از زمستان پارسال تا زمستان امسال چه کرده اید؟

برچسپ ها: سال ، عمل ، زمستان ، پیشرفت ، رشد ، کرده ، گذشته ، امسال

Print Friendly and PDF

گاهی لازم است در روزهای زمستانی سال، به خودتان تلنگری بزنید و از خواب زمستانی بلند شوید و به رشد فردی و اجتماعی تان بپردازید و بیاموزید اگر از زمستان پارسال تا الان خواب بوده اید، لااقل یادبگیرید از امسال تا سال دیگر از نظر شخصیت فردی و اجتماعی بهبود یابید. 

 

از زمستان پارسال تا زمستان امسال چه کرده اید؟

می گویند در زندگی زمانی موفق می شوید که از اجرهایی که به سمت تان پرت می شود، خانه ای بسازید. فکر می کنید از زمستان پارسال تا زمستان امسال چند خانه ساخته اید و از چند شکست عبور کرده اید. چقدر خواسته هایتان را می شناسید و فکر می کنید با پایان یافتن زمستان و شروع سال  جدید به کدامیک از آنها خواهید رسید. اگر شما هم جزو آن دسته آدم‌هایی هستید که به رشد شخصیتی و درونی خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهند پس بهتر است در کنه ماجرا دقیق شوید و  از خود سوالاتی را بپرسید. ما در این مطلب به شما راهکار هم ارائه داده ایم. 

*آیا به آدم مثبت‌تری تبدیل شده‌اید؟

اگر سعی کنید پس از دل شکست‌هایتان خودتان را دوباره سرپا کنید و همواره از چارچوب ذهنی خواهان ترقی خود مراقبت کنید. این یعنی مثبت‌تر فکر کردن. با این تفاسیر آیا می‌توانید در یکسال گذشته خود نیمه روشن‌تر را به راحتی ببینید؟ یا اینکه خودتان را در حالی می‌بینید که به انحصار منفی بافی‌ها درآمده بودید؟

گاهی اوقات زندگی ناامیدانه و سخت به نظر می رسد. در این لحظات شما به توانایی های خودتان برای حل آن مشکل شک می کنید. حقیقت این است که همیشه یک راه برای غلبه بر مشکلات وجود دارد و افراد موفق این فکر را دائما در ذهن خود نگه می دارند

چگونه می توان مثبت نگر شد؟

مثبت نگری را تمرین کنید: اعمال شما تحت تاثیر افکار شما هستند، بنابراین اگر منفی نگر باشید، آینده روشنی پیش روی تان وجود نخواهد داشت. افراد مثبت نگر به بهانه هایی که به ذهن شان خطور می کنند، اعتقادی ندارند. آن ها از طریق مثبت نگری و پیدا کردن وجه مثبتی از هر مشکل، از این مطمئن می شوند که از نظر ذهنی آماده کسب موفقیت هستند.

رابطه تان را با افراد منفی نگر قطع کنید: شما به شدت تحت تاثیر محیط اطراف خود هستید. اگر وقت تان را صرف حضور در کنار افراد مثبت کنید، به احتمال زیاد این مثبت بودن به شما نیز سرایت خواهد کرد. از سوی دیگر اگر شما بیش از حد در کنار افرادی قرار بگیرید که مدام در حال گله و شکایت هستند، به سختی قادر خواهید بود افکار منفی را از ذهن خود دور کنید.

*آیا درباره نقاط قوت و ضعف خود بیشتر آگاه شده‌اید؟

اظهارنظر صادقانه درباره نقاط ضعف و قوت هر فردی می‌تواند یک چالش واقعی باشد. نه تنها صادق بودن حتی با خودمان کار دشواری است بلکه ما مخلوقاتی هستیم که در شرایط مختلف بر حسب اوضاع روحی‌مان، موقعیت و سایر دیگر فاکتورها رفتارهای متفاوتی از خود بروز می‌دهیم. شاید به همین دلیل باشد که باید با خودمان صادق باشیم تا دریابیم در چه موقعیت‌هایی می‌درخشیم و در چه شرایطی دچار ضعف می‌شویم.

راهکاری برای آگاهی از نقاط قوت

 با تهیه لیستی از نقاط ضعف و قوت می توانید، راحت تر فرصت‌ها و تهدیدهای زندگی شخصی تان را بشناسید. 

پرسش‌های زیر را در آن پاسخ دهید:

نقاط قوت:

- چه برتری‌هایی نسبت به دیگران داری؟ (به عنوان نمونه: مهارت، گواهینامه، تحصیلات یا ارتباطات…)

- چه کاری را بهتر از بقیه انجام می‌دهی؟

- چه منابعی در اختیار داری؟

- اطرافیانت (به ویژه رییست) چه نقاط قوتی در تو سراغ دارند؟

- بیشتر در مورد کدام یک از دستاوردهایت احساس غرور می‌کنی؟

- چه ارزشهای منحصر به فردی در درونت داری؟

آیا بخشی از یک شبکه هستی؟ یا عضوی از یک گروه که البته هیچ کس دیگری از اطرافیانت در آن عضو نیست! اگر این طور است توضیح دهید که چه افراد مهم و معروفی در آن گروه عضوند!؟ این سؤال‌ها را از دیدگاه خودتان و اطرافیانتان جواب دهید و لطفاً در انجام آن فروتنی و خجالت را کنار بگذارید و کاملاً بی طرف باشید.

نقاط ضعف:

- در مورد انجام چه کارهایی اعتماد به نفس لازم را نداری و لذا ترجیح می‌دهی انجامشان ندهی!؟

- اطرافیانت چه نقاط ضعفی در تو سراغ دارند؟

- آیا در مورد تحصیلات و مهارت‌هایی که کسب کرده ای کاملاً مستقل و مطمئن هستی؟اگر نه در کدام یک ضعف‌هایی احساس می‌کنی؟

- چه عادات منفی‌ای داری؟ (به عنوان مثال: تأخیر، شلختگی، عصبی مزاج، اضطراب…)

- آیا ویژگی‌های شخصیتی‌ای داری که موجب پسرفت در کارت می‌شود؟ (مثلاً باید هر چند وقت یک‌بار جلسه ای را اداره کنی اما از سخنرانی در جمع وحشت داری!)

این لیست را نیز از نقطه نظری درونی و شخصی و نیز از دید دیگران پر کن. آیا اطرافیان ضعف‌هایی می‌بینند که خودت از وجودشان آگاه نیستی؟ آیا همکارانت همواره در حال گوشزد مسائل اصلی هستند؟ واقع بین باش! قورباغه را قورت بده!

*آیا کشف کردید که واقعا چه چیزی در زندگی می‌خواهید؟

آنچه که شما واقعا در زندگی‌تان می‌خواهید با بالا رفتن سن تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال در سال‌های پایانی نوجوانی و در شروع دهه بیست زندگی بیشتر افراد به دنبال حضور در دانشگاه و طی کردن تحصیلات عالیه هستند. این هدف سپس به برخورداری از یک شغل مناسب تغییر می‌کند و بعد از آن خواسته افراد به بهره‌مندی از یک رابطه بلند مدت در قالب ازدواج و تشکیل خانواده منتقل می‌شود.

شما به شدت تحت تاثیر محیط اطراف خود هستید. اگر وقت تان را صرف حضور در کنار افراد مثبت کنید، به احتمال زیاد این مثبت بودن به شما نیز سرایت خواهد کرد

حالا با نگاهی به یکسال گذشته این موضوع را بررسی کنید که تا چه حد اهداف شما طی 12 ماهی که سپری کرده‌اید تغییر کرده‌اند. بعد از آن شاید باید به فکر اعمال تغییراتی باشید که شما را در مسیر رسیدن به رویاهایتان قرار بدهد. 

راهکاری برای فهمیدن خواسته ها در زندگی

برای اینکه بفهمید از زندگی چه می خواهید لازم است، به دنبال آموختن و تمرین روش های کنترل ذهن باشید و برای خودتان هدف هایتان را روشن کنید. 

*آیا در زندگی شخصی یا کاری‌تان به موفقیتی دست پیدا کرده‌اید؟

شما نباید همیشه برای پیشرفت‌های شخصیتی کردار پهلوانی از خودتان نشان بدهید یا کار ویژه‌ای بکنید. زمانی‌که تصمیم بگیرید از حاشیه امنیت بیرون بیایید، در واقع در همین مقطع به سمت مسیر درست حرکت می‌کنید. به چالش‌هایی فکر کنید که طی یکسال گذشته بر آنها غلبه کرده‌اید. آیا بر ترس‌هایتان غلبه کرده‌اید؟ یا جاه طلبی‌هایتان را دریافته‌اید؟ به هر حال هر موفقیتی که شما در زندگی‌تان به دست بیاورید نوعی تغییر شرایط زندگیست.

راهکاری برای دستیابی به موفقیت 

- گاهی اوقات زندگی ناامیدانه و سخت به نظر می رسد. در این لحظات شما به توانایی های خودتان برای حل آن مشکل شک می کنید. حقیقت این است که همیشه یک راه برای غلبه بر مشکلات وجود دارد و افراد موفق این فکر را دائما در ذهن خود نگه می دارند حتی اگر مشکلات به اوج خود برسد، آن ها بر این باورند که می توانند آن را حل کنند و قادر خواهند بود به اوج بازگردند و حتی بیشتر از قبل اوج بگیرند.

- گفتن «نه» و یا «بله» بلافاصله بعد از یک درخواست، امری بسیار بی ارزش است. برخلاف تصور رایج، این دو کلمه قدرت بسیار زیادی دارند و چگونگی استفاده از آن ها، تعیین می کند در زندگی شما چه اتفاق بیفتد. افراد موفق  به جای خشنودی دیگران بر اولویت های خودشان تمرکز می کنند. به همین دلیل آن ها به خوبی می دانند بسیاری از امور هستند که نیازی به بله گفتن به آن ها ندارند.

 

- اگر اجازه دهید نظرات منفی دیگران شما را فلج کند، به سختی احساسی خوب و حالتی شاد خواهید داشت. در حقیقت امور زیادی در فکر شما برای حرکت به سوی موفقیت و جود دارد که  نیازی به تایید دیگران برای انجام آن ها ندارید.


منابع: خبرآنلاین، همشهری تندرستی، دگرش

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

آغاز سال میلادی 2016

چرا ابتداي سال میلادی اول ماه ژانويه(january) است؟ چرا، آغاز سال میلادی، 25 دسامبر،

زیباترین عیدی در زیباترین عید

وقتی چیزی توی دلم بیفتد، وقتی چیزی فکر مرا مشغول کند اگر راه حل نیابم دیوانه می شوم گاه تا سر حد جنون پیش می روم، تا سر حد شکستن، و این بار ...

اسراف و زیاده روی های پایان سال

امام علی علیه السلام می فرماید: انسان حقیقت ایمان را درک نمی کند جز اینکه در وی سه خصلت باشد، دانایی در احکام دین، شکیبایی در مصیبت ها و خصلت سوم که مد نظر است، اندازه گیری خوب در معیشت است.

یک ماه برای یک سال

چه کنیم تا آثار و برکات ماه رمضان را در خود حفظ کنیم؟

با زلف تو قصه‌ای ست ما را مشکل

طولانی‌ترین شبِ سال در جمع شاعران پارسی‌زبان چگونه گذشت؟

هفت سین و هفتادهزار امید

در جست و جوی امید، باید سری به دیرینه جشن ها و اساطیر کهن هر ملت زد و با جستاری چند، به جایگاه امید در این فرهنگ های مصوّر پی برد. چرا که این جشن ها و اساطیر، عموماً پایان فصلی و یا آغاز دگرگونی ای را پاس می نهند. در میان تمام این جشن ها«نوروز» چیز دیگری است، که خاستگاه اصلی آن ایران است و از هزاره های دور، حکایتی است گفتنی که تا بدین روز نیز حرف هایی در دل خود نهان دارد. و تو آن قدر از او درمی یابی که بجویی!

نوروز در فرهنگ شیعه

نوروز یا روز نو، در همه تقاویم، در همه دوره ها و در میان همه فرهنگها، با اسامی گوناگون مطرح بوده و هست. گردش زمین به دور خورشید و پدید آمدن روز و شب و فصول سال و نیز حرکت ماه بر گرد زمین، بشر را به محاسبه واداشته و به طور طبیعی تقویم را پدید آورده است.

امام خمینی ثابت و استوار از آغاز تا پایان روز قدس، روز اسلام

همه باید بدانند که هدف دولتهای بزرگ از ایجاد اسرائیل، تنها با اشغال فلسطین پایان نمی پذیرد، آنها در این نقشه اند که ـ پناه بر خدا ـ تمامی کشورهای عربی را به همان سرنوشت دچار کنند.

عملی که کاستی هایمان را جبران می کند

آن گاه که انبیاء و اوصیای الهی با آن کارنامه درخشان عبودیت و بندگی این چنین ابراز فقر و کاستی در بندگی خالق خود دارند؛ تکلیف انسانهای ممکن الخطایی که به مراتب به عجز و کاستی بندگی خود واقف هستند روشن است. در این چنین فضایی است که هر انسان زیرک و آگاهی به دنبال راه چاره و وسیله ای برای جبران این نقص و کاستی در بندگی خود می گردد.

قهرمان علم و جهاد

شهید دکتر مصطفی چمران در اسفند 1311 متولد شد. ایشان دارای مدرک دکترا در رشته الکترونیک و فیزیک پلاسما، از دانشگاه برکلی کالیفرنیا بود. در سال 1349 به دعوت امام موسی صدر و مبارزه با صهیونیسم به لبنان هجرت کرد و گروه «امل» را تأسیس نمود. وی بعد از انقلاب از سوی امام خمینی(ره) به وزارت دفاع منصوب گشت و در دوره اول مجلس شورای اسلامی از سوی مردم تهران به مجلس راه یافت. با شروع جنگ به جبهه عزیمت نمود و با همکاری مقام معظم رهبری ستاد جنگهای نامنظم را تشکیل دادند. سرانجام در 31 خرداد 1360 در دهلاویه شربت شهادت نوشید.

استراتژی زیبا در قالب دانشگاه

با معرفت عامیانه و معرفت علمی معمولی، نمی توان از مرحله معرفت شهودی و فناء فی الله، سخن گفت.کسی که راه را نرفته و راه را نمی شناسد، چگونه می تواند از شناخت و معرفت فردی سخن بگوید که راه را شناخت و پشت سر گذاشت وبرای دستگیری دیگران به جامعه انسانی برگشت؟

بهترین عمل در ماه شعبان؟؟

ماه شعبان فرارسیده است. یکی از سه ماهی که بطور ویژه انسان در معرض نسیم رحمت خداوند قرار می گیرد. رجب، آغاز سلوک است و شعبان نیمه راه و رمضان پایانه سیر است.

عملی که سبب سعادت و عاقبت بخیری می شود

شخصی است به نام «شطیطه». این نام برای بيدار‌دلان با بصيرت، بسیار آشناست. او زنی پارسا و نیکو‌سرشت اما فقیر و تنگدست بود. مال و منال قابل توجهی نداشت؛ ولی ویژگی داشت که سبب عاقبت بخیری او شد.

عملی ساده که باعث پاکی انسان از گناهان می‌شود

امام کاظم(ع) عملی را معرفی کردند که با انجام آن خداوند انسان را از گناهان پاک می‌کند.

سیاست در اندیشه و عمل

هدف این مقاله تبیین دیدگاه های سیاسی امام هادی(ع) است. با توجه به شرایط بسیار سخت و فضای ملتهب سیاسی دورۀ امام هادی(ع)، آن حضرت(ع) مجالی برای ارائۀ دیدگاه های سیاسی در دورۀ امامتشان نداشتند؛ اما در این مقاله سعی شده است که برخی از دیدگاه های ایشان از منظر سیاسی بررسی و تحلیل گردد. ابتدا به رویکرد کلان آن حضرت(ع) نسبت به سیاست و حکومت از جمله نوع نگاه امام به قدرت و دنیا و همکاری با حکومت های ظالم اشاره شده و در ادامه نیز به ویژگی های بازیگران و نخبگان عرصۀ سیاست بررسی می گردد

طعم غلیظ تنهایی و صبر

دیوار منظّم دقایق ویران شده است. هوای شهر به شدّت می تپد. با این زمستان جهنده در استخوان های مدینه چه باید کرد؟ آسمانِ نازک، سر بر کرانه های بارانی خویش گذاشته است.

۸ روش برای تقویت قدرت خلاقیت

حتی اگر نابغه نباشید، می توانید از استراتژی های کسانی مثل ارسطو و انیشتین، برای تقویت قدرت خلاقیت و اداره ی بهتر زندگیتان استفاده کنید.

مرا هم دعوت کرده ای؟

همیشه همین طوری سبُک سفر می کند. کیف دستی را روی زمین می گذارم و می گویم: ننه جان، حالا واجبه؟ دیر می شه، اتوبوس می ره ها!