در مظلومیت ملت فلسطین هیچ سنت‌گرا و روشنفکر، و یا آرمان‌گرا و عمل‌گرا تردید نمی‌کند

برچسپ ها: روشنفکر ، فلسطین ، سنتگرا ، مظلومیت

Print Friendly and PDF

در مظلومیت ملت فلسطین هیچ سنت‌گرا و روشنفکر، و یا آرمان‌گرا و عمل‌گرا تردید نمی‌کند. ملتی که حتی به قطعنامه سازمان ملل و دست‌کشیدن از بخشی از سرزمین مادری خود رضایت داده و مجبور به هجرت از کرانه باختری شده و سال‌هاست در “غزه” به سر می‌برد، غزه‌ای که به گفته یک فعال سیاسیِ اسرائیلی؛ بزرگ‌ترین زندان دنیا با دو میلیون نفر زندانی را در بردارد.

طبیعی است برای برخورداری از یک حمایت تاثیرگذار؛ باید اولاً ؛ سیستم حکمرانی از هر گونه استاندارهای دوگانه در بحث ظلم فاصله داشته باشد، و ثانیا ؛ شهروندان از عدم ورود کشور به جنگ در اطمینان باشند، و ثالثاً؛ در جریان حمایت ها؛ اِعمال سلیقه سیاسی نشده و تمام حقیقت حمایت از ملت فلسطین مِلک طلق یک جریان سیاسی به حساب ناید.

اول؛ مظلوم بر بلندکردن صدا بر علیه ظالم و بدگویی به او ، در قرآن به شکلِ شگفت آوری موردتشویق است چرا که برای او تشویقی از جنس معنویت، محبت و نزدیکی به خدا در قرآن اعلام شده چنانچه در سوره نساء میفرماید: “خداوند، بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد، مگر [از] کسى که بر او ستم رفته باشد، و خدا شنواى داناست. ؛ – لَا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا.”

جالب است در پایان آیه ؛ خدا خود را شنونده بلندگویی ها و درشت گویی ها مظلوم معرفی کرده است.

دوم ؛ در مظلومیت ملت فلسطین هیچ سنت گرا و روشنفکر ، و یا آرمان گرا و عملگرا تردید نمیکند. ملتی که حتی به قطعنامه سازمان ملل و دست کشیدن از بخشی از سرزمین مادری خود رضایت داده و مجبور به هجرت از کرانه باختری شده و سالهاست در “غزه” بسر میبرد ، غزه ای که به گفته یک فعال سیاسیِ اسرائیلی؛ “بزرگترین زندان دنیا با دومیلیون نفر زندانی رادربردارد.” در غزه؛ زندگی توام با محدودیت و محرومیت و شکنجه است ، و در غزه است که ملتی هر چند روز یکبار در طول بیش از هفتاد سال عزیزان به خون غلطیده خود را به رخ خاک میبرد!

بر این اساس حملات بنام “طوفان الاقصی” یک نقطه آغاز نبوده بلکه یک واکنش در برابر سالهای سال محرومیت و جنایت اسرائیل بوده است.

سوم ؛ممکن است در گوشه کنار این رخداد عظیم تاریخی که همه حیثیت اسراییل را به باد داده برخی نقاط خاکستری هم دیده شود که با موازین دینی و انسانی مطابق نباشد اما با ظلم و جنایت اسرائیل در همان راستا قابل مقایسه نیست و غفلت از این مهم؛ باعث نشاندن ظالم  بجای مظلوم است. و البته شاید در آینده با فریب کاری استعمار جهانی شاهد نمونه های دیگری هم باشیم پس لازم است به رسانه های اصلی توجه کنیم تا از تحت تاثیر دخل و تصرف های رسانه ای محفوظ باشیم، در اینصورت از تمام هویت مان که مبارزه با ظلم به ملت هاست ، محفوظ و مصون داشته ایم.

چهارم‌ ؛ حمایت از مظلوم‌؛ به بیان پیامبر رحمت (ص) که فرمود : “هر کس استمداد مظلومی را بشنود و ترتیب اثر ندهد، مسلمان نیست” ؛ یک وظیفه اسلامی است ، بلکه یک وظیفه عقلی بوده و به مقتضای روشنفکری است.

پنجم ؛ حمایت از مظلومیت فلسطین باید از روی اختیار ، اشتیاق ، منضبط و منطبق با قواعد بین الملل باشد تا بتواند در جهان امروز تاثیر گذار باشد. این روی حمایتهای صِرف دولتی و یا اکراهی اگر تاثیر سوء نداشته باشد ، حتما بی تاثیر است.

ششم ؛ ما میتوانیم با حمایت عقلانی از مظلوم و هدایت آنان به استفاده از راهکارهای مقبول دینی و ملی و بین المللی ، رسالتی که به مقتضای هویت مان است داشته و اضافه بر آن؛ میدانِ حمایت را تحویل به اقتدارگرایانی که خود در ظلم به زنان و کودکان دستی در کار داشته اند نداده و مانع از سوء استفاده های قدرت طلبان شویم.

هفتم ؛ ضرورت دارد همواره نوع گفتار و برخورد اسرائیلی ها را مرور کنیم تا گرفتار فراموشی ظلم شان نشویم‌؛ به عنوان نمونه ؛ سخنان گالانت وزیر جنگ رژیم اسرائیل است که میگوید: «ما داریم با حیوانات می‌جنگیم و مطابق همین عمل می‌کنیم .. ما غزه را کاملا محاصره می‌کنیم، نه برق، نه غذا، نه آب و نه سوخت، همه چیز تعطیل می‌شود.» این نهایتِ ادبیات یک نژاد پرست و جانورِ ضد انسانی است که در مغایرت با همه قوانین بین المللی است.

هشتم ؛ ممکن است شما جوان عزیز در نوع حمایت مالی و یا نظامی و یا رسانه ای مسئولین به فلسطین ، منتقد و یا معترض باشید و این حق شهروندی شماست ، اما سکوت ؛ تحمیل خاموشی بر خاستگاه درونی و هویت آرمانی شما در مقابل چنین جانورانی است که ادبیات شان را تقدیم نمودم.

نُهم ؛ شدنی است که شما دختر و پسر ، شما جوان عزیز و شما روشنفکرانی که سرمایه ای سترگ هستید ، در عین محکومیت اسرائیلِ ظالم ؛ مانع از تندروی ها و پنهان شدن برخی افرادی شوید که میخواهند تعدی به حقوق شهروندان خود را پشت حمایت از فلسطین قرار دهند.

دهم ؛ بله ، میپذیرم یکی از عوامل تاثیر گذار بر دلسری نسبت به دفاع از مظلوم میتواند نگاه های جناحی در ادعای دفاع از مظلوم در یک حاکمیت باشد اما نباید بر آه مظلوم سکوت کرد بلکه باید با پایداری و ایفاء نقش، حاکمیتی اینچنینی را وادار به صداقت با شهروندانش نمود.

سخن آخر خطاب به حکمرانان سیاسی است ؛ طبیعی است برای برخورداری از یک حمایت تاثیرگذار؛ باید اولاً ؛ سیستم حکمرانی از هر گونه استاندارهای دوگانه در بحث ظلم فاصله داشته باشد، و ثانیا ؛ شهروندان از عدم ورود کشور به جنگ در اطمینان باشند، و ثالثاً؛ در جریان حمایت ها؛ اِعمال سلیقه سیاسی نشده و تمام حقیقت حمایت از ملت فلسطین مِلک طلق یک جریان سیاسی به حساب ناید.

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

جریان روشنفکری در ایران، از مشروطه تا امروز

ورۀ نخست روشنفکری(تجددطلبی)، به کمک عوامل دیگر، کشور را وارد فضایی کرد که نتیجۀ قهری آن، نظام تجددگرای پهلوی بود. دورۀ دوم(غرب‌ستیزی)، به انقلاب اسلامی و ضد آمريكایی ايران در سال 57 انجامید. دورۀ سوم(عقلانیت انتقادی) بيشتر به تحولات درونی می‌اندیشد

امام خمینى از نگاه اندیشمندان خارجى

چهره حیات بخش امام خمینى در جهان اسلام، امرى غیر قابل اغماض مى‏باشد و ایشان یکى از بزرگترین شخصیت هاى قرن حاضر محسوب مى‏شوند

خواب دیدم دست هایت را

دوباره خواب دیدم دست هایت را، گره کرده بر بلندای قله ی فریاد؛ به شکستن زنجیرهای بسته بر پای فلسطین. و خواب دیدم پیراهنت را، آغشته در خون؛ رقصان بر تن هزار شقایق نوخاسته