محرم آمد

برچسپ ها: محرم ، آمد

Print Friendly and PDF

شبی ساکت و دلگیر

خودم بودم و قلبی که ز غم بسته به زنجیر

و نزدیک اذان بود که پیچید در ا فاق همه، نغمه تکبیر

نوشتند که هنگام اذان، دست به دامان خدا باش

و مشغول دعا باش که باز است به درگاه الهی در رحمت

و گفتم به خدا بین دعایم، که دل تنگ اذان حرم کرب وبلایم...

٭٭٭

شکر خدا که روزی ما شد محرمت

شکر خدا که بر کفنم نام نوکر است

مشکی به تن نموده و احرام بسته ام

قربانی ام نما اگر این حج اخر است

٭٭٭

از داغ حسین(ع) اشک نم نم داریم

در خانه سینه تا ابد غم داریم

پیراهن و شال مشکی اماده کنید

یک روز دگر تا به محرم داریم

شهادت امام سجاد(ع) (8/10/88)

میراث خونین

او هم انجا بود، در کنار پدرش، در کنار برادرانش و در کنار تمام کاروانیان کربلا، در خیمه ای تنگ تر از دل زینب(س)، در اتش تب می سوخت.

کربلا در جان مقدس او جاری بود. گویی که هر شهادتی، چون بارقه اتش، جان تب دارش را در می نوردید و در عمق قلب اسمانی اش خانه می کرد، (کربلا در جان مقدس او جاری بود).

23 سال بیشتر نداشت. بر اوج قله جوانی ایستاده بود و یک به یک، داغ می دید و کوه می شد. ذخیره الهی بود برای امامت چهارم. بیماری، مامور الهی بود تا جان این جوان برگزیده را برای زنده داشتن اسلام، حفظ کند.

داغ، عظیم بود و قلب او عظیم تر و روحش نستوه تر. درد، مهیب بود و اینده اسلام، مهیب تر؛ اگر این درد بر کالبدش فرود نمی امد، برمی خاست و شمشیر در دست می گرفت تا در پی پدر و برادران و یاران برود، ولی عمه خوب می دانست که این نخل جوان، ستون استوار مسجد رسول خدا(ص) است. عمه خوب می دانست که اگر جوانی اکبر و قاسم و عباس فدا شده است، قامت نخل بلند امامت باید استوار و سرافراز بماند و سایه سار رهبری اش، باید خنکای هدایت را به قلب های تشنه هدیه کند.

و او ماند. ماند تا میراث خونین پدر را دوشادوش عمه به کوفه و شام ببرد و بعد تا پایان عمر پربرکتش، یعقوب وار، حزن هجران ده ها یوسف را بر دوش کشد.

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

سفر تاریخی امام حسین(ع) سرآغاز نهضت عاشورا

28 رجب مصادف با وداع امام حسین(ع) با حرم جدش رسول خدا(ص) و عزیمت به سوی مکه و سپس کربلای معلاست. حضرت سید الشهدا (ع) هنگام خروج از مدینه می دانست که این سفر بازگشتی ندارد، در شب خروج از مدینه در کنار قبر پیامبر(ص) آمد و عرض کرد:«سلام بر توای رسول خدا(ص)، من حسین پسر فاطمه(س)، فرزند تو و فرزند دختر تو هستم و سبط توام که مرا در میان امتت جانشین خود کردی، بر این مردم گواه باش! مرا تنها گذاشتند و امر مرا تباه ساختند و به تو از دست این مردم شکایت می کنم تا به تو بپیوندم».

امام حسین علیه السلام سوره ای برای همیشه

نام مبارک امام حسین علیه السلام با محرّم پیوند خورده و جان فشانی او و 72 یار باوفایش، به محرم، روح و حیات دمیده است و این ماه برای شیعیان و عاشقان سید و سالار شهیدان از سال 61 هـ . ق تا به حال، ماه حزن و اندوه بوده است.

اهداف سیاسی قیام امام حسین (ع)

اولین مولّفه سیاسی قیام امام حسین(ع)، تشکیل حکومت اسلامی بود. آن حضرت به صراحت می فرمود: آل ابوسفیان لیاقت حکومت را ندارند و از جدّم رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: «خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزی معاویه را در بالای منبر من دیدید او را بکشید، ولی مردم مدینه او را بالای منبر دیدند و نکشتند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق (بدتر از معاویه) گرفتار نموده است.»(1)

اعمال ماه محرم

این ماه در مکتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا و حماسه جاودان کربلاست. این ماه، یادآور دلاورمردی های یاران با وفای اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، فداکاری های زینب کبری(سلام الله علیها)، حضرت سجاد(علیه السلام)، و همه اسرای کاروان امام حسین(علیه السلام)، است. این ماه، یادآور خطبه ها و شعارهای آگاهی بخش سالار شهیدان، نطق آتشین حضرت زینب(سلام الله علیها) و خطابه غرّای زین العابدین(علیه السلام)، است. این ماه، یادآور استقامت حبیب بن مظاهر و شهادت عون و جعفر است. آری این ماه، ماه پیروزی حق بر باطل است.

ادب ورود به محرم را از امام کاظم(ع) بیاموزیم

امام رضا(ع) در روایتی حالات پدر بزرگوارشان امام کاظم(ع) را در هنگام ورود به ماه محرم بیان فرموده‌اند.

اعمال و آداب ماه محرم الحرام

کتاب «المراقبات» یا «اعمال السنه» یکی از تألیفات عالِم عامل و فقیه کامل مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی می باشد. این کتاب که در واقع حاصل عمر ایشان می باشد، به یادآوری و ذکر مهمترین اعمال و مراقبات سال و ذکر نکاتی درباره سیر و سلوک می پردازد.

روز دوم محرّم، نماد پایداری

آفتاب محرم برمی آید و کربلای دل را در پرتو خود می سوزاند. سرخی بیرق ایستادگی از گلدسته ی دست ها بالا می رود و در باد به حرکت در می آید. عطر شهادت مشام را می نوازد و چشم ها در انتظار طراوت اشک به تماشا می نشیند. عقربه زمان روی نقطه پنجم عشق قفل می شود. خواب ها از چشم های خسته می گریزد و حسینیه سینه ها سیاه پوش می شود. آری محرم شده و انتظار لباس های مشکی به سر آمده است.

چرا عزاداری امام حسین از اول محرم شروع می شود؟

آغاز مام محرم مصائب امام حسین (علیه السلام) ویارانش تداعی می شود وسیره ائمه علیهم السلام نیز احیای دهه محرم بود .

او آمد

مردم، در وادی حیرت، سرگشته بودند و در فتنه و فساد، دست و پا می زدند و هوس ها آنان را فریفته و نخوت و کبر، آنها را به لغزش کشانیده بود.1 رشته های مرگ و هلاکت، آنان را می کشید و قفل های گمراهی، بر دل هایشان زده شده بود.2

او آمد

مردم، در وادی حیرت، سرگشته بودند و در فتنه و فساد، دست و پا می زدند و هوس ها آنان را فریفته و نخوت و کبر، آنها را به لغزش کشانیده بود.1 رشته های مرگ و هلاکت، آنان را می کشید و قفل های گمراهی، بر دل هایشان زده شده بود.2