خداوند چگونه از ما راضی است

برچسپ ها: است ، رضایت ، راضی ، خداوند

Print Friendly and PDF

دعای روز دوم:
  
«اللَّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَی مَرْضَاتِکَ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیَاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین » (1)
  
« خدایا مرا در این روز به رضا و خشنودیت نزدیک ساز و از خشم و غضبت دور کن و بر قرائت آیات قرآنت موفق گردان، به حق رحمتت ای مهربانترین مهربانان عالم».
  
چگونه بدانیم خدا از ما راضی است
  
در دعای امروز از خداوند می خواهیم در ماه رمضان کاری کند که به رضایت و خشنودی او نزدیک بشویم ؛ در روایت وارد شده، اگر می خواهی بدانی خدا از تو راضی است، ببین که تو از خدا راضی هستی یا نه؟!
  
بعضی ها از خدا راضی نیستند و به درگاه الهی گله می کنند که خدایا چرا همه دارند و من ندارم؟! یا چرا همه سالمند و من مریضم؟! نباید اینطور حالتی داشت بلکه باید در هر حالتی که هستی از خدا راضی باشی.
  
ملاک رضایت خدا
  
یکی از اولیاء الهی 30 سال مریض بود، از ایشان سوال کردند آیا دوست نداری خوب شوی ؟ و از این مسئله بیماری ناراحت نیستی؟
  
ایشان اصلا ابراز ناراحتی نکرده بود (2)
  
پس اگر می خواهی بدانی خدا از تو راضی است یا نه؟! به دلت مراجعه کن، ببین در زندگی از خدا راضی هستی؟ اگر راضی هستی بدان که خدا هم از تو راضی است و اگر در گوشه دلت از خدا ناراضی هستی؛ متوجه باش که خدا هم از تو نا راضی است.
  
خداوند از سه گروه تعجب می کند
  
در روایت آمده است که خدای تبارک و تعالی از سه گروه تعجب می کند!
  
1- کسی که نماز می خواند و می داند مقابل چه خدایی ایستاده است، ولی در نماز حضور قلب ندارد و حواسش به نماز نیست.
  
استادی داشتیم که می گفت : ما باید از نماز خواندن مان هم استغفار کنیم.
  
عاصیان از گناه توبه کنند
  
عارفان از عبادت استغفار (3)
  
2- کسی که عمری است روزی خدا را می خورد و غصه روزی فردا را دارد
  
غم روزی مخور بر هم مزن اوراق دفتر را 
که قبل از طفل ایزد پر کند پستان مادر را (4)
  
3- کسی که می خندد در حالی که نمی داند خدا از او راضی هست یا نه!
  
ادامه دعا:
  
«وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ»
  
خدایا یک کاری کن که از غضب تو اجتناب کنم؛ و کاری نکنم که در ماه رمضان از من ناراضی باشی
  
«وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیَاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین»
  
خدایا مرا موفق به خواندن قرآن کن؛
  
در قدیم رسم بود که در ماه مبارک رمضان چند ختم قرآن می کردند ؛ ولی طلبه ها چون درس دارند حداقل یک ختم قرآن به نیت امام زمان(عج) داشته باشند ، یا به نیت پدر و مادر و امواتتان حداقل یک بار قرآن را ختم کنند.
  
کسی که در ماه رمضان موفق به یک ختم قرآن نمی شود خیلی خسارت است، ماه رمضان ماه قرآن است و باید قرآن خواند ؛ اگر کسی می خواهد زنگار دلش پاک بشود، باید موقع سحر قرآن بخواند.
  
پاک کردن زنگار دل از چند راه
  
دل ما با گناه زنگ می زند برای پاک شدن زنگ دل چند کار را باید انجام داد
  
یکی اینکه در سحر ها قرآن بخوانی (5)؛ دوم اینکه استغفار کنی و دیگر اینکه دست بر سر یتیم بکشی و کمک و مددی به ایتام داشته باشی (6)
  
خدایا در روز دوم ماه رمضان ما را موفق کن که آیات تو را بخوانیم « برحمتک یا ارحم الراحمین » ای خدایی که از همه رحم کننده ها رحمتت بیشتر است.
  
-----
  
1- اقبال الاعمال؛ سید بن طاوس (ره) ج 1ص 250
2- «روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، ج 3، ص: 186»
  
حسن بن محمّد الواعظ گفت: بکر بن علیّ المصّیصی از جمله ابدال بود، سی سال بود که بیمار بود. اصحابش او را گفتند: خواهی که بهتر شوی از این بیماری؟گفت: نه. گفتند: خواهی تا بمیری؟ گفت. نه. گفتند: چگونه؟ گفت: اگر از این دو گانه یکی خواهم، خلاف آن خواسته باشم به خود که خدای به من خواسته است، و من نخواهم که خواست من در خلاف خواست خدای بود، مرا به این فضول چه کار است! من بنده مملوکم، خداوند من آنچه صلاح من باشد به داند، خود می کند.
  
3- حکایت دوم گلستان سعدی
  
عذر تقصیر خدمت آوردم * که ندارم به طاعت استظهار 
عاصیان از گناه توبه کنند * عارفان ار عبادت استغفار
  
4- مرحوم واعظ قزوینی به همین مضمون چنین گفته است:
  
«غم روزی مخور بیهوده تا جان در بدن داری * که تا جاریست آب زندگی این آسیا گردد»
  
5- « ارشاد القلوب-ترجمه رضایی ج 1 ص 191»
  
رسول خدا فرمود که همانا این دلها زنگار میگیرد همان طوری که آهن زنگار میگیرد و همانا جلای دلها بخواندن قرآنست.
  
6- «نصایح ص 219» ؛ آیت الله مشکینی ؛ ترجمه احمد جنتی
  
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): پنج چیز دل را صفا دهد و سختی قلب را برطرف کند: همنشینی علما، دست به سر یتیم کشیدن، نیمه شب استغفار کردن، و کم خوابیدن شب و روزه.

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

عرش الهی بر چه کسانی سایه انداز است؟

و از روی مهربانی در برابر آنها بال های خضوع و ذلّت فرود آر و بگو: پروردگارا هر دو را رحمت کن به پاس آنکه مرا در خردی از روی رحمت تربیت کردند.

تمام عالم کتاب خداوند است

عزیزترین فرد این عالم، پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله است و ایشان سحاب حریص بود. خود می فرمود: انا حریصُ علی رُشدکم: من به رشد شما حریصم ...

این جا معصومیه است

فاخلع نعلیک؛ انک بالوادی المقدس طوی!

محبت ما به اهل‌بیت علیهم‌السلام واقعی است؟

آيا معياري وجود دارد كه ما از طريق آن به اين شناخت برسيم كه آنچه گفته مي شود لقلقه زبان و از روي احساسات نيست بلكه از روي شناخت و واقعيت است. با مراجعه به آموزه هاي دين مي توان معيارهايي را بدست آورد كه محبت واقعي افراد نسبت به اهل بيت عليه السلام را نشان دهد.

عشق هایی که فقط به دلیل تنهاییست

افراد به علل مختلفی دیگر کسی را در اطراف خود ندارد. کسی نیست که حرف دل آنها را گوش کند و بعد از اتمام صحبت هایش با کلامی او را آرام کند. هجوم سایه تنهایی بر سر فرد باعث می شود تا با هر توانی دارد فرار کند. آنقدر بدود تا دست از سرش بردارد و از هر سویی طلب یاری می کند.

چرا قبر مطهر حضرت زهرا (س) مخفی است

فلسفه اصلی مخفی بودن قبر حضرت زهرا(س) مربوط می شود به وقایع و جسارت هایی که از طرف خلفای وقت و اطرافیان خلفا، به آن بزرگوار وارد شده بود، در این زمینه نقل شده است که حضرت زهرا(س) زمانی که وقت رحلتشان نزدیک شد و در بستر به حالت احتضار به سر می بردند، حضرت علی(ع) بر بالای بسترشان آمدند و بعد از صحبت هایی که با همدیگر کردند، حضرت فاطمه(س) اجازه خواستند تا چند وصیّت به همسرشان علی(ع) کنند.

بار بگشایید، اینجا کربلاست...

مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دَم جَرَس فریاد می دارد که بربندید محملها

متاسفانه ماه شعبان المعظم در حال اتمام است!

شعبان، بیشتر ماه دعا و روزه است؛ این مناجات شعبانیه را ببینید. توفیق الهی، قرب الهی، استغنای ناشی از تفضل الهی، رزق مادی، رزق معنوی، همه در ماه رمضان است؛ اینها را سر سفره ی ماه رمضان گذاشته اند.

چرا قبر مطهر حضرت زهرا (س) مخفی است

فلسفه اصلی مخفی بودن قبر حضرت زهرا(س) مربوط می شود به وقایع و جسارت هایی که از طرف خلفای وقت و اطرافیان خلفا، به آن بزرگوار وارد شده بود

چرا خودتان را با دیگران مقایسه می کنید؟

وقتی از خودتان راضی نیستید و مدام خودتان را با دیگران مقایسه می کنید، دچار نوعی بیماری و ضعف هستید. در واقع شما یادتان رفته است که خودتانرا با ابزارهای خودتان قضاوت کنید. حال ببینیم چگونه می توانیم خودتان را ارزشمند ببینید و کمتر برای خودتان خط و نشان بکشید؟

چرا خودتان را با دیگران مقایسه می کنید؟

وقتی از خودتان راضی نیستید و مدام خودتان را با دیگران مقایسه می کنید، دچار نوعی بیماری و ضعف هستید. در واقع شما یادتان رفته است که خودتانرا با ابزارهای خودتان قضاوت کنید. حال ببینیم چگونه می توانیم خودتان را ارزشمند ببینید و کمتر برای خودتان خط و نشان بکشید؟

تا به حال خدا را امتحان کرده اید؟

آدم های دنیا این گونه اند؛ اگر بخواهیم آن ها را از خودمان راضی نگه داریم یا خیلی سخت است و یا اصلا نشدنی است و جز درگیری ذهنی و آشفتگی روحی چیزی برایمان ندارد.