فجر ایمان و رهایی

برچسپ ها: ایمان ، رهایی ، فجر

Print Friendly and PDF

 

فجر, ایمان, رهاییسال های حکومت ستم، گرفتار چنگ یأس بودیم. ناامید از پیروزی و مقهور قدرت، دشنام به «شب» می دادیم و نفرین به «ستم» می کردیم. اما ... مسیحا نفسی، احیاگر نفوس شد و حیات این ملت را جانی تازه بخشید. «روح خدا» بود که در جان افسرده مردم دمیده شد. حنجره های داوودی، در رهگذر باد و چشم انداز آفتاب و در موج خون و شط شهادت، سرود فجر حقیقت را سرداد. امام آمد، نشسته بر بال فرشتگان. امام در پیام خدایی اش در شهید آباد «بهشت زهرا»، در «صور انقلاب» دمید و مردم را در عرصه های حق و محشر نهضت جان بخشید. «صبح صادق» انقلاب بود. فجر ایمان، از شرق مکتب سرزده بود که به نماز عشق ایستادیم. در محراب حق، رو به کعبه عرفان، با وضویی از خون ده ها هزار شهید، بر سجاده صدق نشستیم و پیشانی اخلاص بر مهر«تعبّد» نهادیم و دل به «ولایت» سپردیم و این، معجزه انقلاب بود.
رحمت و منت حق به نام انقلاب
بار دیگر معجزه ای در تاریخ اتفاق افتاد. بار دیگر دست توانای خدا از آستین غیب بیرون آمد. بار دیگر اراده خدای عزیز و حکیم به کار افتاد و رحمت و منت حق، ملتی مستضعف و ستم کشیده را در برگرفت و فیض روح القدس مدد فرمود و به کالبد ملتی مرده، روح و روان دمید. سرانجام آنچه به خواب شب هم نمی دیدیم و ناممکن می پنداشتیم، به وقوع پیوست و ملت ما و ملت های مسلمان و عالمیان را غرق بهت و حیرت و اعجاب نمود. قدرت های داخلی و ابرقدرت های بین المللی را با همه هوشیاری غافلگیر کرد، حساب ها و نقشه های سیاسی و طرح های دراز مدت و تصمیم گیری های مطالعه شده آنان را به هم ریخت و بالاخره، ملت مسلمان ایران آزادی را بازیافت.
ماهیت انقلاب
انقلاب راستین مردم ایران همان طور که دوست و دشمن به آن معترف اند و در سطح جهانی شناخته شده است، «انقلاب اسلامی» است. انقلاب اسلامی، یعنی دگرگونی و تحوّل راستین در قلب و قالب اجتماع و نظام اجتماعی و سیاسی، براساس معیارهای توحیدی که چون باران رحمت، پاک و دست نخورده از آسمان وحی الهی نازل گردید؛ یعنی بازگشت به اسلام راستین. انقلاب ما، قیامی و گامی به سوی مفاهیم و مقیاس های انقلابیِ شناخته شده غربی یا بلوک شرق و تقلید از آنها نیست؛ بلکه جوهر این انقلاب، بازگشتی است به صدر اسلام با همه ابعاد و ویژگی هایش. 
زمینه های بروز قیام
سیاست اسلام زدایی شاه
رژیم شاه سعی می کرد تا اسلام را از محتوای خویش خالی نموده و موقعیت روحانیت را در نزد مردم تضعیف نماید. همین مخالفت شاه با خواست های مردم و روحانیت در مورد تحقق احکام اسلام بود که به نهضت اسلامی ایران انجامید. معرفی حکومت اسلامی به عنوان حکومتی استبدادی و زورگو، منزوی سازی اسلام در جامعه با ترویج این فکر که دین برای نابود کردن مردم است و اسلام نمی تواند در عصر کنونی حکومت را به دست بگیرد و به عبارتی ساده تر، تضعیف نهضت اسلامی از راه اسلام زدایی، از برنامه های رژیم فاسد پهلوی بود. اقدامات شاه در جدایی دین از سیاست و جدا کردن مردم ایران به ویژه جوانان از اسلام و مذهب و پایمال کردن ارزش های اسلامی و انحراف از راه مستقیم اسلام، موجب گردید که مردم ایران احساس کنند اعتقاد توحیدی و مذهبی آنان نادیده انگاشته شده است.
اختناق و ستم رژیم پهلوی
ظلم و ستم رژیم شاه، ابعاد گوناگونی را در برمی گرفت. سرکوب، تبعیض و نابسامانی، از ابعاد این ظلم و ستم به شمار می آمد. یکی از عوامل بروز قیام، سیاست تهدید، ارعاب و سرکوب مخالفان از سوی شاه بود. استفاده از قدرت نظامی، ایجاد رعب و وحشت، اِعمال اختناق و فشار، اتکا به زور سرنیزه و رواداشتن انواع ظلم از سوی رژیم شاه به مردم، موجب شد که وسعت دامنه قهر و فشار، به درجه تحمل ناپذیری برسد و مردم ایران برای مقابله با غارت و چپاول اموال، تخریب منازل، هتک نوامیس، و نیز سر به نیست کردن مخالفان و تظاهر کنندگان از سوی رژیم پهلوی، دست به نهضتی اسلامی بزنند. از سوی دیگر، مالیات های سنگین و کمرشکن، شکاف اقتصادی و طبقاتی، نابسامانی وضع اقتصادی و فرهنگی، دست اندازی های ایادی رژیم به مال و جان مردم، موجب شد تا مردم بر ضد تبعیض ها و محرومیت ها قیام کنند و مبارزه با ظلم و ستم را، از مهم ترین وظایف خویش بدانند.
پای مال شدن حقوق و آزادی ملت ها
قدرت یک جانبه، قدرت طلبی و نیز نوع حکومت مطلقه شاه، باعث شده بود تا آزادی ها و حقوق ملت از سوی رژیم نادیده گرفته شود. همچنین دخالت نکردن مردم در مجالس شاهنشاهی، سرکوب آزادی های آنها، عدم تطابق حکومت با خواسته های ملت و موافقت نکردن شاه با درخواست های مردم و روحانیت، موجب شده بود تا حیثیت های ملی و مذهبی نابود شده، مردم از حکومت جدا شوند.از این رو، به دنبال درک خیانت رژیم به ملت در خصوص محرومیت از آزادی، مردم ایران به مقابله با رژیم پهلوی دست زدند. در حقیقت، یکی از عوامل بروز قیام، بالا رفتن شعور سیاسی مردم، بیداری ملت، تحوّل مردم و بالا رفتن فهم سیاسی آنان و نارضایتی عامه مردم و فقدان آزادی و حقوق مشروع بود. به خاطر بالا رفتن شعور و آگاهی های مردم از یک طرف و فقدان پایگاه مردمی رژیم شاه و نبود آزادی و مشارکت سیاسی از طرف دیگر بود که مردم انقلابی ایران، دست به قیامی زدند تا به حقوق و آزادی های شرعی خود دست یابند.
وابستگی به بیگانگان
یکی از عوامل فروپاشی حکومت پهلوی را می توان عدم اتکا به قدرت ملت و تکیه به بیگانگان دانست. در حقیقت عامل قیام اسلامی، وابستگی فرهنگی، اقتصادی، نظامی و سیاسی رژیم پهلوی به بیگانگان، دخالت آنها در امور داخلی مملکت، اتکای رژیم به عوامل خارجی و بیگانه، وابستگی سران مملکت به استعمارگران و تکیه نکردن به مردم و فقدان مشروعیت به دلیل اتکا به حمایت بیگانگان بوده است. از این رو، وابستگی رژیم شاه به استعمار خارجی و از دست دادن پایگاه ملی، موجب انحطاط و از بین رفتن اقتصاد مملکت، نابودی سرمایه های انسانی و مادی، تاراج اموال کشور، استثمار ذخایر و نابسامانی وضع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران گردید که این مهم، موجبات قیام برای دست یابی به استقلال را فراهم آورد. 
رواج فساد مالی، اداری و اخلاقی
ظلم و ستم شاه به آن اندازه بود که سعی در انحطاط فرهنگ مملکت از راه ترویج فرهنگ مبتذل غربی و شیوع مراکز فساد و فحشاء داشت. اشاعه فساد و تعلیمات انحرافی در دانشگاه ها و سرگرم کردن جوانان و افراد مملکت به مسایل ویرانگری چون مواد مخدر و عیاشی، این تکلیف را برای تک تک ملت مسلمان ایران ایجاد کرد که در برابر ظلم قیام کنند؛ چه پیروز شوند و چه در این راه جان خود را از دست بدهند. در پی بیداری مردم از خواب غفلت به برکت تحوّل روحی و فرهنگی در جامعه، و نیز زنده شدن امید و اطمینان و اعتماد به نفس در مردم و تقویت بنیه عقیدتی ـ سیاسی آنان و ایجاد یک انقلاب درونی در باطن مردم بود که ملت ایران برای برقراری معنویت و تحقق ارزش های اصیل انسانی و اسلامی قیام کرد که این مهم در نهایت به ظهور انقلاب انجامید.
وقوع حوادث افشاگرانه ماهیت رژیم پهلوی
نهضت اسلامی، فرایندی بود که به مرور زمان شکل گرفت؛ فرایندی که برخی حوادث، پدیده ها و جریان ها، موجب تسریع در وقوع آن شد. بعضی از این پدیده ها، ریشه در نهضت تنباکو و جنبش مشروطیت دارد که قدرت مذهب و روحانیت را آشکار ساخت و برخی دیگر از قبیل قیام پانزده خرداد، سرآغاز نهضت اسلامی روحانیت به شمار می آید. در طول یک قرن، مردم ایران کوشیده بودند که دست به ایجاد حکومت اسلامی بزنند و احکام اسلام را ترویج نمایند، ولی به رغم تحمل تلفات و رنج های فراوان، در این راه موفق نشده بودند. حوادثی مانند هفدهم شهریور 57، نقشی مهم در افزایش آگاهی ملت ایران و بر ملا شدن ماهیت فریبکارانه رژیم پهلوی ایفا نمود. چنین وقایعی، از آن لحاظ که ظلم ها، ستم ها و شرارت های رژیم پهلوی را آشکار کرد، زمینه ساز انقلاب اسلامی و به ثمر رسیدن آن گردید.
ویژگی های متمایز انقلاب اسلامی
بعد معنوی و اسلامی انقلاب
انقلاب اسلامی ایران، انقلابی تک بعدی، تک محوری و منحصر به تقاضای مادی نیست؛ بلکه انقلابی چند بعدی، ارزشی و معنوی است که باعث شکوفا شدن استعدادهای مادی و معنوی فراوانی شده است. به جرئت می توان گفت تنها انقلابی که در عصر فضا و فن آوری دارای جنبه مذهبی و اسلامی بوده، انقلابی الهی برای خدا و ایمان به شمار می آید، انقلاب اسلامی ایران است. با توجه به اینکه این انقلاب، معنوی و تکامل گرا بود، از همان آغاز حرکت، راه آینده مشخص بود که این مشخص بودن هدف، موجبات همراهی توده های مردم با قیام اسلامی مزبور را فراهم آورد؛ چرا که معنویت قیام، مانع از تحقق دیگر اهداف سیاسی آن، یعنی آزادگی، عدالت و رفع تبعیض های اجتماعی نمی گردید.
تغییر و تحولات بنیادین و عمیق
بیشتر انقلاب ها در معنای حداقل گرای صرف، دست به دست شدن قدرت را موجب می گردند؛ درحالی که انقلاب اسلامی ایران، از آن لحاظ که افزون بر انتقال قدرت، خواهان ایجاد تغییرات بنیادین در ارزش ها و دگرگونی در تمام ابعاد وجودی جامعه و فرد بود، نهضتی حداکثرگرا تلقی می گردد که در آن، مردم خواستار تغییراتی اساسی در همه ابعاد جامعه ایرانی اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بودند. ویژگی متمایز انقلاب اسلامی ایران آن است که تحولی معنوی، ایدئولوژیک و دگرگونی درونی در تمامی اقشار جامعه ایجاد کرد و ضمن تأکید بر گفتمان بازگشت به خویشتن، انقلابی فردی را در ایرانیان به وجود آورد تا ایجاد کننده انقلاب، تحول و دگرگونی در جامعه و اجتماع خود گردند.
هویت مستقل انقلاب
انقلاب اسلامی ایران، به دلیل هویت مستقل اسلامی خود، از دیگر انقلاب ها متمایز می شود. این انقلاب به دلیل عدم وابستگی به اردوگاه های شرق و غرب و صرفا در سایه وابستگی به مبدأ حقیقت یعنی اللّه ، به رغم کمی نفرات و کمی ابزار جنگ، توانست در مقابل تمامی قدرت ها مقاومت کند. انقلاب اسلامی ایران، انقلابی ملی بر اساس اسلام و شبیه به انقلاب های پیامبران والا مقام بوده، جز به خدای متعال، به هیچ قدرتی اتکا و وابستگی ندارد. به دلیل عدم وابستگی به قدرت های بزرگ، این انقلاب غیر وابسته، توانست با فقدان ابزار و ساز و سلاح و صرفا با قدرت ایمان، بر قدرت های شیطانی که تا دندان مسلح بودند، پیروز شود.
سهیم بودن تمامی اقشار
حضور مردم در صحنه برای حمایت از انقلاب و دولت، و نیز تعلق انقلاب به تمام اقشار و طبقات جامعه، از ویژگی های متمایز انقلاب اسلامی ایران است. انقلاب ایران، بهترین انقلاب دردنیای کنونی است؛ چرا که متعلق به یک حزب یا نظامی خاص نبود و همه ملت با مشارکت یکدیگر آن را به پیروزی رساندند. ویژگی مهم انقلاب ایران این است که این انقلاب، توسط خود مردم و به ویژه طبقه مستضعف و بدون وجود عوامل خارجی و صرفا با توکل به خداوند انجام شد. سهیم بودن تمامی مردم در پیروزی نهضت و تمرکز امور در دست ملت مسلمان، موجب گردید که این انقلاب، برخاسته از متن مردم و شکست ناپذیر باشد. 
عوامل تداوم و استمرار انقلاب اسلامی ایران
وحدت کلمه و مقصد
انسجام و وحدت نظر ملت و جلوگیری از تفرقه میان گروه های مختلف، گامی عمده در فراگیر شدن نهضت بر مبنای مقصد و شعار واحد به شمار می آید. اتحاد بین حوزه و دانشگاه، همبستگی دین و سیاست و حضور روحانیت در صحنه، همگام با دیگر اقشار ملت، موجب تحکیم پایگاه انقلاب و در نتیجه، تسهیل صدور ارزش های آن می گردد. معمار بزرگ انقلاب، حضرت امام خمینی رحمه الله حفظ وحدت کلمه را ضامن تداوم پیروزی انقلاب دانسته و انسجام و وحدت نظر ملت، با تمسک به «حبل اللّه » و اتکا به خدای متعال را، ضامن حفظ پیکره نظام می دانست. ایشان معتقد بود ایجاد ارتباط بین مسلمانان جهان، از راه های گوناگون مثل سفرهای رسمی و غیررسمی یا سفر عبادی ـ مذهبی عظیم حج، سبب آشنایی و برادری مسلمانان جهان با یکدیگر و رساندن پیام انقلاب اسلامی ایران به گوش مسلمانان جهان می شود.
حفظ ارزش های اسلامی و معنوی
از جمله عوامل استقرار انقلاب، حفظ ایمان به اللّه و توجه به ترجیح قدرت ایمان و اراده خداوندی بر قدرت های مادی است. باقی بودن مردم بر احیای احکام الهی، پای بندی به دین اسلام به عنوان یک امانت و کوشش در راه معرفی و ترویج مکتب اسلام، باعث حفظ انقلاب درونی و تحوّل اخلاقی شده، همواره بستر مناسبی برای حفظ ارزش های اسلامی و معنوی در جامعه ایجاد می کند. حفظ ارتباط با خدا و اتکای به ذات مقدس حقّ تا قطع تمامی ریشه های فساد ضروری است. در این زمینه، تداوم روحیه اخلاص و انگیزه الهی قبل از انقلاب، حفظ انقلاب و تحول درونی، از بالاترین پیروزی ها به شمار می آید. پس ضروری است روحیه مقاومت، ایثارگری، فداکاری، شهادت طلبی و سلحشوری را تقویت کرده و خط معنویتی را که ملت به خاطر آن قیام کرد، حفظ نمود.
حضور همیشگی مردم در صحنه
شرکت همه اقشار و افراد جامعه در مسایل و امور مملکتی و نظارت بر کارهای مسئولان و گوشزد نمودن اشتباهات آنان، عامل تداوم و استمرار انقلاب اسلامی ایران است. باقی بودن مردم انقلابی در صحنه، برای دفع توطئه های بیگانگان و نگهبانی از ثمرات انقلاب و خون شهیدان ضروری است. وقتی انقلاب از متن مردم باشد، نمی توان آن را شکست داد. استقامت و حضور همیشگی مردم در صحنه، مستلزم آگاهی، هوشیاری و بیداری ملت راجع به عوامل ضد انقلاب و توطئه ها، شرارت ها و مفاسد آنان می باشد. مظهر حضور همیشگی مردم در صحنه، شرکت در انتخابات، راهپیمایی ها و حضور در مراکز آگاهی بخش و پایگاه ها و کانون های اصلی مبارزه است. حضور در مساجد و شرکت گسترده مردم در نمازهای وحدت آفرین جمعه، نیز از نشانه های حضور مردم به شمار می آید؛ زیرا شرکت گسترده مردم در تظاهرات و راهپیمایی ها و برپایی نماز جمعه، باعث آگاهی ملت از مسایل سیاسی و دینی روز می شود. 
وفاداری متقابل ملت و مسئولان
نظر به اینکه در حکومت اسلامی، دولت و ملت از یکدیگر جدا نیستند، لازم است میان ملت و دولت، رابطه دو سویه برقرار باشد. از یک سو وجود افراد متعهد در دولت جمهوری اسلامی، باعث می شود تا دولت، اقداماتی را که انجام می دهد در جهت جلب نظر ملت باشد؛ چرا که کسانی می توانند برای مردم کوشش کنند که دارای انگیزه معنوی باشند. نیز از سوی دیگر، باید حیثیت و وجاهت ارگان های مختلف نزد مردم حفظ شود و ملت، از دولت و سایر ارگان ها حمایت کنند تا از رهگذر وفاداری متقابل مردم و دست اندرکاران مملکتی، نهضت اسلامی تداوم و استمرار یابد. 
نوسازی مادی و معنوی
از عوامل تداوم انقلاب، نوسازی مادی و معنوی در سطح جامعه است؛ البته نوسازی معنوی، بر نوسازی مادی مقدم است. افزون بر نوسازی و تحوّل اخلاقی، باید بر نوسازی آموزشی و حقوقی نیز اهتمام ورزید. در نوسازی آموزشی، دانشگاه ها عامل حفظ و بقای انقلاب به شمار می آید که لازم است بر اصلاح دانشگاه ها و تربیت دانشجویان اهتمام بیشتر می شود. مبنای نوسازی حقوقی، مسالمت جویی و اتکا نکردن دولت به سرنیزه از یکسو، و قانونمندی و قانونگرایی از سوی دیگر می باشد. تدوین قانون اساسی و اجرای آن، عامل تداوم پیروزی انقلاب بوده و ضامن استقلال کشور است. شرط بازسازی مادی، ایجاد آرامش توسط ملت در کشور، بدون اتکا به قدرت دیگری و پرهیز از طرح مسایل فرعی و شخصی و اختلاف برانگیز است. در سایه وجود چنین آرامشی، بسیج توده های مردم در راستای حفاظت از انقلاب ضروری است. 
تقویت و توسعه تبلیغات داخلی و خارجی
هدف انقلاب، نفی سلطه فرهنگی اجنبی و نشر فرهنگ غنی اسلامی است. از این رو، در این زمینه باید به خنثی سازی تبلیغات سوء بیگانگان و استعمارگران از یک سو، و تقویت تبلیغات اسلامی برای صدور انقلاب و تبلیغ فرهنگ اسلامی و آگاه سازی ملت های مسلمان جهان در راستای پی بردن کشورهای اسلامی و مستضعفان به قدرت اسلامی خویش از سوی دیگر پرداخت. در مورد خنثی سازی تبلیغات دشمنان استکباری، اعتماد به نفس و خوداتکایی، نقشی به سزا دارد؛ زیرا خودباوری و اعتماد به خویشتن، در اثر خودسازی، تربیت و تقویت ایمان است و موجب تأثیرناپذیری مسلمانان از جوسازان و عدم خودباختگی در مقابل تبلیغات سوء آنان می شود. در خصوص تبلیغات داخلی، اصلاح مطبوعات و ایجاد تحول فرهنگی از طریق غرب زدایی به منظور حفظ ام القُریِ جهان اسلام نقش مهمی دارد.
حفظ ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام
رسالت ام القری و امت اسلامی طرفینی است؛ بدین معنا که با توجه به حمایت انقلاب اسلامی از مستضعفان و محرومان و ملت های اسلامی، لازم است مستضعفان جهان نیز بر حفظ انقلاب اسلامی ایران، به عنوان نقطه بروز و مرکز شروع مخالفت با ابرقدرت ها اهتمام ورزند. بنابراین، مستضعفان جهان که در زیر سلطه قدرتی شیطانی هستند، باید همواره در حفظ انقلاب اسلامی ایران، به عنوان کانون مبارزه و نقطه مخالفت با ابرقدرت های جهان کوشا باشند؛ زیرا رکود این مرکز و نقطه مبارزه، به شکست اسلام و مستضعفان جهان در تمام ممالک اسلامی خواهد انجامید. 
آسیب شناسی انقلاب اسلامی
انحراف از ارزش های اسلامی و اخلاقی
یکی از عوامل تضعیف انقلاب اسلامی، تقلیل اهداف نهضت به اهداف مادی، جای گزین شدن ضدارزش ها به جای ارزش ها و اعتقادات، تحریف آرمان ها و ارزش ها و گرایش به راحت طلبی و تجمل گرایی است. غفلت از مقصد، مایه توقف نهضت و جدایی دین از سیاست و انحراف عمده از آرمان های انقلاب می گردد. غفلت از ملت، به فکر محرومان نبودن و فریب کارگزاران برای مصالح شخصی و نه مصالح امت، از عوامل تضعیف انقلاب است. انحراف فرهنگی و اخلاقی نیز از دیگر آسیب های انقلاب به شمار می آید؛ چرا که رواج شهوترانی و فساد اخلاقی در جامعه و به ویژه در دانشگاه ها، و نیز نفوذ فرهنگ بیگانگان در جامعه و ترویج روزافزون فرهنگ فاسد استعماری در میان جوانان، موجب می شود که مردم از آرمان های انقلاب غافل شوند و دیگر به فکر مبارزه با استبداد و استعمار نباشند.
اختلاف و تفرقه
یکی از آسیب های انقلاب، بروز اختلاف و تفرقه در میان نیروهای انقلابی، و نیز جدایی بین دولت و ملت است. ایجاد تفرقه بین اقشار مختلف ملت و گسترش اختلاف های جزئی، راهی برای بازگشت بیگانگان و استعمارگران است. در این زمینه، باید به توطئه اتحاد نیروهای نفاق و سیاست باز برای ایجاد اختلاف بین ملت و روحانیت، تشیع و تسنن و نیز ایجاد تفرقه بین دانشگاه و حوزه، روحانی و دانشجو و به طور کلی، جناح بندی ها و گروه بازی ها و ایجاد تفرقه میان مبارزان اسلامی، توجه خاص مبذول داشت. 
بی تفاوتی سیاسی
دلسردی و کنار رفتن افراد انقلابی از صحنه پس از وقوع انقلاب، از آسیب های انقلاب است. توده های مردم باید از بی تفاوتی و دلسردی به نهضت، پرداختن به گرفتاری های شخصی و عدم پاسداری از ثمرات انقلاب و خون شهیدان دوری کنند. ضعف در برابر مشکلات و عدم دخالت اقشار جامعه در مسایل سیاسی، نظارت نکردن ملت بر کارهای مسئولان مملکت و عدم گوشزد اشتباهات آنان، از دیگر آفات انقلاب اسلامی است. باید توجه داشت که یأس، از لشکریان شیطان است و افراد انقلابی نباید ناامیدی را به خود راه دهند؛ بلکه باید به مشارکت سیاسی و حضور در صحنه توجه خاص مبذول دارند. اگر زندگی تجملاتی و روحیه زیاده طلبی در میان عناصر انقلابی فزونی گیرد، دفاع از انقلاب و ارزش ها ضعیف شده، انقلاب به راحتی شکست می خورد. 
خودباختگی در مقابل فرهنگ غرب
مهم ترین آفت انقلاب اسلامی، پدید آیی ضعف روحیه مردم در اثر تبلیغات سوء و منفی غرب بر ضد انقلاب است. ابر قدرت ها با به کارگیری دستگاه های تبلیغاتی و دروغ پردازی بر ضد ملت ایران و کوچک جلوه دادن مسایلی که به نفع ایران است و نیز با جلوه دادن محیط ایران به عنوان محیطی متشنج و نامتعادل، سعی در دلسرد کردن ملت مسلمان ایران دارند. از این رو، نباید از توطئه ها و ناتوانی در برخورد با رسانه های استعماری جهان ترسید. باید دستگاه های تبلیغاتی جمهوری اسلامی، از سستی در پاسخ گویی به تبلیغات مسموم شرق و غرب بر حذر بوده، در مقابل اقدامات استعمارگران در مبارزه با انقلاب اسلامی ایران و اسلام و انحراف آن، هوشیار باشند.
سوء مدیریت
یکی از آفت های انقلاب اسلامی، ضعف فکر و عمل است که از دخالت های نابه جای مجموعه های دولتی و گروه های سازنده در امور دولت و نیز رخنه و نفوذ عناصرضد انقلاب، بی تفاوت، فاسد و ناسالم در ادارات و ارگان ها سرچشمه می گیرد. به تعبیر امام خمینی رحمه الله اینان غده های سرطانی هستند که برای صحت جامعه باید بیرون آورده شوند. بنابراین، باید مدیریتی صحیح و قابل، بر امور دولتی و اداری و نیز مسئولان و دست اندرکاران جمهوری اسلامی نظارت داشته باشد و از تکرار خطاهای جزئی که به منافقان و استعمارگران بهانه می دهد، بر حذر بود. رخنه و نفوذ افراد فرصت طلب در درون نهضت، از آفت های بزرگ آن است. سوء مدیریت و عدم اجرای مدیریتی صحیح بر مسایل جاری کشور، زمینه را فراهم می کند تا افراد فرصت طلب، در جامعه و افکار عمومی نفوذ کنند و زمینه های تضعیف انقلاب را فراهم آورند. 
وابستگی 
یکی از مهم ترین آفت های انقلاب، وابستگی فکری و از دست دادن استقلال فکری است. باید تفکر وارداتی از خارج را به دست فراموش سپرد و در مقابل استعمار هوشیار بود؛ چرا که هجوم تبلیغاتی ابرقدرت ها و استعمار گران به ایران، جدّی است. وابستگی اقتصادی و نظامی به خارج، موجب تلف شدن و از بین رفتن ذخایر ملی توسط قدرت های مجهز و عدم استفاده از این قدرت خدادادی است. در این مورد، مسئولان باید از استخدام مشاوران خارجی که موجب اتکای به دیگران می شود، بر حذر باشند. اندیشه های بیگانه که موجب وابستگی انقلاب به بیگانگان می شود، ممکن است از راه دشمنان یا دوستانی که مجذوب آرای غرب شده اند، به داخل افکار داخل نفوذ کند و برحسب انحطاط جامعه را فراهم آورد. 
تحریف تاریخی آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی
از عواملی که در شمار آفت های انقلاب می توان از آن یاد کرد، تحریف تاریخی آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی است. بایدنسل های آینده را بیدار نگه داشت و به فرموده امام خمینی رحمه الله باید این نهضت را ثبت کنیم تا سرمشق جوامع و نسل های آینده گردد. برای بیداری نسل های آینده و جلوگیری از غلط نویسی مغرضان و کج اندیشان که می خواهند این انقلاب را به ورطه نابودی بکشانند، لازم است نویسندگان متعهد بادقت تمام، به بررسی تاریخ این نهضت اسلامی بپردازند و قیام ها و تظاهرات مسلمانان ایران را در شهرهای مختلف، با تاریخ و انگیزه آن ثبت نمایند تا مطالب اسلام و نهضت روحانیت، سرمشق جوامع و نسل های آینده شود. 
محبوس ماندن انقلاب در کشور
یکی از آفات انقلاب، عدم صدور و محبوس ماندن آن در درون کشور است. استعمارگران با درک خطر صدور انقلاب اسلامی، در جلوگیری از نفوذ شعله های نهضت انقلابی به مراکز وابسته به خود می کوشند و خواهان سرکوب مرکز و مبدأ جنبش، یعنی ایران برای کنار نشستن جاهای دیگر هستند. ابرقدرت ها با قرار دادن حکومت ها و مهره های وابسته و ضد دین در منطقه چون اسرائیل، در راه مبارزه با اسلام و ایران، و نیز برانگیختن و تشویق حکومت های منطقه، برای سرکوب انقلاب و ایجاد جنگ و اغتشاش توسط عوامل دست نشانده خود،خواهان مبارزه با صدور انقلاب هستند. از این رو، باید بر صدور ارزش ها و آرمان های نهضت، در عین آسیب شناسی انقلاب دقت خاص مبذول داشت. 
دستاوردهای انقلاب اسلامی
دستاوردهای جهانی
حوزه سیاست
یکی از دستاوردهای بزرگ و اعجاب برانگیز انقلاب اسلامی ایران در سطح جهان، شکستن ابهت پوشالی قدرت های شرق و غرب و تحقیر آنان، به ویژه استکبار غرب به سرکردگی آمریکاست. از دیگر دستاوردهای جهانی انقلاب در حوزه سیاست، می توان به شکستن نظام دو قطبی و ایجاد قدرت و قطب سوم در جهان، قدرت و عزّت یافتن ایران در دنیا و منطقه و پذیرفتن این حقیقت از سوی ابرقدرت ها، افشای چهره واقعی کشورهای غربی و آمریکا که به دروغ، مدعی دموکراسی و دفاع از حقوق بشر بودند و نیز افشای چهره واقعی کشورهای مدعی حکومت اسلامی اشاره کرد.
حوزه دین
انقلاب اسلامی ایران به جهانیان ثابت کرد که دین، جدای از سیاست نبوده؛ بلکه این دو، پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند. اثبات توانایی قدرت اسلام برای به دست گرفتن حکومت، اثبات توانایی روحانیان در رهبری و هدایت انقلاب و اداره حکومت، از انزوا در آمدن اسلام و مذهب تشیع و احیای آن در سطح جهانی، و نیز ایجاد زمینه های وحدت بین شیعه و سنی، از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه دین است. با پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی رحمه الله ، نقش تعیین کننده روحانیان در هدایت انقلاب و سپس اداره آن به خوبی روشن شد. انقلاب ایران در حقیقت موجب احیای مجدد اسلام در سراسر جهان گردید و با اختلاف افکنی دشمنان در بین مذاهب اسلامی مقابله کرده، زمینه های وحدت اسلامی را فراهم آورد. 
حوزه مسلمانان و مستضعفان جهان
از دستاوردهای انقلاب در حوزه مسلمانان و مستضعفان جهان، بیداری ملت های مسلمان و مظلوم جهان و جرئت مبارزه یافتن آنهاست. جهانی کردن مبارزه با رژیم اشغالگر قدس، از دیگر اقدامات انقلاب اسلامی ایران بوده است که درتعیین جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، شش ماه پس از پیروزی انقلاب توسط امام خمینی رحمه الله تبلوری خاص یافت. تأثیرگذاری معنوی انقلاب اسلامی بر نهضت های اسلامی و مردمی، تقویت روحیه معنوی و اعتقادی مردم مسلمان و مبارزان، و نیز توجه دادن به ارزش ها، از مهم ترین و اصلی ترین عوامل موفقیت رزمندگان ایرانی در هشت سال دفاع مقدس بود. همین مسایل معنوی و ارزشی، توشه ارزشمندی برای انقلابی ها و نهضت های اسلامی و آزادی بخش جهان به شمار می آید.
دستاوردهای داخلی
حوزه سیاست
استقلال سیاسی و رهایی از وابستگی به غرب
از ویژگی های بارز و بدون تردید رژیم پهلوی، وابستگی این رژیم به غرب و نداشتن استقلال سیاسی بود. وابستگیِ اصلی وجودی رژیم پهلوی به غرب، پیروی رژیم پهلوی از سیاست های غرب، نیاز به موافقت غرب برای تصمیمات کلان کشور، تعیین مقامات رژیم از سوی آمریکا و غرب، و نیز سرسپردگی مقامات کشور به غرب و آمریکا، از جمله مصادیق و جلوه های بارز وابستگی رژیم پهلوی به غرب و نداشتن استقلال سیاسی آن رژیم است. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، لکه ننگ وابستگی به غرب و آمریکا از دامان کشور زدوده شد و استقلال سیاسی به ارمغان آمد. کشور، استقلال واقعی خود را بازیافته و رشته های وابستگی به آمریکا از هم گسست. یکی از سیاست های اصولی و مهم انقلاب اسلامی ایران در زمینه سیاست خارجی از ابتدای انقلاب، تأکید بر همین استقلال و نفی وابستگی به هر دو ابرقدرت شرق و غرب بوده است.
برخوردار شدن از قانون اساسی مترقی و قوی
قانون اساسی، چارچوبی کلی و اساسی است که دیدگاه ها و سیاست های بنیادین هر کشور را بیان می کند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، یکی از دستاوردهای کلیدی و بنیادی انقلاب به شمار می آید. این دستاورد که خود منشأ دستاوردهای دیگری بود، تنها چند ماه پس از پیروزی انقلاب و حتی قبل از اینکه انقلاب یک ساله شود، کلیه مراحل تدوین و تصویب خود را گذراند که خود این مسئله، بسیار شگفت انگیز می باشد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نظام سیاسی مبتنی بر آن، امروز به عنوان دستاورد انقلاب اسلامی و تجسّم مقبولی از نظام سیاسی، و آخرین مرحله تحوّل اندیشه های سیاسی در جهان اسلام تلقی می گردد و با بازتاب گسترده ای که انقلاب اسلامی در میان مسلمانان و مستضعفان جهان یافته است، به زودی این اندیشه و طرح سیاسی اسلام، به عنوان نظریه ای سازنده و رهایی بخش و زیر بنای تحولات سیاسی عمیق در منطقه مطرح می گردد.
ایجاد حکومت مردمی
تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مردم نقشی در تعیین سرنوشت خود نداشتند،ولی به برکت پیروزی انقلاب، به این سیاست و بینش پایان داده شد. این دستاورد بزرگ انقلاب، موجب گردید تا مردم نقش اصلی و تعیین کننده ای در مهم ترین ساختارهای حکومتی، وضع قوانین و همه پرسی ها و نیز اداره کشور داشته باشند. در طول دوران مبارزه و پس از پیروزی انقلاب، مخاطب و همراه اصلی امام،توده مردم بودند. پایه اسلامی و پایه جمهوری، یکی از هنرهای بزرگ و اعجاب انگیز امام و انقلاب اسلامی و قانون اساسی ایران است و به عبارتی، تلفیق و ترکیب اسلامیت نظام با جمهوریت آن، که در عین وفاداری به اسلام، نقش مردم نیز در آن حفظ شده است.
اتکا به مردم در حل مشکلات سیاسی
هر حکومت و دولتی برای مقابله با معضلات بزرگ و حل مشکلات اساسی خود، نیازمند تکیه گاهی محکم و مشکل گشاست. حکومت های بزرگ جهان، به توان و قدرت استعماری و سازمان های اطلاعاتی و نیروهای نظامی و نیز امکانات اقتصادی خود و در صورت لزوم به تبلیغات، حیله ها و فریب ها متوسل می شوند. حکومت ها و دولت های وابسته به آنها مانند رژیم پهلوی نیز در حل مشکلات مهم خود، دست به دامن دولت های ارباب و حامی خود می شوند. به برکت پیروزی انقلاب، این دستاورد ارزشمند به دست آمد که حکومت و دولت برای حل مشکلات مهم خود، به مردم متکی باشد و از آنان کمک بگیرد. تجربه عملی 25 سال گذشته نیز نشان داد که دولت و حکومتی که متکی به مردم است در رفع بحران ها و حل معضلات و مشکلات مهم نظام، توفیق فراوانی به دست می آورد.
حوزه قانون گذاری
اقتدار مجلس
در دوران رژیم پهلوی، دو مجلسِ کشور، مجالسی ضعیف، ذلیل و ناتوان بودند. این ضعف و ناتوانی، علت های مختلفی داشت. ضعیف و ترسو بودن نمایندگان مجلس که فاقد شخصیت و شجاعت لازم برای ایفای وظیفه نمایندگی بودند و نیز نبود آزادی، عدم مخالفت نمایندگان با نظر شاه در مورد قانون گذاری یا امور اجرایی کشور، از عوامل این ضعف و ناتوانی بود. پس از پیروزی انقلاب، تغییرات بنیادین در ساختار قانونی و عملکردی مجلس صورت گرفت؛ تغییراتی که موجب ایجاد اقتدار و قدرت لازم برای مجلس شده، حق دخالت در عموم مسایل کشور را برای نمایندگان به دنبال داشت و می بینیم که پس از انقلاب، نمایندگان مجلس، عملاً در بیان نظرات خویش در ایفای وظیفه نمایندگانی، آزاد بوده اند. 
لزوم اسلامی بودن مصوبات مجلس
یکی دیگر از دستاوردهای مهم انقلاب، لزوم اسلامی بودن مصوبات مجلس است. در دوران رژیم پهلوی، نمایندگان مجلس هیچ گونه تعهدی در این زمینه نداشتند و مقررات فراوانی در مخالفت با احکام شرعی تصویب می نمودند. برخی از این مقررات نیز که به بیگانگان می پرداخت، بسیار خفت بار و ننگین بود. سیاست رژیم پهلوی، سیاستی دین ستیزانه و غیر اسلامی بود که مراجع تقلید و عالمان اسلام و مردم مسلمان و متدین ایران، آن نمی پذیرفتند. پس از انقلاب، از شرایط اساسی اسلامی کردن نظام و مصادیق حاکمیت بخشیدن به احکام نورانی قرآن، این بود که قوانین مخالف شرع به تصویب نرسد. امروز امت اسلامی، به یکی از آرزوها و اهداف انقلاب خود، یعنی حاکمیت اسلام بر قوانین مملکتی در حوزه های مختلف رسیده است. در واقع دست یابی به این هدف، یکی از جلوه ها و نمادهای اسلامی بودن نظام را به نمایش می گذارد. 
حوزه قضایی
پاکسازی قوه قضاییه
پیش از انقلاب و در دوران رژیم منحط پهلوی، مدیریت و پست های کلیدی قوه قضاییه، در دست افرادی فاسد و وابسته به دربار و صاحبان قدرت و نفوذ بود. افرادی که تمام همّتشان، ثروت اندوزی، فساد و فحشا و ظلم و تعدی به حقوق مردم محروم و مستضعف بود. با وجود چنین افرادی در قوه قضاییه و دادگستری، راه برای ورود قاضیان فاسد و بی تعهد باز شده، جان و مال و ناموس مردم، به دست قضات ناپاک و نالایق افتاده بود. پیروزی انقلاب اسلامی، دوران حاکمیت و تصدی ظالمانه و نامشروع آنان را پایان داد و دستگاه قضایی را از لوث وجود آنان پاک نمود. از یک سو، قاضیان فاسد و نالایق تصفیه شدند و از سوی دیگر، مقامات بلند پایه فاسد قوه قضاییه، جای خود را به مجتهدان با تقوا و عادل دادند. 
اصلاح و اسلامی شدن قوانین جزایی
قوانین جزاییِ قبل از انقلاب که به پیروی از حقوق کیفری فرانسه و برگرفته از قوانین آنها بود، با مقررات و احکام شرعی هماهنگی نداشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به اینکه یکی از اهداف و آرمان های مهم انقلاب، حاکمیت بخشیدن به اسلام و احکام آن در کلیه ابعاد زندگی سیاسی ـ اجتماعی، و نیز قوانین و مقرارت کشور بود، تلاش زیادی صورت گرفت تا هر چه سریع تر قوانین جزایی، اصلاح شده، مطابق با موازین اسلامی و احکام نورانی قرآن تنظیم گردد. با تصویب و حاکم شدن قانون مجازات اسلامی، برخی از مواد و اصول قوانین جزاییِ قبل که با احکام اسلامی تعارض نداشت، همچنان باقی ماند، ولی بسیاری از مواد قانونی که مخالف موازین اسلامی بود، حذف گردید و احکام و ضوابط اسلامی همانند حدود، قصاص، دیات و تعزیرات جای گزین آن شد.
اجرای احکام و حدود الهی
سال های طولانی در کشور عزیز ما، چه در دوران پهلوی و چه قبل از آن، از اجرای احکام و حدود الهی خبری نبود. احکام و دستورات صریح قرآن کریم و سنّت نبوی و ائمه اطهار علیهم السلام را کنار گذاشته بودند و احکام و مقررات ساخته دست بشر و به ویژه غربی ها، به آن ترجیح داده شده بود. به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، به این دوران تلخ پایان داده شد. بعد از انقلاب، افزون بر اینکه احکام و حدود الهی در قوانین وارد شد، در عمل نیز به اجرا در آمد. به میمنت انقلاب اسلامی، فصل دیگری از اجرای دستورات و فرمان های الهی و قرآن کریم در جامعه اسلامی آغاز گردید. پس از گذشت سال های طولانی، در این مملکت، احکام و حدود الهی در مورد مجازات مجرمان، از محدوده کلاس ها و درس و بحث حوزه های علمیه خارج شد و به مرحله اجرا درآمد. 
حوزه دین و فرهنگ
حاکمیت ولایت فقیه
یکی از ویژگی های بارز و مشخصه های مهم حکومت اسلامی، وجود ولایت فقیه در رهبری و رأس جامعه می باشد و بدون آن، حکومت اسلامی مفهومی ندارد. امروز یکی از محورهای عمده مخالفت استکبار غرب، به ویژه امریکا و صهیونیسم با انقلاب اسلامی ایران، مخالفت شدید آنها با اصل ولایت فقیه است. این مخالفت کینه توزانه آنها، خود دلیلی گویا بر حقانیت این اصل و تأثیر آن در مبارزه با استکبار و استثمار است. این ولایت فقیه است که با انحرافات مقابله کرده و نظام اسلامی را از گرفتار شدن به انواع کج روی ها باز می دارد. از این رو، زنده شدن این اصلِ فراموش شده و حاکمیت یافتن آن در حکومت کشور عزیز ما، دستاورد بسیار مهم و ارزشمندی از بوستان دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران به شمار می آید.
وحدت بین حوزه و دانشگاه
رژیم پهلوی، در راستای سیاست دین ستیزی خود، تلاش زیادی برای ایجاد جدایی و شکاف بین حوزه و دانشگاه داشت و بالاتر این، به دنبال ایجاد عداوت و دشمنی متقابل بین حوزه و دانشگاه بود. این رژیم باآگاهی از نقش سازنده حوزه ها در دانشگاه و وحدت بین آن دو، و خطر این وحدت برای پایه های سلطنت، سعی می کرد از ابتدا این دو به هم نزدیک نشوند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به جدایی و کینه و عداوت بین دانشگاه و حوزه، و دانشجو و روحانی پایان داده شد و اختلاف، به نزدیکی و دوستی با یکدیگر تبدیل شد. 
خودباوری فرهنگی
یکی از دردها و رنج های اساسی اجتماعی، در دوران رژیم پهلوی، درد خودباختگی فرهنگی بود. آنها فضایی به وجود آورده بودند که مردم می پنداشتند ایرانیان از نظر فرهنگی حقیر و بی محتوا هستند و برعکس، غرب دارای فرهنگ شایسته و مترقی و برتر است و مردم ضرورتا باید پیرو آن فرهنگ باشند. این خودباختگی فرهنگی و غربزدگی، در همه جای کشور اعم از دانشگاه ها، مدارس، ادارات، اجتماع، خانواده، کارخانه ها، مؤسسات و سازمان ها حاکم بود. پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، به این دوران حقارت بار و خودباختگی فرهنگی پایان داد و مردم رشید ایران، با رهبری ها و هدایت های روشنفکرانه امام امت، بر خودباوری فرهنگی رسیدند. ملت ایران به این رشد و آگاهی دست یافتند که خود باختگی فرهنگی، زمینه و ریشه بسیاری از وابستگی ها و مفاسد است و از این رو، تکیه به فرهنگ خودی و اسلامی را عمیقا باور کردند. 
ایحاد تحولات روحی در مردم و مخصوصا جوانان
یکی از دستاوردهای شگفت انگیز انقلاب اسلامی، ایجاد تحول روحی و فکری در توده مردم کشور و به ویژه جوانان و گرایش آنان به مذهب است. این تحول و دگرگونی روحی، از این نظر بیشتر اهمیت دارد که به رغم اینکه مردم، سال های طولانی در محیط فاسد دوران طاغوت زندگی می کردند و در تمامی عرصه های زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و اداری، در معرض هجوم انواع تبلیغات و نیز مفاسد اخلاقی و اعتقادی رژیم بودند، با این حال به برکت انقلاب اسلامی ایران، تحول اساسی در اعماق وجودی آنان رخ داد و به آن همه مفاسد اخلاقی پشت کردند وراه نوینی برگزیدند. مردمی که سال ها از مذهب و اعتقادات دینی کنار زده شده بودند، ناگهان و با پیروزی انقلاب اسلامی، متدین و مذهبی شدند و این تحول در خانه ها چشم گیرتر از جاهای دیگر بود. 
ایجاد معنویت، ایثار و شهادت طلبی
مفاهیم و اصطلاحات معنویت، ایثار، جهاد و شهادت، پدیده هایی نامفهوم، غریب و بیگانه در رژیم پهلوی بودند. محیط غرق در فساد و شهوات رژیم پهلوی، هواهای نفسانی را بر عقل ها و قلب ها غلبه داده و حاکم کرده بود. به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و در اثر تغییر ارزش ها و تحولات جوانان، دستاورد بزرگ دیگری به دست آمد و آن، به وجود آمدن روح معنویت و ایثار بین مردم، به ویژه جوانان عزیز کشور بود. جوانان این مرز و بوم، اعم از پسر و دختر، نه تنها به محیط فاسد پهلوی پشت پا زدند؛ بلکه با تحولی که در آنان به وجود آمد، انسان هایی وارسته و پرهیزگار گردیدند که معنویت، ایثار، شهادت و شهادت طلبی در اعماق وجود آنان نفوذ کرده بود. 
فرهنگ نماز
یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی، توسعه و تقویت فرهنگ نماز و نمازخوانی، و نیز برگزاری گسترده نماز جماعت است. قبل از انقلاب و در دوران رژیم دین ستیز پهلوی، به علت اینکه آن رژیم از اساس با اسلام و مبانی آن مخالف بود و به مظاهر آن و واجبات دینی روی خوش نشان نمی داد، محیط اجتماعی به گونه ای فراهم شده بود که نه تنها به فریضه نماز اهمیت داده نمی شد، بلکه با ایجاد جوّ و فضای ضد اسلامی، مردمِ نمازخوان در مجامع عمومی نیز، مورد تمسخر و توهین قرار می گرفتند. به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، روح و جوّ عمومی جامعه در مورد نماز به کلّی دگرگون شد. در دوران رژیم پهلوی، مساجد نیز مغضوب بودند و عمدتا حالت خمود و جمود داشتند. اما با پیروزی انقلاب، مساجد جایگاه اصلی خود را یافتند و فعالیت و نقش آنها، توسعه بسیار زیادی یافت.
حوزه مسایل اجتماعی و اخلاقی
تحول در تولید فیلم ها و نمایش در سینماها
سینماها یکی از محیط های فاسد و ضد اخلاقی دوران رژیم پهلوی به شمار می آمد و فساد اخلاقی، در سینماها بیش از رادیو و تلویزیون بود. حتی فساد فیلم ها به حدی رسیده بود که ناگزیر بودند تماشای آن را به ظاهر برای اشخاص کمتر از هیجده سال ممنوع کنند. پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به این مفسده پایان داد و نمایش فیلم های خلاف اخلاق را از سینماها حذف کرده و از بین برد. امروز به برکت انقلاب اسلامی، فیلم های سالم و مفید زیادی در سینماها به پرده نمایش در می آید و از آن مفاسد، خبری نیست. البته حاکمیت سال های طولانی فیلم های فاسد بر پرده سینماها، موجب شده بود حتی نام سینما و این هنر به بدی در ذهن ها باقی بماند، تاجایی که پس از پیروزی انقلاب، مردم چندان تمایلی به رفتن به سینما از خود نشان نمی دادند، اما انقلاب و تحولات سینماها، به مرور زمان اذهان عمومی را تغییر داد.
تحول در رسانه ملی
از میان رسانه های جمعی، رادیو و تلویزیون و به ویژه تلویزیون از اهمیت و تأثیرگذاری بیشتری برخوردار است. در دوران رژیم پهلوی، از این رسانه مهم در راه منفی و تخریبی آن و در راستای اهداف پلید ضد اسلامی رژیم استفاده می شد. وضعیت فاسد رادیو و تلویزیون در رژیم پهلوی به گونه ای بود که برای افراد دین دار و مذهبی، داشتن تلویزیون مقدور نبود؛ زیرا به علت گستردگی و فراگیری فساد در همه برنامه ها، قابلیت استفاده صحیح از آن میسر نبود. پیروزی انقلاب اسلامی، به این وضعیت اسفناک و تأسف بار خاتمه داده و موجب از بین رفتن تبعات و پیامدهای فاسد و منحرف آن شد. امروز به برکت انقلاب، نه تنها مفاسد و انحرافات مذکور از بین رفت؛ بلکه رادیو و تلویزیون با ارائه برنامه های سازنده و مفید در راه رشد و تعالی مردم، به ویژه نسل جوان گام های مؤثری برداشته است. 
تحول در محتوای مجلات، روزنامه ها و کتابها
فساد رژیم پهلوی، در همه ابعاد و حوزه ها ریشه دوانیده بود. مجلات، روزنامه ها و کتاب ها نیز یکی از همین حوزه ها بود که غرق در فساد و تباهی بودند. فساد اخلاقی در مجلات بسیار چشم گیرتر و متنوع تر از روزنامه بود. کتاب های زیادی در زمینه های مختلف هنری، اجتماعی، تاریخی و داستانی چاپ می شد که بسیار کم محتوا و بی ارزش بودند و این در حالی بود که با چاپ و انتشار کتاب های پرمحتوای اسلامی در موضوعات گوناگون مخالفت می شد. سیاست حکومت پهلوی، حمایت از کتاب های ضد اخلاقی و ضد اسلامی بود. به برکت انقلاب اسلامی ایران، نه تنها کتاب های فاسد، ضد اخلاقی، ضد اسلام و نیز روزنامه ها و مجلات فاسد برچیده شد؛ بلکه تحول چشم گیری در محتوای ارزشی کتاب ها، مجلات و روزنامه ها و همچنین افزایش شمارگان آنها صورت گرفت. 
حوزه خاص بانوان 
ایجاد تحول روحی در زنان
از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، ایجاد روحیه شجاعت، فداکاری، شهید پروری و نیز تحولات روحی و فکری عمیق و گسترده بین زنان این مرز و بوم است. پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحول روحی و فکری عظیمی را در زنان و دختران به وجود آورد و آنان را از موجودی ضعیف، ترسو و گرفتار ظاهر و لباس و آرایش، به انسان هایی شجاع، فداکار، شهیدپرور، مقاوم، صبور، فعّال و خدمتگزار تبدیل کرد و نقش واقعی آنان را در محیط خانوادگی و اجتماعی به ایشان آموخت. صبر و استقامت بی نظیر مادران و نو عروسان در برابر شهادت فرزندان و شوهران جوان خویش و خم به ابرو نیاوردن در مقابل چشمان نظاره گر دشمنان انقلاب، از دیگر نشانه های تحولات روحی و فکری ایجاد شده در زنان ایران اسلامی می باشد. 
افزایش حضور دختران و زنان در مراکز علمی
یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در مورد بانوان و دختران، اهمیت دادن به حضور آنان در مراکز علمی و پژوهشی است. تا سال 1355 مجموع زنان دارای تحصیلات عالی 830/47 نفر بوده اند، اما بیست سال بعد، یعنی در سال 1375 این رقم به 609/393 نفر افزایش یافت. روند رشد تعداد دانشجویان زن در مقاطع تحصیلی مختلف در طی سال های پس از 1375 نیز همچنان ادامه داشته است.
حوزه اقتصاد
حمایت از تولیدات داخلی
از دیگر پیامدهای اجتناب ناپذیر وابستگی رژیم پهلوی به غرب به ویژه آمریکا، توسعه و گسترش واردات بی رویه از خارج بود. کشورهای غربی و آمریکا، از وابستگی و اتکای رژیم پهلوی به آنها سوء استفاده کرده، فروش انواع کالاهای خود را به رژیم تحمیل می کردند. صرفا طی پنج سال، میزان واردات کالا از آمریکا از 22 میلیارد دلار در سال 1350، به 158 میلیارد دلار در سال 1354، یعنی بیش از هفت برابر رسید. در سال 1356، تولید متوسط روزانه نفت در حدود 000/800/5 بشکه بود که پنج میلیون بشکه آن در بازارهای جهان به فروش می رسید و پس از عربستان، ایران دومین صادر کننده نفت جهان به شمار می آمد. قسمت اعظم از درآمد نفت، صرف واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی می شد. حمایت از تولیدات داخلی در طی سال های پس از انقلاب، به رشد ابتکارات، خلاقیت ها و سازندگی های فراوان در زمینه های مختلف از قبیل مخابرات، صنایع نفتی، سدسازی، پترو شیمی و... انجامید.
تحول چشم گیر در گازرسانی
تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها پنج شهر کشور از لوله کشی گاز بهره مند بودند که این شهرها نیز عمدتا در مسیر خط لوله سراسری قرار داشتند. در این دوران، هدف عمده از تولید گاز، صادرات بود. در سال های پس از پیروزی انقلاب و در طی سال های 1367 تا 1374، این میزان افزایش یافت. در سال 1379، تعداد شهرهای تحت پوشش سیستم گازرسانی، به 379 شهر رسید؛ یعنی 76 برابر شده است. شبکه گذاری گاز طبیعی در کشور، تا پایان دوره رژیم پهلوی دو هزار کیلومتر بوده که در سال 1379، به 59 هزار کیلومتر افزایش یافته؛ یعنی سی برابر شده است. میزان انشعاب گاز طبیعی در سال 1357 یعنی پایان دوران رژیم پهلوی 879/51 مورد بود که در سال 1379، به 000/300/3 مورد افزایش پیدا کرده؛ یعنی حدود 62 برابر شده است.
اقدامات اساسی در کشاورزی
سهم تولیدات کشاورزی در تولید ملی که قبل از دهه 1340 بیش از چهل درصد بود، در سال 1354 به ده درصد کاهش یافت. در واقع وابستگی رژیم پهلوی به آمریکا و پیروی از سیاست های تحمیلی آن ها، وضعیت کشاورزی کشور را روز به روز در شرایط بدتری قرار داد. سهم تولیدات کشاورزی در تولید ناخالص ملی، از 4/8 درصد در سال 1356، به 5/19% در سال 1367 افزایش یافته است. امروز بیش از هشتاد درصد مواد غذاییِ بیش از شصت میلیون نفر در کشور تولید می شود. در سال 1377 تولیدات بخش کشاورزی بیش از سه برابر میزان تولیدات کشاورزی در سال زراعی 1355 بوده و در سال 1383 نیز ایران در تولید گندم به خودکفایی رسیده است.
سدسازی و تأمین آب
نظر به نقش و اهمیت آب در بخش شرب، کشاورزی، تولید نیرو و مهار سیلاب ها، پس از پیروزی انقلاب، تحول قابل توجهی در حوزه فن آوری و توان سدسازی کشور و نیز خود اتکایی به وجود آمده است. در دوران قبل از انقلاب، تنها سیزده سد ساخته شده بود، ولی پس از پیروزی انقلاب، به همت متخصصان داخلی کشور، 59 سد دیگر ساخته شد؛ یعنی بین سال های 1357 تا 1377، تعداد سدهای کشور بیش از 5/5 برابر شده است. افزون بر سدهای ساخته شده در دوران پس از انقلاب تا سال 1377، ساخت 68 سد دیگر نیز در دست اجراست. بزرگ ترین سد مخزنی کشور و خاور میانه، و ششمین سد طویل جهان، سد کرخه است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی احداث شده و هزینه آن در مقایسه با پیمانکاران خارجی، به یک سوم کاهش یافته است.
پتروشیمی
شروع صنعت پتروشیمی در ایران، به سال 1337 و تأسیس واحد کود شیمیایی مرودشت باز می گردد. در زمانی که صنعت پترو شیمی در جهان به سرعت در حال رشد بود، ایران به علت در اختیار نداشتن دانش فنی و حاکمیت حکومت غیر مردمی، از قافله رشد صنعت پتروشیمی عقب ماند. پس از انقلاب نیز سال های 1358 تا 1368، به عنوان سال های رکود و توقف در صنعت پتروشیمی به شمار می آید. اما بعد از این سال ها، با صرف 26/2 میلیارد دلار، توان تولید به 4/5 میلیون تن در سال رسید و تولید مواد پتروشیمی کشور، در سال 1375 تا مرز 5/10میلیون تن و در سال 1379 به بیش از سیزده میلیون تن رسید. صادرات پتروشیمی، از 29 میلیون دلار در پایان جنگ، به هشتصد میلیون دلار در سال 1379 رسیده است. امروز صنعت پتروشیمی با تولید 24 تن محصول در دقیقه و هشتاد نوع مواد، تأمین کننده، شش هزار کارخانه در سراسر کشور می باشد.
حوزه نظامی
قطع دخالت آمریکا در امور نظامی ارتش ایران
دخالت آمریکا در امور نظامی ایران، از نقاط ضعف ارتش شاهنشاهی بود که به عنوان لکه ننگی در تاریخ کشور و ارتش ایران به شمار می آید. در واقع آمریکا به نقش کلیدی ارتش ایران، چه برای حفظ رژیم پهلوی و چه به عنوان یک پایگاه و بازوی نظامی آمریکا در منطقه حساس و حیاتی خلیج فارس، و نیز یکی از حلقه های امنیتی و دفاعی در برابر اتحاد جماهیر شوروی سابق پی برده بود. از این رو، تلاش می کرد با قاطعیت و به هر وسیله ممکن، بر همه ارکان اساسی ارتش نظارت و تسلط لازم را داشته باشد. پیروزی انقلاباسلامی ایران، به این ننگ پایان داد و عزّت و افتخار دیگری برای ارتش و نظامیان ایرانی به ارمغان آورد. در دوران مبارزه، امام خمینی رحمه الله به عنوان یکی از اشکالات رژیم پهلوی به این مسئله اشاره کرده و می فرمود: «ارتش ما را یک ارتش غیر ملّی و متکی بر غیر تربیت کردند».
تأسیس بسیج و برکات آن
از دستاوردهای برجسته و مهم انقلاب، تشکیل ارتش گسترده اسلامی و مردمی، یعنی بسیج مستضعفان است. اسلامی بودن، مردمی بودن، حضور همه اقشار، اقوام و گروه های سنی در بسیج، و نیز شرکت زنان و دختران در بسیج، اخلاص و ایثار بسیجیان، حضور بسیج در همه جای کشور، و با انگیزه و فدارکار بودن و مسئولیت پذیری بسیج، از مهم ترین ویژگی های منحصر به فرد بسیج است که اهمیت آن را به عنوان یک دستاورد شگفت آور انقلاب، بیش از پیش نمایان می کند. دفاع از آرمان ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، بازوی کمکی برای ارتش و سپاه، نقش بازدارندگی در برابر تعرضات دشمنان، عامل ایجاد و حفظ امنیت در کشور، نیروی اصلی در سازندگی کشور و مبارزه با مفاسد سازمان یافته، نقش مهم و اساسی بسیج است که در گذشته و حال وجود داشته و به مرحله اجرا درآمده است و به صورت مستمر در آینده نیز وجود خواهد داشت. 
سپاه پاسداران و دستاوردهای آن
از دستاوردهای ارزشمند و مهم انقلاب، تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان بنیانگذار نظام می باشد. یکی از نقش های مهم سپاه، مبارزه قانونی با عوامل و جریان های خرابکار و برانداز است. سپاه پاسداران در عرصه دفاع مقدس، با توجه به در اختیار داشتن نیروهای مردمی و به ویژه بسیج، توانست نقش ویژه ای را به عهده بگیرد و به اعتراف دشمنان، از لحاظ روحی و عملیات گسترده و غافلگیرانه، پشت دشمن را بلرزاند. طراحی و ساخت سکوهای پرتاب موشک، قطعات اصلی بسیاری از بالگردها، انواع قایق های سبک تهاجمی، پرنده های بدون سرنشین، ناوچه و...، برخی از فن آوری ها و توانمندی های دفاعی سپاه به شمار می آید. سپاه پاسداران تا سال 1382، بیش از 1300 طرح بزرگ را در کشور اجرا کرده است.
و اینک ... 
اینک ماییم و انقلاب اسلامی که یادگار امام راحل رحمه الله است. ماییم و رهبری که در خروش و خلوص و درایت و صلابت، خلف صالح امام است. ماییم و نسلی نوپا که هم آماج فتنه هاست و هم ذخیره انقلاب. ماییم و یک جهان دشمن که در قالب نظام های استکباری شکل یافته است. ماییم و یک جهان دوست که در مبارزات ضد استکباری و حق طلبانه ملت های مظلوم، متجلی است و همه چشم به ام القریِ ایران دوخته اند. ماییم و جنگ فرهنگ ها در عصر حاضر و تلاش گسترده وهابیت آمریکایی بر ضد اسلام ناب محمدی و حالا چشم انقلاب باید تیزبین باشد، گوش انقلاب باید صدای ناصحان دل سوز و انتقادهای خیرخواهانه عاشقان دردمند را بشنود، دست انقلاب باید بیعت با امام و شهیدان را نشکند، پای انقلاب باید به بیراهه نرود و زبان انقلاب باید روح امید در پیکر مستضعفان جهان بدمد. به امید ظهور دولت یار.
کتاب شناسی
1. احمد امیدوار و دیگران، امام خمینی رحمه الله و انقلاب اسلامی؛ روایتی جهانی، سازمان عقیدتی سیاسی ناجا، تهران چاپ اول، 1379.
2. جلال الدین فارسی، فرهنگ واژه های انقلاب اسلامی، بنیاد فرهنگی امام رضا علیه السلام ، تهران، چاپ اول، 1374.
3. علی ذوعلم، جرعه جاری (سی مقاله پژوهشی پیرامون انقلاب اسلامی ایران)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، چاپ اول، 1377.
4. محمدرضا دهشیری، درآمدی بر نظریه سیاسی امام خمینی رحمه الله ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران، چاپ اول، 1379.
5. معاونت فرهنگی ستاد مشترک سپاه، 92 دستاورد انقلاب اسلامی، تهران، چاپ دوم، 1382.
زهرا رضائیان
منبع:
مجله گلبرگ، بهمن 1383، شماره 59 ، صفحه 73

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

ایمان حضرت ابوطالب رحمت الله

اصبغ بن نباته مي گويد: أميرالمؤمنين (ع) فرمودند: «بخدا قسم هرگز پدرم و جدم عبدالمطلب و هاشم و عبد مناف عبادت بت نکرده اند.» گفتند: «پس چه را عبادت مي کردند؟ فرمودند: به سوي کعبه نماز مي خواندند و بر دين ابراهيم و به آن متمسک بودند.

6 برکت عظیم صله رحم!!

كفر و فسق سبب سقوط حق خویشاوندى نمى‌شود، بلكه صله رحم در این گونه موارد نیز امرى پسندیده است و چه بسا موجب هدایت و نجات بستگان از گمراهى شود

نماز، سدی در برابر گناهان

نماز، سدی در برابر گناهان آینده است، چرا که روح ایمان را در انسان تقویت می‌کند، و نهال تقوی را در دل پرورش می‌دهد، و می‌دانیم که ایمان و تقوی، نیرومندترین سد در برابر گناه است.

راه جذب افراد

وقتی پوست دست یا صورت شما خشک و خشن می شود چه می کنی؟ سمباده می کشی؟ سوهان می کشی؟ سنگ پا می کشی؟ نه! چرا؟ چون این ها همه زبر و خشک و خشن اند و نه تنها پوست را نرم و لطیف نمی کنند، بلکه آن را زخمی و خونین هم خواهند ساخت به همین خاطر شما با پماد یا کرم که خود نرم و لطیف است با آن رفتار می کنید و پوست نیز نرمی و لطافت و طراوت خود را باز می یاید.

تا توانی مردم آزاری مکن!

اذیت و آزار دیگران، یکی از گناهان بزرگ و رذایل اخلاقی و بر هم زننده تعادل در زندگی فردی و اجتماعی است که در قرآن و حدیث توصیه های فراوانی نسبت به ترک آن وجود دارد.

الگوى ايمان وادب وشجاعت

يكى از بارزترين نمونه‌هاى كمال و اسوه‌هاى پاكى و مردانگى، حضرت «على اكبر (عليه السلام)» شهيد بزرگ حماسه عاشورا و فرزند بافضيلت سيدالشهدا (عليه السلام) است. سزاوار است كه از رهگذر آشنايى با شخصيت و ويژگى‌هاى اين جوان برومند و رشيد و با صلابت، از او درس جوان‌مردى و مقاومت و ايمان و ادب بياموزيم و نسلى را تربيت كنيم كه پوياى راه نورانى آن شهيد باشد.

قلّه ایمان و جهاد

سخن پیـرامون سـیمای امـیرالمؤمنین (ع) در قرآن با الهام از زیارت امام هادی (ع) در روز غدیر است. در این زیارت، حضرت امام هادی(ع) از مناقب بـرجسته امیرمؤمنان علی(ع) یاد فرموده و تکیه گاه حضرت قرآن کریم است. در این مقاله، با الهـام از این زیارت به دیـگر ویـژگی حضرت مولا علی(ع) از نگاه قرآن کریم می پردازیم.

رهایی از جدیدترین ورژن ناامیدی در میان مردم

این موضوع شده یکی از بلاها و ناامیدی های امروزی که خیلی از خانم های جوان و همسران جوان و حتی آن هایی که سال های سال است در آرزوی داشتن فرزند سالم به سر می برند را زجر می دهد ...

ده فجر

با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران، شاپور بختیار به عنوان تنها امید رژیم پهلوی، به عنوان نخست وزیر معرفی و باقی مانده بود.

دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران

پرداختن به دستاوردهای انقلاب اسلامی و تبیین هر چه بیشتر آن، از موضوعات مهم و ضروری در عصر حاضر است؛ از این رو، این مقاله در صدد است مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران را، از ابتدا تاکنون، تبیین نماید. پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران چیست؟ در پاسخ به این پرسش از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. مهم ترین یافتۀ این تحقیق این است که، برخلاف تبلیغات دشمنان نظام اسلامی، انقلاب اسلامی ایران، با وجود موانع و امکانات محدود، دستاوردهای چشم گیر و شگرفی را در عرصه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، فناوری، نظامی و امنیتی به دست آورده و جایگاه رفیعی را در منطقه و جهان کسب کرده است.