19 دی بود و.. صدای گلوله بوی خون

برچسپ ها: قم ، قیام ، شهر ، مردم ، دی ، 19

Print Friendly and PDF

در اواسط دی ماه 1356 نامه ای از طرف دربار توسط داریوش همایون وزیر اطلاعات و جهانگردی برای انتشار به روزنامه اطلاعات داده شد. شاید آن روز کسی از سران رژیم باور نمی کرد که این نامه همچون جرقه ای در انبار باروت، رژیم را به آتش خواهد کشید.

مسعودی صاحب امتیاز روزنامه پس از مطالعه مقاله، نگران واکنش علما شد اما در تماس با همایون و آموزگار نخست وزیر وقت دریافت که بعضی از مفاد تند و تحریک آمیز مقاله به خواست شاه گنجانده شده است.

* این نامه نوعی تسویه حساب شخصی شاه، با امام خمینی به حساب می آمد. پس از شهادت آیت الله مصطفی خمینی، در جریان برگزاری مراسم های متعدد یادبود، از امام خمینی تجلیل و بر ضد رژیم شاه تظاهرات شد. همچنین گزارشی از عراق رسید که آیت الله خمینی در رساله عملیه ی خود، سلطنت را غیر شرعی اعلام کرده و این نظر در چاپ جدیدی از توضیح المسائل ایشان منتشر شده است.

* شاه دچار توهم شده بود و فکر می کرد در جامعه ی آن روز نقش یک رهبر الهی و روئین تن را بازی می کند. او در مصاحبه با اوربانا فالاچی گفته بود: «از طرف خداوند برگزیده شده ام تا مأموریتی انجام دهم... من تنها نیستم چون قدرتی مرا همراهی می کند که دیگران قادر به دیدن آن نیستند... من پیام هایی دریافت می کنم.»

* این مقاله در روز هفدهم دی ماه، سالروز کشف حجاب در روزنامه اطلاعات چاپ شد.

در این مقاله که نویسنده ی آن احمد رشیدی مطلق، معرفی شده بود، به طور صریح بی حجابی به عنوان فضیلت و حجاب، کهنه پرستی و ارتجاع سیاه معرفی شد. همچنین توهین های متعددی به امام شده و از قیام پانزده خرداد 1342 به عنوان توطئه استعمار سرخ و سیاه یاد شد.

* پس از اطلاع از محتوای مقاله، طلاب برای تصمیم گیری به منزل آیت الله نوری همدانی رفتند.

یک دسته معتقد بودند که فردا کلاس های درس را برگزار کنند و در خلال درس، درباره اهانت به مقدسات دینی و روحانیون به ویژه امام خمینی بحث و تبادل نظر کنند. اما دسته ی دوم که اکثریت را تشکیل می دادند، معتقد به مبارزه با رژیم و موج آفرینی بودند.

در نهآیت تصمیم گرفته شد که در روز هجدهم دی درس های حوزه تعطیل شود.

همین مسأله باعث شد در روز هجدهم دی ماه عده ای از طلاب در مقابل بیت آیت الله گلپایگانی و علامه طباطبایی و برخی دیگر از مراجع اجتماع کنند و از حمایت آنها برخوردار شوند.

* بازاریان با مشاهده حرکت حوزه به حمایت از آن، در روز نوزدهم دی بازار را تعطیل کردند.

صبح روز نوزدهم، اداره اطلاعات و امنیت و شهربانی قم به همراه نیروهای کمکی که از تهران وارد شده بودند در سطح شهر به ویژه حوالی مدارس علمیه و حرم حضرت معصومه(س) پراکنده شدند.

اقشار مختلف مردم که شامل بازاریان، طلاب، دانش آموزان و دانشجویان، زنان و کارگران و... بودند، در مقابل مدرسه ی خان و میدان آستانه تجمع کردند و به طرف بیت آیت الله میرزا هاشم آملی رفتند. اما تجمع عظیم مردم در بعد از ظهر آن روز صورت گرفت.

بعد از ظهر آن روز، پس از سخنان آیت الله نوری همدانی، جمعیت ده هزار نفری قصد داشتند از طریق خیابان ساحلی به منازل آیت سلطانی طباطبایی و مشکینی بروند اما مأموران رژیم، خواب دیگری برای مردم بی دفاع دیده اند.

یکی از مأموران رژیم، برای ظاهرسازی و دست و پا کردن بهانه ای برای شروع سرکوب مردم، شیشه ی یک بانک را شکست و مأمور دیگری باقیمانده شیشه ها را با سنگ نشانه گرفت. همین بهانه باعث شد تا اسلحه ها به طرف مردم نشانه رود و...

* درگیری و جنگ و گریز تا ساعاتی از شب ادامه یافت. مردم در خیابان ها شعار می دادند: «از جان خود گذشتیم، با خون خود نوشتیم، یا مرگ یا خمینی...»

بعد از این حادثه طلاب و علمای قم با انتشار اعلامیه ای ضمن محکوم کردن کشتار مردم بی دفاع، این سؤال را مطرح کردند که «ایا فضای باز سیاسی به این معناست که اگر کسانی به مطالب غیر واقعی روزنامه اعتراض کنند باید با گلوله پاسخ بگیرند؟»

* هیچ کس نمی داند که در این روز واقعاً چند نفر مجروح و یا شهید شدند. بسیاری از مجروحان از ترس دستگیری به بیمارستان مراجعه نکردند و احتمالاً خانواده ی برخی از شهدا از ترس ساواک شهدای خود را مخفیانه به خاک سپردند و فقط نام پنج شهید به ثبت رسید که یکی از آنها یک نوجوان سیزده ساله بود.

* «سرکوب اغتشاشات قم»!

این تعبیری بود که در رسانه ها درباره قیام مردم قم به کار برده شد. پس از این ماجرا، صبح روز 23 دی 1356 رژیم پهلوی عده ای از کارمندان و اعضای حزب رستاخیز را جمع آوری نمود و سوار بر اتوبوس راهی قم کرد. آنان به حمایت از شاه «جاوید شاه» گویان به سمت حرم حرکت کردند.

* چهلم پشت چهلم!

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای شهرهای مختلف، جلسات سخنرانی و تظاهرات خیابانی به رفتار سیاسی انقلابیون و مردم تبدیل شد. در جریان همین مجالس مردم به پاس مجاهدت ها و قدرت ویژه آیت الله خمینی به او لقب امام دادند. امام سرنگونی قریب الوقوع رژیم شاه را پیش بینی کرد و این پیش بینی یک سال بعد به وقوع پیوست.

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

مقام علمي حضرت معصومه عليهاالسلام حرم حضرت معصومه عليهاالسلام

محل رشد و نموّ و تربيت فاطمه معصومه عليهاالسلام خانداني بود که مخزن اسرار دانش الهي و منبع علم و معرفت شمرده مي‏شد. حضور وي در کنار پدري همچون امام موسي بن جعفر(عليهماالسلام) و برادري چون حضرت رضا عليه السلام که از علم «لدنّي» برخوردار بودند،

تفسیر اعطینا

ای سوره نامت تفسیر اعطینازهرا ترین زینب، زینب ترین زهرا

شعر برای میلاد حضرت معصومه

تو مسیحا زاده اما دختر موسی شدیمریم قدیسه ی ذریه ی طاها شدی

فاطمه معصومه علیهاالسلام، لبخندی بر چهره علم حقیقی

در سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به کمک یکی از نقلهای تاریخی، اشاره‌ ای به علم سرشار ایشان می ‌کنیم و در این نوشته به یمن میلاد ایشان که خنده‌ای بر چهره علم هستند، قدری درباره حقیقت علم سخن می‌ گوییم.

«قم»، در انتظار منجی آخرالزمان

بنا بر تفکرقران کریم و رهنمودهای آن, تنها صالحان, پرهیزگاران و مجاهدان می توانند آینده ساز باشند، چنان که می فرماید: «وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فىِ الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُونَ»: «و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم كه زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد» [1] و فلسفه تاریخ از دیدگاه قرآن؛ به پیروزی صالحان, پاکان و پابرهنه های زمین تکیه دارد که, حق پیروز است و طرفداران حق سرانجام «آینده سازان» زمین می باشند.

از فاطمه ای که معصومه بود

تاریخ چشم به راه فاطمه ای دیگر است. انتظار به سر می اید و شمیم دلنوازی، خانه ی خورشید را فرامی گیرد. خنکای حضور دوباره ی فاطمه (س) در فضای مدینه جاری می شود و کوثر فاطمی، جوشیدن می گیرد

اهداف سیاسی قیام امام حسین (ع)

اولین مولّفه سیاسی قیام امام حسین(ع)، تشکیل حکومت اسلامی بود. آن حضرت به صراحت می فرمود: آل ابوسفیان لیاقت حکومت را ندارند و از جدّم رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: «خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزی معاویه را در بالای منبر من دیدید او را بکشید، ولی مردم مدینه او را بالای منبر دیدند و نکشتند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق (بدتر از معاویه) گرفتار نموده است.»(1)

یادی از قیام 29 بهمن تبریز

سال 1356 سال شتاب حرکت اسلامی مردم ایران بود، روی کار آمدن کارتر و فشار دمکرات ها برای ایجاد رفرم هایی در فضای سیاسی ایران تأثیرات خود را در نیمه دوم سال پنجاه و شش نشان داد.

ریشه قیام امام حسین (ع)

اگر در صدد ریشه یابی زمینه تاریخی قیام امام حسین علیه السلام باشیم و بخواهیم علل آن را بیان کنیم، ساده لوحانه است که به دنبال ریشه آن در زمان عثمان باشیم؛

قیام حسینی ، تلاش جهت آگاهی بخشی

وقتی به زمینه اجتماعی موجود در پیشا قیام ابا عبد الله الحسین (ع) می نگریم به بمباران تبلیغاتی بنی امیه بر علیه خاندان علوی واقف می شویم: این که در منابر ومساجد سرتا سر کشوراسلامی علی بن ابی طالب(ع) که اول مرد مسلمان وموثر ترین فرد در پیروزهای بدر و احد و … و داماد پیامبر(ص) و به زعم آنان خلیفه چهارم راشدین بود، رسما مورد لعن وسب قرار گیرد و چندین سال این سنت باطل و ناورا ادامه داشته باشد ،مساله کمی نیست.

شعر ممد نبودی ... سروده ی جواد عزیزی همرزم شهید

ممد نبودي ببيني شهر آزاد گشته خون يارانت پر ثمر گشته

ای رهگذر که چنین آرام از کنارمان می گذری...!

فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزشهای اسلامی است. خرمشهر شهر لاله های خونین است. خرمشهر را خدا آزاد کرد.

آشتی با خدا

هرکدام از ماههای خدا خصوصیتی دارند که شاید ماه دیگری نداشته باشد؛ اعمال خاصی که برای هرکدام ذکر شده، دلیل این ادعاست. مثلاً برای سه ماه رجب و شعبان و رمضان بیشترین دعاها، زیارت ها و اعمال عبادیِ مستحب و واجب وارد شده است.

نام‌ های ماه مبارک رمضان و معانی آنها

همه ماه ‌ها ماه خداست، اما اینکه ماه رمضان را می ‌فرمایند ماه خدا این نشان از عظمت این ماه دارد. اما اینکه ماه خدا را نسبت به ماه رمضان تصریح می کند، نشان از عظمت این ماه دارد. یعنی یک اتفاقی در این ماه می ‌افتد یک آثار و برکاتی در این ماه هست که در سایر ماه ‌ها نیست. ماه رمضان ماهی است که انسان می ‌تواند صفای باطن را تحصیل کند.

آیا علاقه به دنیا مذموم است؟!

«خردمندترین مردم کسی است که در تنظیم مخارج زندگی اجتماعی و خانوادگی دقت کافی به خرج بدهد.». بعبارت دیگر هرچه برنامه ریزی افراد جامعه برای تأمین رفاه مادی خود بهتر باشد، نشانگر رشد عقلانی و فرهنگ بیشتر است.

مردم آزاری ممنوع

اذیت و آزار دیگران، یکی از گناهان بزرگ و رذایل اخلاقی و بر هم زننده تعادل در زندگی فردی و اجتماعی است که در قرآن و حدیث توصیه های فراوانی نسبت به ترک آن وجود دارد.

تا توانی مردم آزاری مکن!

اذیت و آزار دیگران، یکی از گناهان بزرگ و رذایل اخلاقی و بر هم زننده تعادل در زندگی فردی و اجتماعی است که در قرآن و حدیث توصیه های فراوانی نسبت به ترک آن وجود دارد.

گره روی گره دیگران نیندازید!

خدمت به خلق خدا، در فرهنگ تعالیم قرآن و عترت، ارزش و ثواب فراوانی دارد. حتّی در روایات، دستگیری از دیگران و گره گشودن از مردم، نسبت به برخی اعمال عبادی نظیر حج یا عمره مستحب، از ثواب والاتری برخوردار است.

رهایی از جدیدترین ورژن ناامیدی در میان مردم

این موضوع شده یکی از بلاها و ناامیدی های امروزی که خیلی از خانم های جوان و همسران جوان و حتی آن هایی که سال های سال است در آرزوی داشتن فرزند سالم به سر می برند را زجر می دهد ...

دلیل محبوبیت امام چیست؟

بعد از سال‌ ها که از رحلت امام خمینی می‌ گذرد، همچنان او محبوب دل‌ها و میزان انقلاب است. امام این محبوبیت را از کجا آورده بود؟

راهی برای نفوذ در قلب های مردم

از افسردگی بپرهیزند که‌ افسردگی‌ یک نوع‌ مردگی اسـت‌ حـتی اگـر ناراحت هستید سعی کنید قیافه خود را بشّاش نگهدارید تا هم‌ دیگران را ناراحت نکنید و هم خـودتان‌ از ناراحتی بیرون آئید.

یادی از قیام 29 بهمن تبریز

سال 1356 سال شتاب حرکت اسلامی مردم ایران بود، روی کار آمدن کارتر و فشار دمکرات ها برای ایجاد رفرم هایی در فضای سیاسی ایران تأثیرات خود را در نیمه دوم سال پنجاه و شش نشان داد.

رابطه آزادی و امنیت در نظام مردم سالار دینی

آزادی بدون قدرتِ سیاسیِ امنیت بخش منجر به فساد می­شود و قدرتِ سیاسیِ امنیت دهنده بدون آزادی منجر به انحطاط و استبداد می­گردد/دولتی که بخواهد بیشترین سود را به مردم برساند باید از دو رکن اساسی برخوردار باشد/:. محدودیت پذیری/مسئولیت پذیری: