انقلابی سرشار از عنایت های رحمانی

برچسپ ها: انقلاب ، سرشار ، عنایت ، رحمانی

Print Friendly and PDF

انقلابی سرشار از عنایت های رحمانی

در آموزه هایسلام از پایبندی ایرانیان به مکتب اسلام ناب و تلاششان در این زمینه ها سخن به میان آمده است امید است که این  اتلاش ها در سایه ی حکومت اسلامی مقتدر و پویا ادامه داشته باشد.

انقلاب

 

ملت قهرمان ایران با پیروی از امام خمینی (رحمة الله علیه) و با ارشاد ایشان، توانست حکومت شاهنشاهی را ساقط و حکومت اسلامی را بر مبنای ولایت فقیه بنیان نهد. 
در آموزه های اسلام از پایبندی ایرانیان به مکتب اسلام ناب و تلاششان در این زمینه ها سخن به میان آمده است امید است که این تلاش ها در سایه ی حکومت اسلامی مقتدر و پویا ادامه داشته باشد.

خبر از انقلاب ملت ایران

در حدیثی از امام باقر (علیه السلام) می خوانیم: «أَقْبَلَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ وَ الزُّبَیْرُ وَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ جَلَسُوا بِفِنَاءِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله و علیه وآله فَخَرَجَ إِلَیْهِمُ النَّبِیُّ ص فَجَلَسَ إِلَیْهِمْ فَانْقَطَعَ شِسْعُهُ فَرَمَى بِنَعْلِهِ إِلَى عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع ثُمَّ قَالَ إِنَّ عَنْ یَمِینِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ عَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ قَوْماً مِنَّا عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ وُجُوهُهُمْ مِنْ نُورٍ وَ ثِیَابُهُمْ مِنْ نُورٍ تَغْشَى وُجُوهُهُمْ أَبْصَارَ النَّاظِرِینَ دُونَهُمْ قَالَ أَبُو بَكْرٍ مَنْ هُمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَسَكَتَ فَقَالَ الزُّبَیْرُ مَنْ هُمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَسَكَتَ فَقَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ مَنْ هُمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَسَكَتَ فَقَالَ عَلِیٌّ ع مَنْ هُمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِرَوْحِ اللَّهِ عَلَى غَیْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ أُولَئِكَ شِیعَتُكَ وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ یَا عَلِیُّ (علیه السلام)؛[1]

در یكی از روزها عمر و ابابكر و زبیر و ابن عوام و عبدالرحمن بن عوف در منزل رسول اكرم صلّی الله علیه و آله جمع شدند. رسول اكرم صلّی الله علیه و آله در جمع آنان نشست، در حالی كه نعلین حضرت پاره شده بود. به علی علیه السلام داد تا اصلاحش نماید، در این حالت حضرت فرمود گروهی از ما در طرف راست عرش خدا بر منبرهایی از نور قرار دارند كه صورتهایشان نورانی و لباسهایش نیز نورانی است و نور صورتشان چشم بینندگان را خیره می كند. ابوبكر و زبیر و عبدالرحمن سؤال كردند آنها چه كسانی هستند، پیامبر سكوت كرد، علی علیه السلام پرسید. پیامبر فرمودند: آنها كسانی هستند كه به واسطه روح الله دوست هم می گردند و متحد می شوند بدون آن كه اغراض مادی یا خویشاوندی داشته باشند و آنان شیعیان تو هستند یا علی و تو امام آنها می باشی»

به نظر می رسد مصداق اسب های ورزیده در این زمان، توپ و تانک و سایر ادوات متحرک باشد. خدا رحمت کند پدر موشکی ایران را شهید تهرانی مقدم که با زحمات خودش در دوران دفاع مقدس و بعد از آن کشور را به اقتدار و امنیت بالایی رساند

پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیة الله صدوقی در ملاقاتی خدمت امام عرض كرده بودند. آقا این روح الله كه در حدیث (تحابوا بروح الله) شما هستید؟ زیرا امروز تمام اقشار مردم به واسطه رهبری دوستی شما متحد شدند، امام با لبخندی گذشت. [2]
کشور ایران در طول تاریخ معاصر با انقلابها و نهضتهایی در راه مستقل شدن گام برداشته مثل جنبش مشروطیت و ملی شدن صنعت نفت و ...، اما با فراهم نبودن ساز و کارهای مناسب و عدم مدیریت صحیح، این نهضت ها دوباره به سر جای اولش و یا مشابه آن بر می گشت، اما انقلاب مردم ایران در بهمن 57 به راه خود ادامه داد و سختی ها و بحران های بزرگی مثل جنگ تحمیلی و تحریم ها و ... را، یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و بحمدالله حالا سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلابمان را جشن می گیریم. این مدیریت صحیح انقلاب و نظام، بی عنایت خدای بزرگ و معصومین (علیهم السلام) نمی تواند باشد.

داشتن برنامه برای پیشبرد انقلاب اسلامی

انسان در پیشبرد اهدافش به غیر از توجه به معنویات، امکانات مادی مشروع را هم باید بکار بگیرد. «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ؛[انفال/60] هر نیرویى در قدرت دارید، براى مقابله با آنها [دشمنان ]، آماده سازید! و (همچنین) اسب هاى ورزیده (براى میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید». 
انقلاب ما از سال 57 پیوسته با توطئه ها و ترفندههای دشمنان روبرو بوده است، اگر ما به اندازه کافی مجهز نباشیم طبیعتا رو دست خواهیم خورد. 
در جنگ تحمیلی، ما با تمام توان و امکانات در مقابل صدام و صدامیان ایستادیم و خداوند هم ما را با امدادهای خودش مدد فرمود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ؛[محمد/7] اى اهل ایمان، شما اگر خدا را یارى كنید (یعنى دین، و پیغمبر خدا را) خدا هم شما را یارى كند و ثابت قدم گرداند» [3]

نکته:

به نظر می رسد مصداق اسب های ورزیده در این زمان، توپ و تانک و سایر ادوات متحرک باشد. خدا رحمت کند پدر موشکی ایران را شهید تهرانی مقدم که با زحمات خودش در دوران دفاع مقدس و بعد از آن کشور را به اقتدار و امنیت بالایی رساند.

یکی دیگر از شاخص های اقتدار انقلاب اسلامی ما در دنیا، بحث قدرت علمی است. در پی تلاش های علمی دانشمندان این مرز و بوم، به دانش هسته ای، به علم نانو، به علوم فضایی و ...دست یافتیم. این موفقیت علمی کشور، این حدیث پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) را به ذهن می آورد که فرمود:«لَوْ كَانَ الْعِلْمُ مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ [4] اگر علم به ثریا آویخته باشد (رسیدن به  آن خیلی سخت باشد) مردانی از ایران به آن دست می یابند».

قدر انقلاب خود را باید بدانیم

ملت ایران با پیروی از رهبری آگاه و بیدار امام خمینی و تشکیل حکومت اسلامی، قابلیت یاری نمودن دین خدا را بیش از پیش پیدا نمود. بی تردید هر گروهی، هر ملتی، هر کشوری که در پی تحقق بخشیدن به دین خدا باشند؛ خداوند آنها را ثابت قدم می گرداند

خداوند به اهل ایمان تذکر می دهد در صورت  قدر ندانستن امتیاز مسلمانی، کسان دیگری جایگزین آنها می شوند.

این یک قانون کلی است که هر کسی وظیفه مثبت خودش را انجام ندهد، زمینه فعالیت دیگران را نسبت به همان وظیفه فراهم می نماید: «یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتىِ اللَّهُ بِقَوْمٍ یحُبهُّمْ وَ یحُبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلىَ الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلىَ الْكَافِرِینَ یجُاهِدُونَ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ وَ لَا یخَافُونَ لَوْمَةَ لَائم؛[مائده/54] اى كسانى كه ایمان آورده اید، هر كس از شما از دین خود برگردد (زیانى به خدا نمى زند) خداوند به زودى گروهى را خواهد آورد كه آنها را دوست دارد و آنها نیز او را دوست دارند، در برابر مؤمنان رام و خاضعند و در برابر كافران مقتدر و پیروز، در راه خدا جهاد مى كنند و از سرزنش هیچ ملامتگرى نمى هراسند». [5]
تفسیر نمونه یکی از شأن نزولهای این آیه را ایرانیان دانسته و می نویسد: هنگامى كه از پیامبر (صلی الله علیه و آله) درباره این آیه سؤال كردند دست خود را بر شانه سلمان زد و فرمود:" این و یاران او و هموطنان او هستند". [6] 
شان نزول دیگری که تفسیر نمونه می گوید: درباره ی حضرت علی (علیه السلام) در جنگ خیبر و یا مبارزه با ناکثین و مارقین و قاسطین است. [7] اگر این شأن نزول را هم بپذیریم؛ غیر مستقیم به ایرانیان ربط پیدا می کند، چون مولا علی (علیه السلام) مقتدای ایشان است. 

نکته ی مهم:

دین اسلام دین قوم و نژاد خاصی نبوده و ملاک در آن تقوای الهی است. «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ؛[حجرات/13] مسلما گرامى ترین شما در نزد خدا پرهیزكارترین شماست». اما از آنجا که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دانسته، ایرانیان این استعداد را داشته و در آینده پرچمدار اسلام ناب می شوند؛ اینگونه سخنی را فرموده است . مردمان شیعه در جهان بحمدالله زیادند ولی این کانون از ایران رهبری می شود. باید این کانون را روز به روز تقویت نماییم تا حرفی برای گفتن در سطح جهانی داشته باشیم.

سخن آخر

در احادیث اسلامی، جایگاه ایرانیان در همراهی با دین خدا (تشیع) مورد توجه قرار گرفته است. این همراهی با دین خدا در انقلاب اسلامی ایران محقق شد.
ملت ایران با پیروی از رهبری آگاه و بیدار امام خمینی (ره) و تشکیل حکومت اسلامی، قابلیت یاری نمودن دین خدا را بیش از پیش پیدا نمود. بی تردید هر گروهی، هر ملتی، هر کشوری که در پی تحقق بخشیدن به دین خدا باشند؛ خداوند آنها را ثابت قدم می گرداند.

پی نوشت ها:

[1] بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، طبری آملی، ج2، ص163
[2] سایت  شبهه

[3]ترجمه الهی قمشه ای، ص507
[4] بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج1، ص195
[5]ترجمه مشکینی، ص117
[6] تفسیر نمونه، ج 4، ص 418    
[7] همان، ص417

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

شعر 22 بهمن

در آسمان جان ما، خورشید گل کرد پیش از دعا ،وقت سحر ،خورشید گل کرد

نگاهی به شعر انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی (بهمن ماه 1357) شعر معاصر ایران، حال و هوای دیگری یافت؛ شعر این دوره که هنوز هم نمی توان به درستی درباره ویژگی ها و موفقیّت های آن سخن گفت، بسیار پر حجم، و تحوّل و نوآوری در آن فراوان است.

شعر تاریخ سرخ هفده شهریور

آن روز، روز جمعه خونین بود... روزی که شهر یکسره آتش شد

دلیل محبوبیت امام چیست؟

بعد از سال‌ ها که از رحلت امام خمینی می‌ گذرد، همچنان او محبوب دل‌ها و میزان انقلاب است. امام این محبوبیت را از کجا آورده بود؟

نهضت حسینی و انقلاب خمینی*

گفته می شود که حرکت انقلابی مردم مسلمان ایران در سرنگونی رژیم سلطنتی و استقرار نظام جمهوری اسلامی متأثر از قیام امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا است نقش نهضت سیدالشهدا(ع) در پیدایی و پایایی نهضت اسلامی ایران چیست؟

علل پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط رژیم پهلوی

انقلاب ایران، در نوع خود، و نیز در مقایسه با دیگر انقلابهای جهان، از لحاظ تکوین، حرکت، روند و نتیجه آن دارای ویژگیهای کم نظیری بود.وجه مشترک پیدایش همه انقلابها، کم و بیش یکسان است.همگی ریشه طبقاتی و اجتماعی دارند، هنگامی که ظلم و فساد و بی کفایتی نظام حاکم تحمل ناپذیر شد، توده ها به حرکت در می آیند، طغیان می کنند، نمایندگان سنتی خود را کنار می زنند و موانعی را که بر سر راهشان قرار دارد، درهم می کوبند تا رژیم حاکم را بر اندازند و به جای آن نظام جدیدی که امیال و خواستهای آنها را تامین کند، بر پا سازند.

انقلاب اسلامی؛ انقلابی معنوی

تحقق انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین رخدادهای اجتماعی نیمه دوم قرن بیستم به حساب می آید که در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد بود،بگونه ای که موجبات شگفتی همگان را برانگیخت و توجه جهانیان را به سوی خود جلب نمود.

انقلاب اسلامي چيست؟

جهان غرب نسبتا به احتمال انقلاب اسلامي بيمناك بوده است، انقلابي كه به نظر نقطه اوج جنبش احياگري اسلامي در نظر گرفته شده است؛ جنبشي كه در نهايت به دنبال تشكيل دولت اسلامي است. با اين همه نقشي كه انقلاب در پي ايفاي آن در جنبش احياگري اسلامي است به شفافيت مثال انقلاب ايران يا واكنش هاي روشنفكرانه به احياگري جنبش اسلامي نيست.

عوامل پیروزی انقلاب اسلامی

برپایی حکومت بر مبنای اسلام به عنوان دینی کامل و تأمین کنندۀ تمام نیازهای مادی و معنوی بشر یک ضرورت است. مردم ایران با آگاهی به این نکته و با رهبری حکیمانۀ امام خمینی(ره) یکپارچه قیام نموده و بعد از ساقط کردن حکومت دیکتاتوری و وابستۀ رژیم پهلوی، نظام جمهوری اسلامی را در ایران مستقر کردند. در این نوشتار عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران را مرور می کنیم تا با حفظ آنها از انقلابمان حفاظت کنیم و مردم مسلمان کشورهای اسلامی که اخیراً قیامهای ضد استبدادی خود را آغاز کرده اند نیز با توجه به این عوامل بتوانند با عزم مصمم تری به نهضتهای خود پایبند باشند و از آن با تمام وجود حراست کنند.

دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران

پرداختن به دستاوردهای انقلاب اسلامی و تبیین هر چه بیشتر آن، از موضوعات مهم و ضروری در عصر حاضر است؛ از این رو، این مقاله در صدد است مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران را، از ابتدا تاکنون، تبیین نماید. پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران چیست؟ در پاسخ به این پرسش از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. مهم ترین یافتۀ این تحقیق این است که، برخلاف تبلیغات دشمنان نظام اسلامی، انقلاب اسلامی ایران، با وجود موانع و امکانات محدود، دستاوردهای چشم گیر و شگرفی را در عرصه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، فناوری، نظامی و امنیتی به دست آورده و جایگاه رفیعی را در منطقه و جهان کسب کرده است.

راه تداوم انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی اعتماد به نفس تازه ای را به محرومان جهان بخشید و معیار جدیدی را برای نهضت های اسلامی در همه جا ارائه کرد.

التقاط و تحجر، دو آفت انقلاب اسلامی

آزادی یکی از اهداف و آرمانهای امت مسلمان ایران در دوران مبارزات خود با استبداد به شمار می رفت و یکی از ارکان سه گانه شعار معروف «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» بود؛

بهارانِ هنر

بهار و چهلمین بهار آزادی و استقلال از راه فرا می رسد. بهاری که پیش از آمدنش دلهای مجاهدان عالم اسلام و ملت قهرمان و کوشای ما لبریز و شاداب از جنبش خرّمیِ بهمن خونین گردیده است

انقلاب اسلامی ایران در آینه شعارها

وجود چندین هزار شعار در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، ذهن را درگیر این مسئله می‌کند که آیا این شعارها خاستگاهی منطقی و برخواسته از آرمان‌های مردم داشته و یا صرفاً تخلیه هیجان‌های انقلابی بوده است؟

توصیه های رهبر انقلاب برای استفاده از ماه های رجب، شعبان و رمضان

اعتقاد و توجه به نقش عوامل معنوی در موفقیت های یک ملّت در کنار عوامل مادی، از خطوط مورد تأکید دائمی رهبر معظم انقلاب اسلامی است. دعا، مناجات، استغفار، تضرّع، توسّل، تقرّب به ذات پروردگار و تلاش برای خودسازی کلید گشایش درهای رحمت الهی به روی جامعه است. لذا استفاده هر چه بیشتر از فرصت سه ماه پر برکت رجب و شعبان و رمضان به مثابه پنجمین فصل از سال -که گویی خداوند رحمان این فصل مجازی پر برکت و معنویت را در کنار فصول دیگر سال قرار داده- توصیه همیشگی حضرت آیت الله خامنه ای به جامعه مومن و انقلابی است.

انقلاب اسلامی و گسترش صلح مثبت

تا پیش از انقلاب اسلامی نظریه های انقلاب برای سرنگونی نظام حکومتی بیشتر بر روش های خشونت آمیز تأکید داشتند، درحالی که انقلاب اسلامی، انقلابی متکی بر وحدت و حضور ملت می باشد

ربیع الاول سرشار از برکات!

بالاخره ماه محرم و صفر با همه جلوت و شکوه و زیبایی که داشتند غروب کردند و آنها را پشت سر گذاشتیم ... این رسم روزگار است که لحظات و روزهایش همچون برق و باد می گذرند و اکنون وارد یک ماه دیگر از ماه های خوب خدا می شویم؛ ماه ربیع الاول ....

عظمت حضرت عباس و عزای مادر

چه کم و کسری در زندگی عباس بن علی،همان طوری که مقاتل معتبر نوشته اند، وجود دارد؟قبلا اگر نبود برای ابو الفضل جز همین یک افتخار،با ابو الفضل کسی کاری نداشت.با هیچ کس غیر از امام حسین کاری نداشتند.