راز معصومیت

برچسپ ها: راز ، معصومیت

Print Friendly and PDF

نویسنده : محبوبه زارع             

بهار در منظومة زمان، رویش می­گیرد و بار دیگر در سلسله دوار تاریخ، روز میلاد بانوی کرامت از راه می­رسد. دوازده قرن می­گذردو اینک اهل ولایت، سِری را در این روز دریافته­اند که منتهایش نامیدن روز میلاد دختر ولایت به نام روز دختر بوده است.

دختران شیعه، رو به قبله، گاهی به تماشای حقیقت خود ایستاده­اند که سراپا معنویت است و محجوبیت.

وقتی در برابر این وجودِ الگو به ادراک و تامل، زانوی معرفت بزنی، وقتی خود را در جاذبة حرم دل­انگیزش به تعلق وا داری و در شکوه ضریحش، هدایت جان خویش را به استغاثه نشینی و دل را دخیل بندی، وقتی بدین باور برسی که خدا برای تکامل دخترانة تو در زمین، منشوری تمام بعدی نازل کرده، کاروان سفر به سوی سعادت، به سوی ادراک مقام دخترانه­ات، تو را به بطن خود دعوت خواهد کرد و خواهی دید که در ناگهانی، مسافر جاده­های بلوغ هستی.

در اسرارنامه­ای که در دامان باشکوه امام هفتم­علیه­السلام تقریر یافت و به دستان پرتوان امام رضاعلیه­السلام برادری شد، کلیدهای تعالی برای دست­یابی تو به حقیقت وجودی­ات، نهان است؛ یعنی در منشور وجودی کریمه اهل بیت علیهم­السلام.

بیا با هم این منشور را به تورق بنشینیم؛ باشد که فتح قله­های بیداری، ما را میسر گردد.

زنی به تمام معنا زن

فرهنگ معصومی­سلام­الله­علیها، ریشه در اصالت مادر اسلام، حضرت خدیجه کبری سلام­الله­علیها دارد.

زنی به تمام معنا زن؛ زنی مصداق کامل عفت و پاک­دامنی؛ او که جهان خود را وقف گسترش و حمایت از دین نوپای اسلام نمود؛ او که به صیانت از حیثیت زن، قیام کرد؛ در آیینی که دختران را بهایی ویژه بخشیده بود؛ بدان مرتبه که پیامبرش­صلی­الله­علیه­وآله بر دستان دختر خود بوسه می­زد و او را ام ابیها می­خواند و در تعبیری عاشقانه، «ریحانه اشمها» را برای هویت دختر تبیین فرمود.

شاگرد مکتب فاطمه

در همین تورق، به اصالت بانوی کرامت در مادری زهرای مرضیه سلام­الله­علیها می­رسی؛ همان که از نابینا حجاب گرفت تا حدود الهی را به نحو کامل مراعات کرده باشد؛ تا نگاه خود را حتی بر کوری، به تمرد، وانداشته باشد و بدین ترتیب به جهان اعلام دارد که حجب و غض نظر، دو بال یک پروازند که در حصار جنسیت در نمی­آیند که نه حجاب و پوشش تن، مخصوص زنان است و نه پاکی چشم، خاص مردان.

معصومه سلام­الله­علیها شاگرد همین مکتب فرابشری است؛ همین مکتب که در تار و پودش، نقش ولایت، مجسم است؛ نقش تبعیت از متولیان امر خدا که تاریخ، تصویر بالغ زهرای اطهرسلام­الله­علیها را در حراست از دین خدا و در حمایت از امام برحق، به تجلی نشانده است.

نقطة عطف این محجوبیت را باید در عمیق­ترین وصیت زنانة تاریخ به شهود نشست؛ آن گاه که برای اولین و آخرین بار پس از رحلت رسول خدا­صلی­الله­علیه­وآله بر خادمه­اش لبخند می­زند و می­فرماید: خدا تو را رحمت کند. برایم از همین تابوتی که گفتی، بساز؛ زیرا من غمناک بودم که پس از مرگم، حجم بدنم در معرض نگاه نامحرم قرار گیرد.

هرچند خود بهتر از دفن شبانه و حضور محرمان حق، خبر دارد.

منادی­ترین زن تاریخ

در مروری دیگر به وجود منادی­ترین زن تاریخ، حضرت زینب کبری سلام­الله­علیها دست می­یابی؛ او که پیام­های روشن عاشورا را بر محمل حجب نشاند و تا فراسوی زمان، رهبری کرد.

او که الگوی جاری فاطمه معصومه سلام­الله­علیها در ارسال حقیقت قرار گرفت.

بانویی که در فراز و حضیض اسارت، در شب­هایی که نماز نافله را نشسته به جا آورد، در ویرانه نشینی شام، در افشاگری کاخ، در مرثیه­سرایی مدینه و در یتیم نوازی قافله، لحظه­ای از اصل پوشش فاصله نگرفت.

رهبر کاروانی که وقتی برخلاف خواسته­اش از دروازة اصلی کوفه به شهر وارد شد و زنی از پشت بام خانه­اش آنها را

دید و از سر ترحم نان و پوشیدنی­هایی برایشان آورد، آن بانوی بی­نیازی­ها کودکان را از گرفتن نان، بازداشت و تاکید کرد که ما اهل بیت، صدقه نمی­پذیریم؛ اما پارچه­ها را پذیرفت؛ تا بر قداست پوشش در گسترة تاریخ، صحه گذاشته باشد.

هم­نفس کاروان خورشید

در صفحه­ای دیگر به دختری از تبار عاشورا می­رسی که هم­نفس کاروان خورشید بود و هم قدم پیام­های روشنایی؛ سکینه بنت حسین­علیه­السلام را می­یابی که در مجلس یزید بن معاویه، در برابر نگاه­های شیطانی مرد عرب، به حریم امن زینب صبوری­ها پناه می­آورد تا خود را از آن بردگی پیش­رو، برهاند و وارث انسانیت زن، رو به امیر ناحق، از حیثیت دخترانة سکینه، با احتجاج دینی، به حمایت بر می­خیزد.    

***

آری در این تورق، یک نقطه اشتراک درمی­یابی و آن راز یگانه، معنا گرفتن مقام زن است که در سایة حجاب و عفت، تحقق می­یابد.

در آیینی مترقی که سردمداران آن، دختران و زنان را بلور می­خوانند و در پس این توصیف، توصیه می­کنند که آنها را نشکنید.

فاطمه معصومه سلام­الله­علیها از مکتبی سر برآورده که در آن، دختران را حسنات و نیکی شمرده­اند و پسران را نعمت و سپس گفته­اند که بر حسنات، ثواب است و از نعمت، سوال می­شود.

دینی که پیغمبرش در تبیین ارزش و جایگاه دختر می­فرماید: هر کس دو خواهر یا دو دختر داشته باشد و به آنان احسان نماید، من و او در بهشت همانند این دو انگشت [سبابه و وسطی] در کنار هم خواهیم بود.

آری. از این روست که فاطمه معصومه سلام­الله­علیها را باید وارث معانی حقیقت دخترانه دانست و در اهتزاز پرچم­های بارگاهش، به تجلی رازهای این مقام اندیشید؛ به همان سر مشترکی که تمامی زنان اسطورة عالم را به جاودانگی، پیوند داده است؛ سرّ بالغی به نام حجاب و عفاف؛ راز پویایی تحت کلمة عفت؛ همان که مریم را به رتبة مادری عیسی روح الله، ارتقا بخشید.

... اگر راز معصومیت بانوی قم را به خوبی دریافته باشی، باید از این پس، وقتی دردهای عالم را خواهرانه به سوی کریمه اهل بیت می­آوری و در پناه مهربانانه­اش تسلی می­جویی، پیش از آن که مویه کنی و زمزمه ­سازی که یا معصومه! سلام­الله ­علیک، خواهی گفت و باید بگویی: یا حجاب! یا حیا!

و بدانی او در حق تمامی دخترانی که به اصالت­ها ایمان دارند و به شاخه­های پررونق می­اندیشند، از سر عشق، خواهری خواهد کرد؛ زیرا اوست امتداد زهرا سلام­الله­علیها و مصداق کامل حجب؛ اوست قبلة معارف برای نماز بیداری هر دختر در سراسر تاریخ بشری. پس سلام بر او که همانا سلام بر حجب و عفت است!

السلام علیک یا معصومه یا معصومیت و یا محجوبیت! السلام علیک یا حجب یا کریمه اهل بیت!

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

رمز و راز مصیبت کربلا

چرا از میان این همه وقایع تلخ تاریخی، این تنها عاشوراست که به عنوان سخت ترین و مصیبت بارترین واقعه مطرح می شود با اینکه به حسب ظاهر در مقایسه با دیگر فجایع تاریخی، هم تعداد کشته های این رخداد کمتر بوده است و هم اینکه کم نبوده اند کسانی که در راه دفاع از ارزش ها و آزادی و حریم وطن خود، خالصانه به کارزار جنگ رفتند و مظلومانه کشته شدند.

راز گره خوردن آغاز ماه رجب با شکافنده علوم

آغاز ماه رجب كه یكی از شهور ثلاثه عبادت و بندگیست، با نام مبارك امام باقر علیه السلام گره خورده است

راز ولادت علی علیه السلام در درون کعبه

در سیزدهم رجب سال 30 عام الفیل، حادثه بس عجیبی رخ داد که هرگز در تاریخ بشریت سابقه نداشته و بعد از آن نیز تکرار نشده است، و آن حادثه، به دنیا آمدن نوزادی است در درون خانه کعبه که به نام علی علیه السلام اسم گذاری شد.

راز هزار در زندگی مولا

زندگی 63 ساله امیرمؤمنان علی (علیه السلام) پر از افتخارات است که در زندگی کمتر کسی جز وجود مقدس رسول خدا9 دیده می شود. از جمله مسائل اعجاب انگیزی که در حضرت جلوه خاصی داشت

راز انکار رحلت پیامبر(ص)

رسول اکرم(ص)در آخرین سفرحج(در عرفه)، در مکه، در غدیرخم، درمدینه قبل از بیماری و بعد از آن در جمع یاران یا در ضمن سخنرانی عمومی، با صراحت و بدون هیچ ابهام، از رحلت خود خبرداد.

راز غیبت چیست

در روایتی آمده است: روزی ابن عباس خدمت حضرت مولا امیرالمؤمنین(ع) عرض می کند: یا امیرالمؤمنین مگر ذوالفقارت کُند شده یا اینکه بازویت خسته شده است، چرا در کنج خانه نشسته ای؟ حقّت را گرفته اند و دست به هیچ اقدامی نمی زنی؟

رمز موفّقیت

از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمودند:

مهم ترین راز موفقیت در همسرداری چیست؟

از امتیازات یک بانوی مسلمان توفیق او در امر همسرداری است. اگر در میان زن و شوهر، یکی از آنان فداکاری و عفو و گذشت بیشتری داشته باشد، مطمئناً کار به مشاجره و نزاع خانوادگی منجر نخواهد شد. بنابراین، کم توقع بودن، گلایه نکردن و صبر و استقامت در سختیهای زندگی توسط زنان با ایمان می تواند کمک شایانی به استحکام ارکان خانواده بکند. فرازی از زندگی و سخن حضرت زهرا (س) در این زمینه راهکار جالبی برای همسران شایسته می باشد.

راز گل سرخ

درمورد وقت ظهورحضرت حجت ( عج) و کارهایی که ایشان می‌کند،چگونه حرف بزنیم که منطقی و قابل قبول باشد؟