آرامش روح

برچسپ ها: آرامش ، روح

Print Friendly and PDF

نیمه‏ های شب بود كه اویس پس از یك سجده طولانی سر را به سوی آسمان بلند كرد و ستاره‏های درخشان را از نظر گذراند. شاید ستاره‏ها نیز او را می‏نگریستند و نیایش‏های او را می‏ستودند. همه، آوازه او را در عبادت شنیده بودند و می‏دانستند كه هر شب، اویس در دل شب بر می‏خیزد و با خدای خود راز و نیاز می‏كند. حتی برخی می‏گفتند او شب‏هایی را در حال ركوع به صبح می‏رساند، ولی این حالت‏های اویس برای بسیاری از مسلمانان غیرقابل باور بود. برخی كه این خبر را برای دیگران نقل می‏كردند، با شگفتی آنان رو به رو می‏شدند. آنان نمی‏توانستند بپذیرند كه كسی تاب و توان این گونه شب زنده داری را داشته باشد. آنان با خود می‏گفتند: «چگونه برای انسان ممكن است تا صبح، در حال ركوع یا سجده باشد. جسم هر چقدر هم قوی باشد، تاب و توان ندارد و بی‏شك از پای می‏افتد»، ولی اویس وقتی این حرف‏ها را می‏شنید، لبخند می‏زد و سخن نمی‏گفت. اویس یكی از یاران با وفای امام علی (ع) بود كه بدون آنكه پیامبر خدا (ص) را ببیند، به او ایمان آورده بود.
روزی از روزها كه اویس قرنی تنها در خانه نشسته بود، صدای در را شنید و برای گشودن در، از جا برخاست. در را كه گشود، یكی از مسلمانان بود كه تا به حال چندین بار او را دیده بود. اویس او را با خود به درون اتاق برد و در بالای اتاق نشاند. پس از آن، مرد مسلمان سخن را آغاز كرد و گفت: «آیا درست است كه می‏گویند نماز شما تا صبح ادامه دارد؟ اگر چنین است من از شما می‏پرسم كه چرا این همه دشواری بر خود روا می‏داری؟»
اویس مثل همیشه لبخندی زد و به آرامی به افق نگاه كرد. چه می‏توانست بگوید. پیدا بود كه این مرد حقیقت نماز و عبادت را درك نكرده و حرف‏های او را نمی‏فهمد، ولی وقتی دید مرد همچنان در انتظار پاسخ اوست، گفت: «حال عبادت و نماز، وقت راحتی و آسایش من است. ای كاش از ازل تا ابد یك شب بود و من آن شب را در ركوع یا سجده به سر می‏بردم».مرد پرسش كننده پس از این پاسخ، نفس راحتی كشید، ولی چیزی نگفت. برخاست و پس از خداحافظی خانه را ترك كرد. از خانه اویس كه خارج شد، آرام و زیر لب این آیه را می‏خواند: «أَلا بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ همانا به یاد خداست كه دل آرام می‏گیرد.» (1)
او حالا می‏دانست كه اگر دل آرام بگیرد، جسم نیز به آرامش می‏رسد. او از این سخن اویس چیزهای بسیاری آموخت. اویس با این حرف خود دریچه‏ای نو به روی او گشود. آری، سخنان مردان خدا و كسانی كه پیوسته در حال نمازند، در دل‏ها اثر می‏كند. آنان كسانی هستند كه عاقبتی نیك دارند. همچون اویس كه در جنگ صفین در ركاب حضرت علی علیه‏السلام جنگید و پس از جنگی جانانه در راه خدا به شهادت رسید و آری، نام اویس هرگز از ذهن‏ها محو نخواهد شد. 
پی نوشت:
1. سوره رعد، آیه 28

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

نسخه ای شفابخش برای رسیدن به آرامش

یکی از نیازهای اساسی انسان، شاد زیستن است، زیرا انسان متعادل، خود و جامعه خود را در پرتو آن می سازد؛ از این رو همه به دنبال شادی اند. البته اگر ما به اطراف خود بنگریم، صحنه هایی از غم و شادی را به وضوح مشاهده خواهیم کرد که هر کدام در جای خود لازمه زندگی بشر است.

دکوراسیون آرامبخش در محیط کار

کار شما هر قدر سخت باشد و خسته کننده اگر محیط ان به دل تان بنشیند ، میزان موفقیت تان بالا می رود.

آرامش روح و جان

نیمه‏های شب بود كه اویس پس از یك سجده طولانی سر را به سوی آسمان بلند كرد و ستاره‏های درخشان را از نظر گذراند. شاید ستاره‏ها نیز او را می‏نگریستند و نیایش‏های او را می‏ستودند.

چرا خودتان را با دیگران مقایسه می کنید؟

وقتی از خودتان راضی نیستید و مدام خودتان را با دیگران مقایسه می کنید، دچار نوعی بیماری و ضعف هستید. در واقع شما یادتان رفته است که خودتانرا با ابزارهای خودتان قضاوت کنید. حال ببینیم چگونه می توانیم خودتان را ارزشمند ببینید و کمتر برای خودتان خط و نشان بکشید؟

آرامش ازکجا و چگونه؟؟

اما چگونه می‌توان با یك برنامه‌ریزی مناسب، این آرامش و رضایتمندی را تجربه كرد؟

1. انس

یکی از عوامل آرامش روان، انس با خداوند است که در مواردی از کلام امام سجاد علیه السلام نیز این نتیجه به دست می آید: «اَنْتَ مَوْضِِعُ اُنْسی فی الْخَلْوَةِ اِذا اَوْحَشَنی الْمَکان»، «یا اُنْسَ کلِ غَریبٍ مُفْرَد»، «سَیدی أَنتَ.... أُنْسی فی کلِ خَلوةٍ و وحدةٍ»، «الهی و من ذا الذی أَنَسَ بِقُرْبِک فَابْتَغی عَنْک حِوَلاً»، «فاذا اَوْحَشَتْنی الْغُربَةُ آنَسَنی ذِکرُک وأِذا کثُرَتْ عَلَی الْهُموم لَجَأتُ اِلی الِأسْتِجارَةِ بک»، «یا أنسی فی کل وحشة» و«و غمی لایزول الا قربک. .. و وسواس صدری لایزیحه الا امرک».

رمضان، زمینه ساز آرامش

ماه مبارك رمضان، ماه انس و دوستی با پروردگار و اطاعت از اوست. در این ماه با انجام مجموعه ای از عبادات و طاعات، بستری مناسب برای آرامش و تسكین قلب مهیا می شود.

اگر می خواهی روحت رشد کند، این را بخوان!

هر آنچه از حرکت به کمال می ‌رسد آئینی دارد و طبق قوانین خاصی پیش می ‌رود.

آرامش روح و جان

نیمه‏های شب بود كه اویس پس از یك سجده طولانی سر را به سوی آسمان بلند كرد و ستاره‏های درخشان را از نظر گذراند. شاید ستاره‏ها نیز او را می‏نگریستند و نیایش‏های او را می‏ستودند.

گلگشتی در چهل حدیث امام خمینی

یکی از اسرار بزرگ عبادات و ریاضات شرعیه، آن است که بدن و قوای طبیعی و جنبه مُلک، تابع و مطیع روح گردد و اراده نفس در آنها مؤثر شود و ملکوت نفس بر مُلک غالب شود؛ یعنی به طوری روح، دارای سلطنت و قدرت و نفوذ امر شود که به مجرد اراده، بدن را به هر کاری وادار کند و از هر کار که بخواهد، باز دارد. یکی از فضایل و اسرار عبادات شاقه، آن است

کارواشی سه روزه برای تطهیر روح

اگر اندکی از حجم خودشیفتگی های رایج خود را کم کنیم، اقرار خواهیم کرد که، زندگی در دنیا و فضای مدرنیته امروزی، زنگارهایی از جنس تاریکی را بر روح و جان ما نشانده است؛ خودشیفتگی هایی که انسان را از هویت واقعی او دور ساخته، به بیماری خود فراموشی، خدا فراموشی مبتلا کرده است، در این بین انسان های زیرک و هوشیار همواره به دنبال محملی برای نجات از این تاریکی ها و یافتن هویت واقعی خود می گردند.

روح دعا را کشتند

تا روی نمود خصم پنهانی تو شمشیر ستم شکافت پیشانی تو

بیداری،روح عزاداری

سوگواری برای عزیز از دست رفته، طبیعی بشر است و برخاسته از مهر و محبت، ولی اگر فرد از دست رفته، شهید، یا بزرگ باشد و در راه خدا جانبازی کرده باشد، عزایش گذشته از مهر، رنگ حیاتی و صبغه الهی دارد. عزای شهید مایه تکامل و موجب زنده نگه داشتن شهادت است.