” حسین آئینه تمام نمای مرام و معرفت !”
برچسپ ها: حسین ، تمام ، آیینه ، نما
” حسین آئینه تمام نمای مرام و معرفت !”
دکتر محمد رضوی راد
در چنین روزهایی فرزند فاطمه (ع)، از آنچه بر سر دینِ جدش آمده لحظه ای آرام و قرار ندارد ، بیعت و همراهی با روند جاری را هم آنقدر خسارت بار می بیند که ، هرگونه امهال و کوتاهی در اصلاح روند را خطا و گناه بزرگ می پندارد.
راه خود را از دینداری آلوده بنی امیه جدا می سازد، و با استفاده از رساترین رسانه زمانه خود که همایش سالانه و بزرگ حج است ، صدای اعتراض خوددرا بگوش همه مسلمانان می رساند.
در تصمیمی غیر منتظره برای همه ، مکه و حج را ترک و راهی نینوا می شود.!
مراسم حج را نیمه کاره رها می کند ، ذهن ها را با پرسش بزرگی مشغول می سازد که ،
” چرا نوه پیامبر و فرزند فاطمه و علی حج را نیمه کاره رها ساخت!؟ کجا میرود؟ در سر چه دارد؟ و …
منزل به منزلِ را پشت سر می گذارد و هر گام که به میعادگاه خود نزدیک می شود چرایی حرکت خود را برای همراهان و کسانی که در میانه راه به او می پیوندند ،واضح و شفاف بیان می کند تا تنها کسانی با حسین تا آخر خط بمانند که او و هدفش را کاملا دریافته اند، حاضر باشند تا پایان کار بمانند، و تاوان شناخت و معرفتِ ایمانی خود را بپردازند.
فهم و معرفت همیشه مسئولیت آفرین است و هزینه بر . شاید به همین دلیل خیلی ها نه تنها از فهم و آگاهی گریزانند ، که اصرار بر نفهمیدن دارند.!
رها کردن مکه به هوای نینوا فلسفه رازآلود حرکتی است که، اگر فهم شود، هم اسرار نینوا هویدا می شود ، و هم راز و معمای هزینه سنگینی که فرزند فاطمه و علی با شوق و اشتیاق به جان می خرد.
بله ،
” آگاه سازی مردمان و برچیدن بساط دینداری تحریف شده ، نمایشی ، در خدمت سیاست، و آلوده”
او امام است و مسئول اولِ سلامت و صیانت از دین و دینداری. بخوبی بر توالی و خطراتی که پیش روی حرکت اصلاحی او وجود دارد را می داند ، اما در بُرِشی از زمان قرار گرفته است که اگر دست رو دست بگذارد ، دیگر اثری از دینِ محمد (ص) باقی نخواهد ماند.!
اصلاح سبک دینداری ای که در سایه تحریفات بنی امیه ، بتدریج جا می افتاد و “امت جد” را آلوده دین و دینداری تهی شده از معنا و مفهوم متعالی خود می کرد، گرچه آسان نبود و هزینه سنگینش قابل پیش بینی ، اما ضرورتی، و وظیفه ای بود که مستقیما متوجه امام حسین (ع) بود.
او مسئولِ سلامت ، تبیین، تثبیت و ترویج دینداری مبتنی بر معرفت و عقلانیت سیراب شده از چشمه زلال وحی ، و سیره عملی جد بزرگوارش بود.
اصلاح ” دین و دنیای امت جد! ” را در دستور کار قرار می دهد تا تحریف و انحرافی را که ؛
در نمازشان ،
در روزه هایشان ،
در حجشان،
در خدایشان،
در اخلاقیاتشان ،
در روابط اجتماعیشان،
در باورهایشان،
در تصویرشان از زندگی دنیوی و اخروی،
و بالآخره در سر تا پای دینداری بی ریختشان افتاده بود را بازخوانی و بازسازی کند و جلوی این روند را بگیرد.!
انحرافی که خاستگاه آن لایه های تو در تو و شوم “”جهل دینی” بود و چونان سرطانی بدخیم موجودیت دین را نشانه می رفت.
حسین هزینه سنگین جراحی بیماری های کهنه ای را که بر پیشانی دین و دینداری نقش بسته بود به جان پذیرفت و با شجاعت پرداخت تا انحراف که چه عرض کنم ” سبک مسخ و نسخ شده دین و دینداری” بوجود آمده ادامه نیابد.
امروز اگر نمی و نامی از اسلام و اسلامیت باقی و به لطف حق جاری است ، وامدار همان رسالت بزرگ ، به موقع و بجایی است که سپاه با معرفت نینوا به زیبایی به انجام رساند.
درود و رضوان الهی بر آنان باد.
و وظیفه سنگین بنده و شما و همه کسانی که دل در هوای نهضت فکری و فرهنگی حسین دارند آنست که نگذاریم تا پیام ، محتوی و رسالت مدرسه عاشورا دچار همان آفت هایی شود که دین جدّ او را نشانه رفته بود.
نباید گذاشت تا گرد آزار دهنده جهل و قشری نگری بر چهره محرم ، کربلا و عاشورا بنشیند، و بجای آنکه مدرسه آموزش و فراگیری سبک زندگی حسینی و زینبی باشد ، جای آن را مجموعه ای از افسانه سرایی های بی پایه و اساس و نمایش های غیر قابل فهم و غیر عقلانی بگیرد.
حیف است اگر مجالس حسینی به بازار تاراج و غارت مرام و معرفتِ حسینی تبدیل شود.
حسین فکر است ،
فرهنگ است ،
مرام است ،
معرفت است ،
راه زندگی است ،
سبک دینداری عاقلانه و عاشقانه است ،
الفبای چگونه بودن و شدن است.
باید درست درک کرد و زندگی اش کرد .
صلی الله علیک یا ابا عبدالله.