از مسائلی که گاه واجب و ضروری است و گاه مستحب و مطلوب، وصیّت کردن و وصیّتنامه نوشتن است. در طول تاریخ پیشوایان دینی و بزرگان، وصیّت ها و سفارش های مهمّی از خود به یادگار گذاشته اند؛ وصیّت های پیامبر اکرم- به اطرافیان، توصیه های امیرالمؤمنین علی(ع) به اصحاب و امت و... از این نوع است. حضرت زهرا(ع) که خود پرورش یافتۀ دامان وحی است و در بالاترین مرتبۀ ایمان و عمل صالح قرار دارد، همواره به احکام و واجبات دینی توجه می نمود و زندگی خود را با رعایت احکام دین، رنگ و بوی خدایی می بخشید. یکی از واجباتی که آن حضرت بدان مقیّد بود، وصیّت کردن است.

چهره های آسمانی

یکباره سکوت مسجد،مانند حبابی شکست.چشمان نماز گزاران،از حیرت و تعجب به روی سجاده هایشان خیره ماند.نجواهایی فضای مسجد را پر کرد و صداها درهم شد.هر کس چیزی می گفت.این چه صدایی بود که به گوش می رسید؟ صدای ناقوس ؟ آن هم در مسجد پیامبر؟!

فاتح قلبها

بی تردید یکی از مهم ترین رازهای توفیق پیشوایان معصوم علیهم السلام در طول حیات و بعد از شهادت آن بزرگواران، جایگاه معنوی و شخصیت والایشان در قلوب انسان های مشتاق فضائل و کمالات بوده است .

ویژگیها و فضائل حضرت امّ البنین علیهاالسلام

بانوی وارسته، حضرت أمّ البنین، فاطمه، دختر حزام، فرزند خالد بن ربیعة بن کلاب است. مادر آن گرامی، لیلا و یا شمامه از خانواده سهل بن عامر بن مالک بن جعفر بن کلاب است که همه پدرانش، از مردان شجاع و نامدار عرب در منطقه حجازند. همچنین جناب امّ البنین با چند واسطه به عبد مناف، جد اعلای رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ، نسب می رساند.

امام رضا (ع) نماد فضیلت ها

امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) روز یازدهم ذیقعده سال 148 هـ. ق در مدینه دیده به جهان گشود.(1)

فاتح قلبها

بی تردید یکی از مهم ترین رازهای توفیق پیشوایان معصوم علیهم السلام در طول حیات و بعد از شهادت آن بزرگواران، جایگاه معنوی و شخصیت والایشان در قلوب انسان های مشتاق فضائل و کمالات بوده است . از آنجا که حضرات معصومین علیهم السلام هرکدام در عصر خویش به عنوان اسوه کامل انسانیت و بارزترین نمونه کمالات و صفات انسانی بوده اند و عموم مردم فطرتا چنین صفاتی را دوست دارند; به این جهت، به امامان معصوم علیهم السلام به دیده محبت و عشق می نگریسته اند . حتی دشمنان آن بزرگواران با اعتراف به این حقیقت انکارناپذیر، بارها زبان به ستایش پیشوایان معصوم گشوده و مناقب و افتخارات آنان را به دیگران یادآور شده اند .

محمد (ص) اینگونه در دلها نفوذ کرد

به اعتدال رفتار می‌کرد، سخنش راهگشا و حکمش عادلانه بود.همچون طبیبی دوره گرد بود که خود به بالین مریض می رفت و مَرهم او بهترین درمان برای دلهای بیمار بود.دعوت بردگان را می پذیرفت و با آنان هم سفره می شد و به هر کس می رسید ـ حتی کودکان ـ سلام می کرد.بر روی خاک می نشست، شیر از گوسفند می دوشید، کفش خود را وصله و لباسش را رفو می کرد. همیشه به خود عطر می زد. بر حمار بدون پالان سوار می شد و آنگاه که بر مرکبی بود اجازه نمی داد کسی پیاده در کنارش حرکت کند.

ارزشها و ضد ارزشهای عید نوروز

نوروز روز نو، روز تازه و روز جدیدی است اول فروردین، روز نوسال جدید آغاز می گردد و کهنگی سال قبل که با سرما، این روز برای بسیاری از ملتها روز عید محسوب می شود. و اگر بخواهیم عید نوروز برای ما یک عید واقعی باشد باید به ارزشهای اسلامی این عید که در سایه تعالیم اسلامی رنگ نظافت و خانه تکانی از ارزشهای عید نوروز نظافت و خانه تکانی است که مردم قبل ازرسیدن سال نو تحولی در زندگی خود ایجاد می کنند و نماز عید شیخ طوسی(ره)فرموده است: نماز ظهر و عصر روز نوروز را که خواندی چهار رکعت نماز با دو سلام(دو رکعت دو رکعت) هدیه ای برای امام علی(ع)آورد و عرض کرد: این هدیه به مناسبت نوروز است. برای ما نوروز و روز نوی است. آداب این روز مقرر گردیده است. » روزه گرفتن روزه گرفتن در عید نوروز یکی دیگر از دستورهای اسلامی مطلوب ومستحب در این روز است

نگاهی به شعر انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی (بهمن ماه 1357) شعر معاصر ایران، حال و هوای دیگری یافت؛ شعر این دوره که هنوز هم نمی توان به درستی درباره ویژگی ها و موفقیّت های آن سخن گفت، بسیار پر حجم، و تحوّل و نوآوری در آن فراوان است.

12فروردین روز جمهوری اسلامی

نهال انقلاب اسلامی که با نثار خون بهترین فرزندان ایران رشد کرده بود، سرانجام در 22 بهمن 1357 به بار نشست و با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه مهم ترین همه پرسی تاریخ ایران زمین، جهت تعیین نوع حکومت، فراهم شد.

انقلاب اسلامی؛ انقلابی معنوی

تحقق انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین رخدادهای اجتماعی نیمه دوم قرن بیستم به حساب می آید که در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد بود،بگونه ای که موجبات شگفتی همگان را برانگیخت و توجه جهانیان را به سوی خود جلب نمود.

جمهوری اسلامی و شرایط برقراری عدالت

در مکاتب توحیدی آرمانها و ارزشهای انسانی فلسفه وجودی حکومت است و اگر حکومت ارزشهای متعالی، مثل «عدالت اجتماعی»، را دنبال نکند، دلیلی بر تداوم آن وجود ندارد.

انقلاب اسلامي چيست؟

جهان غرب نسبتا به احتمال انقلاب اسلامي بيمناك بوده است، انقلابي كه به نظر نقطه اوج جنبش احياگري اسلامي در نظر گرفته شده است؛ جنبشي كه در نهايت به دنبال تشكيل دولت اسلامي است. با اين همه نقشي كه انقلاب در پي ايفاي آن در جنبش احياگري اسلامي است به شفافيت مثال انقلاب ايران يا واكنش هاي روشنفكرانه به احياگري جنبش اسلامي نيست.

عوامل پیروزی انقلاب اسلامی

برپایی حکومت بر مبنای اسلام به عنوان دینی کامل و تأمین کنندۀ تمام نیازهای مادی و معنوی بشر یک ضرورت است. مردم ایران با آگاهی به این نکته و با رهبری حکیمانۀ امام خمینی(ره) یکپارچه قیام نموده و بعد از ساقط کردن حکومت دیکتاتوری و وابستۀ رژیم پهلوی، نظام جمهوری اسلامی را در ایران مستقر کردند. در این نوشتار عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران را مرور می کنیم تا با حفظ آنها از انقلابمان حفاظت کنیم و مردم مسلمان کشورهای اسلامی که اخیراً قیامهای ضد استبدادی خود را آغاز کرده اند نیز با توجه به این عوامل بتوانند با عزم مصمم تری به نهضتهای خود پایبند باشند و از آن با تمام وجود حراست کنند.

دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران

پرداختن به دستاوردهای انقلاب اسلامی و تبیین هر چه بیشتر آن، از موضوعات مهم و ضروری در عصر حاضر است؛ از این رو، این مقاله در صدد است مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران را، از ابتدا تاکنون، تبیین نماید. پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران چیست؟ در پاسخ به این پرسش از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. مهم ترین یافتۀ این تحقیق این است که، برخلاف تبلیغات دشمنان نظام اسلامی، انقلاب اسلامی ایران، با وجود موانع و امکانات محدود، دستاوردهای چشم گیر و شگرفی را در عرصه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، فناوری، نظامی و امنیتی به دست آورده و جایگاه رفیعی را در منطقه و جهان کسب کرده است.

راه تداوم انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی اعتماد به نفس تازه ای را به محرومان جهان بخشید و معیار جدیدی را برای نهضت های اسلامی در همه جا ارائه کرد.

التقاط و تحجر، دو آفت انقلاب اسلامی

آزادی یکی از اهداف و آرمانهای امت مسلمان ایران در دوران مبارزات خود با استبداد به شمار می رفت و یکی از ارکان سه گانه شعار معروف «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» بود؛

بهارانِ هنر

بهار و چهلمین بهار آزادی و استقلال از راه فرا می رسد. بهاری که پیش از آمدنش دلهای مجاهدان عالم اسلام و ملت قهرمان و کوشای ما لبریز و شاداب از جنبش خرّمیِ بهمن خونین گردیده است

آری روز جمهوری اسلامی

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، خواست ملت در فروپاشی سلطنت استبدادی تحقق یافت. دولت موقت اسلامی، به فرمان امام خمینی رحمه الله مسئله رجوع به آرای عمومی ملت، درباره تغییر نظام سیاسی کشور را پی گیری کرد تا حکومت اسلامی که یکی از شعارها و خواسته های ملت در دوران مبارزه به رژیم پهلوی بود، شکل گیرد. بر این اساس، کمتر از بیست روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رسما اعلام شد که رفراندوم تعیین نظام سیاسی کشور روز دهم فروردین 1358 برگزار خواهد شد. در این همه پرسی، پاسخ ملت موافقت یا مخالفت با «جمهوری اسلامی» بود؛ پاسخی که به حاکمیت اسلامی بر ایران انجامید.

«غدیر» بزرگترین عید اسلامی

شاید برخی گمان کنند که عید غدیر تنها اختصاص به شیعیان دارد و در کلمات پیامبر اکرم، صلی الله علیه وآله، اشاره ای به لزوم بزرگداشت آن نشده است. اما باید گفت که عید غدیر نیز چون عید فطر و قربان از اعیاد اسلامی، بلکه از بزرگترین اعیاد است

عید در فرهنگ اسلامی

واژه «عید» در اصل از فعل عاد(عود)یعود است و برای آن معانی مختلفی گفته اند: از جمله «خوی گرفته » ، «روزفراهم آمدن قوم » و «هر روز که در آن، انجمن یا تذکار فضیلتمند یاحادثه بزرگی باشد.»

سه رکن اساسی مهم در هر جامعه

از ارکان اساسی در هر جامعه که موجب آرامش مردم میباشد و باعث رشد و پیشرفت جامعه و استعداد های موجود در جامعه می شود به عنوان اولین گزینه می توان امنیت را نام برد

بررسي حايگاه فقر وغنا دراموزههاي ديني

وجود نيازهاي ضروري انسان بلكه همه هستي ماداميكه دردار دنيابسر ميبرندكه ازاين مورد قول خداوند متعال است”ياايها الناس انتم الفقراء الي الله”فاطر١٥

انقلاب اسلامی و گسترش صلح مثبت

تا پیش از انقلاب اسلامی نظریه های انقلاب برای سرنگونی نظام حکومتی بیشتر بر روش های خشونت آمیز تأکید داشتند، درحالی که انقلاب اسلامی، انقلابی متکی بر وحدت و حضور ملت می باشد

آیینه رضوی

حدیث به معنای سخن معصوم است یا آنچه گویای سخن، کار یا سیره او باشد.

آینه داران غدیر

شواهد موجود در کتب تاریخی گویای این حقیقت است که پیامبر اکرم(ص) از آغاز رسالت با رویکرد عمده زنان به آیین توحیدی روبرو شد. اولین پذیرنده اسلام (خدیجه)، (1) اولین شهیده (سمیه) (2) و بانوانی که از سابقین و مهاجران شمرده می شدند (3) نمونه روشنی از مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی را به نمایش می گذارند.

زن در آیینه کربلا

عاشورا; عشق و ایثار و شور و وفاداری و رضا به قضای الهی و ایستادگی در مقابل دشمن است. این واژه ها نمادی از فرهنگ عاشورا را ترسیم می کنند و زمانی مفهوم و معنا پیدا می کنند که عاشورای ما به همراه حضرت زینب کبری علیها السلام، ام الکثوم، رقیه، رباب و دیگر شیر زنانی که در میدان عظیم کربلا قرار گرفته اند باشند.

” حسین آئینه تمام نمای مرام و معرفت !”

در چنین روزهایی فرزند فاطمه (ع)، از آنچه بر سر دینِ جدش آمده لحظه ای آرام و قرار ندارد ، بیعت و همراهی با روند جاری را هم آنقدر خسارت بار می بیند که ، هرگونه امهال و کوتاهی در اصلاح روند را خطا و گناه بزرگ می پندارد.