علت تاکید و سفارش بر خواندن زیارت عاشورا چیست؟
برچسپ ها: عاشورا ، خواندن ، زیارت ، سفارش
برای زیارت هیچ امامی، به اندازه زیارت امام حسین (ع) در کربلا تاکید نشده است. آنچه در زیارت حسین بن علی (ع) بسیار چشم گیر است، ثوابهای کلان و پاداشهای عظیم و حیرت آوری است که در روایات اهلبیت (ع) برای آن بیان گشته است.
اگر خوب بنگریم، مییابیم که امام حسین (ع) هرآنچه داشت، در راه خدا داد و با این كار، اسلام را زنده كرد و بقاء دین را بیمه نمود. لذا دین رسول خدا، با وجود امام حسین (ع) تداوم یافت. این همان مفهوم کلام سیدالشهدا است که در روز عاشورا فرمود: اگر استواری و استقامت دین جدم با مرگ من است، پس ای تیغ ها مرا در برگیرید. از همین رو است كه لحن و بیانی كه در احادیث مربوط به زیارت سیدالشهداء (ع) به كار رفته است، حاکی از عظمتی حیرت آور و آمیخته با تاكیداتی فراوان است. به عنوان مثال، روزی امام صادق (ع) از یکی از شیعیان به نام "سدیر" پرسید: - آیا هر روز حسین(ع) را زیارت می کنید؟
- خیر!
آیا هر جمعه زیارت می کنید؟
- خیر!
هر ماه چطور؟
- خیر!
هر سال چطور؟
- گاهی چرا.
آنگاه فرمود: ای سدیر، با توجه به اینکه هزاران فرشته غبار آلود و گریان، هر روز حسین (ع) را زیارت میکنند و خسته نمیشوند، چرا تو هر هفته، یا هر روز یک بار، آن حضرت را زیارت نمیکنی؟
سدیر گفت: فدایت شوم، میان ما و او فرسنگ ها فاصله است. در این هنگام امام صادق (ع) فرمود: بر پشت بام برو ... و بگو: «السلام علیک یا اباعبدالله ، السلام علیک و رحمه الله و برکاته» با این کار برای تو زیارت محسوب میشود و پاداش حج و عمره مییابی. با این همه در طول تاریخ، ستمگران و حکام جور و پیروان باطل و ساده لوحشان وقتی با یک فکر و ایمان وگرایش مذهبی نمیتوانند مبارزه و مقابله کنند، درصدد محو و نابودی آن تفکر و باور بر میآیند. کربلای امام حسین (ع) نیز بارها شاهد این چنین تندرویها و کج فهمیها بوده است و هم اکنون نیز نظاره گر آن است. ستمگران و کج اندیشان میخواهند با محدود کردن مردم و ممنوع ساختن زیارت و اعمال فشارهای مختلف و حتی تخریب نمودن قبر مطهر سید الشهدا (ع)، یادآن حضرت را از خاطرها ببرند؛ ولی علیرغم اینكه قبر آن حضرت در زمانهای مختلف مورد اهانت قرار گرفت و تخریب شد، اما شیعیان پیوسته طبق توصیه اهل بیت (ع)، زیارت حسین بن علی (ع) را مورد توجه خاص قرار داده و میدهند.(برگرفته از كتاب كربلا كعبه ی دل ها)
می دانید که فروع دین ده تاست که "تولّی و تبرّی" از جمله آن هاست. در قرآن داریم: قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی. (لزوم داشتن تولی) در ابتدای سوره توبه: برائه من الله و رسوله الی الذین عاهدتم من المشرکین... (لزوم داشتن تبری)در آیه اول: به تواتر منظور از القربی، حضرت زهرا، امیر ع، و حسنین ع و فرزندان آنها هستند.در آیه دوم: یعنی اولین لعن به مشرکین و مغضوبین درگاه احدیت را خود خدا می فرستد.
از طرف دیگر، اینکه ما بگیم تو دلمون ما اینها (پیامبر و اهل بیت) رو دوست داریم و اونا رو(دشمنان پیامبر و اهل بیت) دوست نداریم، کفایت نمی کند (چون اینها در حوزه عقل عملی است.پس باید حتما این ها را به صورت عملی بیان کنیم. بالاترین و عالیترین جلوه تولی و تبری، یک عمل است و آن زیارت عالیه عاشوراست. برای همین است که از امام زمان توصیه فرمودند به کسی که از ایشان دستورالعمل پرسیده بود:
خواندن نماز شب
خواندن جامعه
خواندن عاشورا عاشورا عاشورا
فضیلت زیارت عاشورا بر زیارات و اختصاصات سه گانه آن
امّا افضل بودن زیارت عاشورا بر همه زیارات و بر زیارت عرفه بر این وجه بیان می شود که این زیارت شریفه علاوه بر دارا بودن بر همه فضائلی که برای مطلق زیارات وارد شده است به سه فضیلت؛ اختصاص و امتیاز یافته است:
فضیلت اوّل: آنکه مؤمن با این زیارت; به ثواب کاملِ زیارات جمیع زائرین ــ از انبیاء و اوصیاء و عامه مؤمنین ــ که حضرت ابی عبدالله (ع) را از روز شهادت زیارت کرده اند; فائز می شود، که از جمله آن زوّار حضرت خاتم الأنبیاء و ائمّه طاهرین صلوات الله علیهم اجمعین می باشند.
فضیلت دوّم: آنکه فوق هر عمل خیری عمل دیگری هست که افضل از آن باشد تا به جهاد رسد که فوق جهاد هیچ خیری نیست. چنانچه به این مضمون از «کافی» روایت شده است، [1] و شهدای کربلا هم افضل از همه شهدای اوّلین و آخرین هستند، که در روز قیامت همگی غبطه می خورند که ای کاش از آنها بودند،چنانچه در «بحار» از نبيّ اکرم(ص) روایت شده:«هم ساداة الشهداء». [2] هم چنین از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده که فرمود: «لم یسبقهم سابق و لم یلحقهم لاحق»یعنی: که در فضل; احدی از سابقین بر آنها سبقت نگرفته است و به مقام رفیع آنها احدی از آیندگان نمی رسد. و نیز از حضرت ابی عبدالله (ع) نقل شده که: «فإنّی لا أعلم أصحاباً أوفی و لا خیراً من أصحابی و لا أهل بیت أبرّ و أوصل من أهل بیتی». [3] یعنی: بدرستیکه من هیچ اصحابی را با وفاتر و بهتر از اصحاب خود نمی دانم، و هیچ اهلبیتی را نیکوتر و صله کننده تر از اهلبیت خود نمی دانم و جامعيّت فضل آنها بر همه شهدای بزرگ از اوّلین و آخرین از این فقره شریفه ـ که ذکر شد ـ استفاده می شود.«من نصره ــ یعنی الحسین ــ فقد نصرنی و نصر ولده القائم (ع)» یعنی: هرکه حضرت ابی عبدالله (ع) را یاری کند؛ به فضل نصرت و یاری حضرت رسول (ص) فایز می شود، مانند شهدای بدر که افضل شهداء بودند، و نیز به فضل نصرت و یاری قائم (ع) فائز می شود که در بعضی از احادیث تصریح شده است که: «انصار آنحضرت (ع) در کمال و معرفت، افضل از مردم همه زمانها می باشند، حتّی آنکه برادران رسول (ص) می باشند». [4] و این هم واضح است که شهادت با حضرت ابی عبدالله (ع) از افضل اقسام نصرت و یاری ایشان است، پس شهدای کربلا; فضل انصار حضرت رسول (ص) و انصار حضرت قائم (ع) را بر وجه کاملتر دارا هستند. پس به مقتضای این نوع اخبار؛ بعد از مقام ولایت و امامت مقامی فوق مقام شهدای کربلا و انصار ابی عبدالله (ع) نیست.
فضیلت سوّم: در بیان فضائل زیارت عاشورا گفتیم که: دوازدهمین فضیلت; رسیدن به درجات شهدای با آنحضرت (ع) است به گونه ای که به هیئت آنها محشور شود، و در درجات آنها داخل شود. پس جامعيّت این فضل با دو فضل سابق آن شرافتی است که اختصاص به این زیارت شریفه دارد و فوق آن هیچ فضلی نیست، پس زیارت عاشورا از همه زیارات و از کافه عبادات افضل است، مانند افضليّت خورشید یا ماه بر سائر ستاره گان.
پی نوشت ها:
1. كافی ، ج5، ص53 ، ح2، به نقل از وسایل الشیعه ، ج15، ص 16 ،ح 19921
2. بحارالانوار، ج 36، ص 253 ، ح 69
3. فوائد المشاهد، ص 254
4. بحارالانوار، ج 52، ص 123، ح 8