آرزوهایتان را از امروز یادداشت کنین

برچسپ ها: آرزو ، فهرست

Print Friendly and PDF

آرزو کردن را از کودکی آموختیم. جلوی در مغازه به پهنای صورتمان اشک می ریختیم و آرزو می کردیم که ای کاش پدر و مادرمان این اسباب بازی را برایمان بخرند. وقتی کوچک بودیم بسیار آرزو می کردیم و زودتر از آنچه فکر کنیم از خیرش می گذشتیم و سراغ آرزوی دیگری می رفتیم. در کودکی می دانستیم که راه دستیابی به آرزوهای کوچک مان، گریه کردن است حال آنکه اکنون نمی دانیم از کدام راه برویم تا به آرزوهایمان برسیم.

 

آرزو کردن

 

می گویند، اگر می خواهید آدم ها را پیش بینی کنید، آرزوهایشان را محاسبه کنید. ببینید چه چیزهایی را دوست دارند و به چه چیزهایی دلبسته و گرفتارند؟ بلندترین ارتفاعی كه هر آدم می تواند بپرد، به اندازه آرزوهای اوست برای همین نمی توان از برخی آدم ها توقع «خیلی خوب» بودن داشت چون «خیلی خوب بودن» فراتر از سقف آرزوهایشان است! امام حسین(ع) می فرماید: مَن عَبَدَ اللهَ حَقَّ عِبادَتِهِ آتاهُ اللهُ فَوقَ أمانِیهِ وَ کفایتِهِی: هر که خدا را، آن گونه که سزاوار اوست، بندگی کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش به او عطا کند.(1) 
گاهی برای رسیدن به آرزوهایمان تلاش نمی کنیم و می نشینیم و در هجوم  افکار منفیبا بهانه هایمان بازی می کنیم تا خودمان را راضی کنیم که زمان رسیدن به آرزوی مان فرا نرسیده است. حال ممکن است، چه بهانه هایی بیاوریم؟

بهانه هایی برای نرسیدن به آرزوها

*نمی دانم از کجا شروع کنم

 

انسان های ضعیف آرزو می كنند و انسان های قوی؛ اراده. بلافاصله بعد از مشخص شدن نقشه راهتان، به سمت نخستین و دست یافتنی ترین هدف حركت كنید

یکی از دلایلی که آرزوهایمان همیشه آرزو می ماند این است که نمی دانیم از کدام مسیر باید برویم. از نشناختن مسیر واهمه داریم و از آغاز می ترسیم، ما باید فقط حواسمان باشد تا نخواهیم با زور و اجبار، به هر قیمتی به آرزوی مان برسیم. به گفته سالار شهیدان، امام حسین(ع) که می فرماید: مَن حاوَلَ أمراً بِمَعصِیةِ الله کان أفوتُ لما یَرجُوا و أسرَع لما یحذَر؛ کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آرزویش می رسد و زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می شود.(2)

*فکر می کنید، وقت کافی ندارید

این یکی از متداولترین بهانه های افراد برای دست کشیدن از آرزوهایشان است. اما وقتی بنشنید و حساب کنید که ۲۴ ساعت شبانه روزتان را صرف چه کارهایی می کنید، متوجه خواهید شد که این بهانه اصلاً جایز نیست.

*سرمایه ندارید

خیلی ها بدون اینکه بنشینند و ببینند این پول کافی واقعاً چقدر است، زود نتیجه گیری می کنند، نمی شود. حتی اگر این عدد الان برایتان غیرقابل دسترس باشد، باز هم دلیل برای کنار گذاشتن هدف وآرزویتان نیست.

*دنبال کسب مهارت هستید

وقتی این بهانه را می آوریم، یادمان میرود که تا امروز در زندگی مان چه مهارت هایی کسب کرده ایم. راه رفتن، حرف زدن، آشپزی کردن، تایپ کردن ، ... همه اینها کارهایی بوده که روزی بلد نبودیم و برای آموختن آنها زمان گذاشته ایم. چه چیزی جلو شما را برای یادگیری دوباره می گیرد؟

*از ریسک آن می ترسید

شاید درست باشد اما این دلیل نمی شود که دست از آن بکشید. ببینید دقیقاً چه چیزی درمورد آرزویتان ریسک دارد (ممکن است پول زیادی از دست بدهید؟ ممکن است کارتان را از دست بدهید؟ از این می ترسید که بقیه قضاوتتان کنند؟)، بعد بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد را تصویر کنید. برای آماده کردن خودتان یا کم کردن ریسک های کار چه می توانید بکنید؟

*از آرزوهایتان نترسید

آرزوهای بزرگ در انسان انگیزه و تحرك ایجاد می كنند. زمانی كه به رویاهایتان می اندیشید به سمت مسیری كه به آن علاقه مند هستید راهی باز می كنید. آرزوهایتان را مرتبا در ذهن آورید زیرا در همین آرزوهاست كه می توانید به انرژی و شور و شوقی كه شما را به حركت وامی دارد، دست یابید.

*برنامه ریزی یادتان نرود

برنامه عملی بریزید و به این ترتیب یك رؤیا به واقعیت تبدیل می شود. روی مقصد و هدفتان تمركز كنید چراكه بدون هدف تمام انرژی تان به دلیل اجابت خواسته های دیگران به سرعت مصرف می شود و یا در اثر برآورده كردن نیازهای لحظه ای به هدر خواهد رفت.افرادی كه به رویاهایشان جامه عمل می پوشانند، هر كاری كه لازم باشد انجام می دهند حتی اگر آن عمل همیشه جالب و خوشایند نباشد.

از احساسات تان استفاده كنید

افرادی كه آرزویشان به حقیقت پیوسته، افكار و احساسات مثبت را در خود پرورش می دهند و می دانند كه چگونه دست از احساسات منفی و فلج كننده ای چون ترس، اضطراب، نا امیدی ، تردید، ناتوانی، درماندگی و احساس گناه دست بكشند.

مهم تر از همه، صبور باشید

عصر حاضر، عصر سرعت وتكنولوژی است و ما در دوره ای زندگی می كنیم كه خواسته ها و نیازهایمان فورا برآورده می شوند اما آرزوهای بزرگ با گذشت زمان تحقق می یابند. ما نمی توانیم سر این واقعیت كلاه بگذاریم. در عوض، زمانی كه این آرزوها به حقیقت می پیوندند، رضایت خاطر، شعف و شادی زیادی به همراه دارند. بنابراین به راهتان ادامه دهید و بر این باور باشید كه به هدف خواهید رسید. یاد بگیرید از مسیری كه طی می كنید لذت ببرید و در طول راه به سعی و تلاش تان پاداش بدهید.

گامهایی برای تبدیل آرزو به هدف

یکی از دلایلی که آرزوهایمان همیشه آرزو می ماند این است که نمی دانیم از کدام مسیر باید برویم. از نشناختن مسیر واهمه داریم و از آغاز می ترسیم، ما باید فقط حواسمان باشد تا نخواهیم با زور و اجبار، به هر قیمتی به آرزوی مان برسیم

آرزوهای خود را با اعداد و ارقام و زمان مشخص رسیدن به آنها دسته بندی كنید. مثلا با خودتان بگویید من می خواهم تا 6 ماه آینده به این میزان مشخص درآمد ماهانه برسم. یا فلان رتبه كنكور را در فلان رشته به دست بیاورم. به این شكل آرزو ها به اهداف تغییر شكل می یابند.

ابزارهای لازم را مشخص كنید

به شكلی كاملا واقع بینانه تمام ابزار های لازم برای رسیدن به آرزویی كه دارید را مشخص كنید. قسمتی از آنها را كه خود باید به دست آورید مهیا كنید و در مابقی از دوستان و منابع خود كمك بگیرید. مشورت با افراد موفقی كه به آرزوی فعلی شما رسیده اند، یكی از راه های فوق العاده برای تبدیل آرزوی شما به هدف شماست.

آرزوهای نشدنی را بی خیال شوید

با خود رو راست باشید. داشتن آرزوهای غیرواقعی كار آدم های مصمم نیست. گاهی ما با ساختن فضایی غیرواقعی از شهر رؤیایی خود، خواسته یا ناخواسته خود را از تلاش برای رسیدن به یك هدف واقعی معاف می كنیم. در فكر، بلندپرواز باشید و در عمل، واقع گرا.

آرزو نکنید، اراده كنید

جمله بسیار زیبایی كه بسیار از ما شنیده ایم را به یاد بیاوریم: انسان های ضعیف آرزو می كنند و انسان های قوی؛ اراده. بلافاصله بعد از مشخص شدن نقشه راهتان، به سمت نخستین و دست یافتنی ترین هدف حركت كنید. این كار یعنی اراده كردن.

كمال گرایی را كنار بگذارید

آفت رسیدن به بسیاری از آرزوها، صد درصد طلبی است. اگر به 10درصد آرزوهایتان با تبدیل كردن آنها به اهداف ملموس و واقعی برسید، از هزار سال در جا زدن در خیالات و اوهام كمال گرایانه ای كه شما را از نقطه صفر یك میلی متر جابه جا نمی كنند بهتر است.

پی نوشت:
1)بحار الأنوار، ج 71، (ص 183)
2) بحار الانوار، ج 78، (ص 120)

 


منابع: 
بیتوته، همشهری دو،مردمان

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

شبی که دستها به آسمان نزدیکتر است

آرام آرام نسیم خوش آغاز ماه پرفیض الهی (رجب المرجب) فرا می رسد این الرجبیون... گو اینکه با گوش دل نوای خوش دعای سحرماه خدا و طنین ربنای هنگامه افطار از هم اکنون گوش دل و جان مؤمنان را می نوازد، آری ماه رجب با تمام شکوهش آمد، و «لیله الرغائب» شبی به بزرگی تمامی آسمانها، شبی که خداوند به ملایک فخر می کند و مناجات بندگان خوبش را به رخ فرشتگان می کشد...! این شب بزرگ را از نظرگاه سالکان طریق الهی بررسی می کنیم.

استانداردی برای ثروتمند شدن

شاید شما نیز از آن دسته از افراد باشید كه یكی از مهم ترین آرزوهایی كه برای آینده خود در پیش رو دارید، رسیدن به ثروت و موفقیت اقتصادی باشد. اینكه روزی فرا برسد كه شما به تمام آرزوهای خود دست پیدا كنید و بتوانید برای مثال مانند برخی از افراد بر ماشین های گران قیمت سوار شوید و یا خانه چند صد متری در یكی از مناطق خوب شهر داشته باشید و در كنار خانواده خود در آسایش و آرامش زندگی كنید.

وقتی به هدف خود نمی رسید چه بایدکرد

خیلی هیجان زده‌اید. آرزویی دارید که باید به آن برسید. به همین خاطر همه انرژی و وقتتان را برای به واقعیت تبدیل کردن این آرزو می‌گذارید. ولی با گذشت زمان حتی به آن نزدیک هم نمی‌شوید. به همین خاطر انرژی‌تان کم‌کم کمتر می‌شود و وسوسه می‌شوید که از تلاش دست بکشید.

روز احسان و نیکوکاری

این روزها، چه اشک هایی که از سر نداری و رنج، بر زمین آرزو ریخته می شود و چه دل های نازکی که از سر اضطرار و ناراحتی شکسته می گردد! دست های بی نیرو، چشم های پر اشک، قلب های آزرده، پاهای ناتوان، سینه های خسته، دل های مضطرب، اتاق های سرد، محله های تاریک، شهرهای بی روح، غروب های غمگین؛ همه و همه در آرزوی یک تکان فکر و اندیشه و به امید یک حرکت خداجویانه و مهرورزانه از سوی نیکوکاران، در همه زمان ها، به ویژه روز احسان و نیکوکاری است.

آرزوهای نابجا

از جمله چیزهایی که انسان را به سقوط می کشاند؛ آمال و آرزوی بیجاست. این امر به اندازه ای مهم است که نبوت و ولایت هر دو از آن ترسیده اند.