اسلام نبوی و علوی؛ بازگشت به سه شاخص بنیادین توحید، آزادی و عدالت

برچسپ ها: اسلام ، نبوی ، علوی

Print Friendly and PDF

دکتر اکبر منفرد

هفدهم ربیع الاول سالروز ولادت پیامبر رحمت حضرت محمد ص و حضرت امام صادق ع است، پیامبری که دین اسلام را برای بشریت به ارمغان آورد و امامی که مفسر آن بود و مبانی و شاخص‌های آن را بیان فرمود که با عمل به آنها انسانها می‌توانند سعادتمند شوند اما در طول تاریخ مخصوصا در این زمان به واسطه رفتار و گفتار خلاف اسلام برخی حاکمان ناکارامد و معممین کم دانش متحجر به مرور مردم از این اسلام  فاصله گرفتند. گرچه با دقت در مبانی اسلامی شاخص های فراوانی را می‌توان برای اسلام نبوي و علوی بیان کرد و به کمک آنها اسلام صحیح را شناخت اما مهم ترین آنها عبارتند از:
۱.توحید: اساس اسلام توحید و اعتقاد راسخ به حاکمیت مطلق خداوند بر عالم تکوین و تشریع و نفی حاکمیت طاغوت است، این نگاه حکومت‌های ديني و محتوای آنها را شکل می‌دهد و جامعه را الهی می‌کند. قرآن می‌فرماید لقد بعثنا فی کل امه رسولا ان اعبدواالله واجتنبوا الطاغوت برای هرامتی پیامبری فرستادیم تابگوید خدا را بپرستید و از طاغوت دوری کنید.به هر میزان که باورمندی جامعه مخصوصا حاکمان به خدا و حضور خدا کمتر شود میزان فساد مخصوصا فساد حاکمان نیز در آن افزایش می یابد. به فرمایش حضرت امام ره (عالم محضرخداست درمحضرخدا گناه نکنیم) و در این خصوص حکومت و عملکرد حاکمان نقش اساسی دارد که الناس علی دین ملوکهم.
۲.مردم سالاری و آزادی های مشروع: مردم سالاری دینی عنوان جدیدی است در گفتمان سیاسی امروز که ریشه درآموزه های اسلامی دارد و بر آن است تا حقوق مردم را درحوزه سیاست و اداره جامعه بر اساس مبانی ديني پاس دارد گرچه مبانی مردم سالاری دینی را می‌توان در جانشینی انسان از طرف خدا، جایگاه نهاد مشورت و شورا در اسلام، منطقه الفراغ و مشروعیت قانونگذاری انسان درحوزه امور غیرمنصوص، و بیعت جستجو کرد اما مهمترین سیره عملی نبوی و علوی در طول حدود پانزده سال حکومت آنها می‌باشد که در عمل برای مردم نقشی ویژه قائل بودند و میدان را برای نقش آفرینی مردم باز کردند و توجهی ویژه به خواست و افکار عمومی داشتند که موارد آن بسیار فراوان است. به‌طورکلی از منظر مبانی اسلامی اگرچه مشروعیت حکومت اسلامی جنبه وحیانی دارد و در این خصوص مردم نقشی ندارند اما مقبولیت و تحقق عینی و استمرار آن منوط به حضور و مشارکت و همکاری جدی مردم است. لذا پیامبر ص به علی ع فرمود (لک ولاء امتی….ولاتصلح الولاء الا باستقامه المرعیه  ولایت امت من برعهده تو است اما ولایت و حکومت پا نمی‌گیرد و دوام نمی‌آورد مگر به پایداری و پشتیبانی مردم) از همین رو آزادی‌های مشروع و قانونی مردم مخصوصا آزادی نقد حاکمان به‌شدت مورد تاکید آن بزرگواران بود و اولویت نهاد امر به معروف ونهی ازمنکر و آن را نه تنها حق بلکه تکلیف مردم می‌دانستند و نه تنها خود را در معرض نقد مردم قرار می‌دادند بلکه گاهی اوقات طرف دعوای مردم قرار می‌گرفتند و در دادگاه حاضر می‌شدند و حکم علیه آنها صادر می‌شد و حکم را تمکین می‌کردند و بعد از آن نیز هرگز اتهام عدم التزام عملی به اسلام ونظام به قاضی نمیزدند و با وی برخورد نمیکردند.دراسلام نبوی کاربست زور و اجبار به مردم هیچ جایگاهی ندارد نه برای بهشتی کردن مردم و نه حمایت از حاکمیت و حاکمان و به صراحت در قرآن نفي شده که افانت تکره الناس حتی یکونوا مومنین آیا می‌خواهی به زور مردم را خداپرست ومومن کنی(یونس۹۹) اسلامی که پیامبر آورد،آمد تا غل و زنجیرها را از دست و پای مردم باز کند نه غل و زنجیر محکم‌تر بزند، اسلامی بود که آمد موانع رشد مردم را از بین ببرد. نه بر سر راه رشد مردم مانع بگذارد، آمد زندگی خوب برای مردم بسازد نه خوبی‌های زندگی مردم را بگیرد و اینها به زیبایی هرچه تمام‌تر در آیه۱۵۷ سوره اعراف که واضح‌ترین آیه درخصوص آزادی است بیان شده می‌فرماید: آنان‌که از پیامبر امی که وعده او در تورات و انجیل ذکر شده پیروی کنندکه آنها را امر به هر نیکویی کرده و نهی ازهر زشتی و هر طعام پاکیزه و مطبوعی را بر آنان حلال و هر پلیدی را حرام کرده و احکام پررنج و مشقتی را که چون زنجیر بر گردن خود نهاده‌اند از آنان برمی‌دارد و دین آسان موافق فطرت می‌آورد
۳.عدالت اجتماعی فراگیر: یکی از موضوعات مهمی که درهمه ادیان و مکاتب فکری مورد توجه قرار گرفته موضوع عدالت اجتماعی فراگیر است، این موضوع در اسلام نیز به‌شدت مورد تاکید قرارگرفته و مبانی فلسفی و کلامی و اخلاقی آن بیان شده، اصولا اسلام درصدد کاهش فاصله بین ثروتمندان و نیازمندان و ایجاد یک جامعه متوازن به لحاظ برخورداری از منابع و امکانات مادی است ازطریق توزیع عادلانه ثروت، توزیع عادلانه امکانات از طریق دولت، توزیع عادلانه فرصت‌ها.برای حل مشکل نابرابری ثروت یا باید از طریق راهکارهای فرهنگی وفق ارزش‌های اصیل اسلامی اقدام نمود یا از طریق ابزارها و راهکارهای حقوقی.تطبیق گفتار وکردار حاکمان با قران و سنت مطالبه عمومی
دکتر اکبر منفرد
هفدهم ربیع الاول سالروز ولادت پیامبر رحمت حضرت محمد ص و حضرت امام صادق ع است، پیامبری که دین اسلام را برای بشریت به ارمغان آورد و امامی که مفسر آن بود و مبانی و شاخص‌های آن را بیان فرمود که با عمل به آنها انسانها می‌توانند سعادتمند شوند اما در طول تاریخ مخصوصا در این زمان به واسطه رفتار و گفتار خلاف اسلام برخی حاکمان ناکارامد و معممین کم دانش متحجر به مرور مردم از این اسلام  فاصله گرفتند. گرچه با دقت در مبانی اسلامی شاخص های فراوانی را می‌توان برای اسلام نبوي و علوی بیان کرد و به کمک آنها اسلام صحیح را شناخت اما مهم ترین آنها عبارتند از:
۱.توحید: اساس اسلام توحید و اعتقاد راسخ به حاکمیت مطلق خداوند بر عالم تکوین و تشریع و نفی حاکمیت طاغوت است، این نگاه حکومت‌های ديني و محتوای آنها را شکل می‌دهد و جامعه را الهی می‌کند. قرآن می‌فرماید لقد بعثنا فی کل امه رسولا ان اعبدواالله واجتنبوا الطاغوت برای هرامتی پیامبری فرستادیم تابگوید خدا را بپرستید و از طاغوت دوری کنید.به هر میزان که باورمندی جامعه مخصوصا حاکمان به خدا و حضور خدا کمتر شود میزان فساد مخصوصا فساد حاکمان نیز در آن افزایش می یابد. به فرمایش حضرت امام ره (عالم محضرخداست درمحضرخدا گناه نکنیم) و در این خصوص حکومت و عملکرد حاکمان نقش اساسی دارد که الناس علی دین ملوکهم.
۲.مردم سالاری و آزادی های مشروع: مردم سالاری دینی عنوان جدیدی است در گفتمان سیاسی امروز که ریشه درآموزه های اسلامی دارد و بر آن است تا حقوق مردم را درحوزه سیاست و اداره جامعه بر اساس مبانی ديني پاس دارد گرچه مبانی مردم سالاری دینی را می‌توان در جانشینی انسان از طرف خدا، جایگاه نهاد مشورت و شورا در اسلام، منطقه الفراغ و مشروعیت قانونگذاری انسان درحوزه امور غیرمنصوص، و بیعت جستجو کرد اما مهمترین سیره عملی نبوی و علوی در طول حدود پانزده سال حکومت آنها می‌باشد که در عمل برای مردم نقشی ویژه قائل بودند و میدان را برای نقش آفرینی مردم باز کردند و توجهی ویژه به خواست و افکار عمومی داشتند که موارد آن بسیار فراوان است. به‌طورکلی از منظر مبانی اسلامی اگرچه مشروعیت حکومت اسلامی جنبه وحیانی دارد و در این خصوص مردم نقشی ندارند اما مقبولیت و تحقق عینی و استمرار آن منوط به حضور و مشارکت و همکاری جدی مردم است. لذا پیامبر ص به علی ع فرمود (لک ولاء امتی….ولاتصلح الولاء الا باستقامه المرعیه  ولایت امت من برعهده تو است اما ولایت و حکومت پا نمی‌گیرد و دوام نمی‌آورد مگر به پایداری و پشتیبانی مردم) از همین رو آزادی‌های مشروع و قانونی مردم مخصوصا آزادی نقد حاکمان به‌شدت مورد تاکید آن بزرگواران بود و اولویت نهاد امر به معروف ونهی ازمنکر و آن را نه تنها حق بلکه تکلیف مردم می‌دانستند و نه تنها خود را در معرض نقد مردم قرار می‌دادند بلکه گاهی اوقات طرف دعوای مردم قرار می‌گرفتند و در دادگاه حاضر می‌شدند و حکم علیه آنها صادر می‌شد و حکم را تمکین می‌کردند و بعد از آن نیز هرگز اتهام عدم التزام عملی به اسلام ونظام به قاضی نمیزدند و با وی برخورد نمیکردند.دراسلام نبوی کاربست زور و اجبار به مردم هیچ جایگاهی ندارد نه برای بهشتی کردن مردم و نه حمایت از حاکمیت و حاکمان و به صراحت در قرآن نفي شده که افانت تکره الناس حتی یکونوا مومنین آیا می‌خواهی به زور مردم را خداپرست ومومن کنی(یونس۹۹) اسلامی که پیامبر آورد،آمد تا غل و زنجیرها را از دست و پای مردم باز کند نه غل و زنجیر محکم‌تر بزند، اسلامی بود که آمد موانع رشد مردم را از بین ببرد. نه بر سر راه رشد مردم مانع بگذارد، آمد زندگی خوب برای مردم بسازد نه خوبی‌های زندگی مردم را بگیرد و اینها به زیبایی هرچه تمام‌تر در آیه۱۵۷ سوره اعراف که واضح‌ترین آیه درخصوص آزادی است بیان شده می‌فرماید: آنان‌که از پیامبر امی که وعده او در تورات و انجیل ذکر شده پیروی کنندکه آنها را امر به هر نیکویی کرده و نهی ازهر زشتی و هر طعام پاکیزه و مطبوعی را بر آنان حلال و هر پلیدی را حرام کرده و احکام پررنج و مشقتی را که چون زنجیر بر گردن خود نهاده‌اند از آنان برمی‌دارد و دین آسان موافق فطرت می‌آورد
۳.عدالت اجتماعی فراگیر: یکی از موضوعات مهمی که درهمه ادیان و مکاتب فکری مورد توجه قرار گرفته موضوع عدالت اجتماعی فراگیر است، این موضوع در اسلام نیز به‌شدت مورد تاکید قرارگرفته و مبانی فلسفی و کلامی و اخلاقی آن بیان شده، اصولا اسلام درصدد کاهش فاصله بین ثروتمندان و نیازمندان و ایجاد یک جامعه متوازن به لحاظ برخورداری از منابع و امکانات مادی است ازطریق توزیع عادلانه ثروت، توزیع عادلانه امکانات از طریق دولت، توزیع عادلانه فرصت‌ها.برای حل مشکل نابرابری ثروت یا باید از طریق راهکارهای فرهنگی وفق ارزش‌های اصیل اسلامی اقدام نمود یا از طریق ابزارها و راهکارهای حقوقی.

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

6 برکت عظیم صله رحم!!

كفر و فسق سبب سقوط حق خویشاوندى نمى‌شود، بلكه صله رحم در این گونه موارد نیز امرى پسندیده است و چه بسا موجب هدایت و نجات بستگان از گمراهى شود

احیای سوابق درخشان اسلام

همه روزها، "أیّام الله" است، همان گونه كه همه مكان ها متعلّق به خداست، اگر نقطه خاصّی به نام بیت الله (خانه خدا) نامیده شده،

امام خمینى از نگاه اندیشمندان خارجى

چهره حیات بخش امام خمینى در جهان اسلام، امرى غیر قابل اغماض مى‏باشد و ایشان یکى از بزرگترین شخصیت هاى قرن حاضر محسوب مى‏شوند

شخصیت زن از دیدگاه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم

رسول خدا در عصری و مکانی به نبوت مبعوث شدند که مردمش برای زن ارزشی قائل نبودند و به او به چشم کالا می نگریستند. دختران را به بهانه فقر و نداری و مایه شرمندگی، زنده به گور می کردند. اما رسول خدا صلی الله علیه و آله با رفتار و گفتار، شخصیت حقیقی زن را به او برگرداند. با محبت بسیار زیاد نسبت به دخترشان حضرت زهرا سلام الله علیها و همسرانش به خصوص حضرت خدیجه عملا الگویی برای سایر مردم شدند.

فرهنگ صحیح آپارتمان نشینی از منظر اسلام

معضلات و آسیب های آپارتمان نشینی از جمله مسائلی است که انسان های زیادی را درگیر خود کرده و مشکلاتی را برای آنها پیش آورده است. از این رو باید از متون اسلامی برای حل آنها راهکارهایی عملیاتی ارائه کرد.

خلوت و تفکر

اگر چه اسلام، دینی کاملا اجتماعی است و هرگز بی تفاوتی پیروانش را نسبت به آنچه در جامعه می گذرد نمی پسندد، اما به هر حال هدف اساسی آن، پرورش و تربیت انسانی کامل و بنده ای مقرّب نزد خداوند و تقرّب جستن به او. از دیدگاه اسلام همه ی اعمال و تلاش هایی که در راستای رضایت الهی انجام می پذیرد،

داستان اسلام آوردن مادر امام زمان علیه السلام

داستان اسلام آوردن مادر امام زمان علیه السلام

آری روز جمهوری اسلامی

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، خواست ملت در فروپاشی سلطنت استبدادی تحقق یافت. دولت موقت اسلامی، به فرمان امام خمینی رحمه الله مسئله رجوع به آرای عمومی ملت، درباره تغییر نظام سیاسی کشور را پی گیری کرد تا حکومت اسلامی که یکی از شعارها و خواسته های ملت در دوران مبارزه به رژیم پهلوی بود، شکل گیرد. بر این اساس، کمتر از بیست روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رسما اعلام شد که رفراندوم تعیین نظام سیاسی کشور روز دهم فروردین 1358 برگزار خواهد شد. در این همه پرسی، پاسخ ملت موافقت یا مخالفت با «جمهوری اسلامی» بود؛ پاسخی که به حاکمیت اسلامی بر ایران انجامید.

روز قدس جلوه گاه بیداری جهان اسلام

فلسطین سرزمین کم وسعتی است به مساحت حدود ۲۸ هزار کیلومتر مربع که در انتهای جنوب شرقی دریای مدیترانه در منطقة خاورمیانه یا آسیای جنوب غربی قرار دارد و همچون لولایی سه قارة آسیا، اروپا و افریقا را به یکدیگر متصل می کند، همچنین این ناحیه قلب جهان اسلام و حلقة اتصال شرق و غرب به شمار می رود و مورد توجه پیروان سه آیین اسلام، مسیح و یهود است.[1]

چرا این چهار ماه بیشتر می شود

شکی نیست که هر جرمی از هر مجرمی با عمد و اختیار، استحقاق جریمه و مجازات را دارد و از سوی دیگر، همه مجرمان، یکسان نیستند و بدون شک، شرایط زمانی، مکانی، روانی و ویژگی های دیگر آنها تفاوت دارد.

نوروز اسلامی

مسلمان شیعه همواره در صدد است که ایام و روزهای سالش را بر اساس دستورات و توصیه های دینش برپا دارد. حالا اگر این مسلمان شیعه ایرانی هم باشد روزهای اول سالش را که نوروز است و آمیخته با جشن ها و مراسم های ملی به انجام دستورات و توصیه های دینی متبرک می کند و نوروزش را عیدی حقیقی می گرداند.

مثلث شوم!

صبحگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان سال 40 هجری توسط شقی ترین انسان ها، عبدالرحمان بن ملجم مرادی مجروح شده و سه روز بعد در 21 رمضان به شهادت رسید.

غیرت و حمیت حضرت ابوالفضل علیه السلام

غیرت و حمیت حضرت ابوالفضل علیه السلام

امام زین العابدین، (ع) ودعا به عنوان تعیین استراتژی سبک زندگی

انسان ها ، با هر مرام و عقیده ای ، هر یک به سبک و زبانِ خاص خود چشم به سوی آسمان آرزوهایشان می دوزند ، تحقق مطالباتشان را در سرزمین رویاهای خود جستجو ، و پدیده ای بنام ” دعا ” رو تجربه می کنند.

سیاست حسینی و یزیدی

حکومت اسلامی مانند بسیاری از حکومت های دیگر، از جمله انواعی از حکومت­ های جدید، عنوانی فریبنده است که می تواند ذیل آن حکمرانی خدا پسندانه یا شیطانی جریان یابد

سردار شجاع اسلام

یکی از شهدای بزرگ جنگ اُحُد حضرت حمزه(ع) -عموی پیامبراکرم(ص)- سردار رشید، شجاع و جان برکف اسلام بود که پشتوانۀ نیرومندی برای آن حضرت به شمار می رفت.[1]

جلوه­هایی از جمال دوست رحلت رسول خدا

طبق برخی نقل­ها؛ در ماه صفر، آخرین پیامبر الهی رخ در نقاب خاک کشید و با فقدان آن حضرت همه­ی بشریت تا روز قیامت از حضور «رحمة للعالمین» محروم شدند.

جایگاه زنان در عصر نبوی

حکومت رسول اکرم صل الله علیه و اله وسلام الگویی برای تمام حکومت های اسلامی در طی تاریخ است. شاید بتوان با استبداد فردی و یا حزبی در اندک زمانی بر ملتی حکمفرمایی کرد، لکن هیچ حکومتی بدون حمایت همه جانبه افراد آن جامعه، پایدار نخواهد ماند و زنان به عنوان بخش عظیمی از جامعه در تقویت و تضعیف نظام ها، نقش کلیدی داشته و دارند. این مقاله به بررسی جایگاه زنان در حکومت پیامبر صلی الله علیه و آله اختصاص یافته است.

رفتار پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله با کودکان

کودک به دلیل نزدیک بودن به مبدأ فطرت و داشتن ذهن و دلی پاک و بی آلایش، زمینه بسیار مناسبی را برای تربیت پذیری دارد. او هدیه ای است الهی که با سرشت ساده و زلال خویش پا به جهان هستی گذاشته و از هر گونه زشتی و ناپاکی به دور است این والدین و مربیان کودک هستند که با تربیت نادرست خویش، مسیر فطرت پاک و الهی او را منحرف می سازند.

اخلاق رحیمانه؛ رمز ماندگاری مدرسه نبوی دنبویر تاریخ بشر

خود آن عالیجناب ، خود را به معلم بودن و نیز معلم آسان گیر معرفی نمود و فرمود: “إنّ اللَّه تعالى لم یبعثنی معنّتا و لا متعنّتا و لکن بعثنی معلّما میسّرا.” ؛ خداوند مرا اشکال گیر و اشکال تراش نفرستاده بلکه آموزگار و آسانگیر فرستاده است. (نهج الفصاحه)

عدالت نبوی؛ ستون استوار اخلاق و رمز پایداری جامعه

ماه ربیع الاول با نام پیامبر رحمت، حضرت محمدمصطفی (ص) عجین شده است. حضرت محمد (ص)، نه تنها برای مسلمانان بلکه برای تمام بشریت، الگویی بی‌نظیر و جامع در همه ابعاد زندگی است.