خسته‌کننده بودن زندگی چرا وچگونه

برچسپ ها: زندگی ، زیبا ، کننده ، خسته

Print Friendly and PDF

امام در فقراتی از این دعا می‌فرمایند «اللَّهُمَّ إِنَّکَ أَنْزَلْتَهُ عَلَى نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ- مُجْمَلًا، وَ أَلْهَمْتَهُ عِلْمَ عَجَائِبِهِ مُکَمَّلًا، وَ وَرَّثْتَنَا عِلْمَهُ مُفَسَّراً، وَ فَضَّلْتَنَا عَلَى مَنْ جَهِلَ عِلْمَهُ، وَ قَوَّیْتَنَا عَلَیْهِ لِتَرْفَعَنَا فَوْقَ مَنْ لَمْ یُطِقْ حَمْلَهُ؛ بارال‌ها تو قرآن را بر پیامبرت محمد که درود تو بر او و خاندانش باد مجمل و سربسته نازل کردی، و دانش عجایبش را به طور کامل به او الهام فرمودی، و علم آن را با تفسیرش به ما به ارث دادی، و ما را بر آنان که از آن بی‌خبرند ترجیح دادی، و قدرت آگاهی بر آن را به ما مرحمت فرمودی تا ما را بر کسانی که توانایی فهم مفاهیم آن را ندارند برتری دهی».

مطالبی که در این فقره از دعای وجود دارد به جرات می‌توانم بگویم که کم‌نظیر است و باید گفت که این مطالب مختص امام سجاد (ع) است و از هیچ کسی چنین تعبیری را در مورد قرآن نداریم. یکی از گزاره‌ها این است که «أَنْزَلْتَهُ عَلَى نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ- مُجْمَلًا»، در مورد انزال و تنزیل قرآن بحث‌های مفصلی صورت گرفته است و به همین دلیل در این زمینه بحثی را انجام نمی‌دهیم، اما نکته جالب توجه در این بخش عبارت «مُجْمَلًا» است و اینکه می‌فرماید «وَ أَلْهَمْتَهُ عِلْمَ عَجَائِبِهِ مُکَمَّلًا»؛ یعنی خداوند عجائب این کتاب را به صورت کامل بر رسول خدا الهام کرده است.

در بحث انزال ما وحی را داریم که البته مکانیزم وحی مکانیزم خاصی است که انواع و اقسامی نیز دارد، اما در اینجا سخن از الهام شده است. همچنین در مورد معنای مجمل نیز باید بگوییم که در این زمینه معانی مختلفی گفته شده است، اعم از اینکه یک چیز زیبا باشد، تفسیر نداشته باشد و یا اینکه مطالبی به هم پیوسته باشند. مثلا وقتی می‌گوییم اجمالا در این یک کلمه است یعنی همه چیز در این یک کلمه وجود دارد.

اما بازگردیم به جمله امام سجاد (ع) که فرمود عجائب این کتاب به صورت کامل بر رسول خدا الهام شده است که این سخن نظیر ندارد. در اینجا باید توجه داشت که الهام با وحی تفاوت دارد درست است که نزدیک هستند و اگر نخواهیم دقیق حرف بزنیم می‌توانیم بگوییم این دو یکی هستند، اما الهام در معنای دقیق خود به معنای اشاره پنهانی است. در وحی شاهد طی شدن سیری خاص هستیم که جبرئیل وحی را برای رسول خدا می‌آورد، اما در الهام چنین چیزی وجود دارد. متاسفانه امروزه بحث‌ها عمدتا عمیق نیستند و به همین دلیل فکر‌ها نیز کوچک مانده است؛ بنابراین اگر این بحث‌ها را مطرح می‌کنیم برای ما منافعی را در پی دارد و آن اینکه فکر‌ها بزرگتر می‌شود تا بتوانیم مسائل را نیز دقیق‌تر ببینیم.

پس در قضیه وحی این طور است که باید سیری خاص طی شود و گاهی اوقات است که جبرائیل خود وحی را از اسرافیل گرفته است و در قرآن نیز عنایت دارد که بفرماید جبرئیل که وحی را برای رسول خدا آورده است توسط «شَدیدُ القُوی» آورده شده و به رسول خدا (ص) آموزش داده شده است. همچنین مراد از پیامبر نیز همین پیامبری است که روی زمین است که خداوند به همین پیامبر وحی می‌کند و اینکه این مخلوق خاص قبلا کجا بوده و یا اینکه قرآن کجا بوده است نیز فعلا بحث ما نیست.
اما در مورد الهام باید بگوییم که الهام واسطه‌ای ندارد و چیزی است که حتی می‌تواند بر هر انسان پاکی نیز در دوران زندگی‌اش رخ دهد. درست است که برای دیگران حجیت ندارد، اما در هر صورت وجود دارد. ممکن است یک نفر بگوید که انسان خوبی است و همه هم او را تصدیق کنند، اما اگر بگوید به او الهام شده است کسی حرف او را باور نمی‌کند؛ بنابراین برای هر کسی ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد و اینکه متوجه شدیم که فضای الهام با فضای خاص وحی متفاوت است و واسطه‌ها نیز در الهام حذف می‌شوند. گیرنده نیز در وحی مهم است، اما در الهام گستردگی وجود دارد.

یکی از چیز‌هایی که در دنیای جدید از آن محروم شده‌ایم این است که فضایی برای الهام در درون خود ایجاد نکرده‌ایم، لذا در دوران جدید، از زندگی خسته‌ایم، چون با خدا ارتباط الهامی نداریم. شما شب تا صبح دارید از همه چیز بحث می‌کنید، معلوم است که این ذهن جایی برای الهام نگذاشته است و اگر هم در این میان، الهامی آید، تحویلش نمی‌گیریم، چون ذهن دنبال دعوای دیگران است؛ بنابراین می‌خواهم روی این نکته تاکید کنم که الهام برای همه هست و می‌تواند باشد. امام علی (ع) می‌فرمایند «و ما بَرِحَ للّه ِعَزَّتْ آلاؤهُ فی البُرهَةِ بَعدَ البُرهَةِ، و فی أزمانِ الفَتَراتِ، عِبادٌ ناجاهُم فی فِکرِهِم، و کَلَّمَهُم فی ذاتِ عُقولِهِم، فاستَصبَحوا بِنُورِ یَقَظَةٍ فی الأبصارِ و الأسماعِ و الأفئدَةِ؛ خداى را که نعمت‌هایش عزیز و ارجمند باد همواره در هر برهه‌اى و در هر دوره فترتى (فاصله میان برانگیخته شدن دو پیامبر) بندگانى است که در اندیشه‌هایشان با آنان در راز و نیاز و در کنه خردهایشان با ایشان دمساز است. از این رو آنان به نور بیدارى در چشم‌ها و گوش‌ها و دل‌ها، چراغ هدایت را برافروختند»؛ لذا آن زمانی که حتی رسولان نبودند نیز همیشه این جریان وجود داشته است.

حالا امام سجاد (ع) در اینجا فرمود که خدایا تو به پیامبر (ص) علم عجائب را به صورت کامل الهام فرمودی. کلمه به کلمه این دعا بی نظیر است و روز قیامت ما باید به خدا جواب دهیم که آیا به سراغ صحیفه سجادیه رفتیم یا نرفتیم.

اما بازگردیم به بحث الهام، الهام چیز عجیبی است که از مقوله علم نیست، بلکه از مقوله گرایش است. علم به معنای گزاره و گزارش به صورت الهام در نمی‌آید، مگر اینکه ذهن اینقدر صاف و پاک باشد و همه ادبیاتش با ادبیات عالم بالا هماهنگ شود. این فقره از دعا نیز به این معنا است که اگر پیامبر (ص) و یا ائمه (ع) از درون قرآن چیزی بگویند که ارتباطی با ظاهر نداشته باشد این همان علم عجائب است و بعد فرمود که این‌ها را به پیامبر دادی و ما را وارث آن علم کردی.
یعنی پیامبر (ص) این علوم را در درون داشته و بعد تفسیر آن علم‌ها را به ائمه (ع) به میراث گذاشته است چنانکه فرمود «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتَابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنَا مِنْ عِبَادِنَا»، یعنی خدا این کتاب را نازل کرده و برای بندگان برگزیده که ائمه (ع) هستند به میراث گذاشته است.

طرف از امام صادق (ع) در مورد آسمان‌ها سؤال می‌کند، حضرت نیز جواب می‌دهند در ادامه این سائل می‌گوید جالب است، شما این علوم را از کجا می‌دانید؟ امام نیز در پاسخ می‌فرمایند «هذا و شبهه من کتاب الله». جای دیگری دارد که امام فرمود این علوم در دست من است. همچنین در روایتی دیگری می‌فرماید: «فِیهِ خَبَرُ اَلسَّمَاءِ وَ خَبَرُ اَلْأَرْضِ وَ خَبَرُ اَلْجَنَّةِ وَ خَبَرُ اَلنَّارِ وَ خَبَرُ مَا کَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ کَائِنٌ أَعْلَمُ ذَلِکَ کَأَنَّمَا أَنْظُرُ إِلَى کَفِّی إِنَّ اَللَّهَ یَقُولُ فِیهِ تِبْیَانُ کُلِّ شَیْءٍ» یعنی در قرآن خبر آسمان‌ها که حتی می‌تواند کهکشان‌ها باشد و خبر زمین به معنای تمام مادیات وجود دارد و خبر گذشته و آینده نیز در قرآن است و قرآن تبیان همه چیز است.

متاسفانه ما اصلا با قرآن به این صورت آشنا نیستیم، بلکه فقط به دنبال خواندن و رد شدن هستیم، قرآن نیز در مجالس، تامین برنامه شده است. اما خیلی به قرآن ظلم کرده‌ایم در آیات قرآن است که پیامبر روز قیامت می‌فرماید که این قوم من قرآن را مهجور کرده‌اند. در قرآن نه فقط مسائل وجودی، بلکه همه چیز یافت می‌شود. یک نفر خدمت امام صادق (ع) رسید و گفت دستم زخم شده است چگونه وضو بگیرم، امام نیز او را راهنمایی کرد و فرمود این راهنمایی از آیه «ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ» برآمده است؛ بنابراین همه چیز در قرآن است و بدون اینکه بدانید، وقتی که قرآن می‌خوانید، دست روی دکمه‌هایی می‌گذارید که بخشی از موج عالم را به سمت شما می‌فرستند. متاسفانه فضای مجالس ما اینطور است که نمی‌توانیم بنشینیم و فقط به قرآن گوش کنیم اگر فقط یک نفر قرآن بخواند همه سؤال می‌پرسند که مداح و سخنران کی می‌آیند. اما همین که قاری قرآن می‌خواند کد‌هایی را لمس می‌کند که از همه زوایای عالم به سمت او امواجی می‌آید که بهره‌اش را نیز خواهد دید.

اینکه ما مقتل بخوانیم خوب است، کتاب ادبیات بخوانیم هم خوب است، ولی این‌ها اصلا قابل مقایسه با قرآن نیستند. سر مبارک امام حسین (ع) نیز که به بالای نیزه رفت، شروع به تلاوت قرآن کرد، در حالی که می‌توانست احتجاج کند و اشک مردم را دربیاورد، اما ایشان آیه «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ وَالرَّقِیمِ کَانُوا مِنْ آیَاتِنَا عَجَبًا» تلاوت فرمودند؛ بنابراین همه این‌ها نشان از اهمیت و جایگاه قرآن است.

سیدمجتبی حسینی

 
اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

10 حدیث زیبا در مورد برکت در زندگی

در میان سخنان بزرگان دین ، گنج هایی وجود دارد که شاید عمل به حتی یکی از آنها ضمانت خوشبختی و سعادت ما در زندگی باشد ، در اینجا تلاش کرده ایم 10 حدیث مهم در باب برکت و رزق و روزی در زندگی تقدیم شما کنیم.

نقش گام های شیطان در زندگی ما!

اسلام، به زندگى مادّى انسان توجّه كامل دارد و در رأس آنها نیازهاى غذایى است كه در این مورد، ده ها آیه و صدها حدیث آمده است.

این قصۀ پر غصه

بیشترین تفاوت آدم‌ها با یکدیگر، گاهی فقط در «نوبت‌»شان است. یکی زودتر می‌رسد و یکی دیرتر. چون بیشتر مردم(از انقلابی‌ تا لیبرال) پیوسته در حال تغییرند، و سمت‌وسوی تغییرات هم یکی است. در واقع جوامع انسانی، از روز نخست تا اکنون، از مسیرهای مختلف و با سرعت‌های متفاوت، به یک سو می‌روند

عاشورا آيينه تمام نماي حقيقت دين (1)

پديد آمدن حادثه عظماي عاشورا و شهادت امام حسين (ع)، نزديکان و ياران و در ادامه اسارت اهل بيت آن حضرت، برآيند زمينه ها، عوامل متعددي بود. فهم درست اين اتفاق بزرگ در تاريخ اسلامي، بسته به اين است که همه ي آنها مورد بازشناسي دقيق جامعه شناختي و فکري قرار گيرد.

گره ها ی زندگی چه گونه باز می شود؟!

وقتی کاری را نمی توانیم انجام دهیم بهانه می آوریم و می گوئیم: یک دست صدا ندارد چرا که عقل سلیم تأیید می کند که انسان به تنهایی نمی تواند کاری را بکند و نیاز به یک یار و دوست دارد تا در نهایت نیازمندی، کمک کار او باشد.

زندگینامه حضرت خدیجه (س)

پدر او خُوَیلد بن اسد و مادر او فاطمه دختر زائده است.

آیا علاقه به دنیا مذموم است؟!

«خردمندترین مردم کسی است که در تنظیم مخارج زندگی اجتماعی و خانوادگی دقت کافی به خرج بدهد.». بعبارت دیگر هرچه برنامه ریزی افراد جامعه برای تأمین رفاه مادی خود بهتر باشد، نشانگر رشد عقلانی و فرهنگ بیشتر است.

آرامش ازکجا و چگونه؟؟

اما چگونه می‌توان با یك برنامه‌ریزی مناسب، این آرامش و رضایتمندی را تجربه كرد؟

سه تدبیر طلایی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

هر انسانی در زندگی با سختی هایی روبرو می شود و موانعی سر راه زندگی اش قرار می گیرد؛ آنچه اهمیت دارد، تدبیرهایی است که به کار می گیرد، تا مشکلات را پشت سر گذاشته و به هدفش برسد. از میان تمام انسان ها، پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله) با بیشترین مشکلات روبرو بودند.

چگونه به هدف مان برسیم؟

همه ی ما در زندگی اهدافی داریم که می خواهیم به آنها دست یابیم. چه ساختن یک تجارت موفق باشد٬ چه دستیابی به تناسب اندام و چه تشکیل یک خانواده ی رویایی. بیشتر ما برای دستیابی به این خواسته ها اهداف مشخص و قابل انجامی را برای خود تعیین می کنیم.

درس هایی آموزنده از زندگانی امام کاظم «علیه السلام»

گاه آدمی پاسخ یک بدی را با مهربانی می دهد و این پاسخ مهرورزانه او سبب تغییر رویه طرف مقابل می شود. امام کاظم «علیه السلام» را به دلیل این ویژگی به چنین لقبی خوانده اند. در مدینه مردی بود که هرگاه امام را می دید زبان به دشنام می گشود. روزی امام به همراه یاران خویش از کنار مزرعه او می گذشتند که او مثل همیشه، ناسزاگویی را آغاز کرد. یاران امام بر آشفتند و از امام خواستند تا آن مرد بد زبان را مورد تعرض قرار دهند. امام به شدّت با این کار مخالفت کرد و آنان را از انجام چنین کاری بازداشت. روز دیگری امام به سراغ مرد رفت تا او را در مزرعه اش ملاقات کند، ولی مرد عرب از کار زشت خود دست بر نداشت و به محض دیدن امام، ناسزا گفت.

روز کار و کارگر

از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: در تأمین مایحتاج زندگی خودتان سستی نکنید.

14سکانس از زندگی امام خمینی

این اولین باری است که شاه، اسم «روح‌الله خمینی» را می‌شنود. هر چه فکر می‌کند او را به خاطر نمی‌آورد.در این حال رئیس ساواک به یادش می‌آورد

گره‌های زندگی از این جا شروع می‌شوند!

زندگی بافتن یک قالی است نه هر آن نقش و نگاری که خودت میخواهی، نقشه از پیش مشخص شده است تو در این بین فقط می بافی، نقشه را خوب ببین، خوب بباف، نکند آخر کار قالی بافته ات را نخرند.

دعا چند درصد زندگی ما را باید پوشش بدهد؟

خانمی که غذا درست می‌کند چند درصد غذایش مواد است چند درصد نمک غذاست؟ نمک را نمی‌شود زیاد زد. در هر غذایی یکی از مواد لازم آن نمک است، درصدی از آن نمک است؛ پیغمبر خدا می ‌فرماید: دعا باید در زندگی ما به همین اندازه باشد.

خانواده ی سالم با محیط زندگی سالم

در نظرگاه اسلام خانواده از تقدس ویژه ای برخوردار است؛

5 کلید طلایی در زندگی پیامبر (صل الله علیه و آله وسلم)

امروز درحالی برخی سعی دارند در قالب‌ سلبریتیسم خود را نماد زندگی موفق معرفی کنند که بیش از ۱۴۰۰ سال قبل خداوند آب پاکی را روی دست همه انسان‌ها ریخته و پرده از چهره‌ای برداشت که تبعیت و پیروی از او ضامن سعادت، کمال و خوشبختی است.

14سکانس از زندگی امام خمینی

این اولین باری است که شاه، اسم «روح‌الله خمینی» را می‌شنود. هر چه فکر می‌کند او را به خاطر نمی‌آورد.

منشور زندگی جمعی

یکی از یادگارهای زیبا و مهمی که از امام (ع) به پیروان خویش رسیده است، پیامی است که عبدالعظیم حسنی [1] آن را روایت کرده است. روزی حضرت رضا (ع) چند نکته مهم به او آموختند و به او یادآور شدند تا آن را به شیعیان و یاران ابلاغ کند. این پیام که می توان آن را منشور زندگی جمعی نامید، بدین شرح است

2 حکایات آموزنده

روزی علی (ع) گردن بندی در گردن دخترش زینب مشاهده کرد، فهمید که گردنبند مال خود او نیست. پرسید این را از کجا آورده ای؟ دختر جواب داد:

درسهایی زیبا در محضر استاد دانا

امام باقر علیه‏السلام در سوم صفر سال 57 هجری قمری در مدینه منوره متولد شد. آن حضرت سه سال و شش ماه با جدّش امام حسین علیه‏السلام و 34 سال با پدرش امام زین العابدین علیه‏السلام زندگی کرده و 19 سال و ده ماه نیز مدت امامت آن حجت الهی به طول انجامید.

زیباترین عیدی در زیباترین عید

وقتی چیزی توی دلم بیفتد، وقتی چیزی فکر مرا مشغول کند اگر راه حل نیابم دیوانه می شوم گاه تا سر حد جنون پیش می روم، تا سر حد شکستن، و این بار ...

قشنگ ترین رسم دنیا

خیلی از آدم ها رسم های قشنگی رو پایه گذاری می کنن که حتی سال ها بعد از مرگشون هم این رسم ها انجام می شه و برای صاحبش، رحمت و مغفرته.

استراتژی زیبا در قالب دانشگاه

با معرفت عامیانه و معرفت علمی معمولی، نمی توان از مرحله معرفت شهودی و فناء فی الله، سخن گفت.کسی که راه را نرفته و راه را نمی شناسد، چگونه می تواند از شناخت و معرفت فردی سخن بگوید که راه را شناخت و پشت سر گذاشت وبرای دستگیری دیگران به جامعه انسانی برگشت؟

فاطمه(س) اسوه حیات زیبا

درودهای خداوند و فرشتگان و حاملان عرش او و همه آفریدگان زمینی و آسمانی بر آن گوهر قدسی باد که قالب انسانی یافت. آن صورت نفس کلّی، فیض بخش عوالم عقلانی، پاره حقیقت نبوی، سرآمد نگاه انوار علوی، سرچشمه های اسرار فاطمی، رهایی یافته و رهایی دهنده دوستدارانش از آتش دوزخ، میوه درخت یقین، بانوی بانوان دو عالم، شناخته ارج و ناشناخته مزار، روشنیِ چشم رسول و زهرای پاک بتول.*

فاطمه(س) اسوه حیات زیبا

درودهای خداوند و فرشتگان و حاملان عرش او و همه آفریدگان زمینی و آسمانی بر آن گوهر قدسی باد که قالب انسانی یافت. آن صورت نفس کلّی، فیض بخش عوالم عقلانی، پاره حقیقت نبوی، سرآمد نگاه انوار علوی، سرچشمه های اسرار فاطمی، رهایی یافته و رهایی دهنده دوستدارانش از آتش دوزخ، میوه درخت یقین، بانوی بانوان دو عالم، شناخته ارج و ناشناخته مزار، روشنیِ چشم رسول و زهرای پاک بتول.*

عذرخواهی، روشن‌كننده چراغ دوستی است

هرکدام از ما در طول روز یا هفته یا ماه یا سال، کسانی را می‌رنجانیم و خطاهایی را مرتکب می‌شویم، اما کمتر کسی را دیده‌ایم که وقتی اشتباه می‌کند، دست روی شانه طرف مقابل بگذارد و توی چشم‌هایش نگاه کند و بگوید: متأسفم.

زندگی مان را زیبا کنیم

عصبی و خسته کلید را داخل قفل می چرخانم قبل از اینکه پایم را داخل خانه بگذارم گوشه لباسم به میخ جاکفشی گیر می کند و صدای پاره شدنش در گوشم می پیچد.