مراقب این بیماری شیطانی باشید!

برچسپ ها: شیطان ، بیماری ، مراقبت

Print Friendly and PDF

در عصری زندگی می کنیم که به موازات پیشرفت های تکنولوژیکی، صنعتی، اقتصادی و اجتماعی، نابسامانی های روانی و عصبی روز به روز در حال گسترش است و بسیاری از افراد از ناراحتی ها و نابسامانی های روانی به شدت رنج می برند و نه تنها خود در عذاب هستند، بلکه خانواده و جامعه را نیز دچار مشکل می کنند.

وسواس

با توجه به اینکه دین مقدس اسلام همواره به سلامت جسم و روان انسان اهمیت داده است،  از این رو، مراجعه به منابع دینی به ویژه قرآن کریم به منظور بهره گیری از توصیه های ارزشمند آن  پیرامون شناخت و درمان مشکلات مختلف جسمی و روانی از جمله بیماری وسواس ضروری به نظر می رسد.

معنا و مفهوم وسوسه

در تبیین مفهوم وسوسه، راغب اصفهانی در مفردات آورده است که کلمه وسوسه به معنی خطور افکار زشت در دل است و اصل آن از وسواس است. علامه طباطبائی نیز معتقد است که وسواس به معنای دعوت کردن به امری به آهستگی و پنهانی است.(تفسیر المیزان/ج8/ص 40)

سومین عامل برانگیزنده وسوسه که در قرآن به آن اشاره شده مردم است. کسی یا کسانی که با انسان برخورد می کنند و مثلاً با گفتارهای تردید آفرین و یا نوشته های وسوسه انگیز، یقین را از انسان ها دور نموده و در آن ها، کشش ها و گرایش های نامعقول و نامشروع پدید می آورند. در این رابطه، در قرآن آمده است: «الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنة و الناس» (سوره ناس، آیه 5 و 6) به خداوند پناه می برم از شر آن که در سینه ها وسوسه می کند، چه از جنس جن و چه از جنس مردم

انواع وسواس در قرآن

وسوسه در قرآن اساساً بیرون رفتن از مرز اعتدال تلقی می گردد و به اشکال و انواع مختلف بروز می نماید. گاهی وسوسه در امور اعتقادی و گاه در اعمال انسان ها بروز پیدا می کند.

به این صورت که گاه می بینیم افرادی در نیت، وضو گرفتن، غسل، نماز؛ تعداد رکعات و ادای مخارج حروف در نماز و... تکرار و وسواس دارند.

گروهی در تمیز کردن و شستشو این بیماری را از خود بروز می دهند که این نکته در این ایام آخر سال متأسفانه در میان خانم های عزیز زیاد دیده می شود. در حقیقت در این نوع از وسواس علاوه بر اینکه یک بیماری را فرد به همراه دارد گناهی را در حال ارتکاب است و آن اسراف می باشد. اسراف و اسرافکار در بیان قرآن کریم جزو برادران شیطان هستند؛ ... إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ (اسراء، 26 و 27)

با بررسی آیات قرآن، به این نکته می توان پی برد که یک مسلمان واقعی هیچ وقت گرفتار بیماری وسواس نمی شود چرا که خداوند متعال در این باره در قرآن می فر ماید: «یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر» (سوره بقره/ آیه 185) یعنی: خداوند برای شما آسانی خواسته است نه سختی.

علل بروز وسواس از دیدگاه قرآن

در قرآن کریم از شیطان، نفس و مردم به عنوان سه عامل موثر در بروز وسوسه یاد شده است.

1- شیطان 

آیات متعددی در قرآن به نقش شیطان در ایجاد وسوسه در انسان ها اشاره کرده است. خداوند متعال در این رابطه می فرماید: «شیطان موجودی است که پیوسته در دل مردم  وسوسه می کند» (سوره ناس/ آیه 4 و 5)، «از گام های شیطان پیروی نکنید» (سوره بقره/ آیه 28 سوره بقره، آیه68، سوره انعام، آیه 142؛ سوره نور، آیه 21)، «از زمینه های نفوذ شیطان در انسان، شک و تردید است» (سوره سبا، آیه21)، «یوسف با دخالت شیطان، سختی ها و گرفتاری های زیادی کشید» و «بی شک شیطان ها به دوستان خویش وحی می کنند تا با شما به جدال برخیزند» (سوره انعام، آیه 121)

با بررسی آیات قرآن، به این نکته می توان پی برد که یک مسلمان واقعی هیچ وقت گرفتار بیماری وسواس نمی شود چرا که خداوند متعال در این باره در قرآن می فر ماید: «یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر» (سوره بقره/ آیه 185) یعنی: خداوند برای شما آسانی خواسته است نه سختی

2- نفس

در حقیقت می توان گفت آن که درون انسان ها است و آنان را گمراه می کند، نفس اماره انسان است. گمراه شدن انسان از طریق ابلیس یا شیطان بیرونی ، از راه نفس اماره و شیطان درون است که مربوط به انسان است.

گاهی اوقات منشا وسوسه نفس انسان است. در این رابطه، خداوند متعال می فرماید: «و لقد خلقنا الانسان و تعلم ما توسوس به نفسه» یعنی: ما انسان را آفریدیم و وسوسه های نفس او را می دانیم.»

2- مردم

سومین عامل برانگیزنده وسوسه که در قرآن به آن اشاره شده مردم است. کسی یا کسانی که با انسان برخورد می کنند و مثلاً با گفتارهای تردید آفرین و یا نوشته های وسوسه انگیز، یقین را از انسان ها دور نموده و در آن ها، کشش ها و گرایش های نامعقول و نامشروع پدید می آورند. در این رابطه، در قرآن آمده است: «الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنة و الناس» (سوره ناس، آیه 5 و 6) به خداوند پناه می برم از شر آن که در سینه ها وسوسه می کند، چه از جنس جن و چه از جنس مردم.

کلام آخر

خلاصه کلام آنکه در این روزها که شیطان و نفس انسان و گروهی از مردم که از عوامل دمیدن وسوسه در بین انسان ها هستند، مراقب باشیم تا خدایی ناکرده جزو انسان های وسواسی و برادران شیطان نباشیم...


 

منابع:

نگرشی بر اختلال وسواس؛ سایت روانشناسی نگرش، 12 دی 1395

برادران شیطان چه کسانی هستند؟؛ سایت آفتاب، 5 آذر 1392

 

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

جنگ انسان و شیطان

اگر او از یکی از راه‌های گمراه کردن انسان که در پیش گرفته، ناامید شود راه دیگری بر می‌گزیند و آنقدر در هدف خود که همانا به گمراهی کشاندن افراد می‌باشد، مداومت می‌کند تا به هدفش نایل شود.

3نصیحت شیطان به حضرت نوح(علیه السلام)!

شاید در وهله اول باورش سخت باشد اما باید گفت که این اتفاق افتاده، شیطان با وجود تمام دشمنی هایی که با انسان دارد زبان به نصیحت حضرت نوح گشوده و او را از سه موضع برحذر داشته است.

نقش گام های شیطان در زندگی ما!

اسلام، به زندگى مادّى انسان توجّه كامل دارد و در رأس آنها نیازهاى غذایى است كه در این مورد، ده ها آیه و صدها حدیث آمده است.

عملی که شیطان را همراه خود می کند!!

تردیدی نیست در اینکه از دیدگاه اسلام علم و دانش یکی از ارزش های والای دینی محسوب می‌ گردد و عالمان از نگاه قرآن کریم منزلتی بس رفیع و والا دارند: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قِیلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا یَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَإِذَا قِیلَ انشُزُوا فَانشُزُوا یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ» [1]

محل زندگی شیطان کجاست؟

همیشه دانستن یک سری مسائل برای ما آدم ها جالب و دوست داشتنی بوده؛ مخصوصاً دانستن یک سری اطلاعات از آدم های مطرح و کسانی که اسم آنها را زیاد شنیده ایم.

طمع شیطان به رحمت خداوند!

یکی از مشخصه‌ های دینی بودن جامعه، وفور صلح، صفا، مهر و گذشت است. اگر ما می خواهیم جامعه ی خودمان را با بوی اسلامی عطر آگین کنیم، باید یک سری از اخلاقیات در جامعه رعایت شوند.

جایی که شیطان تخم گذاری می کند!

یکی از کانون هایی که در وجود انسان سرچشمه کارها است تفکر و اندیشه است. فکر سالم محصول و بازده سالم و پاک دارد و فکر آلوده بازده ناسالم و آلوده خواهد داشت.

شیطان را گریان کنید!!

روزی پیامبر صلی اله علیه و آله از شیطان پرسید: ای ملعون! چرا مانع از صدقه دادن می شوی؟ عرض کرد: یا رسول الله! اگر ارّه ای بر سر من بگذارند و مانند درخت و چوب سرم را ارّه کنند، برای من راحتتر از صدقه دادن اشخاص است. آن حضرت پرسیدند: چرا صدقه چنان ناراحتت می کند؟ در جواب گفت:...

راهکار های از پلیدی

دانه اگر تکیه بر خاکستر کند هرگز سبز نخواهد شد بلکه باید تکیه بر خاک کند، همان خاکی که هر چه دارد از اوست. ما هم مثل دانه ایم و هر چیز جز خداوند شبیه خاکستر است که هرگز بذر وجود ما را سبز نخواهد کرد.

چگونه در دام شیطان گرفتار نشویم؟

به خواست و لطف خداوند، امسال هم توفیق درک ماه مبارک رمضان برایمان حاصل شده است و چه خوب است که ان شاءالله با رعایت نکات اخلاقی و بالا بردن معارف اسلامی هرچه بهتر بتوانیم از این ماه بهره مند شویم. ان شاء الله

عید شکست شیطان

عید قربان، روز بزرگ آزمون بندگی و یکتاپرستی، روز شکست بزرگِ شیطان، روز ایثار و از خود گذشتگی، روز نجابت، وقار و ایثار اسماعیل و پیروزی ابراهیم و اسماعیل در امتحان بزرگ الهی، روز رمی در جمرات و غلبه بر شیطان بزرگ و همه شیاطین درون و روز صلابت و مقاومت است. عید قربان، یعنی عید رهیدگی و آزادی از اسارت نفس و اباطیل، به سوی شکوفایی ایمان و یقین، و رهایی از ذلت وابستگی ها و هر آنچه غیر خدایی و گمراه کننده باشد.

راهکارهای عملی برای درمان یک بیماری خطرناک

قرآن، این صفت را که یک خوى خطرناک درونى است، مستقیماً مورد بحث قرار نداده، بلکه روى پدیده هاى ظاهرى آن، حتى ساده ترینش انگشت گذاشته، و از طرز راه رفتن که ساده ترین عمل است سخن گفته است...

فرصتی برای مراقبت از خود

آخر هفته فرصت خوبی است برای اینكه به‌خودتان برسید؛ از خودتان مراقبت كنید. بررسی كنید و ببینید در طول هفته با جسم و روان خود چه كرده‌اید.

نوروز؛

نوروز؛ فرصت ها و مراقبت ها