چگونه چهارشنبه سوری را برای فرزندتان ایمن کنید؟

برچسپ ها: تنهایی ، چهار ، اسفند ، حوادث ، ایمن ، فرزندان ، سوری ، شنبه

Print Friendly and PDF

اسفند ماه که می رسد نگرانی ها نسبت به حوادث چهارشنبه سوریِ پیش رو هم سر باز می کنند. اما نگرانی به تنهایی کافی نیست، کاستن از مخاطرات نو ظهور این جشن آیینی در دست آگاهی و همت ما والدین است.

 

چگونه چهارشنبه سوری را برای فرزندتان ایمن کنید؟

شاد بودن اتفاق خوبی است به خصوص اگر به صورت گروهی باشد. چهارشنبه سوری های قدیم این طور بود. یعنی مراسمی بود برای شادی دسته جمعی. دوست و همسایه و فامیل دور هم جمع می شدند، آتشی روشن می شد و بوی هیزم، آش رشته خانم بزرگ محله و صدای خنده و هیاهوی بچه ها برای پریدن از روی آتش کوچه را پر می کرد. 

اما با پیدا شدن سر و کله ترقه ها و وسایل آتش بازی جدید، شکل و شمایل این آیین تغییر کرد. تا جایی که تا همین پارسال کسی جرأت نمی کرد در شب چهارشنبه سوری از خانه بیرون برود.

حتی در خانه ماندن هم چاره کار نبود چون حتی اگر گوش ها با پنبه هم پر می شد باز هم سر و صداهای مهیب انفجار حال آدم را بد می کرد. البته چهارشنبه سوری امسال و سال های بعد فرق خواهد کرد. دلیل آن هم آگاهی و همدلی بیشتر ما والدین است. 

فرزند شما نیاز به قانون دارد؛ قانون درباره اینکه مجاز است برای چهارشنبه سوری چه چیزهایی بخرد و یا مجاز است در چه جمع هایی حاضر بشود

چهار گامی که باید برای افزایش امنیت فرزندانتان در چهارشنبه سوری بردارید

اصولاً تأمین کردن امنیت کار ساده ای نیست چون هم به وقت نیاز دارد و هم به حوصله و دقت. به خصوص وقتی که مسئول تأمین امنیت کودک یا نوجوانتان باشید. البته نه اینکه آنقدر هم سخت باشد که هیچ کاری از دستتان بر نیاید. برای افزایش ضریب امنیت فرزندانتان در چهارشنبه سوری امسال ما برای شما چند پیشنهاد داریم: 

شادی کردن را به او یاد بدهید

اگر به احوالات نوجوانان و جوانانی که جشن آیینی چهارشنبه سوری را به صحنه کارزار تبدیل می کنند دقت کرده باشید، احتمالاً متوجه سرگردانی آنها بین هیجانات مختلف شان شده اید. اغلب آنها به نیت شادی کردن وارد گود می شوند اما به تدریج به سمت ابراز خشونت حرکت می کنند.

برای مثال وسایل آتش زا را به سمت دیگران پرت می کنند و یا به اموال عمومی آسیب می زنند. بدون شک یکی از دلایل این مسئله آن است که آنها با هیجاناتشان آشنایی پیدا نکرده اند، شیوه های صحیح ابراز هیجان را نیاموخته اند و بلد نیستند که چطور باید شادیشان را ابراز کنند.

بنابراین مهم ترین مسئله این است که شما به عنوان پدر یا مادر فرزندتان را با شیوه های سالم ابراز شادی آشنا کنید. برای مثال به او یاد بدهید که رفتارهایی که برای دیگران مزاحمت و یا خطر ایجاد می کنند، شادی محسوب نمی شوند و یا همنوا شدن با کسانی که شادی را با خشونت می آمیزند، خارج از اصول شادی کردن است. 

ابتکار عمل به خرج بدهید

برای چهارشنبه سوری تان برنامه داشته باشید. به خصوص سعی کنید فرزندانتان را از محیط های مخاطره آمیز دور کنید و با جایگزین های بهتر و مفرح تر او را راضی و شاد نگه دارید.

مهم ترین مسئله این است که شما به عنوان پدر یا مادر فرزندتان را با شیوه های سالم ابراز شادی آشنا کنید. برای مثال به او یاد بدهید که رفتارهایی که برای دیگران مزاحمت و یا خطر ایجاد می کنند، شادی محسوب نمی شوند

برای مثال اگر جایی را سراغ دارید که فرزندانتان بتوانند در محیطی امن تر مراسم چهارشنبه سوری را اجرا کنند به آنجا بروید. در صورت امکان بهتر است با چند خانواده دیگر که ترجیحاً فرزندی همدوره فرزند شما دارند هماهنگ کنید و ترتیب یک دورهمی دوستانه را بدهید. 

نظارت داشته باشید

اغلب به والدین توصیه می شود که به صورت غیر مستقیم روی رفتار فرزندان نوجوانشان نظارت داشته باشند، اما در مورد چهارشنبه سوری این نظارت باید شکل مستقیم داشته باشد.

فرزند شما نیاز به قانون دارد؛ قانون درباره اینکه مجاز است برای چهارشنبه سوری چه چیزهایی بخرد و یا مجاز است در چه جمع هایی حاضر بشود. و این هنر شما است که بتوانید در عین مهربان بودن، مقتدر هم باشید و با مهرتان او را تابع قوانینتان کنید. 

با او همراهی کنید

مسئولیت شما تا وقتی که مراسم چهارشنبه سوری به پایان برسد ادامه دارد. بنابراین در طی این مدت فرزندتان را همراهی کنید. همراهی به این معنا که سعی کنید خودتان را به اقتضائات سنی او نزدیک کنید، با او وارد بازی شوید و مراقب باشید که هیجانات او از مسیر صحیح خارج نشود. 

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

طعم غلیظ تنهایی و صبر

دیوار منظّم دقایق ویران شده است. هوای شهر به شدّت می تپد. با این زمستان جهنده در استخوان های مدینه چه باید کرد؟ آسمانِ نازک، سر بر کرانه های بارانی خویش گذاشته است.

عشق هایی که فقط به دلیل تنهاییست

افراد به علل مختلفی دیگر کسی را در اطراف خود ندارد. کسی نیست که حرف دل آنها را گوش کند و بعد از اتمام صحبت هایش با کلامی او را آرام کند. هجوم سایه تنهایی بر سر فرد باعث می شود تا با هر توانی دارد فرار کند. آنقدر بدود تا دست از سرش بردارد و از هر سویی طلب یاری می کند.

چهار راه حل طلایی برای موفقیت در جهان مدرن

هرچه می توانید، درون خودتان را قوی کنید. معنای این استحکامِ ساختِ داخلیِ کشور که بنده مکرّر می گویم، این است، از لحاظ علمی خودتان را قوی کنید، از لحاظ فنّاوری خودتان را قوی کنید، از لحاظ تولید داخلی قوی کنید، از لحاظ نفوذ در بازارهای خارجی خودتان را قوی کنید، از لحاظ کشف ظرفیّت های فراوانی که در این کشور هست و هنوز استفاده نشده است، خودتان را قوی کنید و این ظرفیّت ها را به کار بگیرید.

فقط چهار انگشت

خون شدیدی از محل قطع انگشتانش می ریخت . با کمک دندان و دست دیگرش پارچه ای را محکم روی زخم محکم بست . اشک در چشمانش حلقه زده بود و بغض سنگینی در گلو داشت . گفتم: تو که طاقت اجرای حد الاهی نداشتی، چرا به سرقت اعتراف کردی؟ گفت: خاموش باش . خوب می دانی که برای من اجرای حدود الاهی از همه چیز مهم تر است و اگر به چنین کاری تن دادم، تنها به خاطر تنبیه خودم بود تا هرگز در مال دیگران طمع نکنم .

نصایح پدرانه لقمان در مورد چهار پرسش ...

طبق فرموده لقمان به فرزندش درروز قیامت از چه مواردی سوال میشود؟

پاسخ به 4 پرسش درباره غدیر

برخی معتقدند که آن چه پیامبر در غدیر فرمود، یک توصیه بوده است و نه الزام؛ آیا چنین برداشتی صحیح است؟

این چهار ماه

شکی نیست که هر جرمی از هر مجرمی با عمد و اختیار، استحقاق جریمه و مجازات را دارد و از سوی دیگر، همه مجرمان، یکسان نیستند و بدون شک، شرایط زمانی، مکانی، روانی و ویژگی های دیگر آنها تفاوت دارد.

یک معصوم و چهار فاسد

از سال 148 که امام صادق(ع) به شهادت رسید دوران امامت حضرت کاظم آغاز گردید. آن حضرت در این دوران با خلفای زیر معاصر گردید

روز درختكاری

درخت نماد آبادانی و شاخص سبزی و خرمی و مظهر زندگی و باعث تلطیف هوا و موجب آسایش و رفاه مردم و صفا و پاكی طبیعت می باشد.

ثواب شگفت آور درختکاری!!

روز 15 اسفند را روز درختکاری" نام گذاشته اند، واقعا شایسته است که در جامعه اسلامی به این روز اهمیت زیادی داده شود چرا که اسلام ارزش زیادی برای درختکاری قائل است و خداوند متعال پاداش های بزرگی برای این عمل در نظر گرفته است.

طلای سبز

من و تو با دست هایمان نهال کوچک را به خاک سرد اسفند می سپاریم و آفتاب، گرمای خویش را هدیه راه طولانی اش می کند و آب، با پاکی اش بدرقه شکفتن اش می شود.

نشانه های سبز

درختان، از نعمت های پرارزش و حیات بخشی هستند که خداوند برای انسان آفریده است تا همواره از فایده های گوناگون و بسیار آن استفاده کنند و پیوسته به یاد او باشد.

فرزندا ن خورشید

نسیمی که، از جانب نخلستان، به سوی شهر می وزید، مانند پرنده ای تازه وارد، در کوچه پس کوچه ها،بال بال می زد و به این سو و آن سو می رفت.مادر، دلش می خواست، با نسیم هم سخن شود و او را میهمان کاشانه اش کند، تا شاید، اندکی، از تب و گرمای فرزندانش کاسته شود.مادر، همچنان به کوچه ها می نگریست، کوچه های خالی مدینه،گویا که کوچه ها و آن خانه های کاهگلی و رنگ پریده نیز،تب داشتند.