نگاهی به‌گوشه‌ای از رفتارها با بیت‌المال

برچسپ ها: بیت ، گوشه ، نگاهی ، المال

Print Friendly and PDF

حجت الاسلام والمسلمین علی‌ کرمی‌‌فریدنی

جان جهانیان فدای پیشوای آزادی و نمونه‌ی رادی و سرافراری، امام حسین و آرمان عدالتخواهانه، بشردوستانه، حقوق‌بشری، ظلم‌ستیز، استبداد‌شکن و ذلّت‌ناپذیر او
اما هرگز نمی‌توان بر نگاه ابزاری و تخدیری و فرصت‌جویانه‌ی زمانه، بر آن حضرت و بر آموزه‌های درخشان و فسادستیز و اصلاح‌اندیش او چشم بست، و بر این ظاهرآرایی‌ و قشریگری و خرافه‌پردازی و هزینه‌ی بیت المال مردم زیر خطّ فقر و فلاکت‌ و گرفتار در چنبره‌ی تورّم هراس‌آور را – که در تامین ابتدایی‌ترین نیازهای خود درمانده‌اند – به بهانه‌های گوناگونِ در جهت به دست‌آوردن فرصت و امتیاز و رانت و جایگاه و پوشاندن زشتی‌ها و نامردمی‌های برخی یا نا آگاهی و وظیفه‌ناشناسی برخی دیگر چشم بست، و جشن پرهزینه و کیک چندکیلومتری و تن‌ها بستنی غدیر و برخی سوگواری‌های نمایشی تاسوعا و عاشورا و راه‌پیمایی اربعین از سوی کارگزاران ‌حکومت با هزینه‌‌های سرسام‌آور از بیت‌المال مردم را توجیه کرد و از کنار آن بدون خیرخواهی و نقد و هشدار و اعلام ناخشنودی گذشت و شریک حق‌کشی شد.
چراکه این هزینه‌های نابجا، از همان دارایی ملّی است که امیر عدالت(ع)، آن را امانت مردم خواند ۱ و به کارگزارانش در گردآوری ظریف و نگهداری درست و هزینه‌ی سنجیده و دقیق و عادلانه‌ و واریز‌کردن آخرین درهم آن به خزانه ملّی و اخلاق نظارت‌خواهی و محاسبه‌‌جویی در برابر اندک یا کلان آن، هشدارها داد و خودش در رفتار با حقوق مردم، چنین فرمود:*
*وَاللهِ لَاَن اَبِیتَ عَلَی حَسَکِ السَّعدَانِ مَسَهَّداً، اَو اُجَرَّ فِی‌الاغلَالِ مُصَّفَداً اَحَبُّ اِلَیَّ مِن اَن اَلقَی‌اللهَ وَ رَسُولَهُ یَومَ القِیَامَةِ ظَالِماً لِبَعضِ العِبَادِ وَ غَاصِباً لِشَیءِِ مِنَ الحُطَام. وَ کَیفُ اُظلِمُ اَحَداً لِنَفسِِ یُسرِعُ اِلَی البَلَی قُفُولُهَا، وَ یَطُولُ فِی الثَّرَی حُلُولُهَا.)* ۲ *به خدای سوگند که اگر شب را بر روی خارهای گزنده‌ی “سعدان” بیدار بمانم، و با دردی جانکاه به سر برم، یا در غُل و رنجیرهای گران، به بند کشیده شوم، این درد و رنج طاقت‌سوز برای من، دوست‌داشتنی‌تر از آن است که خدا و پیامبرش را در روز رستاخیز در حالی دیدار کنم که به برخی از بندگان خدا ستم روا داشته، و اندک چیری از کالای دنیا یا از بهره و حقوق مادی و معنوی فرد یاجامعه را به زور عریان ونهان برده‌ باشم. آخر چگونه به‌خاطر کالبدی فناپذیر – که قفل و پیوند، یا تار و پود آن به سوی فرسودگی می‌شتابد و رفتن آن در دل زمین، و زمان ماندنش در خاک، بسی به درازا می‌انجامد – بر شهروندی ستم کنم و حق‌کشی نمایم؟!!*

این است نمونه‌ای از نگاه امیر عدالت به کرامت انسان و حقوق او و دارایی مشترک آنان. اینک ‌با نگاه به دو گزارش‌ فوق، بنگرید که با حقوق مردم، از جمله حقوق اقتصادی آنان چگونه رفتار می‌‌شود در حالی وظیفه‌ی حکومت و زمامداران جامعه، فزون ساختن درآمد و رشد دادن بهره‌ی اقتصادی مردم است *وَ تَوفِیرُ فِیئِکُم عَلَیکُم… ۳ و نه به فلاکت نشاندن و نقض کرامت‌ آنان.*
*در آغازین فرازِ منشور حکمرانی عدالتخواه و آزادیبخش و رفاه‌گستر و بشردوست آن نمونه‌ی پروا و رادی، مهم‌ترین وظیفه‌ی حکومت، ساماندهی عادلانه‌ی بیت المال، تولید ثروت و تامین رفاه و آسایش مردم، ایجاد اشتغال و رشد درآمدِ سرانه‌ی شهروندان، شکوفایی اقتصادی و آبادانی سرزمین‌ها، تامین امنیت و آرامش و آسایش در مرزها و درون مرزها برای رندگی شایسته و آزاد و در امنیت برای همه‌ی شهروندان تصریح شده و بر خلاف برخی پندارها و رفتارهای ناپاسخگو، چنین آمده است:*
*هَذَا مَا اَمَرَ بِهِ عَبدُ‌اللهِ عَلِیُّ اُمِیرُ المُؤمِنِینَ، مَالِکَ الاَشتَر فِی عَهدِهِ اِلَیهِ حِینَ وَلَّاهُ مِصرَ، جِبَایَةَ خَرَاجِهَا، وَ جِهَادِ عَدُوِّهَا، وَ استِصلَاحِ اَهلِهَا وَ عِمَارَةَ بِلَادِهَا* ۴ *این منشور حقوقی و سیاسی، آیین‌نامه‌ای است که بنده‌ی خدا علی، امیرِ برگزیده‌ی مردم با ایمان، آن‌گاه که ” مالک” را بر اداره‌ی مصر فرستاد، در پیمان‌نامه‌ی خود با او در پیوند با روش‌ حکمرانی برایش نوشت، و در آن، وی را به گردآوری عادلانه‌ی مالیات و حفظ و اداره‌ی شایسته‌ی امور اقتصادی آن سرزمین، و جهاددفاعی در برابر دشمن آن، و تامین امنیت و آزادی و حقوق مردم مصر، و به سامان‌رساندن کار مردم آن، و آبادساختن شهر و دیار آن سرزمین فرمان داد*

*اگر حکومت کار خود را به گونه‌ای درست و عادلانه و برابر قانون و منشور حکمرانی نهج البلاغه برنامه‌ریزی کند و با عمل به وعده‌هایش، انجام دهد و در گستره‌ی کارش، پاسخگو و نظارت‌پذیر و مشارکت‌جو و شفّاف‌منش و امانتدار باشد، و با روش و رفتار و برنامه‌ی علمی سنجیده، گرد و غبار فقر و فلاکت و تورّم دهشتناک و سرخوردگی و نومیدی و افسردگی و درماندگی و عقب‌افتادگی را با انگیزش همدلی و همراهی و مشارکت شورانگیز و نشاط‌آور ملی، از چهره‌ی شهرها و روستاها به ویژه از سیمای نسل جوان و سالخورده و بازنشسته و آسیب‌دیده بزداید، آن‌گاه مردم، خود نیک می‌دانند که چگونه برای عاشورا و اربعین و تاسوعا و غدیر و دیگر مناسبت‌های رشدبخشِ، برنامه‌ریزی کنند و امام حسین و فرهنگ آزادیبخش و ذلّت‌ستیز او را با جان و دل، بزرگ و ارجمند بدارند و از او سخن بگویند و سخنان او و فلسفه‌ی کار ستُرگ وی را بشنوند. بهتر می‌دانند که چه‌ کسانی را برای انجام این کار بزرگ برگزینند و به کدامین مغزها و اندیشه‌ها و زبان‌ها و قلم‌ها و هنرها، تریبون و روزنامه و رسانه و فرصت دهند، امّا شوربختانه کار حکومت و نقش آن جابجا شده و آمارها در پیوند با این نقش پر اشتباه و هزینه‌های میلیاردی آن از هرسو و در داخل کشور و کشورهای دیگر، برابر گزارش‌های خود حکومت، سرسام‌آور است و بی‌حاصل و گاه زیانبار، و خوف آن است که حکومتی‌شدن بیشتر این کار، و دامن‌زدن به ناخشنودی مردم به دلیل روش حکمرانی ناکارآمد و نامتخصص و تکصدایی، در نهایت این کارهای به‌ظاهر مذهبی نیز، باعث گریز از دین خدا گردد، چراکه جامعه‌شناسی و روانشناسی و تجربه‌ی تاریخی بشر، نشانگر آن است که این روش افراطی و عوامفریب و این تولید خرافه و گزافه در گفتار و کردار، به‌جای نگاه علمی و اخلاقی به امام حسین و عاشورا و اربعین ونام بلند و زندگی‌ساز او، پیامدی جز این نخواهد داشت.*

امید که با تجدید نظر اساسی در این جابجایی نقش حکومت و مردم و در محاسبه در هزینه‌ی بیت‌المال و بهسازی روش و رفتار‌ها با حقوق مردم، شاهد اصلاح امور باشیم و از این شرایط تحقیرآمیز، راه نجاتی بجوییم؛ از شرایطی که برابر آمار بانک جهانی از شاخص «سرانه تولید ناخالص داخلی بر مبنای برابری قدرت خرید»، وضع شهروندان عمانی ۳/ ۲ برابر بهتر از ما است، عربستانی‌ها ۳/ ۳ برابر، بحرینی‌ها ۴/ ۳ برابر، اماراتی‌ها ۸/ ۴ برابر و قطری‌ها ۳/ ۶ برابر بهتر از ما است.
اما این اصلاح و بهسازی دشوار، نخست در گرو، متوقف ساختن این روند فقر‌آور و فلاکت‌بار است، و آن‌گاه در پیش گرفتن روند معکوس، و آن نیز در گرو سه گام بلند است:
۱.دیدن این شکاف هولناک و نه نادیده‌گرفتن و انکار آن؛
۲.پذیرش این واقعیت که بکوشیم تا در زنجیره‌ی ارزش‌های جهانی، جایی برای خود باز کنیم، چراکه در صورت عدم توفیق در آن، رشد و رفاه و اعتباری نخواهد بود.
۳. و سرانجام، پذیرش شرایط این اراده‌ی تازه برای تغییر مطلوب در روند داخلی و خارجی است که ناپیداست.
امید که چنین شود و آخرین فرصت‌ها سوزنده نشود.

۱.در کرانه‌ی زیبای نهج البلاغه/ نامه‌ی ۵ ترجمه و نگارش از همین قلم.
۲.همان/ خ ۲۲۴.
۳.همان/ خ ۳۴.
۴.همان/ نامه‌ی ۵۳.

علی‌ کرمی فریدنی ۳۰ مرداد 1۴۰۲

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

ویژگیهای حضرت معصومه (س)

تعداد امامزادگان شایسته تعظیم و تجلیل در «دار الایمان قم »که بر فراز قبور مطهرشان گنبد و سایبان هست به چهارصد نفرمی رسد.

محبت ما به اهل‌بیت علیهم‌السلام واقعی است؟

آيا معياري وجود دارد كه ما از طريق آن به اين شناخت برسيم كه آنچه گفته مي شود لقلقه زبان و از روي احساسات نيست بلكه از روي شناخت و واقعيت است. با مراجعه به آموزه هاي دين مي توان معيارهايي را بدست آورد كه محبت واقعي افراد نسبت به اهل بيت عليه السلام را نشان دهد.

کریم اهل بیت(ع)

«کریم»، در زبان و فرهنگ اسلامی، نژاد و اصیل1، خوش خوی و خوش روی2، پاکدامن و عفیف،3 جوانمرد و با مروّت، بخشاینده، بلند همّت و بزرگوار، خیرخواه و مهربان، نیکوکار، نیک نفس و نیکونهاد و در یک کلمه، جامع همه ارزشها4 است. و این همه در امام حسن مجتبی علیه السلام گرد آمده بود و به حقیقت، دوست و دشمن به او کریم می گفتند.5 و در میان شیعیان و پیروان اهل بیت به «کریم اهل بیت علیهم السلام » شهره است.

پیشوای سترگ نیکی

تعالی شخصیت معنوی انسان، از والاترین و مقدس ترین اهداف پیشوایان دین بوده است. آنان با تحمل مشقت های بسیار در این مسیر، تمامی همّ خویش را بر آن گذاشتند تا اخلاق نیک را با شیوه های رفتاری و گفتاری خویش به آدمی بیاموزند واو را از زشتی ها به دور داشته، متوجه حقیقت والای انسانی و ارزش سترگش کنند. در این میان نقش برجسته امام مجتبی(علیه السلام) بسیار چشم گیر جلوه می نماید. از این رو، برآن شدیم که با تأملی کوتاه در رفتارهای اجتماعی امام مجتبی(علیه السلام) دریچه ای به بی کران سجایای اخلاقی آن امام همام بگشاییم.

هدیه الهی

در پانزدهم رمضان سال دوم و یا سوم هجرت خداوند سبحان بالاترین هدیه خویش را به بیت نبوت وامامت اهدا کرد.

مهمان کریم اهل بیت باشیم؟!

امام حسن علیه السلام تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می بخشید. مورخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش های بی سابقه و انفاق های بسیار بزرگ و بی نظیری ثبت کرده اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.

نمی از یم

باید بفهمیم که در بقیع چه کسانی خوابیده­اند؟ و این غفلتی که برای ماست، مگر به برکت ذکر این شخصیت­های کبری و آیات عظمی رفع شود. صدوق در کتاب علل الشرایع([1]) و در عیون اخبار الرضا(ع)([2])، این روایت را از امام ششم نقل می­کند: إذَا حجَّ أحدکُمْ فَلْیَختِمْ حَجَّةُ بِزیَارَتِنَ، بعد این حکم را معلل فرموده است. فقه حدیث و درایت روایت مهم است؛ هر زمانی که احدی از شما، حج کند فَلْیَخْتِمْ حَجَّةُ بِزیَارَتِنَ.

گوشه ای از کرامات حضرت زهرا علیها السلام

کرامت عبارت است از «انجام کار خارق العاده با قدرت غیر عادی و بدون ادعای نبوت و یا امامت.» (1)

گوشه ای از ویژگی های شخصیتی امام هفتم علیه السلام

امام موسی بن جعفر علیه السلام در سپیده دم روز یکشنبه یا سه شنبه هفتم صفر سال 128 یا 129 هجری قمری در «ابواء» - محلی میان مکه و مدینه - از کنیزی از سرزمین بربر (مغرب) یا اندلس (اسپانیا) به نام «حمیده » معروف به «حمیده بربریه، حمیده مغربیه، حمیده مصفاة » زاده شد و شهادت آن حضرت بنا بر قول مشهور در 25 رجب سال 183 ه . ق و به نقلی 186 ه . ق در بغداد در زندان هارون الرشید و به دستور وی بوده است .

نگاهی به مضامین اخلاقی دعای عرفه

یکی از دعاهای معروف، دعای عرفه است. این دعا که از امام حسین علیه السلام برای ما به یادگار مانده، سرشار از مضامین اخلاقی است. در واقع سیدالشهدا علیه السلام در ساختار دعای عرفه، بسیاری از آموزه های اخلاقی را نیز آموزش داده است.